Bildkvalitet
Prestandan hos 3D-grafik och ljud
Avslutning

Tack till Shuttle som gjorde denna artikel möjlig.

22/02-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Installation av operativsystemet

När nu all hårdvara är på plats och vi sitter med en komplett dator är det dags för nästa steg mot en hembio-PC: mjukvaran. Detta arbete börjar med installationen av ett lämpligt operativsystem. Vi har valt att hålla oss till Microsoft Windows XP i denna artikel eftersom vi vill testa Microsoft Media Center 2005. Dessutom är Windows XP både känt och välanvänt, vilket gör det till en lämplig plattform. Självklart kan man använda andra operativsystem som bas för en hembio-PC, till exempel en valfri linux-distribution. För att hålla artikeln nere på en rimlig nivå i storlek har dock linux utelämnats denna gång.

Så det första steget är att leta fram den bootbara Windows XP-skivan. För denna artikel användes de skivor som Media Center 2005 levereras på, vilket innehåller Windows XP Professional SP2. Skillnaden i installationsförfarandet är minimalt jämfört med en vanlig XP-installation. Det som tillkommer för Media Center är att man måste byta skiva en gång under installationen (Media Center kommer på två CD-skivor). Exakt hur en Windows-installation skall utföras kommer inte att gås igenom här, det är bara att följa den guide som finns på skivan. Självklart kan man använda en svensk version av XP om man föredrar det, men i detta fall blev det den engelska versionen eftersom Media Center inte finns på svenska (ännu).

Innan man börjar installera bör man gå in i datorns BIOS (tryck DEL vid uppstart) och ändra ett par parametrar. Den första är att sätta DVD-läsaren som första startenhet:

Den andra parametern talar om att SATA-kontrollern skall fungera som en vanlig IDE-enhet. På så sätt behöver man inte ladda några speciella drivrutiner vid installationen av Windows XP:

I samband med installationen bör man se till att man har alla drivrutiner för hårdvaran tillgängliga. Dessa kommer behövas när väl Windows XP är på plats. För moderkortet fungerar de som ligger på skivan som medföljer chassit. Denna skiva innehåller drivrutinerna för moderkortets styrkretsar, nätverket och ljudet. Den man bör installera först är drivrutinen för styrkretsarna innan man lägger in resten av drivrutinerna. För grafikkortet och TV-kortet bör man gå till respektive tillverkares hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna: Till sist bör man uppdatera sin Windows-installation med de senaste rättningarna, både för att täppa igen säkerhetshål och för att öka kompatibiliteten hos Media Center (om man nu har tillgång till denna). Det visade sig att det behövdes en uppdatering för att Media Center 2005 skulle fungera felfritt med WinTV-PVR 350. Innan uppdateringen förblev det svart i TV-rutan...