Modifikationer?
Prestanda
Prestanda forts.
Slutsats, fördelar & nackdelar m.m.

21/10-02 | Rickard | rickard@64bits.se

Bilder & Layout

Framsidan där det finns möjlighet att stoppa i en en 5.25"-enhet som t ex CD eller DVD samt en 3.5" som t.ex diskettstation. Power-dioden lyser blått och dioden för hårddiskaktivitet har en bekant gul färg. USB, Firewire, ingång för hörlurar m.m finner du också på lådans framsida. Lådans front är i genomskinlig blå plast. Dessa fronter går att köpa extra i andra färger om man inte gillar blått.

Baksidan med det stora utblåset i mitten är 80mm-fläkten som sprutar ut varmluft från CPU:n. Till vänster kan ni även notera den lilla 40mm-fläkten som håller nätaggregatet svalt. Längst till höger så ser ni platser för ett AGP-kort och ett valfritt PCI-kort. Ingångar för ljud, mus, tangentbord, 100Mbit LAN, två USB 2.0, två Firewire, serieportar m.m.

Lådans insida. På bilden till vänster så kan ni se de två DDR-platserna och även nätaggregatet. På den högra bilden så ser ni AGP-platsen och PCI-platsen. Det går även att skymta den sk. "heatpipen", som kyler processorn.

På tal om kylning av processorn så har Shuttle en intressant lösning. Varm luft sugs från processorn in i "heat-pipes" för att vidare blåsas ut av en fläkt. Se ovan... Shuttle har även en inställning i BIOS som kallas "Autoguardian" vilket gör att fläkten kan höjas och sänkas i hastighet beroende på vilken inställning du gör i BIOS. Om t.ex CPU:n blir x grader varm så ökar fläktens hastighet. Detta tycker jag är utomordentligt bra eftersom vid vanlig surfning så är fläkten ganska tyst som man vill ha den och när man drar igång ett spel så ökar den i hastighet vilket kanske inte gör så mycket eftersom spel oftast ger ifrån sig ljud. Denna Autoguardian-funktion går även att stänga av från BIOS.