Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Bilder från spelet

Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Hett järn och kallt stål

När man avhandlar skjuta-spel så går det inte att undkomma en av de väsentliga delarna: vapenarsenalen. Mycket av känslan i spelet ligger i vapnen, vilka man har till förfogande och hur de är konstruerade. Eftersom detta är ett Star Wars-spel är valet av vapen relativt enkelt. Det finns faktiskt ett antal filmer att tjuvtitta i när man skapar spelet. Star Wars Republic Commando kommer inte göra dig besviken på detta område. De vapen man förväntar sig finns på plats tilsammans med lite mer okända varianter.

Varje kommandosoldat har en grunduppsättning som man har från spelets första början. Den består av ett automatvapen, DC-17M, som är ett generellt pulsgevär ("blaster"). Med extra tillbehör som dyker upp under spelets gång konverteras geväret till ett krypskyttegevär med kikarsikte eller ett granatgevär som skjuter pansarbrytande granater. På så sätt utgör detta gevär tre vapen i ett. Som reserv har varje soldat en liten pistol med "evig" ammunition. Detta lilla vapen är alltid laddat och fungerar fint mot enklare fiender som inte är för många. Nackdelen är nämligen den att pistolen måste vila efter några få skott innan den går att använda igen. Blir motståndarna väl närgågna kan man alltid visa upp den utfällbara kniven som ingår i rustningen man bär.

Utöver dessa vapen (som alla medlemmar i gruppen har tillgång till) kan du plocka upp vapen som dina fiender lämnar efter sig. Framförallt Trandoshanerna har användbara vapen som fungerar fint mot dem själva. Dessa innefattar mer "jordnära" varianter som hagelbrakare, automatkarbin och tung kulspruta. Dessa vapen är inte lika precisa som kommandosoldaternas grundutrustning men de är "gratis". Använd dem för att spara på de bättre sakerna tills de behövs. När du befinner dig i Wookie-land finns dessutom deras berömda bowcasters till förfogande. Wookierna har dessutom byggt ett bärbart raketgevär som inte går av för hackor. Det bör påpekas att man bara kan bära ett exemplar av dessa "extra" vapen. Har du en bowcaster kan du inte samtidigt bära ett raketgevär. Det blir till att välja utifrån vad som krävs av den rådande situationen. Grundutrustningen kan du dock inte byta ut eller göra dig av med.

Nu är det inte bara pistoler och gevär som räknas in bland vapnen. Till din hjälp har du äver ett antal olika granater, inklusive den välkända "Thermal Detonator", som i princip är en traditionell spränggranat. De andra varianterna innefattar EMC-granater (perfekt för att få robotarna att flippa ur), flashbangs (gör inte mycket skada i sig men bländar motståndarna) och ultraljudgranater (orsakar skada genom en kraftig högfrekvent ljudpuls). Dessa granater är viktiga för att klara av spelet. Många situationer mer eller mindre kräver granatbehandling av rätt typ för att bli hanterbara. Så lär dig hur dessa fungerar och när vilken granat skall användas. Det kan utgöra skillnaden mellan liv och död...

Till sist har du till din hjälp fasta vapeninstallationer. Dessa innefattar kanontorn som skjuter laserstrålar eller raketer. Ofta får du och dina kompisar strida för att komma åt dessa vapen, men i slutändan är det värt besväret. I vissa situationer är dessa fasta vapen med sin massiva eldkraft (speciellt raketerna) ovärderliga.