Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Bilder från spelet

Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Ljud i bästa Star Wars-stil

Ljudet i detta spel är en av höjdpunkterna. Man har verkligen ansträngt sig med att skapa en trovärdig ljudbild som ser till att ge rätt Star Wars-känsla. Ser man till vilket råmaterial som finns tillgängligt för spelskaparna skulle det vara en stor besvikelse om man misslyckades på detta område. Hela ljudmattan som utgör bakgrunden är välgjord med ljud direkt ur filmerna. Rymdskepp, vapen och motståndare låter som man förväntar sig. Actionljud som explosioner och liknande håller bra kvalitet med mycket tryck i basen.

Huvudpersonerna i detta spel, dvs du och ditt team har fått extra fin behandling av ljudmakarna. Huvudpersonen, Delta Three-Eight, har fått sin röst från självaste Temuera Morrison som spelade Jango Fett i Attack of the Clones. De tre andra medlemmarna i teamet har fått andra röster vilket ger dem unika personligheter. De är snabba med att fälla syrliga kommentarer om varandra och dra vassa "one-liners" när fienderna åker på spö. Detta ger spelandet större inlevelse och det är ofta detta snack orsakar ett leende på läpparna under spelets gång. Visserligen upprepar snacket sig efter ett tag men ändå blir det inte enformigt och trist.

Så har vi kommit till musiken. Detta brukar vara ett förutsägbart kapitel där det klassiga temat mer eller mindre är obligatoriskt. I detta spel har man dock ändrat en hel del på receptet. Eftersom spelets inriktning är annorlunda utan dessa klassiska Star Wars-inslag så har även musiken ändrats från standarduppsättningen. Med mörkare och mer tyng i tonerna får musiken en allvarligare känsla. I vissa lägen påminner musiken om det man hör i religösa sammanhang, med körer och pampig uppsättning. Speciellt inför en större sammandrabbning stegras musiken upp och ger en pampig inramning av det som händer. I grunden finns dock känslan kvar från vad man är van vid i Star Wars-sammanhang vilket gör att musiken trots allt inte känns felplacerad.

Nätverksspel

Inget spel av idag klarar sig utan någon form av nätverksaktivitet. Det har blivit mer eller mindre standard att införa flerspelarlägen över nätverk. Detta gäller i högsta grad FPS-spel. Star Wars Republic Commando har inte klarat sig ifrån detta, de vanliga typerna av nätverksspel hittas även här. Du kan spela över LAN eller internet och de spelformer som finns till förfogande är deathmatch, team deathmatch, capture the flag och assault. Dessa speltyper känns igen från ett otal andra FPS-titlar och är därmed inget nyskapande direkt. Du har möjligheten att agera värd för ett nätverksspel eller att delta i redan uppsatta spel ute på nätet. Det skall även gå att spela tillsammans med de som kör Xbox-versionen av detta spel.

En sak som spelskaparna tyvärr har missat är möjligheten att spela tillsammans för att klara av uppdragen (co-op). All mekanik för att hantera detta finns på plats, så det borde inte ha varit en alltför stor ansträngning att lägga in denna funktion. Spelet hade fått ytterligare en dimension om man hade haft möjligheten att ersätta de tre datorstyrda kollegorna med mänskliga diton.