The Nations - Gold Edition

The Nations - Introduktion
The Nations - Detaljer
The Nations - Slutsats

20/08 -02 | IcePic | icepic@64bits.se

Introduktion

I gammal fin Settlerstradition har nu Jowood kommit ut med ett strategispel i samma anda. Jowood är ett litet mindre spelföretag som kanske inte riktigt lirar i samma division som Blizzard och ID Software, men som dock inte med mindre energi jobbar på att producera bra spel.

The Nations börjar, som så många andra spel, med en fin renderad animation som visar lite av andan i spelet med klar serieteckningskaraktär. Det framgår att det existerar tre olika raser med olika karaktärsdrag, vilket visas genom ett teaterframträdande som går åt pipan varpå diverse prylar sprids över landet till de olika folken.

Efter det går (o)rutinerade spelare som mig direkt in på Options för att därefter ramla vidare in på Tutorials. Personen som uppfann tutorials borde få något sorts hederspris. Även om det mest verkar gynna pirater som saknar manual så har jag mycket lättare att plocka upp finesserna med den här typen av spel om man får gå igenom saker steg för steg.

Ett problem med den här typen av spel är just att förstå sambanden mellan de olika saker som man ska producera och vilka råvaror som ger vilket materiel. Genom att ta det i lugna fina steg i tutorialen ger man spelaren en bra chans att bekanta sig med de ingående delarna en och en. Och det är nog en bra ide, för Jowood har inte hållit igen på detaljerna, det är en hel del att lära sig om man ska hålla koll på vilka saker som beror på varandra. Dessutom har de en rätt flexibel metod för att låta ens civilisation avancera från en nivå till nästa. Man ska helt enkelt klarat av att forska fram 5 st nivå 1-teknologier innan man får välja att uppgradera till nivå 2. Att uppgradera ger en tillgång till ett antal nya teknologier, men även en del mer negativa aspekter som gör att det inte automatiskt är bra att direkt uppgradera ens civilisation.

Lite lustiga detaljer om hur det är programmerat dyker fort upp. En del av de tutorials och tidiga banorna går ut på att producera 100 st av en viss vara, och sedan ska man donera 100 enheter av den till sin fiende för att klara av banan. Inte nog med att det känns suspekt att ge sin fiende 100 guld, det är dessutom så att man redan har en funktion för att offra till gudarna. Varför man inte har kravet att offra 100 guld till dem förstod jag inte. Sen finner man en FAQ på deras hemsida som förklarar varför en del personer har svårt att klara de banorna. Det är inte nog med att man skänker till sin fiende, han förbrukar det dessutom, så för att klara en sån bana måste man alltså skänka allt på en gång. Gör man inte det kommer fienden använda det för att köpa saker och då vinner du inte av att under lång tid totalt skänka 100 guld, utan enbart om datorn vid ett visst tillfälle kan se 100 guld i din fiendes skattkista. Nog är det en viss humor när spelmotorn tvingar speldesignern att göra sådana krångliga regler för en bana.

20/08 -02 | IcePic | icepic@64bits.se