Innehåll

Wicked 3D eyeSCREAM light

Inledning
Inlevelse och stereofunktion
Mjukvara & Renderingsteknik
Sammanfattning


14/5-01 | Whiz | whiz@64bits.se

Inledning
Det spelar ingen roll hur kraftiga videokort eller hur kraftig 3dmotor ett spel har så kan du inte få ett mer realistiskt perspektiv i spelet på grund av att du fortfarande tittar på en 2dbild på din platta monitor.Det finns dock en lösning att lura ögats stereoskopi genom att samtidigt visa två bilder som sedan flyter ihop. Du har säkert sett det förut i serietidningar, reklam, samt en del udda filmer.

även vissa försök att implantera samma funktion på grafikort har gjorts med varierande resultat av bl.a. Asus. Förutom problemet med den halvtaskiga funktionen måste du betala för en dyrare variant av kortet, krångla med stora brillor som ser ut att komma från en halvtaskig 80tals Sci-Fi rulle och då kan ändå bara en enda person njuta (?) av de extra perspektiven.

Det här är som Wicked3D och eyeSCREAM Light träder in. De har utarbetat en billig lösning för att ge den vanlige gamern möjligheten att uppleva sina spel på ett sätt utöver det vanliga.



Inlevelse och stereofunktion
UtrustningenUtrustningen anländer i den mest spartanska förpackning jag sett, ett enkelt kuvert som innehåller dubbla uppsättningar glasögon, cd-skiva med drivrutiner samt ett papper med instruktioner.

Installationen fortlöper fint, bara i med skivan och lägg in programmet, sedan söks hårddisken av efter kompatibla spel. Nya uppdateringar släpps också hela tiden av Wicked3D så utbudet av stödda spel ökar hela tiden. Självklart användes senaste versionen.

eyeSCREAM stödjer enbart OpenGL baserade spel vilket begränsar utbudet en aning, men det borde inte bli några problem då det brukar går att ändra renderingsmetod. även den ganska långa listan på titlar med stöd så finns det en del spel som inte är testade och då inte heller garanterade.

Så till den intressanta biten, testen med de spel som stöds och spelas mest av gamers världen över. Bland utbudet fanns Quake III Arena, Counter-Strike, Unreal Tournament samt diverse andra titlar.

Testmaskinen var en Duron 700@1000, Geforce DDR, 384MB ram samt Windows 2000. än stödjer inte drivrutinerna Kyro eller KyroII men det ska implenteras senare.

Naiv som jag är började jag direkt med högsta möjliga stereoeffekt, 100%, resultatet blev katastrofalt genom att 3deffekterna helt försummads och allt jag såg var dubbelt, med huvudvärk som följd. Jag gav upp snabbt och lydde tillverkarens instruktioner genom att sänka till minsta möjliga effekt och började spela igen. Den här gången var biverkningarna mindre och jag kunde börja sätta mig in i en ny dimension.

Jag testade också med Hitman: Codename 47, som inte stöds, trots den ganska stora skillnaden gentemot förtestade spel så fungerade drivrutinerna hyggligt, vilket visar att utbredningen för den här produkten är större än jag räknat med.

Efter att ha använt den här produkten i snart två veckor så börjar man uppleva mer och mer av det som utlovats. Man bör dock tänka på att inlärningskurvan kan variera mycket mellan olika personer. Jag ser fortfarande dubbelt i många fall och kan inte använda mer än omkring 50 % stereo utan att det blir obekvämt, medan andra vänner som fått testa har upplevt det perfekt vid första försöket. Om det här beror på mitt brytningsfel eller skiftar så mycket från individ till individ är svårt att fastslå, men vet du med dig att du har problem att "lura" ögonen att uppleva 3D bör du undvika den här produkten.


Efter min tid med eyeSCREAM Light kan jag säga att den här produkten endast bör ses som ett tillägg till singleplayer upplevelsen. För oss som kräver mycket och gärna drar ner på antalet detaljer och effekter blir det här bara ännu något man kan bespara sig. Andra nackdelar är att allting blir hopplöst mörkt, trots att jag drog upp ljuset i skärmen till max är det svårt att hitta campers i mörka hörn. En tredje nackdel är förlusten i prestanda, men mer om det i tekniksektionen. Som ytterligare grädde på det härskna moset blir text som menyn i Unreal Tournamnet eller chatmeddelanden näst intill oläsliga.

För att ytterligare visualisera har jag tagit skärmdumpar från Quake III Arena och Counter-Strike.



Precis som vanligt är dessa bilder klickbara, en varning är på plats för filstorleken.


Den goda sidan då, hur fungerar det? Jo, med undantag för överstående punkter förvånansvärt bra, många objekt, som exempelvis hylsor från kulsprutan i Quake samt vapen och andra objekt upplevs förvånansvärt realistiskt. Också andra spelarmodeller innebär att man sätter andan i halsen många gånger.

Kort sagt har man riktigt skoj eftersom det verkligen känns som objekt ska flyga ut från skärmen!



Mjukvara & Renderingsteknik
Alla val av stereoeffekt, inställningar görs i kontrollpanelen som finns på bild här nedanför. Det går att stänga av effekten helt, men inte för individuella spel vilket gör det lite jobbigare.

En förklaring kan vara på plats när det gäller "3D Aiming help". Som jag sa tidigare och visade på bilderna så renderas det dubbelt av alla 3dobjekt. Ofta är inte siktet i 3d vilket gör att det hamnar på helt fel ställe. För att motverka detta rekommenderas du att stänga av siktet i spelet och istället använda mjukvarans eget.


Jag tänker inte gå in på någon grundlig utläggning om hur stereoskopin fungerar då Wicked3D har en sektion av sin teknologisida tillägnad detta, den finns här.

Kort sagt så kan det förklaras att varje öga avläser ett objekts perspektiv något annorlunda vilket vi sedan kan dra slutsatser om det verkliga avståndet. Tittar du på en skärm fungerar det inte likadant, bilden på skärmen är trots allt 2D. Därför renderar mjukvaran två bilder som sedan sätts ihop till en genom glasögonen som har ett rött samt ett cyanblå filter.

Genom att rendera dubbelt, borde inte då spelet prestera som om två upplagor spelades samtidigt? Tyvärr är det så, vilket märks speciellt i intensiva multiplayer matcher, jag utförde en del tester och kom fram till en försämring i prestandan kring 30-60%, betänk då att du bör köra spelet i upplösningar högre än 1024x768 för att få ut en större glädje.
Med andra ord krävs det en monstermaskin för att lira en hektisk deathmatch i 3d. än en gång slår jag fast att det är singleplayer man bör inrikta sig på.



Sammanfattning
Det är ofta man som recensent får tag på nya och innovativa produkter, men eyeSCREAM Light är en sådan. Med sitt låga pris, trevliga effekter och enkla tillvägagångssätt så kan den här produkten gå långt.

Priset är satt till $14.95 (Ca. 150SEK), produkten går inte att få tag på i Sverige än men enligt Slava Gostrenko vid Wicked3D så har de hört sig för oss onlinebutiker i Tyskland. De kommer också att erbjuda försäljning till hela världen från sin hemsida.

Det är med ganska blandade känslor jag avgör betyget för eyeSCREAM Light här hos 64bits. Nackdelarna väger ganska tungt idag, men ge tillverkarna lite tid att plocka bort barnsjukdomar och vidareutveckla stödet för fler spel så kan den här produkten gå långt. Med det låga priset och fria uppdateringar så är det egentligen inte så mycket att förlora på att testa.

äger du redan ett par liknande 3D glasögon finns det en demo tillgänglig hos Wicked3D som stödjer Quake III Arena samt 4x4 Evolution.

    Fördelar

  • Härliga effekter
  • Billig
  • Nyskapande
  • Bra stöd för videkort/spel
  • Går att testa före köp
    Nackdelar

  • Häftig prestandaförlust
  • Blir alltför mörkt
  • Inget för multiplay
  • Svår att få tag på




14/5-01 | Whiz | whiz@64bits.se