Xuke MP-600

Tack till Xuke som gjorde denna recension möjlig.

12/02-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Produkten i fråga levereras i en vanligt utformad låda. Det udda med den är att runt papperslådan finns det ett plasthölje. Detta ger ett mer speciellt utseende för förpackningen, men framförallt tillgång till ett handtag som man kan bära produkten i. Tillbehören och mp3-spelare ligger förpackade på samma sätt som hos många andra likvärdiga produkter, i en plastbox med skiljevägg och mp3-spelaren ovanpå locket.

De tillbehör som medföljer är följande;

• Spelaren själv.
  • Ett par hörsnäckor.
  • Ett fodral.
  • En kabel till linjeingången.
  • En USB-kabel.
  • En USB-adapter.
  • Ett halsband.
  • En CD-skiva.
  • En manual.
Extratillbehör

• En extern mikforon (49 SEK).
  • Ett armband (99 SEK).
  • En väggladdare (149 SEK).
Som ni kan se medföljer det en hel del tillbehör, och det ser inte alls ut att vara en lågprisspelare vi testar. Man får till exempel inte enbart med en vanlig USB-kabel, utan också en liten USB-adapter som man enkelt kan bära med sig i fickan, plånboken eller på annan plats. Det som brukar medfölja en mp3-spelare i dagens läge medföljer också Xuke. Något extra som medföljer långt ifrån alla spelare är fodralet, detta brukar finnas som extratillbehör hos tillverkaren.

På tal om extratillbehör finns dessa också hos Xuke. Vad man har att välja på är en extern mikrofon, ett armband och en väggladdare. Med hjälp av mikrofonen kan man enklare spela in tal och dylikt. Det är möjligt att fästa den på till exempel tröjan precis under munnen och slippa hålla hela spelaren i den positionen för att spela in. Armbandet kan vara bra för dem som joggar eller utför andra fysiska aktiviteter. Med hjälp av armbandet kan man helt enkelt fästa spelaren på överarmen på ett säkert sätt. Väggladdaren kan vara att rekommendera för dem som använder spelaren på resande fot, men som inte har tillgång till en dator.

Priset på extratillbehören är precis som själva spelaren lägre än genomsnittet. Som referens kan vi återigen ta Jens of Sweden. De tar 249 SEK för en väggladdare och 125 SEK för ett armband, vilket är betydigt mer än vad Xuke tar för samma delar.

Manualen är i tryckt form vilket är ett stort plus. Tyvärr är den enbart skriven på engelska och språket i den är tyvärr inte det bästa. Men den fungerar och de flesta bör kunna komma igång med att använda spelaren direkt.