Mer än 5, 7 och 12 volt ur nätdelen [Uppdaterad 2007-12-22]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
pimen

Post by pimen »

MadModder wrote: Det enda som händer enligt min teori om du permanent kopplar ihop den gröna och svarta, är att du aldrig kan stänga av din dator. När du stänger av i windows, kommer den bara stanna vid en helt tom skärm. Blå är den har jag för mig. Och 4-sekunderstryckningen funkar inte heller. Du måste slita ur strömkabeln, eller slå av agget på baksidan om du har en sån knapp där.

Jag tänkte ha en strömbrytare i form av lås med nyckel till kopplade på grön o svart...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

då kopplar du den i serie med vanliga strömbrytaren...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pimen

Post by pimen »

men går det att koppla den på grön o svart?(mycke ballare så)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

coolkingZ wrote:men går det att koppla den på grön o svart?(mycke ballare så)
Ballare då? du förstör en funktion då som är att nätagget stänger av sig själv när du vill stänga av datorn ::)

Och du borde seriekoppla. Det hade jag iafl gjort...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pimen

Post by pimen »

Vadå förstör? nätagget borde inte känna nån skillnad om svart och grön är ihopkopplade med nyckeln lr med hjälp av moderkortet... Med ballare menade jag att om man seriekopplar så måste man både vrida om nyckeln och trycka in knappen, mycket coolare att bara vrida på nyckeln, tycker jag iaf...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ja men sen när du stänger av datorn då? tänk på det då... ::)
Meningen med sådant läs är att man inte ska kunna trycka på knappen om man inte vridit på nyckeln. Gör som du vill du...

Och du har inte tänk på att knappen för ATX agg måste vara återfjädrande, slltså i detta fall måste du vrida nyckel till "till" läge sedan till "från" läge annars kommer den att starta om hela tiden efter ca 4 sek ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
pimen

Post by pimen »

Inte om man kopplar utan moderkortet, för grön och svart måste alltid vara ihopkopplade för att agget ska vara igång, det är moderkortet som ska ha en återfjädrande knapp, och då kopplar det ihop svart och grön och håller kvar tills man håller in knappen i 4 sekunder, så blir det inte om man kopplar direkt på kontakten som går till moderkotet istället för den kontakt på moderkortet som är till för det.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Visst är det så. Men när du väljer Start -> Stäng av datorn -> STäng av, så stänger inte datorn av sig. Du måste då vrida nyckeln till off när all mjukvara är avslutad. Tillbaks till windows95...
pimen

Post by pimen »

jaja, men det är väl ingen fara?
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Hur kopplar man på bästa sätt för att få 7V till fläktarna? Sätter man en skarv med sånna lr hur gör man?


Btw går det att pressa dom utan det speciella verktyget och vilken storlek är den "vanliga"?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Rose Brass wrote:Hur kopplar man på bästa sätt för att få 7V till fläktarna? Sätter man en skarv med sånna lr hur gör man?


Btw går det att pressa dom utan det speciella verktyget och vilken storlek är den "vanliga"?
Båda är "den vanliga", den ena är floppyström, den andra är HDström.

Det går att klämma utan verktyg, men jag skulle rekomendera lödning om man inte har krimpverktyget.

Man kan även köpa en 1 till 2 HDströmskarv och klippa av den ena kontakten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Tack då ska jag nog ta och beställa lite grejer, börjar tröttna på mina fem 80mm chassifläktar som låter som ett flygplan med efterbränkammare...
XaZe
Posts: 142
Joined: 2005-05-30 21:30:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by XaZe »

hehe kan vara bra o veta :)

Men en fråga :p : Du snackade om att seriekoppla fläktar.. kan man då likagärna sätta t.ex 6st lysdioder seriekopplade ? eller tar det första dioden för mycket när strömmen väl kommer ?..
2x P4 3.2Ghz DualCore , 1.28Tb Hdd (300+250+250+200+160+120Gb) , 2Gb Ram (2x 1024Mb) , Creative SB X-Fi , Nvidia GeForce 7900GTX 512Mb , DVD-ROM , DVD-RW/R/+/- , 19" LCD-Skärm , BBB 24/1Mbit
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

XaZe wrote:hehe kan vara bra o veta :)

Men en fråga :p : Du snackade om att seriekoppla fläktar.. kan man då likagärna sätta t.ex 6st lysdioder seriekopplade ? eller tar det första dioden för mycket när strömmen väl kommer ?..
there are so many things wrong with that sentence...

Alla LEDs i en seriekoppling får exakt samma ström, men man ska alltid använda motstånd när man kopplar in lysdioder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
XaZe
Posts: 142
Joined: 2005-05-30 21:30:17
Location: Stockholm
Contact:

Post by XaZe »

Ghlargh wrote:
XaZe wrote:hehe kan vara bra o veta :)

Men en fråga :p : Du snackade om att seriekoppla fläktar.. kan man då likagärna sätta t.ex 6st lysdioder seriekopplade ? eller tar det första dioden för mycket när strömmen väl kommer ?..
there are so many things wrong with that sentence...

Alla LEDs i en seriekoppling får exakt samma ström, men man ska alltid använda motstånd när man kopplar in lysdioder.
Hehe okej :) då vet ja :p. inte så inne på alla omh osv va allt nu heter :p. haha. men får väl lära mig :p. nån bra guide eller nåt på internet som beskriver mcyket sånt ?
2x P4 3.2Ghz DualCore , 1.28Tb Hdd (300+250+250+200+160+120Gb) , 2Gb Ram (2x 1024Mb) , Creative SB X-Fi , Nvidia GeForce 7900GTX 512Mb , DVD-ROM , DVD-RW/R/+/- , 19" LCD-Skärm , BBB 24/1Mbit
ufo

Post by ufo »

:-X
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

XaZe wrote:
Ghlargh wrote:
XaZe wrote:hehe kan vara bra o veta :)

Men en fråga :p : Du snackade om att seriekoppla fläktar.. kan man då likagärna sätta t.ex 6st lysdioder seriekopplade ? eller tar det första dioden för mycket när strömmen väl kommer ?..
there are so many things wrong with that sentence...

Alla LEDs i en seriekoppling får exakt samma ström, men man ska alltid använda motstånd när man kopplar in lysdioder.
Hehe okej :) då vet ja :p. inte så inne på alla omh osv va allt nu heter :p. haha. men får väl lära mig :p. nån bra guide eller nåt på internet som beskriver mcyket sånt ?
Man kan börja lite med grunderna i elektronik så man får en helhetsbild av hur det fungerar, sen därefter kan man gå vidare till finelektroniken, lysdioder och vidare så långt man vill :)
Kan inget om mycket
ufo

Post by ufo »

titta in på http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/uvbox/ & där på kjellfakta så hittar man fakta om nätagg
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Nu skall jag rekommendera min favoritbok, Hardware Hacks For Geeks, av Scott Fullam.

I den står all från grunderna i elektronik till hur du omkodar picar och lär dig assembler... mycket roligt alltså. den finns på engelska Amazon
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
reggaelover
Posts: 243
Joined: 2005-02-13 23:45:15
Location: Enköping
Contact:

Post by reggaelover »

Tja, försöker göra som du har skrivit i början snigel, att koppla ihop grön o
svart så ska elagregatet starta men mitt gör inte de.
Har du nått tips?
[Antec Sonata Piano 380W][P4 HT 3.2GHZ@3.6GHZ][Abit AA8 DURAMAX][2x512 Kingston 533MHZ@602MHZ][MSI GeForce 6600 PCIe 256MB 1000MHZ@1300MHZ][Samsung DVD+-RW][Maxtor 200GB][Maxtor 250GB USB 2.0]
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

reggaelover wrote:Tja, försöker göra som du har skrivit i början snigel, att koppla ihop grön o
svart så ska elagregatet starta men mitt gör inte de.
Har du nått tips?
Skrota agget.


Näerå, men jag tror inte att alla nätagg kan starta så, men det är väldigt vanligt. Vad är det för nätagg?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
reggaelover
Posts: 243
Joined: 2005-02-13 23:45:15
Location: Enköping
Contact:

Post by reggaelover »

De är ett FSP 200-50snv
[Antec Sonata Piano 380W][P4 HT 3.2GHZ@3.6GHZ][Abit AA8 DURAMAX][2x512 Kingston 533MHZ@602MHZ][MSI GeForce 6600 PCIe 256MB 1000MHZ@1300MHZ][Samsung DVD+-RW][Maxtor 200GB][Maxtor 250GB USB 2.0]
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

reggaelover wrote:De är ett FSP 200-50snv

Och du är säker på att det fungerar?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vissa agg kräver last på 5V och/eller 12V för att öht. starta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

hm...ständigt hittar man godbitar på 64bits... 8)
Tackar!
Post Reply