Spränga dator med hårsprej/deosprej/whatever

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
pimen

Spränga dator med hårsprej/deosprej/whatever

Post by pimen »

Nu har jag funderat på en sjuk(kanske inte?) tanke några dagar... Om man tar en gammal dator, tätar hela skiten utom ett litet hål längst upp, sprutar ner en flaska eller två med hårsprej/deosprej/whatever, och sedan täpper för hålet(eller kanske inte?), startar datorn och springer? nån gång bör det väl bli en gnista eller nåt som får datorn att smälla? Skulle va en riktigt rolig upplevelse!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Om du genomför detta, berätta, så kanske jag också gör det :p
pimen

Post by pimen »

Jag ska lätt göra det, om jag så ska ha nånting annat i som tänder, ska bara hitta en gammal dator först... Självklart ska jag hålla avstånd, ha skydd, och ha en skarvsladd så jag kan starta från ett visst avstånd, tror jag filmar det oxå...
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Du MÅSTE filma det, och visa här :D
The town where i was born...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Vartifrån skulle det komma en gnista? Tror ärligt talat inte så mkt på detta då jag har sprutat deo samtidigt som jag tände på gasen. Det brann lite, men det blev ingen explosion. Du får hälla/sputa i något mer brandfarligt.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
pimen

Post by pimen »

En explotion uppstår när mycket gas antänder samtidigt, eller att det brinner i nåt helt tätt, då den måste expandera pch grejen sprängs och ut kommer elden. Bensinångor expoderar också, men bara i en tank, eller hur?

Det jag undrar är om datorn kommer avge en gnista? De blir ju inte lika kul om man blir tvungen att stoppa i nåt som tänder skiten.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Om du har dåliga starkströmskontakter till nätagget kan det komma en gnista där. Kan inte tänka mig mycket mer.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Ta en gassvets, tänd en låga och ställ in den rätt.
Ta och släck lågan utan att stänga av någon gas och för sedan munstycke till datorn och fyll den med denna gasblandning.
Tänd sedan på.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
pimen

Post by pimen »

Jo, det lär väl inte krävas mkt för å antända det...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

2 burkar deo? Du kommer mätta luften i datorn och det kommer vara omöjligt att tända.

Vad du behöver är den perfekta luft-deo-blandningen för att få en explosion.

Knall-blandning från acetylensvets funkar bättre, men å andra sidan kan det bli livsfarligt bra smäll av det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Ghlargh wrote:...men å andra sidan kan det bli livsfarligt bra smäll av det...
Men då är det ju ännu roligare att göra det inomhus! =D
pimen

Post by pimen »

Ja, jag kommer hem till dej då, vart bor du?
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Om inte annat, ta lite bensin så att ångorna får fördela sig.
Sen en liten gnista.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

acetylen + oxygen och en krossad glödlampa med helt tråd i databurken. Några meter kabel ochett batteri.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Om du ska goera det, leta upp en askskadad pa nan sida, och detonera pa annan vaeg. Du kan ju fraga ghlargh om hur man bygger en tidsinstaelld taendare =P. Helst bara ett chassi med CD-rom osv. da det aer synd/barbariskt att foerstoera fungerande hardvara (enl. mig).
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tidsinställda elektriska tändare är löjligt enkla att konstruera, guide kommer finnas på min hemsida om ett par veckor om jag får tråkigt när jag kommer hem till stockholm.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Ta också med olika sätt att tända elektronisk, det är alltid roligt att se olika lösningar. Själv föredrar jag 1/8W motstånd, lite bomull indränkt i bensin, och en lämplig strömkälla att överhetta motståndet med, t.ex. mellan polerna på ett traktorbatteri, eller mellan tändstift och tändkabel på en gräsklippare med magnetdrift...

EDIT: Du tycks ju ha fått dit det redan! :D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

har en väldigt gammal dator hemma... får man sno din ide? ^
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stuggi wrote:EDIT: Du tycks ju ha fått dit det redan! :D
Tändarna är uppe, ska upp timer om jag får tid till det.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

kan det inte bli kortslutning om du har ström till datorn när den sprängs?

är det inte lättare o dra en lång kabel til datorn o skicka statisk electricitet genom kabeln som går til chassit?
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Gebba wrote:kan det inte bli kortslutning om du har ström till datorn när den sprängs?
Och? Bara mer eld! :D

Det som händer är väl att säkringen i elskåpet går.

EDIT: Ska datorn vara igång när den sprängs? :) Det måste filmas isf!
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
pimen

Post by pimen »

Hade tänkt det, då grundtanken var att datorn själv skulle antända skiten... Får fundera ut nåt bra sätt å göra det utan att päronen märker nåt. ;D ;D ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gebba wrote:är det inte lättare o dra en lång kabel til datorn o skicka statisk electricitet genom kabeln som går til chassit?
Tändning med statisk elektricitet är väldigt svårt att åstakomma.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jag tänkte på o ta en sån där sak som sitter i tändare,sån jag andvänder på mina datadelar innan dom går in på rma :P

men annars så får du väl trycka på datorn lite snabbt o springa iväg sen =)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns inget i en påslagen dator som åstakommer gnistor i normal drift.

Det du tänker på kallas piezoelektrisk tändare

Jag skulle nog använt en glödtråd och lite krut eller nåt i den stilen för att få nog med eld för att tända en blandning av brännbar gas och luft.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply