PROJEKT: Toyota Celica [NEED HELP sid3]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

PROJEKT: Toyota Celica [NEED HELP sid3]

Post by Stiiig »

Tja!
Igår åkte jag och tjejen ner till torby och byte bort våran BMW mot en Toyota celica. Tuff liten grej måste ja säga. haha! Går som saatan!

Men självklart måste vi utrusta denna med ljudet. Dvs 4stk MDS 10" med tillhörande steg. Sen har vil sammanalgt 6par 6x9or. 2stk MDS och 1 par US-Blaster. Blir lite svårt att få plats med allt detta. Så vi kör nog bara med 2 stk 6x9or så länge. Och basarna så klart.

Gjorde ritningen för lådan och lämnat in den för utsågning idag.
Så bilder på bygget börjar väll imorgon antar jag :D för ikväll skall jag umgås med min vän lapin kulta.

Här är iaf lite bilder på bilen:

Image

Image
Last edited by Stiiig on 2008-03-11 22:05:12, edited 3 times in total.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Det blir ingen bra ljudbild i en celica med både baslåda och 6x9or, kör på antingen eller.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:Det blir ingen bra ljudbild i en celica med både baslåda och 6x9or, kör på antingen eller.
jag tror nog ja kommer lyckas. Har gjort en bra ritning på en bandpass låda.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ja bandpass blir nog bättre än mitt, jag gjorde en glasfiber konsoll i min gt4'a.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

DeCaff wrote:Ja bandpass blir nog bättre än mitt, jag gjorde en glasfiber konsoll i min gt4'a.
Hmm mja! altså jag har en del byggen bakom mig och tror att det ljudet jag bygger i denna lilla kupé kommer låda en hel del! jag bygger dock för funktion inte utseende. Men snyggt kommer det bli ändå! Och då man bygger i glasfiber får man sån konstigt resonans nivå. gt4? fattar inte? är det nån modell av celica. sjv har jag iaf en GT-i16 -90 och jag lovar att den går som fan! dock är chip på tankarna. Får se hur det blir. får tillbaka materialet från verkstad imorgon! Så skall jag snickra ihop lådan och provspela.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Go for it stiig! stiig ftw^^ ;D
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Stiiig wrote:Hmm mja! altså jag har en del byggen bakom mig och tror att det ljudet jag bygger i denna lilla kupé kommer låda en hel del! jag bygger dock för funktion inte utseende. Men snyggt kommer det bli ändå! Och då man bygger i glasfiber får man sån konstigt resonans nivå. gt4? fattar inte? är det nån modell av celica. sjv har jag iaf en GT-i16 -90 och jag lovar att den går som fan! dock är chip på tankarna. Får se hur det blir. får tillbaka materialet från verkstad imorgon! Så skall jag snickra ihop lådan och provspela.
GT4:an har turbo och 4WD, och var skapligt vass. Fanns en "Carlos Sainz-edition" också med 204hk istället för 185hk. Vanliga GTi16 är i varje fall i mitt tycke rätt slö, och tråkiga vägegenskaper jämfört med GT4. Chippning är nog rätt så meningslöst på en gammal sugmotor, kan sluta med generalras, om du inte hittar nåt bra kit med chip, insug och avgas.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

ballkula wrote:
Stiiig wrote:Hmm mja! altså jag har en del byggen bakom mig och tror att det ljudet jag bygger i denna lilla kupé kommer låda en hel del! jag bygger dock för funktion inte utseende. Men snyggt kommer det bli ändå! Och då man bygger i glasfiber får man sån konstigt resonans nivå. gt4? fattar inte? är det nån modell av celica. sjv har jag iaf en GT-i16 -90 och jag lovar att den går som fan! dock är chip på tankarna. Får se hur det blir. får tillbaka materialet från verkstad imorgon! Så skall jag snickra ihop lådan och provspela.
GT4:an har turbo och 4WD, och var skapligt vass. Fanns en "Carlos Sainz-edition" också med 204hk istället för 185hk. Vanliga GTi16 är i varje fall i mitt tycke rätt slö, och tråkiga vägegenskaper jämfört med GT4. Chippning är nog rätt så meningslöst på en gammal sugmotor, kan sluta med generalras, om du inte hittar nåt bra kit med chip, insug och avgas.
Möjliheterna är nog ganska stora skall du se :D haha!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

jahapp! har byggt klart själva lådan idag då. Och naturligtivs provspelat.

Firman som jag brukar lämna in material för sågning på "orkade" inte såga till det så jag fick göra det sjv i deras hypermoderna såg (Syns på bild)
Lite pill vart det med alla vinklar och folk säger att det är svårt att bygga bandpass... Inte enligt min mening! Tyckte det var relativt enkelt.

Nu när lådan är kalr blir det dags att börja snpassa skuffmiljön lite. Skall höja upp lådan och fästen för steg med mera med 2x2 i golvet. Dvs bygga en grund att ställa allt på. Dells för att det är så gropigt under med reservhjul och allt. Sen blir det snygt. Bygger en ram sen lägger i spän och masonit skivor i alla utrymmen. och klär naturligtvis detta. Självklart i svart.

Nej orka skriva. Trött som ett as. Här kommer bilder.

Moderna sågen. Nått finskt mäke tillverkat 1967.... men funkar exemplariskt bra.
Image

Sågat och klart.
Image

Testar bitarna lite bara.
Image

Sådär ja... börjar likna nått :D hmm... funktion före utseende är mitt motto.
Image

Hmm mja...
Image

Fick lov å ta en liten runk bild :D
Image

En polare till mig och tjejen har gjort ett par tärningar åt oss ;D
Image
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

tärningarna saknar fluff så oäkta :( kostar typ 30 spänn med fluff. Känns lite som "ville ha mockasin men fick sockeplast" :-/
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Krypskytt wrote:tärningarna saknar fluff så oäkta :( kostar typ 30 spänn med fluff. Känns lite som "ville ha mockasin men fick sockeplast" :-/
Kalrt de skall va fluff eg... Men som sagt. en tjej kompis som gjort dom till oss... Hänger där av kärlek eller vad man ska säga...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Inte för att vara taskig, men det verkar nästan som att du bytt ner dig. :P

Hur lät lådan nudå?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Des wrote:Inte för att vara taskig, men det verkar nästan som att du bytt ner dig. :P

Hur lät lådan nudå?
Han får en mindre bensinräkning, dock är försäkring så jävla dyrt på celica.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

DeCaff wrote:Han får en mindre bensinräkning, dock är försäkring så jävla dyrt på celica.
Ekonomiskt sett är den säkert billigare än en 535, men den är så mycket fulare. :P
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Smaken är som baken, jag åker hellre improviserad sportbil än en kebab racer.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Des wrote:Inte för att vara taskig, men det verkar nästan som att du bytt ner dig. :P

Hur lät lådan nudå?
Öhh bytt ner mig? Fick 6 lök emellan och då hade bakspoilern fårr stryk och motorn gick inge vidare tycker jag. Sällana t de tkunde vara 211 hästar i den där. Och celican är så jääävla mikt billigare i drift. vid tukt drar den .90. Vid normal körning drar den .65. det är skönt!
DeCaff wrote:Han får en mindre bensinräkning, dock är försäkring så jävla dyrt på celica.
Bensin räkningen är ganska mkt lägre då BMWn drog 1.5l mil. OCh inte fan fick man valuta för det heller. Försäkringen var ju inte alls dy på celican. Betalade 12 för halv på BMWn med länsförsäkringar. Betalar 6 för halv på Celican... LIIIITe skillnad.


Och låtan låter gudomligt. Har fått den jätte djupa basen jag var ute efter. Kompletera detta med lite snärt från 6x9orna nu så kommer det bli skit bra.

Skall fortsätta bygga idag.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

DeCaff wrote:Smaken är som baken, jag åker hellre improviserad sportbil än en kebab racer.
Celican var ju verkligen en s.k. pizza-racer då den var modern... Men visst, idag är det väl lagomt slitna Beemers som killar med bakåtvänd keps glider runt i och tror att någon bryr sig :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Byggt lite i skuffen idag. Nästan klar med "stommen" skall väll sätta masonit skiva och klä i svart nu bara.


Sitter en masonit skiva i botten. Observera att rören bara sitte tillfälligt. dom skall gå upp genom en hatthylla med övriga högtalare i. Är det inte snygg placeringen av stegen då?
Image
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Blir lysande det där... eller ljudande kanske ;)
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Nu saknas bara NOS och lite blinkande lampor :P samt ngn neonliknande färg på bilen kanske :D

Mer bilder!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

SpiXx^Orginalet wrote:Nu saknas bara NOS och lite blinkande lampor :P samt ngn neonliknande färg på bilen kanske :D

Mer bilder!
hehe eftersom Den ordinarie kupé lampan täcks över så kommer jag koppla på 2 stk UV ljus. Som sitter dola under hatthyllan. Så det på baksidan av lådan skall stå mitt och min flickväns namn med vitt tyg så kommer det ge snygg effekt. Får se om jag sätter i nå mer belysning där bak.

I övrigt har vi inga planer på att lacka den. Dock snyggare fälgar med mera.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

jahaja. Nu e jag nästan klar med skuffen.
Det som saknas är nu platta i botten och lite detaljer som skall kläs i skuffen. Och en till basport. Eller 2 likadana ... kommer bli najs.

Image

Placerade Säkringsdosan bakom lådan så man kommer åt den enkelt ifall nått händer. Och observera det utterslilla 6m2 kabeln... skall bytas ut mot 25m2 så fort jag hittar den från förra bilen.
Image

Hatthyllan... Klädd å fin :D funkar superbra att sätta fast tyget med limpostol.
Image

Det börjar ta form här va?
Image

Hmm :D lite kvar nu bara :D
Image

Och ang det att någon sa att det inte blir nån bra ljudbild? Skäng dig i väggen! det låter ju gudomligt!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

fan brorsan :D börjar likna nå :D hatthyllan vart ju skitbra :)
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Synd att du har blå inredning, hade en camry med den förut, så jävla ful :D Om du kan försök att få tag i den svarta.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Måste säga att det är ett förbaskat orr i dom där 6x9-högtalarna. Har du möjligtvis en bild på själva konen på basarna?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply