Mercedes-Benz c200t Goes MegaSquirt! [BILDER]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Mercedes-Benz c200t Goes MegaSquirt! [BILDER]

Post by Stiiig »

God kväll också vidare...

Har sen några månader tillbaka pillat ordentligt med min älskade benz.. i november så pajade styrboxen bara sådär. En ny kostar 27 000! Och det är skamligt.

Ett Megasquirt däremot kostar bara runt 3500. Så jag tog tag i saken å rev ut all el i motorn. började modifiera om till det otroligt enkla kopplingsschemat jag fick av killen som sålde det. efter några kalla kvällar i garaget så var jag klar. Och Megasquirtet beställdes. Det vart 3800 med extra koden för tändning och en DB9-USB adapter. MS använder DB9 för kommunikationen mellan datorn och boxen. Dock är detta ingen bra lösning då de går segt och förlorar data med adaptern. så min server får agera mappnings dator ett tag.

Naturligtvis så har jag tagit massa bilder.

Image
Ut med de gamla.

Image
Spjällhus och andra detaljer bortplockade

Image
va mycket skit...

Image
En svängningsdämpare / remskiva från veven...

Image
..., Som fick sig en liten make-over som killarna på Industi progammet i Älvdalen ordnade.
Helt plötsligt har jag ett 36 tandat triggerhjul. i nu läget är en tand bortlslipad ca 90 grader efter en VR givare.

Image
Lite kablar från motorn som går vidare in i kupen.

Image
Handsfacket får agera elcentral. hade tänk ha boxen här men de vart för tajt.

Image
jaadu

Image
Har verkligen gjort allt jag klan för att de inte ska synas att det är nått gjort. Dock saknas en del plast på bilden.


Jag fick boxen och monterade allt! skulle provköra men insåg att jag måste programera om boxens "bios" så att tempvärderna blir rätt. Då jag gjorde detta glömde jag dra ut kablarna till tändspolarna så jag brände tändstegen i boxen. Nya är beställa från staterna och jag hoppas dom kommer nästa vecka om inte flygen ställs in.

mer kommer så snart jag har nått!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Mercedes-Benz c200t Goes MegaSquirt! [BILDER]

Post by snigel »

Jättekul projekt! Du måste berätta mer om hur det går när du fått hem sakerna och framförallt berätta hur bilen känns efteråt. För jag antar att du kanske kan vinna några extra hästar med megasquirt?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Mercedes-Benz c200t Goes MegaSquirt! [BILDER]

Post by Stiiig »

Mitt mål är inte att få extra hästar. Dom får jag bara på köpet om jag mappar ordentligt. Men satsar på att jag med lagom bränsle förbrukning och en väl gående bil kan få runt 155-160. orginal är det 136.

Hade lite problem med min VR givare tidigare. tog den som sitter orignal mot svänghjulet men den gillade inte mitt MS. då jag varken fick varvsignal eller indikerade "cranking"
Letade som en tog efter något billigt å sätta dit och fick tillslut tag på en ABS sensor från ett lastbilssläp. Funkar hur klockrent som helst. Dock hade jag fel inställnigar ett tag så den fick för sig att motorn varvade 2700 på startmotor. FAIL!

Efter lite pill och inställningar med var sensor är placerad och hur många tänder jag har så visar den korekta 180rpm på starten.

Sitter i nuläget och letar tillbehör för skojs skull. Finns klockren touch dislpayer (2 färgs) där man kan se all aparametrar i realtid att montera var man vill. Dock kostar dom 1000 spänn men en vacker dag är det värt de! Plus att man kan ändra viktiga parametrar så som VE Fuel table och VE spark table med dom.

finns även en accelerometer att montera i boxen så man kan läsa hatighet! Jävligt fränt faktiskt.

Jag hoppas inereligt att det går som det ska nästa vecka så att jag får prylarna. Då blir det en provtur till sthlm för å skjutsa frugan å hennes polare till lady gaga i globen. Sen dit igne den 18e maj på rättegång i svea hovrätt. Lika bra att testa på långturer direkt.

Måste hitta en billig ström adapter till datorn för bilen bara. Tips? det är en HP pavilion dv6.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply