30 000 döda.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

30 000 döda.

Post by pync »

Skriv ned era spontana tankar.

Om en jättevåg kommer för att utplåna din familj, så får du väl surfa på den.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

"Som man bäddar får man ligga"

Sedan vad jag menade med det har jag ingen insikt i, men det var spontant.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

lol fisk.

Tragiskt är detta som har hänt, the force of nature.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Post by Hanzaq »

Hur kunde det bli så här illa? De mäter ju skalv i Uppsala (för att nämna ett ställe åtminstone) och de borde verkligen vara medvetna om vilka konsekvenser det har när det blir skalv på sådana ställen?

Vågorna kom ju många timmar efter själva skalvet. Man hade ju kunnat evakuera? Eller är jag helt ute och cyklar?
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hanzaq wrote:Hur kunde det bli så här illa? De mäter ju skalv i Uppsala (för att nämna ett ställe åtminstone) och de borde verkligen vara medvetna om vilka konsekvenser det har när det blir skalv på sådana ställen?

Vågorna kom ju många timmar efter själva skalvet. Man hade ju kunnat evakuera? Eller är jag helt ute och cyklar?
Så länge du har hjälm så är jag nöjd.

Skämt åsido, det är mycket möjligt att jordskalvet registrerades, men det tar nog tämligen lång tid att få fram ett evakueringsmeddelande.

Thailand är en smula sämre utrustad nation än Sverige, det är likväl tänkbart att de inte visste om jordskalvet ute till havs förrän det var försent.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

min säljcoach har ev. förlorat 5 släktingar i den tsunamin.
men det skiter jag i iofs. jag tycker det är coolt. Naturesn krafter är mäktiga. jag har fortfarande minnen från när jag såg en tromb med mina egna ögon.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Finnarna var redan idag nere med militärplan och tre stycken extrainsatta större flygplan för att ta hem sina medborgare.

Vad gör Persson? Inte ett skit. Han funderar på om han skall göra något. Dessutom talas det om EN MILJARD i bistånd till länderna där nere. Va fan. Ge dessa pengar till de hemlösa här i Svea Rike istället.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

javisst, många var det! men en 5 meters våg är väl inte mycket.
Kollade på discovery channel för ett tag sedan och där visade dom hur en våg på 3km kunde komma till och det var bara med att ett isbärg som rasade ner i vattnet.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Invoker wrote:Finnarna var redan idag nere med militärplan och tre stycken extrainsatta större flygplan för att ta hem sina medborgare.

Vad gör Persson? Inte ett skit. Han funderar på om han skall göra något. Dessutom talas det om EN MILJARD i bistånd till länderna där nere. Va fan. Ge dessa pengar till de hemlösa här i Svea Rike istället.
skit i det hemlösa ge pengarna till det som behövs. sjukvård skolor polisväsendet. Hemlösa, alkisar, pskyfall och brottslingar är en börda för samhället som borde tas bort.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

adis wrote:javisst, många var det! men en 5 meters våg är väl inte mycket.
Kollade på discovery channel för ett tag sedan och där visade dom hur en våg på 3km kunde komma till och det var bara med att ett isbärg som rasade ner i vattnet.
'isberg'

Jag förstår inte relevansen, även om det rent teoretiskt kan uppstå vågor på 3km är det i praktiken ointressant, de högsta vågorna som någonsin uppmätts på några oceaner på planeten kretsar kring 80 meter.

Såvitt jag förstår så är det inte höjden på vågorna som är mest fatal utan bredden. En våg som är 5 meter hög t.ex. kan vara en meter bred (och innehålla endast en relativt liten mängd vatten) medan en mycket mer massiv bred, men lika hög våg kan vara förödande.

Med bredd menar jag:

:
::
::::

i förhållande till

::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::


(skärsnitt från sidan)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

30000 döda, hur många är du inte skaddade eller hemlösa? 300000? En halv miljon?! Kunda naturen slagit ut floridas kustlinje istället?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Spontan tanke som flög in i mitt huvud då de sa på nyheterna att var där nere för att fira julen: "Väldigt vad rika många svenskar är."

Tja... Annars... Tråkigt att saker som detta händer. Skriver nog inte helt vad jag tycker. (Nej, inga rastistiska tankar förekommer.)
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote: Thailand är en smula sämre utrustad nation än Sverige, det är likväl tänkbart att de inte visste om jordskalvet ute till havs förrän det var försent.
Sedan att det inte drabbades särskilt många i Thailad är förstås rätt irrelevant? ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

För att kunna minska antalet dödsoffer vid denna typ av miljökatastroff skulle det krävas:

1. Utrustning som kan varna
2. Ett system att alarmera hela allmänheten
3. Alla ska veta vart dom kan söka skydd omedelbart

Det är väldigt tveksamt om det vore genomförbart i tom Sverige som har resurser.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:Sedan att det inte drabbades särskilt många i Thailad är förstås rätt irrelevant? ::)
Aftonbladet.se wrote: Indien minst 6.800.
Indonesien:nära 5.000, men enligt vicepresidenten kan det röra sig om det dubbla.
Malaysia minst 50.
Burma minst 40.
Sri Lanka minst 11.000.
Thailand minst 2.000
Bangladesh minst 2.
Maldiverna minst 120.
Somalia minst 100, de flesta fiskare.
Inte så många? Vad snackar du om? Det är tvåtusen människoliv. Du är en sjuk människa om du inte tycker att det är så många.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hanzaq wrote:Vågorna kom ju många timmar efter själva skalvet. Man hade ju kunnat evakuera? Eller är jag helt ute och cyklar?
Vågorna slog i land på morgonen i Phuket, 30 minuter efter skalvet, "många timmar", det är någ lite svårt att evakuera hela indiens östkust (som drabbades hårdast (enligt nuvarande siffror)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

eruku wrote:För att kunna minska antalet dödsoffer vid denna typ av miljökatastroff skulle det krävas:

1. Utrustning som kan varna
2. Ett system att alarmera hela allmänheten
3. Alla ska veta vart dom kan söka skydd omedelbart

Det är väldigt tveksamt om det vore genomförbart i tom Sverige som har resurser.
Ehm..? Allt det du räknar upp finns, och fungerar sedan mycket länge. Dock så är denna region runt Indiska Oceanen så fattig så de har inte ett sådant system. Japan har ett väl utbyggt system som gör att de ofta har flera timmar på sig att evakuera innan tsunamin anländer.

Sen att skriva att "5 meter inte är så högt"... Sett för mycket film? Kraften i en 5-meters våg som färdas i 50km/tim (ursprungligen bortåt 800km/tim) är enorm. En del vågor var 7-10 meter höga.

Jag har själv varit i Thailand åtskilliga gånger, och då jag läste att folk hade svepts från "framsidan" av Koh Phi-Phi till 300m ut i havet på "baksidan" så fattade jag hur sanslösa krafter som hade verkat. Att en person kan svepas över en HEL Ö säger väl en del om vilka vågor det handlade om.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Inte så många? Vad snackar du om? Det är tvåtusen människoliv. Du är en sjuk människa om du inte tycker att det är så många.
det senaste antalet registrerade människor (enl TT är iaf 939. Visst kommer siffran öka till ett tal som är närmre sina grannländers imorgon eller kanske dan därpå.)

Jag tyckte bara att det var lite lustigt att du tog Thailand som exempel då det är en av de mindre drabbade länderna.

dessutom är dom ju invandrare...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Antalet säger mig väldigt lite, jag får ingen känsla för den otroliga omfattning katastrofen har. Att det är en faktor tio gånger fler än de som dog i WTC ger ändå en fingervisning. Men det som skrämmer mig är de skildringar av individer som man läser.

De har börjat bränna lik, och det är kamp om de efterlevandes kroppar då många vill begrava sina döda.
Jag talade med en man från Gotland som hittade sin döda fru på stranden och som lyckats släpa i väg med henne på en gammal dörr. Han blev mottagen i ett tempel och lyckades undvika dem som bränner, säger Koskinen till TT.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Synd att det inte var kalifornias kust, då hade inga dött.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote:det senaste antalet registrerade människor (enl TT är iaf 939. Visst kommer siffran öka till ett tal som är närmre sina grannländers imorgon eller kanske dan därpå.)

Jag tyckte bara att det var lite lustigt att du tog Thailand som exempel då det är en av de mindre drabbade länderna.

dessutom är dom ju invandrare...
Låt oss ponera att det är 939, hur många dog i Estonia? Hur många av dessa var svenskar? Hur reagerade Sverige?

Thailand drabbades först, jordskalvet ägde rum utanför Thailands kust. Det saknas 2000 svenskar i Thailand, etc.

Jag tror att man (läs jag) reagerar mer då det är större subjektrelevans då det "känns" närmare när svenskar drabbas.

Instinkter såsom självbevarelsedrift associerar säkert detta till sig.

Sedan, varför skall man diskussionsprioritera de hårdast drabbade områdena? Kan man rädda 2000 människor med insatser, är det bättre att det är 2000 bland 10,000 döda, eller vad?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

tragiskt att folk har så slö reaktionsförmåga.. "Oj.. vattnet försvann 50 meter ut"

fast man väntar ju sig heller inte sån katastrof när man åker på semester..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Med tanke på att flodvågen drämde till ett par hundra meter upp på land så kanske det är för sent att reagera när vattnet börjar glida längre ut än vid ebb.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Såg film på aftonbladet nån turist som står på ett hotell vid stranden å filmar.
Ser rätt sjukt ut vattnet höjs typ 5meter på nån sekund.

Sen att säga att alla är rika för att man åker till thailand över jul, var nog det dumaste jag hört. Finns säkert dom som spart länge och skippar julkllappar och åker på semester i stället.

Sen såg ajg det där kortet från den där båten på vågen bra kort men texten var ju sämst, står ju itne vad som hände med båten.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

man kan ju inte skylla det på någon direkt.
iDon't care about your problems.
Locked