Gymnasieval.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
inZ_
Posts: 70
Joined: 2004-12-12 17:21:22

Gymnasieval.

Post by inZ_ »

Om man går teknisk och inriktar sig på programmering. Blir man en grym programmerare när har gått ut skolan då eller hur funkar det? Lär man sig bara grunderna?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Skolan är inte en garanti, skolan är en möjlighet. Grundkunskaperna kommer infinna sig om du följer kursschemat till punkt och pricka, medan om du vill gå bortom enkel programmering får du vidareutveckla dig själv och ta saken i egna händer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Gymnasieval.

Post by elvenman »

inZ_ wrote:Blir man en grym programmerare när har gått ut skolan då eller hur funkar det?
Beror väl helt på hur mycket du lägger ner på dina studier. Man "blir" väl bara inte en grym programmerarare, det är väl något man jobbar sig till. Sen hänger det väl lite hur lätt du har för att lära dig saker, jag har en kompis som är helt stört bra på att programmera, han kan sätta sig in i nya saker skitsnabbt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Du bör ändå läsa matte och fysik så du kommer in på högskolan och kan läsa lite mer.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Gymnasieval.

Post by übermensch »

inZ_ wrote:Om man går teknisk och inriktar sig på programmering. Blir man en grym programmerare när har gått ut skolan då eller hur funkar det? Lär man sig bara grunderna?

Den programmering som du måste lära dig där är väldigt simpel och grundläggande. Till exempel kan man få G utan att veta hur man använder variabler och andra grundläggande saker. Visst skiljer det från skola till skola, men om man vill bli en "grym programmerare" och få jobb på det är det säkrast att göra sig redo för en lång utbildningen efter gymnasiet. Visst kan man bli duktig utan eftergymnasial utbildning, men arbetsgivare ser helst att man har något på papper som intygar att man kan något.
In cars several processors are connected by a bus
inZ_
Posts: 70
Joined: 2004-12-12 17:21:22

Post by inZ_ »

Jag är inte bra på absolut programmera men jag kan lite grunder och ska "satsa" lite mer på att läsa C++. Sen så börjar man väl inte med dom praktiska ämnena förrän i 2:an?

Så om jag "kan" C++ redan innan jag börjar läsa det i skolan. Behöver jag inte göra så mycket eller kan man gå hur långt som helst och få bra på ämnet?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Alla tekniska ämnen där man programerar är studeiförberedande, alltså du förbereder dej för högre skola efter det.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vill inflika en fråga här, kan man läsa programmering i naturvetenskapliga program? Har för mig att det finns en NV-Matte-Datalinje här i Göteborg nämligen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

TinyTeeth wrote:Vill inflika en fråga här, kan man läsa programmering i naturvetenskapliga program? Har för mig att det finns en NV-Matte-Datalinje här i Göteborg nämligen.
Det finns inriktingar inom NV (Data kanske det kan heta?) där man kan läsa kurserna Datakunskap (DATORKUNSKAP), Programmering A, B, C och Linux.

Det finns givetvis fler kurser än dessa, men NV Data har nog några av dessa som baspaket.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Okej, så det är inte bara teknik där man kan läsa datorkunskap? Skönt.
Life's a joke, yuk it up.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Jag går sista året på NV- matte/data som det kallas. Läser C++ programering A,B och C på relativt hög nivå eftersom vår lärare är nyexaminerad systemvetare och använder sina högskoleböcker i vår undervisning.

Gick teknikprogrammet 3 terminer men det var alldeles för oseriöst. Vill man lära sig saker för vidarestudier på högskola så är det NV som gäller. Teknikprogrammet på min skola var totalt värdelöst på alla sätt, där hamnade slumfolket som sket i allt.
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Vi på NV kan också välja att läsa Programmeringskurserna som IV val, och valbara kurser även ifall man pluggar NV Naturvetenskaplig inriktning. Och inte matte/data.

Så är det på mitt gymnasium iallafall, vet inte hur det ser ut söderut.

Ska f ö välja NV/natur som inriktning, känns som att man kan lära sig C++, C osv hemma med en bra engelsk bok... Bara man har intresset och viljan så löser sig allt.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Vilka ämnen som läses och kan läsas är väldigt beroende på skola. Men för att bli bra programmerare så anser i alla fall Raymond att man ska kunna minst 5 språk, och i skolan lär man sig kanske ett språk, max 2.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

inZ_: Även om du kan det så måste du läsa kursen, då är det ju lätt för det att få högre betyg genom att du kan hjälpa andra som inte kan eller fasnar någonstans...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lyckegard wrote:Vilka ämnen som läses och kan läsas är väldigt beroende på skola. Men för att bli bra programmerare så anser i alla fall Raymond att man ska kunna minst 5 språk, och i skolan lär man sig kanske ett språk, max 2.
Jaha, eller så kan man engelska och kommer undan?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ramza wrote:Jaha, eller så kan man engelska och kommer undan?
Tihi. Lustigkurre där.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Ramza wrote:Jaha, eller så kan man engelska och kommer undan?
Engelska ska du kunna, det är rätt. Gärna också några asiatiska språk, franska och tyska Ihoprört med arabiska och turkiska. (jag är psääriös).
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

TinyTeeth wrote:Vill inflika en fråga här, kan man läsa programmering i naturvetenskapliga program? Har för mig att det finns en NV-Matte-Datalinje här i Göteborg nämligen.
matte-data är en ganska vanlig inriktning har jag för mig. finns på de flesta skolor som har natur, fast intresset kanske inte är så stort att det blir av varje gång. det ska erbjudas på bl.a fässberg i mölndal i vart fall
User avatar
UltraJo
Posts: 58
Joined: 2005-01-04 15:01:58

nääädu

Post by UltraJo »

Du kommer antagligen få bosättta dig i norge
Cocaine is a hell of a drug
Post Reply