Kvinnlig värnplikt eller ej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag tycker det ska vara frivillig värnplikt, och det spelar ingen roll då med kön tycker jag. Jag tycker dock inte att man ska bli tvingad till det om man absolut inte vill. Men självklart ska tjejer få göra värnplikten om dom vill.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag håller med nem.

Jag vill ha ett insatsinriktat yrkesförsvar, vi behöver inget invasionsförsvar, vi behöver skicka soldater utanför Sverige där de behövs.

Utbilda soldater för det ändamålet och skicka dem utomlands, i takt som del åker hem så får man utbilda nya. Givetvis ska de få vettigt betalt under både utbildningen och utlandsmissionen, som ett "vanligt" jobb. Hela maskinen blir billigare och ingen blir frihetsberövad.

För att knyta till ämnet så vill jag varken ha värnplikt eller mönstringsplikt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En annan modell är en modell där alla svenskar mönstrar samt får en kort överlevnadsutbildning i vilken ingår första hjälpen, överlevnad i skog, krishantering etc. samt minst en inriktning på något som skulle vara bra vid t.ex. naturkatastrofer. Exempelvis vägröjning, sökande efter överlevande, återuppbyggnad, skyddsfördämning eller liknande. Det skulle göra att svenskar hande en grund av överlevnad plus att man slumpmässigt spritt genom landet hade folk med utbildning inom färdigheter som kan behövas vid kommande katastrofer, samt även i den civila sidan av eventuella kommande krig.

Under denna utbildning kan man sedan rekrytera frivilliga för en militär utbildning som sedan kan ge jobb i en yrkesmilitär.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ghlargh: Jag gillar idén, men frågan är hur lång den skulle vara, och hur mycket resurser det skulle krävas om ALLA var tvungna att gå den?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ramza wrote:För då kommer det nog inte finnas så många förband som de just nu anställda vill att det skall finnas.

Det är många som har misst sitt jobb på grund av nedskärningar,, å andra sidan har vi ingen användning av yrkesmilitärer i sverige längre.
Uhm, ska vi ha folk anställda i försvaret för att de ska vara anställda någonstans? Det finns ju en anledning till att vi skär ner, det behövs inte lika många som under kalla kriget.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

TinyTeeth wrote:
Ramza wrote:För då kommer det nog inte finnas så många förband som de just nu anställda vill att det skall finnas.

Det är många som har misst sitt jobb på grund av nedskärningar,, å andra sidan har vi ingen användning av yrkesmilitärer i sverige längre.
Uhm, ska vi ha folk anställda i försvaret för att de ska vara anställda någonstans? Det finns ju en anledning till att vi skär ner, det behövs inte lika många som under kalla kriget.
Helt fel, Vi skär ner för att vi inte har råd.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Så även om vi skulle ha råd skulle vi kasta pengar på en typ av försvar vi inte behöver?

Då är det ännu en sak som är åt helvete.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Så även om vi skulle ha råd skulle vi kasta pengar på en typ av försvar vi inte behöver?

Då är det ännu en sak som är åt helvete.
Nej, så är det inte. Sverige har hotbildsanpassat försvaret av fler skäl än det rådande ekonomiska klimatet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ja, det är det jag menar. Övergången till insatsförsvar är inte av ekonomiska skäl.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

TinyTeeth wrote:Ja, det är det jag menar. Övergången till insatsförsvar är inte av ekonomiska skäl.
Men de har inte konvererat delar till insatsförsvar, de har bara lagt ner förband?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vilket är ett led i omvandlingen till insatsförsvar?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

TinyTeeth wrote:Vilket är ett led i omvandlingen till insatsförsvar?
Brukar man kasta ut alla först för att sedan dra tillbaka dem?

Låter inte förtroendegivande.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nej, men det behövs helt enkelt inte lika många förband eller lika många soldater i ett insatsförsvar än ett insatsförsvar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Nej, men det behövs helt enkelt inte lika många förband eller lika många soldater i ett insatsförsvar än ett insatsförsvar.
Que?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag menar att det behövs inte lika många soldater om försvaret främst är ämnat till fredsbevarande insatser snarare än att försvara oss mot en fullskalig invasion från en främmande makt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
Massive
Posts: 184
Joined: 2004-08-27 12:31:14
Location: Många ställen
Contact:

Post by Massive »

Silver^Bullit wrote:kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
Om inte jag har helt fel så får man det här också... Iaf vad mina värnpliktiga vänner skryter med...
AthlonXP 2800+ | 1024 MB RAM | Seagate Barracuda 160 GB | GeForce 6600 GT | SoundBlaster LIVE
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Jag menar att det behövs inte lika många soldater om försvaret främst är ämnat till fredsbevarande insatser snarare än att försvara oss mot en fullskalig invasion från en främmande makt.
Det var inte alls det du skrev. Men stämmer gör det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Massive wrote:
Silver^Bullit wrote:kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
Om inte jag har helt fel så får man det här också... Iaf vad mina värnpliktiga vänner skryter med...
du får en dagspenning och du en muckningssumma.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Silver^Bullit wrote:kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
De har ingen värnplikt i USA. Samtliga i USAs armé är frivilliga rekryter.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Silver^Bullit wrote:kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
Men det är skillnad på att vara anställd och vara värnpliktig.
USA anställer män (och kvinnor) som soldater.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

Ramza wrote:
Silver^Bullit wrote:kan dom iaf fixa lite likare USA där får man ju pengar för att vara värnpliktig!
Men det är skillnad på att vara anställd och vara värnpliktig.
USA anställer män (och kvinnor) som soldater.
Förlåt föra tt ja hade lite fel då!!!! :o :o
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Massive wrote:Om inte jag har helt fel så får man det här också... Iaf vad mina värnpliktiga vänner skryter med...
Muckarbidraget är mycket högre nu (än de 4500:- som jag fick när jag muckade 2000).
http://www.lumpen.nu wrote:Utbildningspremie

Efter att du fullgjort din utbildning får du en utbildningspremie. Har du tjänstgjort mer än 400 dagar får du dessutom en långtidspremie. Båda premierna betalas ut som engångssummor efter att du avslutat din utbildning.

Utbildningspremie
Efter genomförd utbildning får du en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. Det innebär t ex att en totalförsvarspliktig som fullgör 7,5 månaders grundutbildning får ca 15 000 kronor medan en som fullgör 12 månader får ca 24 000 kronor i utbildningspremie. Om du tvingas avbryta utbildningen, t ex på grund av skada under tjänstgöringen, betalas en premie ut som motsvarar antalet genomförda utbildningsdagar. Dock lägst 5 000 kronor.

Långtidspremie
Om du tjänstgör mer än 400 dagar får du en s k långtidspremie på 10 000 kronor. Det innebär t ex att den som fullgör 15 månader får en utbildningspremie på ca 29 700 kronor plus en långtidspremie på 10 000 kronor.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

TinyTeeth wrote:I ett samhälle som önskar kalla sig "fritt" och "demokratiskt" kan man inte använda statligt tvång
Man är tvingad att ha en stat och man är tvingad att följa dess lagar.

De enda människorna som är fria är de som är på väg mot en säker död i ett plan som störtar mot marken.

De människorna lever i frihet.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

pync wrote:Man är tvingad att ha en stat och man är tvingad att följa dess lagar.
Jag är inte alls enig i att detta är ett krav för våran existens. Att detta grovt underlättar våran existens kan jag hålla med om, men detta är något helt annat. Anarkism är, precis som kommunism, en god teoretisk idé, men förgörs av att människan i allmänhet är självisk, lat och girig. Detta i sin tur är förvisso drivkrafterna som gjort oss till vad vi är idag.
Post Reply