Kvinnlig värnplikt eller ej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

egar wrote:Vad har egentligen sexuell läggning och utseende med lumpen att göra? Vad har jag missat?
ingenting egentligen bara det att det att under min lumpen tid upplevde jag att det som inte hade problem med killar i vanliga fall eller inte var intresserade av killar presterade bättre.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lither wrote:
fisk wrote:Varför skulle de inte göra lumpen? Den degenererade tidsåldern då "mannen var stark och gick ut i krig och kvinnan stannade hemma och passade ungarna" är över.
Tänker precis på samma sätt, men hur sätter man sig emot ett sådant argument (om man som jag måste det i individuella valet "Konsten att övertyga")?
Prata om könsroller eller något liknande. Hur samhället har förändrats sedan Hedenhös.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:Tänker precis på samma sätt, men hur sätter man sig emot ett sådant argument (om man som jag måste det i individuella valet "Konsten att övertyga")?
Som jag ser på det så finns det inga kredibla argumentationer mot en lag lika för alla människor, så tillvida att man inte ser att ett val, eller ett beslut påverkar individer som inte är förmögna att fatta beslut och ta hand om sig själva, alt. av medicinska skäl ej kan delta.

Ett argument kanske skulle vara att det skulle vara alldeles för kostsamt att fördela in kvinnor och män i lumpen, då tjänsten i mångt om mycket är anpassad för att "alla skall duscha tillsammans" och "göra hygien tillsammans" t.ex. i fält, möjligen kan man se detta som ett förhinder för både kvinnorna och männen i fält t.ex. ; vilket kan minska effektiviteten i grupperna.

Kanske skulle dock detta ändra litetgrand på folks (läs de flesta människors) (i mitt tycke) snedvridna perspektiv på sexualitet och nakenhet (för att inte tala om könsroller).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

tycker jag absolut inte är nått bra. är sååå glad att jag slipper det.
så för att det inte ska vara massa dubbelmoral i allt så tycker jag inte att någon ska vara det
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Mephisto wrote:ingenting egentligen bara det att det att under min lumpen tid upplevde jag att det som inte hade problem med killar i vanliga fall eller inte var intresserade av killar presterade bättre.
Vänligen sluta trippa runt gröten och säg vad du menar och tycker.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

fisk wrote:
Mephisto wrote:ingenting egentligen bara det att det att under min lumpen tid upplevde jag att det som inte hade problem med killar i vanliga fall eller inte var intresserade av killar presterade bättre.
Vänligen sluta trippa runt gröten och säg vad du menar och tycker.
Almmän värnplikt för alla. Vi strävar ju efter ett så jämställt samhälle som möjligt nuförtiden så värnplikten borde inte vara undantagen.
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
Snälla skona mig...
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Allmän värnplikt för alla . Det handlar inte om krig. Det som kostar är flygvapnet.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
...och du måste läcka blod ur dina nedre öppningar X gånger om året.

Oh, and föda barn.

Oh, and... du förstår vad jag menar.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
Sen när blev det en nackdel att göra lumpen??
Värdefull allmänbildning! Goda utbildningsmöjligheter (fritt val efter det man själv är intresserad av)som hjälper dig vidare i arbetslivet.
Hög mognadsfaktor(vet inte om det är rätt ord, men så här då: It makes a man out of a boy)! Finns ju dock vissa fall som kan va obotliga(!!), men i största allmänhet så mognar man som person!
Ansvar, självkännedom, respekt, livserfarenhet, kunskap...listan kan göras lång..
hemulen
Posts: 3
Joined: 2005-01-10 15:33:17

Post by hemulen »

Anzy wrote:
Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
Sen när blev det en nackdel att göra lumpen??
Värdefull allmänbildning! Goda utbildningsmöjligheter (fritt val efter det man själv är intresserad av)som hjälper dig vidare i arbetslivet.
Hög mognadsfaktor(vet inte om det är rätt ord, men så här då: It makes a man out of a boy)! Finns ju dock vissa fall som kan va obotliga(!!), men i största allmänhet så mognar man som person!
Ansvar, självkännedom, respekt, livserfarenhet, kunskap...listan kan göras lång..
Nja, någon vidare "bildning" är det knappast fråga om. Visst kan det vara nyttigt att göra lumpen, mer för vissa än för andra, men i stort sett är det bortkastad tid. Allt du räknar upp lär man sig på ett arbete ocskå.

Däremot är det förstås så att alla oavsett kön ska göra någon form av värnplikt om den ska kallas "allmän". Det behöver inte vara vapentjänst, men det finns annat att göra som är lika viktigt.
User avatar
Denka
Posts: 201
Joined: 2002-03-08 15:44:59
Location: Skåne

Post by Denka »

frivillig för alla . slut

men visst de pratar om att det ska vara jämnställt i sammhället så behöver de inte göra lumpen.. ::) :P
Those who have wings,
fly your dreams.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lillis wrote:
Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
...och du måste läcka blod ur dina nedre öppningar X gånger om året.

Oh, and föda barn.

Oh, and... du förstår vad jag menar.
Det är skillnad på sociala och fysikaliska buffs, n00b!
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ramza wrote:Det är skillnad på sociala och fysikaliska buffs, n00b!
Ah, du menar att bli kallad hora, dum blondin och pms-monster är enbart av godo?

Jag förstår vad du menar, men du är nog blind för alla nackdelar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

hemulen wrote:
Anzy wrote:
Jirgyg wrote:Om samhället ska vara jämställt ska kvinnorna även få lida av männens nackdelar.
Sen när blev det en nackdel att göra lumpen??
Värdefull allmänbildning! Goda utbildningsmöjligheter (fritt val efter det man själv är intresserad av)som hjälper dig vidare i arbetslivet.
Hög mognadsfaktor(vet inte om det är rätt ord, men så här då: It makes a man out of a boy)! Finns ju dock vissa fall som kan va obotliga(!!), men i största allmänhet så mognar man som person!
Ansvar, självkännedom, respekt, livserfarenhet, kunskap...listan kan göras lång..
Nja, någon vidare "bildning" är det knappast fråga om. Visst kan det vara nyttigt att göra lumpen, mer för vissa än för andra, men i stort sett är det bortkastad tid. Allt du räknar upp lär man sig på ett arbete ocskå.

Däremot är det förstås så att alla oavsett kön ska göra någon form av värnplikt om den ska kallas "allmän". Det behöver inte vara vapentjänst, men det finns annat att göra som är lika viktigt.
Om det är bortkastad tid och ingen "bildning" så har väl inte du lumpat då, eller så har du helt enkelt valt ointressant tillintetledande individuell inriktning!?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ramza wrote:Det är skillnad på sociala och fysikaliska buffs, n00b!
Jag glömde att jag vill bli våldtagen bara för att jag klär mig på ett sätt som jag tycker om.

Men ärligt talat, handlar jämställdsfrågan om att om vi får göra X så ska fan dom också genomlida X? Har ni inte kommit förbi det ännu?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Är denna diskusionen relevant överhuvudtaget?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Zion wrote:Är denna diskusionen relevant överhuvudtaget?
Oj ja, kanske inte just i den här tråden men diskussionen är i allra högsta grad relevant.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Efteresom diskusionen är en mer eller mindre totalt oundviklig konsekvens av tråden så blir den automatiskt relevant för tråden.
I samhället i övrigt är den redan relevant.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Jag tycker att man skall plikta i sjukvården om man inte pliktar i vårt s.k. försvar.

Jag jobbade extra som biträde på Sahlgrenska när jag läste på Chalmers.

På avdelningar som Neurokirurgen, IVA, EVA (eftervårdsavdelning där de opererade vaknar upp) och psykakuten.

Där, inom sjukvården, lär man sig för livet. Förstår att livet är inte så självklart. Lär sig att ta hand om människor. Och att vara ödmjuk. Såväl inför människor som inför döden.

Man får en annan dimension och kunskap när man har talat nära med människor som är döende eller svårt sjuka.

Och hållit dem i handen och pratat med dem just när de dör eller helt enkelt har väldigt ont, eller är rädda för hur det skall gå med livet.
Då ger man människan nåt gott, det lilla man kan ge i den situationen, men ack så viktigt.

Man lär sig mkt och växer som människa av att vara i den "andra världen".

Nu dör ju inte alla på sjukhus. Men sjukvården är underbemannad, många av uppgifterna kräver egentligen inte full sjukvårdsutbildning (undersköterska osv).

På äldreboende borde det också finnas mer personal. Som har tid att prata med gamlingarna.

Att ta hand om sjuka är en viktig erfarenhet inför framtidens liv för alla som är 19 eller 20 år.

Och sjukvården idag går på knäna pga personalbrist.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag är motståndare till kvinnlig värnplikt. Och manlig för den delen.

Faktum är att jag är motståndare till alla former av frihetsberövande av oskyldiga människor.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

egar wrote:
Zion wrote:Är denna diskusionen relevant överhuvudtaget?
Oj ja, kanske inte just i den här tråden men diskussionen är i allra högsta grad relevant.
Det är ju knappast så att du blir våldtagen för kläder du bär, däremot på grund av att finns väldigt störda personer.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

fisk wrote:
Ramza wrote:Det är skillnad på sociala och fysikaliska buffs, n00b!
Ah, du menar att bli kallad hora, dum blondin och pms-monster är enbart av godo?

Jag förstår vad du menar, men du är nog blind för alla nackdelar.
Horor kan även män vara,
"dum blondin" är ju bara en förklaring
och pms-monster har jag aldrig hört (men jag hatar när tjejer har pms..)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ramza wrote:
egar wrote:
Zion wrote:Är denna diskusionen relevant överhuvudtaget?
Oj ja, kanske inte just i den här tråden men diskussionen är i allra högsta grad relevant.
Det är ju knappast så att du blir våldtagen för kläder du bär, däremot på grund av att finns väldigt störda personer.
Hittar inte domslutet just nu men i en rättegång i Sthlm så var det en grupp män som våldtog en kvinna för att hon bad om det via sin klädsel. Männen fick inte något straff eftersom kvinnan inte gjorde tillräckligt mycket motstånd. Det är sjukt att något sådant ska kunna ske, och att inte fler reagerar hårdare mot det. Tänk om det kunde startas insamlingar för att förhindra kvinnovåldet i vårat samhälle, som det gjordes för att hjälpa flodvågsoffrena.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Post Reply