Kvinnlig värnplikt eller ej?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

eruku wrote:
Anzy wrote:Håller med dig Fisk!
Många verkar ha fått det här med värnplikten om bakfoten!?
(Kan ju bero på att dom inte gjort den, ej heller läst på!)
Ja, alla lär sig vapenhatering och grundutbildas(kvinna som man)(om man inte väljer vapenfri tjänst). Sen finns det ett brett utbud av övriga tjänster inom det militära. Där oxå tjänster som kvinnor passar bra in på!
Tex: Sjukvård, radio & tele, matlagning, materialförvaltning, fordonsförare m.m.
I händelse av krig, men reservation för vissa undantag så som hjälparbete och katastrofer!
Men du menar väll inte på allvar att bara för man har förlagd som kokgrupp befäl så kommer man inte vara i fält eller vara under risken att hamna i en väpnad konflikt om man gör som tex upplandstjänst eller linjereperatör eller whatever.
Varför skulle en kvinna vara sämre i strid än en man, vapenföring kräver inga förmågor som enbart finns hos det manliga könet.

eruku wrote:
Nej, men hon kan släpa kroppen, detsamma gäller mellan en som väger 110 kilo och en som väger 70.

För övrigt, blir man skjuten är det oftast viktigare att personen bredvid är utbildad i första hjälpen och kan se till att stoppa blödningen.
Sjukvårds utbildningen är självklar, den utbildning får alla. Sen så placerar man inte en person på 110kg med en på 70kg som stridspartner. Min poäng var bara att visa att bara för att krigförändrats så krävs det fortfarande att man är i fysisk bra form, män som kvinnor. Män är både längre och muskulösare än kvinnor det går ju inte att förneka. Då tänker många i stil med "men alla kvinnor jag träffade under min värnplikt klarade kraven" gissa varför? Jo för dom sökt sig ditt helt frivilligt.
Saken är den att i krigstid hinner man inte undersöka allas vikter, de som kallas in fördelas i stridspar efter vad som är möjligt på kortast tid. Här kan man fördela efter viktklasser oavsett om soldaterna är män eller kvinnor.

I genomsnitt finns det en skillnad, ja, men det är inte ett argument för att kvinnor skall uteslutas ur militär tjänsgöring, är hälften av soldatgruppen lite "lättare och svagare" så kan dessa hjälpa varandra, exempelvis.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

fisk wrote: I genomsnitt finns det en skillnad, ja, men det är inte ett argument för att kvinnor skall uteslutas ur militär tjänsgöring, är hälften av soldatgruppen lite "lättare och svagare" så kan dessa hjälpa varandra, exempelvis.
Jag ser inga problem med kvinnor i det militära så länge det bara är de mest lämpade dom gör det, dvs ingen kvotering eller lägre krav eftersom som är kvinna.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

eruku wrote:
fisk wrote: I genomsnitt finns det en skillnad, ja, men det är inte ett argument för att kvinnor skall uteslutas ur militär tjänsgöring, är hälften av soldatgruppen lite "lättare och svagare" så kan dessa hjälpa varandra, exempelvis.
Jag ser inga problem med kvinnor i det militära så länge det bara är de mest lämpade dom gör det, dvs ingen kvotering eller lägre krav eftersom som är kvinna.
Det bör väl vara så oavsett kön eller? Jag menar jag skulle inte kunna göra en amfibiebefälsutbildning (heter det så?) då jag inte har de kunskaper/förutsättningar som krävs.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Eruku lär dig läsa(och skriva) FFS! :[
Med tanke på vad du svarade på mitt inlägg tidigare!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Nem: Nu diskuterar vi värnplikt inte behovet av ett försvar.
Om du inte ser hur det går ihop så vet jag inte hur lönt det är att fortsätta diskutera.

Hade vi haft ett mycket stort behov av många människor i försvaret så hade rimligen frågan om kvinnliga värnplikt ställts i ett lite annat ljus.

Tinyteeth:
Jag svarade på det här:
I ett samhälle som önskar kalla sig "fritt" och "demokratiskt" kan man inte använda statligt tvång
Självklart är det stor skillnad på skatt och värnplikt, men statligt tvång är bådadera.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Anzy wrote:Eruku lär dig läsa(och skriva) FFS! :[
Med tanke på vad du svarade på mitt inlägg tidigare!
Du får gärna göra ett djupare utlägg på vad du reagerade så kraftigt över.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Självklart är det stor skillnad på skatt och värnplikt, men statligt tvång är bådadera.
Jo, jag formulerade mig klumpigt. Jag tänkte skriva "...statligt tvång för att frihetsberöva människor och lära dem att döda..." men då kom jag in på en massa sidospår så jag utelämnade det.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:
fisk wrote:Nem: Nu diskuterar vi värnplikt inte behovet av ett försvar.
Om du inte ser hur det går ihop så vet jag inte hur lönt det är att fortsätta diskutera.
Jag tycker inte att det går ihop, låt de som vill satsa på en armékarriär göra det, och låt de som vill satsa på näringslivet göra detta. Att tvinga folk att göra lumpen är lite tillbakasträvande i sitt tänkande för en såkallad demokrati.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

eruku wrote:Men du menar väll inte på allvar att bara för man har förlagd som kokgrupp befäl så kommer man inte vara i fält eller vara under risken att hamna i en väpnad konflikt om man gör som tex upplandstjänst eller linjereperatör eller whatever.
undrar bara vad det du sa ang mitt inlägg betyder, och vad det va i mitt inlägg som fick dig att skriva så?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

eruku wrote:Sen så placerar man inte en person på 110kg med en på 70kg som stridspartner.
Ding, ding, ding, ding.
Priset för veckans "skjut ditt eget argument i foten" går på humoristiskast möjliga vis till eruku.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Jag tycker inte att det går ihop, låt de som vill satsa på en armékarriär göra det, och låt de som vill satsa på näringslivet göra detta. Att tvinga folk att göra lumpen är lite tillbakasträvande i sitt tänkande för en såkallad demokrati.
Nu svarar du på något helt annat än det du citerade.

Jag är som sagt tidigare emot värnplikt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Nu svarar du på något helt annat än det du citerade.
Jag citerade ingenting.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Big_Bird wrote:
eruku wrote:Sen så placerar man inte en person på 110kg med en på 70kg som stridspartner.
Ding, ding, ding, ding.
Priset för veckans "skjut ditt eget argument i foten" går på humoristiskast möjliga vis till eruku.
Sant sant, klumpigt formulerat av mig.

Föresten anzy har du en papegoja som sitter och skriva sina inlägg? Och om du funderar på att skiva något i stil med vad menar du med det eller liknande så kan du få ett svar redan nu. thats for me to know and you find out.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Fick hem papper igår om lumpen. Blir inte någon lumpen för mig, dom lägger ner alla förband nästan :[ . Jella snålisland :-/
Så hur ska tjejer få plats om inte killarna får det ;D
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Nu kanske vi kommer in på en annan diskussion, men varför exakt ska vi ha lika många förband som under kalla kriget? Vi är inte ett "jella snålisland" för att vi drar ner på försvaret när vi inte behöver ett lika stort som då, och om vi har ett försvar ämnat till att låta tjejer och killar få pröva skjuta med vapen kan vi lika gärna lägga ner det.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Dk
Posts: 93
Joined: 2004-11-02 18:16:46

Post by Dk »

kan vi inte bara skita i värnplikten? behöver verkligen Sverige sin militär ? ?!?
jag tänkter iaf skita i det där.
"If you want to make an apple cake from scratch you must start by creating the universe"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag håller med, men visst behöver vi en militär, dock en mindre än idag och knappast en värnpliktsarmé.

Jag kommer också att vägra värnplikt om de vill ta in mig. Jag har ingen lust att göra den, och staten har ingen rätt att säga åt mig vad jag vill göra med mitt liv.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Chas
Hedersbit
Posts: 684
Joined: 2002-03-08 8:24:05

Post by Chas »

Det är en tråkig jävla stämning här inne tycker jag! Var glada för att ni kan göra lumpen, ni som nu kommer in. Strunta i vad andra säger att "lumpen är onödig".. "Det är inte till någon nytta, Sverige har så liten armé" e.tc... Se det som en ny erfarenhet, se vad du går för.. Pressa dig till max!
Tycker att alla behöver göra lumpen.
A64 3000+|MSI K8N NF3|GF6800U|2048MB PC3200|320GB|DVDRW|650W|2405FPW
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De som vill göra lumpen kan väl göra det frivilligt?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Chas wrote:Det är en tråkig jävla stämning här inne tycker jag! Var glada för att ni kan göra lumpen, ni som nu kommer in. Strunta i vad andra säger att "lumpen är onödig".. "Det är inte till någon nytta, Sverige har så liten armé" e.tc... Se det som en ny erfarenhet, se vad du går för.. Pressa dig till max!
Tycker att alla behöver göra lumpen.
'behöver' är väl att ta i, men det är nog en sund överraskning för många hur mycket man kan pressa sig själv..
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Chas wrote: Tycker att alla behöver göra lumpen.
Det-som-inte-dödar-dig-gör-dig-starkare argumentet håller inte.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

eruku wrote:
Chas wrote: Tycker att alla behöver göra lumpen.
Det-som-inte-dödar-dig-gör-dig-starkare argumentet håller inte.
Jag tänker på Battle Royal <_<; (Och håller varvid helt med dig här)

Om jag vill pressa allt ur mig så korsar jag ryssland på skidor eller något <_<;
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

1. Lumpen kan göra dig starkare fysiskt och mentalt, tillsammans med att utveckla många andra färdigheter under förutsättningarna att du har en egen drivkraft och vilja att delta i övningarna till hundra procent.

2. Är du inte villig att delta och satsa i övningarna och ta del av lektionerna i alla olika delmoment som lumpen har att erbjuda så kommer du att få en sämre behållning av att delta, och därmed är lumpen sämre för dig än för någon som är beredd att göra det.

3. Om du inte är beredd att satsa på lumpen så får du ut mindre av lumpen än de som är villiga att satsa.

---

4. Lumpen är bra för de som har en positiv inställning till den, är beredda att ge mycket för att delta och med ett öppet sinne se på de utmaningar lumpen har att erbjuda, ju mindre motiverad individen är, desto större sannolikhet finns att lumpen inte ger något till han/hon.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

För mig är kontentan av vad fisk säger: De som vill göra lumpen får ut något av lumpen, de som inte vill får inte ut något. Då bygger jag på med frågan: Varför inte göra lumpen frivillig?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

TinyTeeth wrote:För mig är kontentan av vad fisk säger: De som vill göra lumpen får ut något av lumpen, de som inte vill får inte ut något. Då bygger jag på med frågan: Varför inte göra lumpen frivillig?
För då kommer det nog inte finnas så många förband som de just nu anställda vill att det skall finnas.

Det är många som har misst sitt jobb på grund av nedskärningar,, å andra sidan har vi ingen användning av yrkesmilitärer i sverige längre.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply