Kall pizza från utkörningen...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Egentligen inte, det är du som räknar med att pizzan ska vara varm när den kommer, är den inte det så spelar det egentligen ingen roll. Om du vill ha lagligrätt till det så måste du får honom att säga på telefon att pizzan du kommer att beställa är varm / ljumen när den kommer fram. Annars finns det inget i erat muntliga avtal som säger att pizzan ska vara varm när den kommer hem till dig.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Han kan fortfarande påpeka att dom kom en timma och en kvart för sent, vilket inte ingick i deras överenskommelse.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

wille wrote:Han kan fortfarande påpeka att dom kom en timma och en kvart för sent, vilket inte ingick i deras överenskommelse.
True true..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Rensade en bunt skräpinlägg. fisk frågar efter en lag, inte efter era åsikter.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag åkte på samma sak i dag
beställde till mig tjejen och hennes morsa och syster
dom tog kebab jag tog pizza och min pizza var som om den stått en timme

kall och inte alls så god som dom ska vara
det värsta var att jag tänkte inte alls på det fören jag satt mig och åt
så jag hade ingen chans att skälla på killen heller
så jag gav 65kr för en kall pizza :[

får jag en kall pizza nästa gång "vilket jag kommer kolla"
så betalar då inte jag för den antingen får det bli gratis annars får han ta den med sig

jag vet inte om man har laglig rätt till det "vilket jag skulle skita i"
då får han väll stämma mig då ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Kall pizza smakar mindre äckligt än varm.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du är inte tvingad att betala, de har inte levererat vad du beställt.

Om du köper en pryl över postorder, och det visar sig att prylen inte är vad du beställt behöver du inte heller betala.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

har du tur så gäller kanske distansavtalslagen även Livsmedel.
alltså 14dagars ångerrätt om man beställer via telefon eller internet.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Du är inte skyldig att betala då inget "avtal" har ingåtts föränn du har betalat och mottagit varan. Du skulle varken ha tagit emot pizzan eller betalat.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

exzrael wrote:Du är inte skyldig att betala då inget "avtal" har ingåtts föränn du har betalat och mottagit varan. Du skulle varken ha tagit emot pizzan eller betalat.
Jag vet inte riktigt hur det är med "färskvaror", om jag t.ex. beställer en pall med färska tomater och sen ändrar mig efter en vecka så är det ju knappast leverantörens ansvar att tomaterna blivit värdelösa.

Argh, jag ogillar att inte ha FAKTA i ämnet ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Kan du inte ringa till pizzabutiken och fråga hur de ställer sig till en sådan situation? Man måste ju inte nämna att man råkat ut för det, utan bara ta diskussionen. Inte för att jag skulle tro att du får någon lagbok citerad, men du får kanske höra deras policy - som jag faktiskt tror i detta fall vara viktigare än vad lagboken säger om kalla pizzor ;)

Kanske inte så kul att hamna på deras black list, för då har du köpt din sista pizza (fri omskrivning av "du har satt din sista potatis") ;D
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Fisk, du kunde inte bara ringt din lokala konsumentvägledare istället för att skapa en tråd på ett forum och tjata över att folk inte citerar lagboken?

Jag tycker att man ska komma ihåg att killen som kör ut pizzan antagligen inte bryr sig om dina femtio kronor at all, han bryr sig bara om att göra sitt jobb. Om du inte betalar åker han hem till pizzeriachefen och säger att det var en jävla surgubbe som vägrade betala och får fortfarande sin lön. Om man bitchar lite så ger de flesta med sig eftersom de inte vill ödsla tid.
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Varför inte bara lägga in pizzan i 250 grader i din ugn i fem minuter?

Som ny.

Och hungrig var du ju vid det akuta tillfället.

Att lita på utkörning prompt on time har jag aldrig litat på. Bättre att åka o hämta pizzan själv.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Fisk, du kunde inte bara ringt din lokala konsumentvägledare istället för att skapa en tråd på ett forum och tjata över att folk inte citerar lagboken?

Jag tycker att man ska komma ihåg att killen som kör ut pizzan antagligen inte bryr sig om dina femtio kronor at all, han bryr sig bara om att göra sitt jobb. Om du inte betalar åker han hem till pizzeriachefen och säger att det var en jävla surgubbe som vägrade betala och får fortfarande sin lön. Om man bitchar lite så ger de flesta med sig eftersom de inte vill ödsla tid.
Jag frågade i hopp om att någon kanske varit ut för ungefär samma situation och tagit reda på fakta, så tycks inte vara fallet. Vad killen som kör ut pizzan tycker eller gör eller får betalt är för mig irrelevant, jag vill ha åtminstone ljummet käk efter angiven tid.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som tidigare sagts, du har inte beställt en kall pizza, alltså har dom inte klarat av att leverera vad du beställt och du behöver därför inte betala.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Låser på trådskaparens begäran.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Locked