Låg vs. Högpostare (tidigare klasskillnader)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Xmel wrote:Ta en valium.
För att?
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Vad sägs om att återvända till topic?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Lighten up. Ingen försöker trycka ner dig, vi försöker bara förklara hur vi tänker.

Men ärligt talat tycker jag det känns rätt självklart att ingen dömer dig direkt utifrån antalet inlägg. Man vet att det finns en människa bakom varje användarkonto och som alltid bildar man sig en uppfattning om personen allt eftersom man ser och hör hur han/hon beter sig. Den uppfattningen är dessutom alltid föränderlig, även om man spenderat åratal med personen ifråga... man har alltid något nytt att lära sig om honom/henne.

Gillar jag det som står i dina inlägg gillar jag dig. Har du skrivit många inlägg jag gillar och få som jag inte gillar är det troligt jag kommer att fortsätta gilla dig. Gillar jag dig är jag hyfsat snäll mot dig och bara elak och irriterande när jag har en dålig dag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Branstrom wrote:Lighten up. Ingen försöker trycka ner dig, vi försöker bara förklara hur vi tänker.

Men ärligt talat tycker jag det känns rätt självklart att ingen dömer dig direkt utifrån antalet inlägg. Man vet att det finns en människa bakom varje användarkonto och som alltid bildar man sig en uppfattning om personen allt eftersom man ser och hör hur han/hon beter sig. Den uppfattningen är dessutom alltid föränderlig, även om man spenderat åratal med personen ifråga... man har alltid något nytt att lära sig om honom/henne.

Gillar jag det som står i dina inlägg gillar jag dig. Har du skrivit många inlägg jag gillar och få som jag inte gillar är det troligt jag kommer att fortsätta gilla dig.
Tyvärr är detta inte självkart då de som är hogpostare på andra forum får större utrymmer för att göra fle osv....(inta alltid...men det händer)

På ett forum där jag tidigare var medlem var det större chans att en ny medlem fick sin tråd låst än om det var en gammal, även om det många gånger var så att den äldre forumitens tråd bara var skit/ointeressant!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag citerar nem:
nem wrote:Behandlar du gamla vänner annorlunda än du behandlar främlingar?

Om fisk postar en tråd om något jag tycker är helt uppåt väggarna så är det ändå sannolikt att det finns någon tanke bakom som jag missat, det föranleder att jag tänker efter en extra gång. Om någon helt nyregistrerad gör samma sak är sannolikheten mindre att det finns ett väl underbyggt resonemang. Då är jag nog snabbare att svara.

Men att stammisarna skulle vara otrevliga mot nya? Nej, jag upplever inte det.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

dk_dk wrote:Tyvärr är detta inte självkart då de som är hogpostare på andra forum får större utrymmer för att göra fle osv....(inta alltid...men det händer)
Det är inte självklart, men du verkar på något sätt nästan utgå från att enorm orättvisa förekommer här på detta forum. Jag vill att du understödjer det om du nu kände dig tvungen att skapa denna tråd för att utreda det. Länka till några trådar eller så.

Jag har aldrig varit medlem länge på forum som inte har en trevlig, smart och fördomsfri atmosfär. Då sticker jag därifrån. Men jag har faktiskt aldrig stött på några såna forum heller. Vad är det för forum du har varit på som du har dåliga erfarenheter från?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Är du säker på att du inte helt enkelt är överkänslig eller ser ondskefull kapitalistisk klassdiskriminering överallt?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Ärligt talat grabbar...jag skapade tråden för att reda ut om det faktiskt var som min gode vän Dynamitsven hade sagt; att om jag hade postat en tråd med tveksam karaktär när jag varit medlem ett tag skulle jag ha blivit bättre bemött

Så jag valde att fråga er användare här ifall ni disskremenerar som dynamitsven hade påstått...

Snälla ta inte upp piratrecensionstråden nu igen....denna tråd kom indirekt upp genom den, men mest pga min och svens disskution!

Nicke: Nej, jag är varken överkänslig eller ser ondskefull kapitalistisk disskreminering! Detta var en seriös fråga som dock har behandlast allat annat än seriöst!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

dk_dk wrote:Tyvärr är detta inte självkart då de som är hogpostare på andra forum får större utrymmer för att göra fle osv....(inta alltid...men det händer)

På ett forum där jag tidigare var medlem var det större chans att en ny medlem fick sin tråd låst än om det var en gammal, även om det många gånger var så att den äldre forumitens tråd bara var skit/ointeressant!
Så är det inte på detta forum. Inte avsiktligt iaf.
hej.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

dk_dk: Vilket av mina åsikter höll du inte med? Som jag nämnde så sa jag aldrig att detta var det bästa stället i hela världen utan bland de bättre. Om du är van vid bättre ställen, pfff, good for you. Människor är människor, svaga och själviska.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

dk_dk wrote: Vad jag vill veta är om det finns orättvisor på detta forum så som disskreminering pga att man är en lågpostare? Har det någon någon betydelse hur många posts man har?
För att tala rena nummer så blev jag moderator innan jag hade postat 300 inlägg
(jag reggade mig på den tiden man fick titel efter hur många postningar man
hade, så man började som 8-bitare och blev 16,32 och slutligen 64-bitare efter
500? inlägg)

Just nu är det 232 personer som postat fler än så, så om man drog ditt resonemang
att just enbart antalet skulle spela roll skulle vi haft 200+ moderatorer. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i tråden, men jag tänkte påpeka vårt titelsystem som vi har istället för att på samma ställe visa antalet inlägg som annars är standard för forumet som vi har som bas.

Vi vill dra ned betydelsen osv av att ha många inlägg just för att folk skall skriva vettigare inlägg instället för att jaga status. Jag tror inte att vi har så mycket problem med det numera.

Däremot så upplever jag att det är ofta lite mer attitydproblem som man får jaga numera. Ibland är det felstavningar osv som folk hakar upp sig på osv. Det vore bra om folk var lite mer accepterande.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Axman wrote:Nu har jag inte läst igenom alla inlägg i tråden, men jag tänkte påpeka vårt titelsystem som vi har istället för att på samma ställe visa antalet inlägg som annars är standard för forumet som vi har som bas.

Vi vill dra ned betydelsen osv av att ha många inlägg just för att folk skall skriva vettigare inlägg instället för att jaga status. Jag tror inte att vi har så mycket problem med det numera.

Däremot så upplever jag att det är ofta lite mer attitydproblem som man får jaga numera. Ibland är det felstavningar osv som folk hakar upp sig på osv. Det vore bra om folk var lite mer accepterande.
Okej..ja..det är ibland ett problem på andra forum, och jag gillar verkligen att man får sätta sin egen titel!

Att det finns attitydproblem här har jag redan efter tre dagar som aktiv medlem konstaterat...dock säger jag inte att jag är oskyldig! Jag försöker åtminstånde bättra mig!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

dk_dk wrote:Att det finns attitydproblem här har jag redan efter tre dagar som aktiv medlem konstaterat...dock säger jag inte att jag är oskyldig! Jag försöker åtminstånde bättra mig!
Jag undrar lite vad du försöker säga där ovan.
Som jag läser står det nåt i stil med:

"Det finns ett attitydproblem" ... "efter 3 dagar" ... "jag är inte oskyldig" ... "jag försöker
bättra mig"

Vill man vara lite cynisk så skulle man kunna sammanfatta det som att du på
3 dagar lyckats göra "fel" (eller göra bort dig), och att du sen använder din situation
under de tre dagarna som mått på hur folk (med få postningar) blir behandlade på 64bits forum?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

IcePic wrote:
dk_dk wrote:Att det finns attitydproblem här har jag redan efter tre dagar som aktiv medlem konstaterat...dock säger jag inte att jag är oskyldig! Jag försöker åtminstånde bättra mig!
Jag undrar lite vad du försöker säga där ovan.
Som jag läser står det nåt i stil med:

"Det finns ett attitydproblem" ... "efter 3 dagar" ... "jag är inte oskyldig" ... "jag försöker
bättra mig"

Vill man vara lite cynisk så skulle man kunna sammanfatta det som att du på
3 dagar lyckats göra "fel" (eller göra bort dig), och att du sen använder din situation
under de tre dagarna som mått på hur folk (med få postningar) blir behandlade på 64bits forum?
Nä..så här är det:

Jag har varit aktiv hät i tre dagar nu...jag har redan begått ett misstag och fått människor emot mig, jag använder sedan det som mått för hur folk (rent generellt) beter sig mot varandra...inte emot lågpostare!

Jag kan ju ha fått fel bild...eller kanske inte...jag får väl se...
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vem är emot dig? Räck upp handen om ni är emot honom.

Just nu har vi i princip bara sett den sida av dig som speglas här i tråden. Visa oss fler sidor.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Branstrom wrote:Just nu har vi i princip bara sett den sida av dig som speglas här i tråden. Visa oss fler sidor.
Jag försöker så gott jag kan, dock så är det ju alltid någon som ska komma å slänga upp en ny fråga i ansiktet på mig...så jag blir ju tvungen att försvara mig hela tiden...
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

dk_dk wrote:
Branstrom wrote:Just nu har vi i princip bara sett den sida av dig som speglas här i tråden. Visa oss fler sidor.
Jag försöker så gott jag kan, dock så är det ju alltid någon som ska komma å slänga upp en ny fråga i ansiktet på mig...så jag blir ju tvungen att försvara mig hela tiden...
Haha, vilka hektiska dagar du har haft, dessa första två på 64bits ;)
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

dk_dk wrote:Jag försöker så gott jag kan, dock så är det ju alltid någon som ska komma å slänga upp en ny fråga i ansiktet på mig...så jag blir ju tvungen att försvara mig hela tiden...
Definitivt, jag ser främst kommentarer som tvingar dig att hålla dig på defensiven.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Axman wrote:
dk_dk wrote:Jag försöker så gott jag kan, dock så är det ju alltid någon som ska komma å slänga upp en ny fråga i ansiktet på mig...så jag blir ju tvungen att försvara mig hela tiden...
Definitivt, jag ser främst kommentarer som tvingar dig att hålla dig på defensiven.
Tack! Iallafall en som håller med mig :D
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag kan inte riktigt hålla med om teorierna runt begreppen hög- resp. lågpostare. Det har inget med kvantitet att göra, utan kvalitet.

Kan vi inte bara glömma den lite dåliga starten av dk_dks vistelse här, och låta nya intryck falla på plats i och med hans i framtiden positiva och informativa inlägg? ;)

Det är en omöjlighet att ändra attityden hos samtliga gamla forummedlemmar. Antingen gillar man 64bits, eller så gör man det inte. Låt tiden utvisa vilket som är fallet.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ett 'bevis' för att moderatorerna inte håller det emot någon att de är nya. Från tiden när jag blev moderator en gång för länge sedan. (Versalerna är autentiska) ;)
NeM wrote:
Axman wrote:Hejsan!

Nu är det så att du kanske inte har sökt, men vi har ändö röstat fram att vi gärna vill ha med dig som moderator =)

Är detta något som du görna skulle vilja göra?
Hej,

Anledningen till att jag inte sökte var att jag trodde att jag var för ny. Om ni inte tycker det blir jag bara glad, givetvis ställer jag gärna upp.

Tack för förtroendet,

NeM
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

I denna tråden började folk bryta mot de indirekta regler som alltid finns bland hackare.
1. En hel del citerande och andra "tomma inlägg"
2. En hel del upprepningar av vad som tidigare sagts
3. En hel del har skrivit utan att kontrollera sitt språk.
4. Många personangrepp.

Kontentan blir att det är mycket text men lite innehåll, folk går tillbaka till punkt ett eller backar i disskussionen istället för att sträva frammåt. Folk argumenterar för att vinna en argumentation istället för att argumentera för att skapa bättre samhälle.

För att inte själv bryta mot reglerna och tillföra något till tråden säger jag som följande:
5% av användarna står för 95% av inläggen. (något åt det hållet, har räknat på det en gång).
wham bam thank-you ye -ma'am
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lyckegard wrote:Folk argumenterar för att vinna en argumentation istället för att argumentera för att skapa bättre samhälle.
Det där är snarare regel än undantag.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag är vetgirig; Vem har sagt att det är mysig stämning på 64bits? :P
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply