Låg vs. Högpostare (tidigare klasskillnader)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Låg vs. Högpostare (tidigare klasskillnader)

Post by dk_dk »

Efter min förra trån(se piratrecensioner) pratade jag med en vän till mig som är medlem här.
Han påstod att det var dumt att jag började min "karriär" här med att posta om wärez....han påstod att det skulle varit skillnad på om jag varit här ett längre tag och hade x (200 var antalet han nämde) antal mer posts...Man är tydligen mer värd och respekterad för att man har fler posts.. ?!?

Detta fick mig att börja tänka lite...min första spåntana tanke var "Herregud! har klassamhället förflyttat sig in i datorvärlden också!"

Om det verkligen är så (fy fan isf.) är det ju helt sjukt!

Vad tycker ni? Rätt eller fel?

Har ni sett att nykomligar behandlas annorlunda jämfört med de mer "kända" forumiterna?

OBS: Detta är absulut ingen tråd vi ska kasta skit på varandra i..utan en öppen disskution för hurvida vi tycker det förekommer en klassindelning eller inte!
Last edited by dk_dk on 2005-04-11 19:43:59, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Är det ett uttryck för klassamhället att folk reagerar på att du skriver om warez?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är väl rätt självklart att man beter sig annorlunda mot någon man känner bättre än en ren främling. Det finns tusentals goda anledningar.
Du hade ju för allt vi vet kunnat vara Henrik Pontén som var ute efter att provocera fram brott.

Det har inget med klassamhälle att göra, det har däremot en del med människans överlevnadsinstinkter och medfödda xenofobi att göra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Detta har absolut inget att göra med wärez tråden....jag frågar här hurvida det förekommer disskreminering i form av hög vs. lågpostare!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ja, det förekommer hat, diskriminering och okvädningsord mot nykomlingar. Det är inte helt sjukt, det är en viktig del av varför vi älskar 64bits.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Ja, det förekommer hat, diskriminering och okvädningsord mot nykomlingar. Det är inte helt sjukt, det är en viktig del av varför vi älskar 64bits.
Jag håller med. 64bits är en starkt hierarkisk sekt där vi dyrkar Axman, och så ska det förbli.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

okej...då vet jag det....
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

För all del, de finns säkert de som ser $POSTCOUNT som någon form av respektmätare, det är upp till var och en.
Grejen med att ha skrivit något innan är att man kan bilda sig en bättre uppfattning om personen i fråga. Snarare än tidigare antal poster är det vad du skrivit som spelar roll.
Slutligen så är människor flockdjur. Flockdjur bildar ofta hierarkier.

Många gillade inte din idé med "piratrecensioner". Lev med det.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Nicke wrote:Många gillade inte din idé med "piratrecensioner". Lev med det.
Hur i hela friden läser du?

Jag sa ju att denna tråd inte har NÅGONTING med min förra att göra! Jag tog upp denna disskution pga vad min vän sa om saken!

Lär dig läsa!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dk_dk wrote:Lär dig läsa!
Tack, men min läskunnighet ligger redan på en adekvat nivå.

Jag har problem med att tro på ditt påstående helt enkelt. Skulle denna tråd ha existerat om det inte vore för din originaltråd? Jag tror du kommer få svårigheter att förneka ett samband. Jag är fortfarande övertygad om att denna tråd har mycket med dina piratrecensioner att göra.
Snygg comeback annars.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: Klassskillnader!

Post by staretsen »

dk_dk wrote:Efter min förra trån(se piratrecensioner) pratade jag med en vän till mig som är medlem här.
Han påstod att det var dumt att jag började min "karriär" här med att posta om wärez....han påstod att det skulle varit skillnad på om jag varit här ett längre tag och hade x (200 var antalet han nämde) antal mer posts...Man är tydligen mer värd och respekterad för att man har fler posts.. ?!?
På vilket sätt har din tråd ingenting att göra med din tråd om piratrecensioner? Du nämner den ju ett antal gånger.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

TinyTeeth: Vad jag nämner är en ordväxling med en vän som fick mig att bli upprörd! Det är iallafall vad jag menar att folk ska fokusera på...inte min förra tråd!

Nicke: Du har delvis rätt...hade jag inte gjort tråden hade jag och min vän förmodligen aldrig kommit in på ämnet...bra att du kan läsa...lär dig då att ta in det du läser!
Dock vill jag inte ge igen eller något i den stilen...jag vill bara skapa en debatt över något som jag tycker är fel behandling av nykomligar!

Hur förväntar ni er att få nya medlemmar då nu behandlar lågpstare på ett sämre sätt än högpostare?

Jag vill klargöra att jag inte är sur över vad som hände med pirattråden...ni har ju trots allt er policy...
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag tror du gör ett misstag i bedömningen. Det är inte 64-bits som behandlar folk olika på basis av hur väl de känner dem, det är medlemmarna. Det är en viss skillnad där.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Jag har aldrig sagt att det är 64bits....jag skyller kollektivt på forumiterna som inte kan vanligt hyfs och vett!
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dk_dk wrote:Nicke: Du har delvis rätt...hade jag inte gjort tråden hade jag och min vän förmodligen aldrig kommit in på ämnet...bra att du kan läsa...lär dig då att ta in det du läser!
Naivitet är inte min starka sida, men för alla del. Om inte annat för att slippa debattera dina tillkortakommanden.
dk_dk wrote:Hur förväntar ni er att få nya medlemmar då nu behandlar lågpstare på ett sämre sätt än högpostare?
Nu ska vi se... jag har postat här sedan -02, eller kanske slutet av -01, och tror inte jag någonsin upplevde att jag blev sämre behandlad än andra när jag började.
Jag ser heller ingen större trend att nya medlemmar behandlas sämre nu, men visst är jag medveten om att det sker här och var. Ställer någon en fråga får denna i allmänhet hjälp snabbt och trevligt, vilket är vad forumet främst är till för. Även du fick denna behandling, med en post som undantag.

Vad jag tycker är beklagligt är att skriver sina poster med rader i stil med "ledsen, jag är n00b på det här men ... [postinnehåll] ... förlåt min n00bighet". Dessa människor måste någonstans ha blivit nedtrampade. Jag ser dock sällan att detta sker på 64bits forum.

Just nu ligger jag nog närmare 2500 poster tror jag, och jag har svårt att tro att jag vinner någon större respekt för det. Om inte annat så hoppas jag att den eventuella respekt jag har stammar från mitt kunnande och inget annat.

Och för all del, jag erkänner att en av mina största brister är att jag kategoriserar människor. Min åsikt om dig, dk_dk, är inte särdeles hög, och den åsikten är fullständigt orelaterad till ditt antal poster.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dk_dk wrote:Jag har aldrig sagt att det är 64bits....jag skyller kollektivt på forumiterna som inte kan vanligt hyfs och vett!
Verkligen? Var snäll och peka ut några trådar åt mig.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Thalagor
Posts: 271
Joined: 2002-03-20 17:08:05

Post by Thalagor »

Första intrycket, need I say more?
Om ens första intryck av någon person är en reklamtråd eller dylikt får man inte så höga tankar om personen i fråga. Om t ex fisk hade slängt upp en reklamtråd om stringbikinis för flamberade kinesiska hundar hade jag antagligen tagit det på ett helt annat sätt än om någon helt ny person skrivit det. För att man "lär känna" stammisarna och vet hur de är, även om de kanske gör skumma trådar ibland. ;)

Om någon ny på forumet börjat med en "vettig" tråd (dvs inte mot reglerna (inte ens att det kan tolkas som mot reglerna)), och börjat skriva i andra existerande trådar så får man ett helt annat intryck av personen. Då har även personen i fråga bidragit till forumet på ett eller annat sätt, istället för att (om vi använder reklam som exempel) bara utnyttja forumet.

Kanske dåligt artikulerat, det får ni leva med, kom precis hem efter ett horibelt träningspass :p
User avatar
dk_dk
Posts: 73
Joined: 2005-03-31 19:12:38
Location: Das Älmhult

Post by dk_dk »

Nicke wrote:
dk_dk wrote:Jag har aldrig sagt att det är 64bits....jag skyller kollektivt på forumiterna som inte kan vanligt hyfs och vett!
Verkligen? Var snäll och peka ut några trådar åt mig.
Men hyfs och vett menar jag att folk här inte kan behandla nykomlingar väl....det har ni ju erkännt i början av tråden....
"Jag har vax i örat ditt, du har vax i örat mitt, men vad fanken gör det när vi är 63!" -Phillemon Arthur & The Dung
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Men suck.

!rules dk_dk ::)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dk_dk wrote:Men hyfs och vett menar jag att folk här inte kan behandla nykomlingar väl....det har ni ju erkännt i början av tråden....
Som jag tidigare nämnt fungerar min läsförmåga förträffligt. Min svenska vokabulär är även den i någorlunda gott skick, om än med sina brister. Jag vet dock vad "hyfs och vett" innebär. Vad sägs nu om att peka ut några trådar där hyfs och vett saknas?
Jag tror även din sarkasmdetektor behöver en omkalibrering.

Jag känner att mitt egna grepp om vett och etikett börjar fallera nu, så jag hoppas du ursäktar min formulering. Jag återkommer om du har något mer att säga och jag fått grepp om mitt humör.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

dk_dk wrote:Men hyfs och vett menar jag att folk här inte kan behandla nykomlingar väl....det har ni ju erkännt i början av tråden....
::)

Jag har visserligen inte ens tittat åt den andra tråden, så hur det gick där har jag ingen koll på, men... Är man nu ny så kanske man ska ta det lite lugnt i början, tills man lärt sig terrängen ordentligt. Alltid brukar det finnas något gungfly att gå ner sig i om man bara springer rakt ut direkt.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det brukar, BTW, faktiskt räknas som korrekt "nettikett" att ha känt av miljön i ett forum innan man börjar posta.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Varför är det så viktigt att ha status på ett forum? Det är bara ett forum!

Ut i vårsolen med dig.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Jochen
Posts: 321
Joined: 2003-01-27 19:01:30
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Jochen »

För en gång skull håller jag med Xmel.

Som sagt det är bara ett forum...
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ingen gammal "stammis" hade ens tänkt tanken på att starta en tråd om de beryktade recensionerna...
De flesta som uppenbart bryter mot forumets största och mest solklara regler (eller iaf står med skägget VÄLDIGT nära brevlådan) är nyregistrerade. Många gånger när jag läser ett inlägg tänker jag "Haha! Det där måste vara en nyreggad.". Kollar profilen. Mycket riktigt.

Om en vilt främmande människa kommer fram till dig och säger "Du är ju helt dum i huvet!", hur skulle du ta det?
Om en av dina bästa polare säger samma sak till dig, hur skulle du ta det?
En liten tanke sådär...
Last edited by MadModder on 2005-04-11 18:29:52, edited 1 time in total.
Post Reply