Utflytt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Utflytt

Post by stealth »

Hejsan,

Tänkte höra med er som är lite mer erfarna inom detta. Generella frågor angående att jag ska flytta ut från päronen.

1. Först och främst är det ett andra-handskontrakt. Jag vill skriva ett kontrakt på 6 månader, skall jag ta med mig ett kontrakt samt 2 vittnen då? Och vart, om det skulle vara såhär, får jag tag i ett färdigskrivet kontrakt? Eller ska personen jag hyr av ta med sig?

Jag har använt Google för lite generella frågor, men tänkte höra med er också.

2. Skulle någon kunna sammanställa en lista på things-I-really-need, endast nödvändigheter. Snackar kastruller, basvaror, handdukar. Alltså, endast så jag kan överleva till nästa lön (25:e) om ni förstår vad jag menar.

3. Andra tips?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

1. Jag köpte bostadsrätt, så jag vet inte.

2. Man klarar sig på bra mycket mindre än man tror :)

En kastrull i lagom storlek för nudlar och pasta.
En ajax allrengöring, duger till allt.
Diskborste och slaskspade.
Toa- och hushållspapper.
Diskmedel.

Det är egentligen allt du behöver.

3. Var snäll mot grannarna
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

1. Kan finnas standard kontrakt på olika fastighetssidor. Tror jag såg en på HSB. Vittnen behövs nog inte, är ju bara ett kontrakt som ska skrivas, värre är det vid testamenten.

2. Stekpanna. Kan vara kul att ha köttbullar till pastan ibland.
Tvättmedel. Så slipper du andvända matpengar till kallingar när du står på H&M en lördagsmorgon.
Ketchup, salt & peppar.

3. En platta öl. Öl är bra. Öl kan ge dig nya kompisar. Öl för att fira första lyan. Öl till mat. Öl blir inte sur om du dricker en annan öl på krogen.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Stekpanna, knivar, glas, (djup)tallrik, sked, gaffel, tejp (!) och säng.
Vad det gäller käk är havregryn/mannagryn, kaffe, fil, knäckebröd, smör (både till stekning och ha på mackan) och snabbnudlar bra å ha.
Det som märks först när man flyttar hemifrån är avsaknaden av saker i kylskåpet/skafferiet. Tar många år att bygga upp ett bra skafferi.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

phastas wrote: 3. En platta öl. Öl är bra. Öl kan ge dig nya kompisar. Öl för att fira första lyan. Öl till mat. Öl blir inte sur om du dricker en annan öl på krogen.
Bästa tipset någonsin.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Re: Utflytt

Post by m0hx »

stealth wrote:Hejsan,

Tänkte höra med er som är lite mer erfarna inom detta. Generella frågor angående att jag ska flytta ut från päronen.

1. Först och främst är det ett andra-handskontrakt. Jag vill skriva ett kontrakt på 6 månader, skall jag ta med mig ett kontrakt samt 2 vittnen då? Och vart, om det skulle vara såhär, får jag tag i ett färdigskrivet kontrakt? Eller ska personen jag hyr av ta med sig?

Jag har använt Google för lite generella frågor, men tänkte höra med er också.

2. Skulle någon kunna sammanställa en lista på things-I-really-need, endast nödvändigheter. Snackar kastruller, basvaror, handdukar. Alltså, endast så jag kan överleva till nästa lön (25:e) om ni förstår vad jag menar.

3. Andra tips?
Ikeas startpaket tycker jag var bra. Köpte det som innehöll kastruller, stekpanna, diverse mått, stekspade, soppeslev och dylikt som behövs vid matlagning. Kostar 800kr eller nåt sånt, prisvärt enligt mig.
Sen har dom ett startpaket med tallrikar, bestick o sånt, men det lät jag bli, köpte löst istället som var lite bättre.
Och glöm fan inte skithuspapper, det gjorde jag. Inte så roligt att komma på när man precis har tömt rektum ;D
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Undvik billigt skräp.

Satsa på bra saker när du väl måste köpa något och köp få saker istället. En bra kökskniv kan utan problem ersätta fem dåliga av olika modell och du slipper förbanna de saker du har.

Köp mycket sprit när du är utomlands och bunkra upp rejält, Systembolaget är dyrt och du kommer med all säkerhet ha behov dess produkter.

Man kan leva på gröt i ett par veckor om det går riktigt illa någon gång.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag köpte en stor säck med lågbudgetmakaroner på nå't turkställe, samt ett gäng skumma lågbudgetsåser (chilli o grejs) för 5kr/st. Fungerar perfekt när ekonomin är åt fanders.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

nem wrote:Undvik billigt skräp.

Satsa på bra saker när du väl måste köpa något och köp få saker istället. En bra kökskniv kan utan problem ersätta fem dåliga av olika modell och du slipper förbanna de saker du har.
Jag handlade fyra knivar inklusive en knivskärpare för trettiofem kronor på Överskottsbolaget, och de är banne mig lika skarpa som mors hundratalskronorsknivar, så där håller jag inte med dig.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

palindrom har rätt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Nem är en elitist även i köket.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Man blir inte någon stjärnkock bara för att man har en kniv för runt tusenlappen.

Vi dödliga skär lika bra med carbon-varianter för 35kr. De går dessutom mycket lättare att vässa.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag håller verkligen inte med. Jag har haft billiga IKEA-knivar, och det var pengar direkt i sjön då de omedelbart blev slöa och sedan inte gick att skärpa ordentligt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
trippo
Posts: 15
Joined: 2002-03-25 17:34:27
Location: Jönköping
Contact:

Post by trippo »

Gällande knivar håller jag också med. Hur länge har ni haft era "budgetknivar" från överskottsbolaget? Jag har bott hemifrån i 4 år nu och de budgetknivar jag hade från början är helt värdelösa nu, går väl att slipa men då blir de slöa rätt snabbt igen.
Istället gick jag och köpte en lagom stor kniv (Bladet är ca 16cm lång) på Cervera för 370kr. Denna kniven är vassare än vad någon av mina andra någonsin har varit, och den har inte blivit slö än.

Jag säger inte att budgetknivar inte är prisvärda. De är billiga och håller ett tag, men räkna med att få köpa knivar inom 1-2 år om du inte vill stå och svära när du ska skära en tomat som har lite segt "skal".
Some things will never be the same again
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Re: Utflytt

Post by Ramza »

stealth wrote:Hejsan,

Tänkte höra med er som är lite mer erfarna inom detta. Generella frågor angående att jag ska flytta ut från päronen.

1. Först och främst är det ett andra-handskontrakt. Jag vill skriva ett kontrakt på 6 månader, skall jag ta med mig ett kontrakt samt 2 vittnen då? Och vart, om det skulle vara såhär, får jag tag i ett färdigskrivet kontrakt? Eller ska personen jag hyr av ta med sig?

Jag har använt Google för lite generella frågor, men tänkte höra med er också.

2. Skulle någon kunna sammanställa en lista på things-I-really-need, endast nödvändigheter. Snackar kastruller, basvaror, handdukar. Alltså, endast så jag kan överleva till nästa lön (25:e) om ni förstår vad jag menar.

3. Andra tips?
Angående punkt 2 så har det väldigt mycket med hur stor gourmé du tänkte skapa. ;)
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

vore väl vettigt att köpa:
2st handdukar, en för händerna och en för disken.
toalettbal
gaffel kniv sked
någon djup tallrik och någon plan tallrik
en anschett kanske?
några glas
potatisskalare
en stol att sitta på och kanske något bord?
tvättmedel och diskmedel.
tvål.
tandkräm.
ett par levande ljus förhöjer garanterat stämningen i en icke möblerad lägenhet.!
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

En madrass och lite fräscha kanyler... ;D

Skämt åsido - kontrakt finns ofta att köpa på en vanlig bokhandel för några futtiga kronor, kan vara bra att ha om den som hyr ut inte tänkt på den biten.
-= MM =-
User avatar
Vampis
Posts: 124
Joined: 2004-02-09 10:42:21
Location: Göteborg
Contact:

Post by Vampis »

Jag har haft knivar från överskottsbolaget i snart 5 år och dom är det fan inget fel på...
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Hemförsäkring är ett måste, det ska du skaffa så fort du hinner (ung. som bredbandet).
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

När man bor hemma tänker man inte på alla småsaker som finns där (husgerådsväg), utan detta märker man först när man skall använda den graj man just inte har. Första tiden blir det oftast en massa kompromisser för att man saknar grej x eller y.

Bra-att-ha-lista i mina ögon:
  • Stekpanna
  • Kastrull (minst en, gärna två)
  • Öl
  • Talrikar/bestik/glas
  • Nudlar/pasta/kött
  • Brödrost/mackgrill/damsugare (jag fick ett paket med brödrost/kaffebryggare/damsugare/stavmixer/strykjärn av modern, mkt reko paket från onoff)
  • Stekspade/kökskniv/visp
  • Div basvaror som mjöl/socker/ketchup/te/kaffe osv
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

över huvud taget rätt fördelaktigt med startpaket.
Titta runt lite på de stora elektronikkedjorna, kan nästan lova att iaf onoff, siba och elgiganten har sina olika varianter.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

spite wrote:över huvud taget rätt fördelaktigt med startpaket.
Titta runt lite på de stora elektronikkedjorna, kan nästan lova att iaf onoff, siba och elgiganten har sina olika varianter.
Jag tror mitt gick loss på strax under 1000-lappen, och grejerna funker finfint, tex brödrosten har jag mer eller mindre använt nästan dagligen (eller iaf varannan/var tredje dag) nu i över fyra år, kaffebryggaren har nyttjats rätt flitit den med, damsugaren har väl fått jobba lite den med, men stavmixern och strykjärnet har fått ganska mycket semester ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Om man ska ha en damsugare så får man till att ha en dam också, och förhoppningsvis får man suga lite på damen också och inte bara titta på. ;)

Annars tycker jag att det viktigaste tills nästa lön kommer är följande prylar:

* Dricksglas
* Knivar/Gafflar/Skedar
* Tallrikar
* Kaffebryggare (Onödigt om man inte dricker kaffe)
* 2st kastruller (en stor och en liten)
* Stekpanna
* Hygienartiklar (Toapapper, tandborste, tandkräm, shampoo osv.)

Det ser jag som det viktigaste ungefär, sedan har vi sådant som man kan klara sig undan om man har en riktigt tajt budget.

* Stekspade/visp och liknande för matlagning.
*
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Tack för alla tips.

IKEA-startset detta ska jag nog införskaffa.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Nämnde jag att man måste ha öl oxå?
Man måste ha öl.
KTM + Akrapovic = [love]
Post Reply