Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Filmen ska ses Fredag kväll 21:20 på Palladium.

mums

<3 Star Wars <3
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Varför gör du Asshat-symboler i relation till det? Är det någon slags bekännelse? =)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så, då har jag sett den.
Är förhållandevis nöjd, även om jag tycker att den i princip lider av samma bekymmer som de två tidigare.
Lucas måste lära sig att låta berättelsen och karaktärerna bära istället för att försöka smäcka in så många häftiga actionsekvenser som möjligt på två och en halv timme.
Men visst, den är inte i närheten så usel som episoderna ett och två.
Hayden Christian gör någorlunda hyggligt ifrån sig och framkallar inte alls de kräkningar som han gjorde i Attack of the Clones.
En av filmens potentiellt mäktigaste scener förstörs dock av att Lucas inte kan hålla sig ifrån specialeffekter ens där och lägger en massa onödig dist på kejsarens röst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

Kom precis hem från över två trötta timmar i bion. Det var värt det. :)

Filmen svarade på många av de frågor man hade. Dock blev den något intetsägande ibland, knacklade fram i handlingen, men på många sätt är filmen den bästa i sagan.
Facts are stubborn things.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nu är det över, men ack så fräslt jag är.
Skriver mer ingående i morgon, när jag drömt mina drömmar om Kraften. 8)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

mjaaa lite besviken är man tycker jag.

Känns som det e en del som blev bortklippt, Många scener känndes bara tagna ur luften på nått sätt.
Nix
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Big_Bird wrote:(blabla)
Jag tyckte att den var bra i det avseendet, berättelsen blev mer påtaglig och stark och understöddes av allt visuellt, inte nödvändigtvis bara specialeffekterna. Det är ju fruktansvärt välexekverade effekter, och en så saftig story, men de gnager inte på varann, så kände jag iaf. Soundtracket var lite återhållssamt vilket bidrog till att framhäva berättandet också.

Förstår inte vilken scen du pratar om riktigt. Jag tyckte de flesta riktigt mäktiga och onda scener fungerade otroligt bra.

Hayden var faktiskt OK... Jag är typ kär i Ewan McGregor. Men den som verkligen stal showen, helt majestätisk prestation... var ju Ian McDiarmid (lord Sidious).
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag ska se den, vet inte när dock, men jag är övertygad om att det är en film som måste upplevas på bio, inget man stoppar i DVD'n och glor på datorn eller en sunkig TV utan att sett den på bio först :]
Kan inget om mycket
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Branstrom wrote:
Big_Bird wrote:(blabla)
Förstår inte vilken scen du pratar om riktigt. Jag tyckte de flesta riktigt mäktiga och onda scener fungerade otroligt bra.
Scenen där
Anakin väljer att underkasta sig kejsarens lära, straxt efter han dödat Mace Windu.
förstörs i min mening av att Lucas valde att lägga på distortion och andra opassande ljudeffekter på Ian McDiarmids röst.
Det hade varit mycket bättre om Kejsaren behållit sin ganska väna och insmikrande röst som ett tecken på hans manipulativa kraft. Men istället låter det heliumbalong och katt på nylonstrumpa om allt och scenen faller platt.
Det skulle varit filmens höjdpunkt men jag blev helt paff av att det kändes så omäktigt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Hittade några företagsbiljetter som låg och skräpade precis, så nu har jag Star Wars-biljetter tills imorgon 21:15 i Borås.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Såg den igår och jag tycker att den var riktigt fin!
:)
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

--- MÅNGA SPOILERS LÄR FRAMHÄVAS I DENNA RECENSION ---










Att få sitta ner i biostolen, men en proppfylld Palladium-salong; det händer inte ofta. När 90 procent av folket också är i totalextas, så att man nästan funderar på om de behöver sina tabletter, då öppnas bioduken. Vi får se det vi alltid gör, Volvo-reklam en sisådär åtta, nio gånger, lite lokalreklam och självklart några trailers. Men ljudet är på en förunderligt låg nivå känns det som. "Höj!" skreks det ett flertal gånger. Volymen var okej under filmen, men endast okej, faktiskt.

Så gick ridåerna ner, precis som de alltid gör på Palladium innan filmen börjar, och skämten om hur alla tackade för en bra film och reste sig, blev extremt överkokta. Men känslan var fantastisk. Helt plötsligt står en av biokontrollanterna bredvid en stormtrooper och håller ett tal där applåder förekommer efter varje stavelse. Det är ett våldsamt jubel och man känner att det är något spektakulärt på gång. Sen kommer en översättning på engelska och folk blir komiskt otåliga. Fem minuter senare, talet är över och extas är bara förnamnet.

Star Wars Episode III-crawlern kombinerat med publiken i salongen blir som ett bubbelbad på för hög temperatur. "War! ..." står det i öppningstexten och filmen har verkligen börjat.

Det är mycket komik i trean. Lite pinsamt, tyckte jag av någon anledning. Men jag kommer snabbt på att det är exakt likadant i de andra filmerna, bara att man vant sig vid skämten. En scen som jag inte trodde skulle komma förrän mycket senare, blir helt plötsligt en öppningscen. Duell mellan Anakin (Hayden Christensen) och Greve Dooku (Christopher Lee, medan en totalt överkörd Obi-Wan ligger avtrubbad en bit därifrån. Palpatine (Ian McDiarmid) sitter i den stol som vi i den andra trilogin kommer att få se ett par gånger, i skepnad av kejsarens stol. Jag får gåshud av de nya sätten kraften kommer i spel och laserduellerna har utvecklats ytterligare ett steg. Det kommer att märkas längre fram i filmen.

Och så kommer den rörelse som hela filmen handlar om. Anakin tar kål på Dooku och man förstår direkt vilken inverkan Palpatine har haft på honom. Längre in i filmen återkommer mängder av sätt som är otroligt klockrena, som i samband med att Padmé (Natalie Portman) förklarar att hon är med barn, som för Anakin närmara den mörka sidan. När Anakin drömmer sina mardrömmar om hur Padmé dör efter förlossningen, läser Palpatine Anakins tankar och utnyttjar detta på ett så banbrytande sätt att jag funderar om George Lucas på något sätt stulit idén.

Den första lasersvärdsduellen känns maffig. Men sen kommer den rökhostande (varför?!) droidledaren General Grevious med fyra armar och rotationshastighet på 12^3 rpm. Han utrustas med en lasersvärd till varje hand och genast får Obi-Wan Kenobi (spelad av en lysande Ewan McGregor) lite problem. Även lord Sidious visar äkta fajtaranda när han antar Mace Windu (Samuel L Jackson). En arrestering av sithlorden som vänder upp och ner på hela samhället. Anakin lyckas rädda Sidous som i samma vända blir deformerad och tar kål på Mace. Anakin är nu den heta kryddan i soppan och sluter sin pakt. En efter en slaktas alla jediriddare under order 66 (Heil Hitler, någon?) och reflexionen "Every single Jedi is now an enemy of the Republic". Jedirådet är helt plötsligt som bortblåst, jeditemplets medlemmar körs över av en Anakin med de glödhetaste ögon jag någonsin sett. Förstås klarar sig Obi-Wan, Yoda (som för övrigt trallar runt på Kashyyyk som hade på tok för lite utrymme i filmen) och Bail Organa, Leias kommande adoptivpappa.

Och så hamnar vi helt plötsligt i en slutduell på lavaplaneten, vars namn knyter många band med Achmeds kebaberia; Mustafar. En slutduell vars krafter är ... bländande. Samtidigt tar Yoda sig an lord Sidious på Curoscant, i senaten. I tvåan skämdes jag över studsbollagerandet från den datoranimerade gröna Dagobah-figuren, men jag klarade av det bättre denna gång. I stället får jag skämmas över hur Darth Vader vrålar "Noooooooo!" i sin nya, hela svarta klädsel, som ser ut som den ska göra. Tårögd.

Och så är filmen över. Det man köat i tre nätter för, trånat efter, suktat efter på Meeths förfest och skrikit åt under reklamen innan är slut. Hexalogin är över och allt är sammanknutet. Vad återstår nu?
Filmen i helhet kändes väldigt genomtänkt, skådespeleriet är, precis som alla säger, helt klart bättre än i de två föregångarna. En topplista med Christopher Lee, Natalie Portman, Ewan McGregor och Ian McDiarmid är inte fy skam.

Effekterna då? Lyckades de ta överhanden igen? Tja, de var många. De var stora och väl genomarbetade. Men de höll sig på rätt sida. Det är trots allt krig ...

Hur som helst, det finns mycket som inte funkar. Ian byter röst åtta gånger ungefär, och den ena låter allt mesigare än den andra. Anakin äntrar den mörka sida lite för lätt. Dessutom finns det på tok för många "noobs" i jedigänget, tyvärr. Sidous ritualslakt av tre av dem är så fruktansvärt synonym med scenen i ettan då Obi-Wan dödar Darth Maul. Det är för simplicerat helt enkelt. Många gånger existerar inte ordet "motstånd" av någon anledning i Lucas ordbok.
Men filmen är ändå Star Wars och helt klart den bästa i den första trilogin. Och har ni läst ända hit fattar jag inte hur ni orkade. :)
Last edited by lither on 2005-05-19 19:27:27, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

På nördfesten @ Meeths så visade de Star Wars Revelations, en fanfilm. Här finns filmen att tanka ner för er som vill se den. Jag tycker att den var bra gjord för att vara en fanfilm, såg inte så mycket av den eftersom jag kom in i mitten av handlingen. Får ladda ner den och se den igen någon dag.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

egar wrote:På nördfesten @ Meeths så visade de Star Wars Revelations, en fanfilm. Här finns filmen att tanka ner för er som vill se den. Jag tycker att den var bra gjord för att vara en fanfilm, såg inte så mycket av den eftersom jag kom in i mitten av handlingen. Får ladda ner den och se den igen någon dag.
Ja, den var riktigt härlig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Snälla lither! Mina ögon! Styckeindelning! Tack!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:Snälla lither! Mina ögon! Styckeindelning! Tack!
Varsågod.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Kom nyss hem. Spara era pengar, maken till skitfilm har jag aldrig sett.
User avatar
milohenke
Hedersbit
Posts: 1004
Joined: 2003-12-02 20:00:19

Post by milohenke »

Sag premiaren i Chengdu (Kina) har om natten och maste saga att den var klart samre an jag hade forvantat mig.

Efter de tva foregaende filmerna hade jag inte speciellt stora forhoppningar om den tredje filmen, men att den skulle falla sa platt till marken kunde jag aldrig tro. En grafiskt vacker film overskuggades av hoppiga klipp, halvtaskigt manus och stundtals uselt skadespeleri (den basta skadespelarinsatsen gjordes for ovrigt av den datoranimerade Yoda). Ett helhetsomdomme om filmen ar helt enkelt att det ar en ganska sa usel rulle i lyxforpackning, dvs. ej vard att betala runt hundra kronor for att se pa bio.

Jag ar en av de som alltid gillat Star Wars aven om jag inte tillhor en av de mest inbitna fantasterna. Personligen tycker jag att George Lucas spottar sina fans i ansiktet genom att avsluta Star Wars-serien pa detta vis. George Lucas visste ju forvisso att han skulle fa in var enda spenderad krona som han lagt pa rullen, oavsett hur dalig den var.

Pa mer an ett satt vinner med andra ord den onda sidan over den goda i de tre senaste rullarna. Sith vinner over Jedi och "Darth Lucas" vinner over oss godtrogna fans, genom att berova oss pa pengar. :-[
"Ibland tycker jag och då tycker jag om"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Var lite open minded, folks!

milohenke, jag kan nog hålla med om att något klipp nästan kändes lite hoppigt, och vid något tillfälle var det lite bristande skådespeleri, men på det stora var ju filmen helt vidunderligt bra, är du säker på att du inte förblindas av de små störande moment du lade märke till?

George Lucas har återupprättat sin värdighet och sitt rykte genom skapandet av detta nästintill fulländade avslut på de nya episoderna och avstamp för "originalen".

Det verkar även vara den gängse uppfattningen när jag kollar runt lite på nätet, IMDB bland annat. Läs några av topprecensionerna där, de hjälpte till att sätta ord på mycket jag kände, om än inte allt, och jag höll inte med om allt som stod där heller.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vad ni förstör för alla andra!

Varenda inbiten fan jag har snackat med har endast fällt tårar, och det har varit av glädje. Snacket om skådespeleriet är bara skitsnack. Det är helt klart bra prestationer som ges, även fast Hayden fortfarande inte är uppe i eliten och Natalie Portmans repliker är äckligt svåra.

Men lyssna på Branstrom. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

De inbitna fansen älskar filmen hur kass den än är. Men den var ju otroligt töntig. Varför lägga på 20 dance ejay-effekter på kejsarens röst?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

coin wrote:Det bästa i filmen var ju helt klart den chocobo liknande ödlan.
My sentiments exactly! :)

Hayden Christensen är nog det sämsta som hänt Hollywood sedan Ben Affleck och Richard Chamberlain.

---

Alltså, vilken kalkonrulle!
Hayden får linser för 110kr på www.wearetehgothstore.nu och sätter på sig en kåpa, får lite pandasmink runt ögonen och tror att detta kommer att få honom ond? Han är inte mer ond än landets övriga pandasminkare med nitar överallt. Han ser ut som en frustrerad tonåring, end of story.

Ödlan var bäst, Ewan McGregor på andra plats, och Christopher Lee, för att han inte blev utsparkad ur den tredje delen av triologin som i Jacksons serie.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

fisk wrote:Hayden får linser för 110kr på www.wearetehgothstore.nu och sätter på sig en kåpa, får lite pandasmink runt ögonen och tror att detta kommer att få honom ond? Han är inte mer ond än landets övriga pandasminkare med nitar överallt. Han ser ut som en frustrerad tonåring, end of story.
Vad är din poäng? Han mördar brutalt ett gäng Jedi-ynglingar också. En hög andra saker, förutom att han sätter på sig en kåpa och sminkar sig lite, äger rum... Han är ingen fantastisk skådespelare, hans inre konflikter kunde porträtterats med mer trovärdighet, men han dög till uppgiften. Du bara provocerar.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

OMG jag såg den på premiären ;D
Fyfan vilken mumma film det var, bästa bioupplevelsen jag har varit med om. Nog den bästa någonsin. När filmen började så började alla vråljubla och applådera ;)

(om ni undrar så såg jag den på sergel, salong1, hade parkettplats, rad21)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Branstrom wrote:Vad är din poäng?
Utöver att han är en undermålig skådespelare som istället borde ha satsat på att sjunga i ett pojkband där talangbrist är en nödvändig prerekvisit? Inte mycket.
Han mördar brutalt ett gäng Jedi-ynglingar också.
Det gör (här) varken manuset, regin, eller skådespelaren mer övertygande.
En hög andra saker, förutom att han sätter på sig en kåpa och sminkar sig lite, äger rum...
En hög saker, såsom att han plötsligt börjar kräla för kejsaren trots att denne just avslöjat sin sanna natur. Hela den här "mina visioner om mamma blev sanna, och den här snubben säger att han kan stoppa det"-sörjan är riktigt dåligt gjord.
Han är ingen fantastisk skådespelare, hans inre konflikter kunde porträtterats med mer trovärdighet
Där är vi överrens.
, men han dög till uppgiften.
Det hävdar jag å det bestämdaste att han inte gör.
Du bara provocerar.
Att du känner dig provocerad, och att jag provocerar är två vilt skilda saker. Den här filmen måhända vara den bättre i den första (1,2,3) triologin, men det gör den inte desto mindre usel i förhållande till den äldre, och till filmskapande överlag.

t.om. Mark Hamill, som inte heller var världens skickligaste skådespelare gjorde ett fantastiskt mycket bättre jobb än Hayden.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply