Svenska myter?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

P-NILZ wrote:Ingen har väll påstått att sverige har ett bra försvar.

btw myten om att det springer runt isbjörnar på gatorna, vart kommer den ifrån?
USA så vitt jag vet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Andrej wrote:
P-NILZ wrote:Ingen har väll påstått att sverige har ett bra försvar.

btw myten om att det springer runt isbjörnar på gatorna, vart kommer den ifrån?
USA så vitt jag vet.
Nej, stockholmare och neråt.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Stockholmare må överlag vara dryga men isbjörnar på gatorna har jag faktiskt aldrig hört att någon tror finns nånstans i Sverige, faktiskt har jag inte hört någon skåning tro det heller.

Sen bör det väl noteras att jag inte "hänger" med det absoluta intellektuella bottenskrapet heller, så jag kanske är glatt omedveten om att det finns folk i min närhet som tror på detta isbjörns fenomen.

Annars har jag oftast hört just den åsikten av Jänkare faktiskt, något som man alltid sett till att spä på för att ganga sitt egna humor ben.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Att vikingarna åt flugsvamp för att bli galna vet väl typ alla att är en myt. De kan säkert ha ätit flugsvamp, men inte för att bli galna :)
http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas_effects.shtml wrote:POSITIVE

* euphoria: feelings of peace and well being
* marked analgesia (pain relief)
* physical relaxation / dream state: (during the sedative effects) can be highly detailed, colorful, and have a great sense of clarity and lucidity. Some people describe these as being similar to Lucid Dreaming. Some describe them as Out of Body Experiences (OOBEs). As with normal dreams, the Amanita Dream State can consist of a wide variety of experiences.
* internal dialogue: some people report a strong sense of an internal discussion, a feeling of being able to think through personal issues. Others report a significant reduction of internal dialogue, sense of peacefulness, and internal quiet.
* synesthesia: is somewhat common, smelling words, tasting colors, etc.
* clarity: Often no interference with memory or logic: many report strong "clarity of thought" and "stillness of mind". Others report mild to strong confusion.
* internal focus: Difficulty in focusing concentration on external tasks. Increased focus on internal imagination, imagery, day dreams.
* sociability: Group interaction can become incoherent: "conversational weirdness", frequent changes in topic, "non-linear conversations"
* sexual feelings: Some people report increased sexual feelings, others report very unsexual emotional and sensual distance / coldness.

NEUTRAL

* sedative or sleepy effects. others report excitation and extreme energy bursts.
* changes in body perception: effects may include dramatic shifts in body perception and motor skills including perceived changes in size of body parts, increased strength, dizziness, clumsiness, change in proprioception.
* slightly blurred vision, watery eyes, runny nose.
* loss of Equilibrium
* pupil dilation, glassy eyed stare

NEGATIVE

* Mild to moderate to extreme nausea or stomach discomfort/cramps, increases with dosage.
* muscle twitching and trembling (not convulsions)
* increased salivation and perspiration.
Att röd flugsvamp är jättefarlig är också en myt, men jag vet inte om det är en svensk myt.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Erowid hamnar någonstans mellan susning.nu och den irakiske informationsministern vad det gäller trovärdighet.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jallabert wrote:Att vikingarna åt flugsvamp för att bli galna vet väl typ alla att är en myt. De kan säkert ha ätit flugsvamp, men inte för att bli galna :)
http://www.erowid.org/plants/amanitas/amanitas_effects.shtml wrote:POSITIVE

* euphoria: feelings of peace and well being
* marked analgesia (pain relief)
* physical relaxation / dream state: (during the sedative effects) can be highly detailed, colorful, and have a great sense of clarity and lucidity. Some people describe these as being similar to Lucid Dreaming. Some describe them as Out of Body Experiences (OOBEs). As with normal dreams, the Amanita Dream State can consist of a wide variety of experiences.
* internal dialogue: some people report a strong sense of an internal discussion, a feeling of being able to think through personal issues. Others report a significant reduction of internal dialogue, sense of peacefulness, and internal quiet.
* synesthesia: is somewhat common, smelling words, tasting colors, etc.
* clarity: Often no interference with memory or logic: many report strong "clarity of thought" and "stillness of mind". Others report mild to strong confusion.
* internal focus: Difficulty in focusing concentration on external tasks. Increased focus on internal imagination, imagery, day dreams.
* sociability: Group interaction can become incoherent: "conversational weirdness", frequent changes in topic, "non-linear conversations"
* sexual feelings: Some people report increased sexual feelings, others report very unsexual emotional and sensual distance / coldness.

NEUTRAL

* sedative or sleepy effects. others report excitation and extreme energy bursts.
* changes in body perception: effects may include dramatic shifts in body perception and motor skills including perceived changes in size of body parts, increased strength, dizziness, clumsiness, change in proprioception.
* slightly blurred vision, watery eyes, runny nose.
* loss of Equilibrium
* pupil dilation, glassy eyed stare

NEGATIVE

* Mild to moderate to extreme nausea or stomach discomfort/cramps, increases with dosage.
* muscle twitching and trembling (not convulsions)
* increased salivation and perspiration.
Att röd flugsvamp är jättefarlig är också en myt, men jag vet inte om det är en svensk myt.
Ja det är en myt jag lärde mig i skolan, trodde det var sant.

Dissident wrote:Erowid hamnar någonstans mellan susning.nu och den irakiske informationsministern vad det gäller trovärdighet.
Och vad baserar du det på då ?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

phade wrote:Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
Allmänt ganska bekräftat i min mening. Jag bor där och tillhör dom.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

phade wrote:Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
stockhomare e dryga har en i min klass o hon e skitdryg :P
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hypn0 wrote:
phade wrote:Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
stockhomare e dryga har en i min klass o hon e skitdryg :P
Jag generaliserar extremt och håller med.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mind wrote:
Dissident wrote:Erowid hamnar någonstans mellan susning.nu och den irakiske informationsministern vad det gäller trovärdighet.
Och vad baserar du det på då ?
"Erowid's effects information is a summary of data gathered from users, research, and other resources."
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Andrej wrote:
phade wrote:Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
Allmänt ganska bekräftat i min mening. Jag bor där och tillhör dom.
Då får du stå för all dryghet. Bor också i Stockholm och är inte det minsta dryg. ;)
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

phade wrote:
Andrej wrote:
phade wrote:Ytterligare en myt: Stockholmare är dryga.
Allmänt ganska bekräftat i min mening. Jag bor där och tillhör dom.
Då får du stå för all dryghet. Bor också i Stockholm och är inte det minsta dryg. ;)
Påstår inte att jag själv är så himmla dryg, snarare att många Stockholmare är det ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Att hedersmord och gruppvåldtäkter skulle vara en landsomfattande epidemi är en svensk myt som så många, från facinerande olika politiska schatteringar, kämpar hårt för att hålla vid liv.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Att hedersmord och gruppvåldtäkter skulle vara en landsomfattande epidemi är en svensk myt som så många, från facinerande olika politiska schatteringar, kämpar hårt för att hålla vid liv.
Jag håller med, jag stöter på det dagligen.

edit: myten.
Last edited by Dissident on 2005-09-28 11:58:28, edited 1 time in total.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hedersmord eller myten om dem? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
omega
Posts: 22
Joined: 2005-05-16 0:48:17

Post by omega »

Att man förlorar hjärnceller genom att dricka alkohol, att man förlorar hjärnceller genom spela fotboll (när man nickar).
Time you enjoy wasting, was not wasted.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

omega wrote:Att man förlorar hjärnceller genom att dricka alkohol, att man förlorar hjärnceller genom spela fotboll (när man nickar).
[...]mängden vit substans, som utgörs av hjärncellernas utskott, klart minskad i alkoholistgruppen. Volymen på hjärnans hålrum, ventriklarna, var dessutom 26% större i denna grupp. Författarna drog den slutsatsen att alkohol inte dödar hjärnceller i så stor omfattning utan att effekten i stället ligger på hjärncellernas utskott, den vita substansen. Via sina utskott kan en hjärncell ha kontakt med upp till 1000 andra hjärnceller. Man talar ofta om att hjärncellerna avgrenas och avlövas när de utsätts för hög alkoholkonsumtion.[...]
källa: http://www.medicallink.se/avd_temaAlkoh ... ewsID=1513
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
mickey
Posts: 29
Joined: 2005-02-23 10:40:07

Post by mickey »

myten om att vi super mer om alkoholen blir billigare??
Vill jag ta en sup så gör jag det - kosta va de kosta vill!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

P-NILZ wrote: btw myten om att det springer runt isbjörnar på gatorna, vart kommer den ifrån?
Från Schweiz, du vet där alla joddlar och bygger gökur hela dagarna.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

mickey wrote:myten om att vi super mer om alkoholen blir billigare??
Vill jag ta en sup så gör jag det - kosta va de kosta vill!
Självklart, vi i Sverige skulle ju inte supa mer om det var billigare. Jag menar, historia kan man inte lära sig något av.

Överallt! Dessa ignoranta historieliberaler! Jag hyser agg! Agg!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

omega wrote:Att man förlorar hjärnceller genom att dricka alkohol, att man förlorar hjärnceller genom spela fotboll (när man nickar).
Båda är sanna, precis som headbangandet.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
OTTO
Posts: 95
Joined: 2002-09-07 15:40:53
Location: Stockholm
Contact:

Post by OTTO »

Pratar man med folk som inte varit i Sverge tar det förgivet att det ska springa isbjörnar och vara stora berg med snö på överallt.

Det har jag fått en uppfattning av alla fall.

Kanske ungefär som jag tar för givet att man ska se kängru's så fort man landar med planet i australien.
De ska krylla av dem och alla kan boxas :)

Om man kollar i kors så kan ögonen fastna så, kanske inte är svensk myt?

Finns väll massa om man söker på svensk myt på google också.
Massa datorer med flera byte ram och flera hertz cpu.
[/i]


www.mobilabredband.se
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

mickey wrote:myten om att vi super mer om alkoholen blir billigare??
Jag skulle göra det ;D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

IcePic wrote:Från Schweiz, du vet där alla joddlar och bygger gökur hela dagarna.
Och i södra Tyskland bär alla lederhosen.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply