Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Post by Andrej »

Jag tänkte att ja startar en liten tråd här där folk kan dela med sig till alla andra om vad dom läser just nu. Detta för att få en överblick över det hela och för att kunna nörda ner sig totalt i diskutioner om böcker.

För att det inte ska bli totalt kaos och oordning här så tänkte jag att vi skulle sätta ett format för det hela, så att det blir överskådligt.
Format wrote:Läser: [Titel - Författare/Pseudonym - Genre]

Varför: [Kort varför denna bok]

Tycker (om boken i fråga): [En paragraf eller några få meningar, ingen avhandling, undvik spoliers.]

Rekomenderas: [Ja eller nej, kort motiviering om en mening sådär..]

Referenser: [Ev. referenser som du anser vara nödvändiga.]
Till exempel skulle det kunna se ut såhär:
Yog-Sothot wrote:Läser: At the mountains of Madness - H.P. Lovecraft - Skräck/SciFi

Varför: Varför inte?

Tycker: Ja, uppenbarligen så var Howard Phillip en enstöring och detta återspeglades i hans böcker, att han sedan ens vågar påstå att Cthulhu skulle vara viktigare än mig är en skymf!

Rekomenderas Icke: Att läsa dessa hedniska böcker från motståndarlägret gör mig arg, och ni vill inte göra mig arg, så därför så ska ni inte göra det.

Referenser: Miscatonic University, New England.
Edit1: Liten ändring i formatet, la till "Referenser".
Last edited by Andrej on 2005-11-07 16:44:11, edited 2 times in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Läser: Animal Farm

Varför: För att det är en klassiker

Tycker: Inte så mycket än eftersom jag bara har börjat, men boken är säkert bra.

Rekommenderar: Absolut. En klassiker som måste läsas oavsett politiskt åsikt.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: Fool's Fate (The Tawnyman Book 3) - Robin Hobb - Fantasy

Varför: Läste tidigare The Farseer (Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest) serien av samma författare, huvudpersonen är den samma från den tidigare serien, som jag läste när jag var ~14.

Tycker: Bra bokserie, med starka karaktärskildringar och hyfsat troliga karaktärer. Dom är inte perfekta oslipade diamanter som slipas under böckernas gång för att sedan bli "bäst i världen". Snarare så besitter dom alla fel och brister, huvudpersonen klarar inte av att lita på någon eller ens ha vänner för den delen. Delvis så är det lite svart humor för att bryta upp den ångest som huvudpersonen oftast ältrar sig i, och levandsödena för karaktärerna är mycket gripande.

Rekomenderar Varmt: Är du trött på klichéartad fantasy men ändå inte helt vill ge upp genren så är detta nåt för dig. Prova att läsa första boken.

Referenser: Fjärrskådarna heter den första serien på svenska, "Mördarens lärling" är den första boken. Det verkar dock som om man vid den svenska översättningen delat upp bok 3 i två delar, något som är allt för hemskt och vanligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Läser: Utvandrarna - Vilhelm Moberg - klassiker. (Har ett par sidor kvar, sen ska jag börja med Så talade Zarathustra.)

Varför: För att jag är tvingad.

Tycker: Den har lämnat mig ganska oberörd än så länge faktiskt. Varken från eller till. Dock kan den ses som en sorts dokumentation av emigreringen, så att den möjligen är intressant på det viset.

Rekommenderas: Åt dem som är intresserade av utvandringen till USA.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Läser: Neil Gaiman, Anansi Boys

Varför: Gaiman, 'nuff said.

Tycker: än så länge så får boken nog anses som det av Gaimans alster jag gillat minst. Detta bör väl dock ställas i relation till hur suveräna resten tenderar att vara...

Rekomenderas: så fort som man tuggat i sig resten av hans böcker.

Intressant tråd att särskriva ämnet till, för övrigt.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag läser Amerika av Kafka. Jag rekommenderar den till alla som vill verka mer intellektuella än de är.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Läser: The Algebraist av Iain M Banks

Varför: Den fanns på pocketshop när jag behövde en tågbok.

Tycker: Nog att den är rätt så rolig. Lätt cynisk och ironisk soft SF på gränsen till space opera men ändå inte.

Rekommenderas: Om du gillar SF-böcker, eller om du bara tyckte Stiftelsen verkade lite träig när du kom fram till förhöret.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Särskrivning!

Jag läser Katten som går genom väggar av Robert A. Heinlein.
Last edited by Branstrom on 2005-11-07 1:19:46, edited 1 time in total.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej skrev: "Litteratur tråden"


Läser: Classical sociological Theory av George Ritzer och Douglas J. Goodman

Varför: Obligatorisk litteratur i den här delkursen, jag vill få minst G på tentan.

Tycker: Den är segare än eneträ.

Rekommenderas: Om du vill frammana en migrän.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Läser: Flights into the Foreign, Pico Iyer

Varför: För att den fick en nästan lyrisk recension i The Economist, så jag impulsköpte den på Amazon.

Tycker: Väldigt bra reseskildringar som till skillnad från de flesta andra böcker fokuserar mera på tankar och associationer snarare än platser. Det blir nästan surrealistiskt ibland och man är till en början inte riktigt säker på vad det är som författaren vill förmedla men efter några sidor så faller känslan på plats. Utmärkt trots dess fragmentariska framtoning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Läser: Brev från nollpunkten av Peter Englund

Varför: För att jag är tvingad.

Tycker: Jag hatar modernistisk konst, det är det fulaste som finns. Ur den föddes den moderna konsten som vi känner den i dag. Särskilt mycket hatar jag den när Peter Englund på något långsökt sätt försöker få den att framstå som någon slags intellektuell fredskonst i kontrast till den hemska och krigshetsande romantiska konsten. Jag väljer romantiken vilken dag som helst framför pseudointellektuell, moralistisk ångest. (Detta om en viss essä i boken.)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Läser: A Game of Thrones av George R.R. Martin

Varför: Alla fantasyläsande vänner jag har har rekommenderat den serien (A Song of Ice and Fire)

Tycker: Väldigt intressant. Väldigt annorlunda och intressant fantasy. Handlar (än så länge) mycket om maktspel och olika ätter o.s.v. Troll och otyg avfärdas ofta som skrock och skrönor, vilket är annorlunda och roligt.

Rekommenderas: Intressant och nyskapande fantasy i min mening. Om man orkar med att holla koll på 15-20 olika namn och ätter samt gillar att läsa 1000-sidiga böcker så är den varmt rekommenderad. Finns fyra böcker i serien än så länge.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Läser: - Sagan om drakens återkomst - Robert Jordan - Fantasy

Varför!?: Fastnade för första boken "Farornas Väg" och har trasslat mig vidare i denna "never-ending-storyn". Är bara på åttonde boken för jag läser annat emellan. Men saken är det att Jordan som redan känt betalt per sida, vilket självklart resulterat i många, många sidor... och fler blir det.

Tycker: Perfekt bokserie för dig som diggar fantasy genren, sjukt sköna karaktärsskildringar osv.
Diggar den hårt eftersom den ger mig någonting att göra i stort sett hela tiden. Det är inte ofta så intensivt att man måste läsa hela tiden för att man ska kunna komma ihåg viktiga detaljer eller liknande. Så man kan utan problem läsa en bok eller två medans du tar en paus ur denna fläskhög av papper och trycksvärta.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Läser: Vampire Nation - Thomas M Sipos

Varför: kommunister får pålar stuckna genom sina hjärtan

Tycker: Action från först början till slut i ett högt tempo. Två karaktärer
är ständigt jagade av rumänska vampyrer samtidigt som de är på jakt
efter presidentens huvud.

Rekomenderar: Vill du läsa en skön satir över kommunismen är den ett givet köp.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: Rummet, Virveln och Den döda flickan - Edgar Allan Poe. (Någon samling från Vertigo.)

Varför: Skola!

Tycker: Jag kan rekomendera novellen "Maskeraden" varmt, den ligger mig varmt om hjärtat.

Rekomenderar: Ja, det jag läst av Poe hitils har ju varit stimmulerande.

Edit: La till lite mer på "tycker".
Last edited by Andrej on 2005-11-08 17:56:13, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Läser: Skinny Dip av Carl Hiaasen. Actionroman.

Varför: Har den liggande som audiobok och det är smidigt att lyssna på böcker istället för att läsa dom när man t.ex. ska vara ute och gå eller sitter och löder.

Tycker: Den är bra, lite kul och ovanlig handling, bör dock ej läsas av barn då den innehåller en del grova referenser till våld, sex och asocialt betéende.

Rekomenderas: Ja, jag tror man bör gilla denna bok om man tycker om den sorts böcker ex. Tom Clancy skriver.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Läser: The Adventures of Tom Sawyer - Mark Twain (Simplified Edition)

Varför: Jag måste, det är en skoluppgift

Tycker (om boken i fråga): Helt ok.

Rekomenderas: Om du måste läsa Tom sawyer så rekomenderas verkligen den lättlästa versionen.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Läser: Rainbow Six (Kodnamn Rainbow på svenska) - Tom Clancy

Varför: Köpte den på REA när jag var inne i en period då jag var fascinerad av anti-terrorism. Har arbetat på den länge nu då jag inte haft överdrivet med tid till att läsa.

Tycker: Av det jag läst så är det en lagom intressant bok.
Delvis är det rätt så trovärdiga scenarion som spelas upp i boken.

Rekomenderas: Om man gillar den här typen av böcker och inte läst denna så visst.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Läser: A textbook of fixed prosthodontics: a scandinavian approach

Varför: För jag måste.

Tycker: Väldigt bra, nästan som en bibel för mig.

Rekommenderas: Om du ska läsa till tandläkare och om du vill sätta handledaren på plats. Annars kan det vara kul att testa din tandläkares kunskaper.
DDS for life!
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Läser: I cirkelns mitt - Dan brown - Deckare?

Varför: Det är en riktigt spännande bok.

Tycker: En av de bästa böckerna jag läst.

Rekomenderas: Gillar du böcker med lite mystik så är denna bok något för dig.
Account removal-requested!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Läser: "Röda Rummet" & "Litteraturens historia i världen"

Varför: Kurslitteratur och därmed tvångsläsning.

Tycker: "Röda Rummet" har jag inte hunnit läsa mer än 70 sidor av och än så länge lunkar den på i ganska lugn takt och jag har inte fått mig någon uppfattning om den ännu. Den blir säkerligen mycket bättre då den lyfts upp i en klassdiskussion.

"Litteraturens historia i världen" är en framställning av världslitteraturen ända sedan forntiden till en bit in på 1990-talet. Har bara läst några enstaka delar av den men det känns som att den ger en god blick in i världslitteraturen och hur den utvecklats genom tiderna.

Rekommenderar: Det känns som att "Röda Rummet" är en sådan bok alla borde ha läst innan de lämnar gymnasiet. Strindberg tillsammans med Lagerlöf, Söderberg, Dagerman, Moberg och några till är svenska författare som alla egentligen bör läsa. Framför allt min favorit, Stig Dagerman.

"Litteraturens historia i världen" rekommenderas till alla med ett intresse för världslitteraturen genom tiderna. Jag finner den väldigt intressant, även som en enkel uppslagsbok.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Följande böcker beställde jag precis från Adlibris, en del tillhör vinterns kurslitteratur medan jag köpte Dagerman-böckerna efter att ha läst hans novellsamling "Nattens lekar" i somras. Stig Dagerman är just nu min helt klart svenska favoritförfattare, rekommenderas för alla!

ALMQVIST, CARL JONA: DROTTNINGENS JUVELSMYCKE
BECKETT: I VÄNTAN PÅ GODOT
STRINDBERG, AUGUST: FADREN - FRÖKEN JULIE
TJECHOV, ANTON: TRE SYSTRAR - KÖRSBÄRSTRÄDGÅRDEN
BRONTË, EMILY: SVINDLANDE HÖJDER
MARTINSON, MOA: MOR GIFTER SIG
DAGERMAN, STIG: ORMEN
DAGERMAN, STIG: BRÄNT BARN
Zola E: Therese Raquin
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Läser: Den stora gruvstrejken - Emilé Zola

Varför: Det var ett tag sedan jag läste den. Vill friska upp minnet. Sen så saknade jag zolas naturalism lite granna. Blivit för mycket fantasy på sistone.

Tycker: Är inte igenom hela en, men den blir bara bättre när man läser den en andra gång. Man får tid att njuta av detaljerna (särskilt eftersom att jag inte läser hela boken på 21 timmar i sträck). Mycket läsvärd

Rekommenderas: Ja. En sann naturalistisk klassiker. Den skildrar livet hos en ung arbetare samt hans kamp mot gruvägarna. Mycket bra beskrivningar och målande text.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Läser: American Psycho

Varför: Filmen är bra, boken verkade bättre.

Tycker: Rolig läsning, tyvärr lite plågad av att den blir lite repetetiv på något sätt. Otroligt träffsäker och humoristisk vid vissa punkter dock (vid andra inte).

Rekommenderas: Gillade man filmen så älskar man nog boken.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Läser: Promise of the Witch King, av R.A. Salvatore

Varför: Ny bok i "Drizzt-serien", som den så gärna kallas. Den här behandlar dock mina två favoritkaraktärer, de mer eller mindre onda Jarlaxle Baenre och Artemis Entreri. Ett givet bokköp för mig.

Tycker: Jarlaxle och Entreri är två väldigt intressanta och färgstarka karaktärer. De är en mycket välkommen omväxling till Drizzt "Fancypants" Do'Urden. En bra bok.

Rekommenderas: Om man gillar Salvatore så gillar man boken. Gillar man dessutom jarlaxle och entreri extra mycket så kommer man att yl av glädje.
Post Reply