Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

stealth wrote:
Hipshot wrote:Hur många tusen kostar denna bok?
Pocketbok. Borde inte kosta så mycket i Sverige om den bara kostar:
Our Price: £6.39 & eligible for Free UK delivery on orders over £15 with Super Saver
På Amazon.com.
Uh om du skippar ner några öl på nästa fest kan du ju köpa den. Men jag antar att den inte är värd det.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Hipshot wrote:
stealth wrote:
Hipshot wrote:Hur många tusen kostar denna bok?
Pocketbok. Borde inte kosta så mycket i Sverige om den bara kostar:
Our Price: £6.39 & eligible for Free UK delivery on orders over £15 with Super Saver
På Amazon.com.
Uh om du skippar ner några öl på nästa fest kan du ju köpa den. Men jag antar att den inte är värd det.
Grejen är att jag precis kommit hem från London. Har inga pengar whatsoever. Morsan hjälper mig ekonomiskt så öl blir det inte heller :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

stealth wrote:
Hipshot wrote:Hur många tusen kostar denna bok?
Pocketbok. Borde inte kosta så mycket i Sverige om den bara kostar:
Our Price: £6.39 & eligible for Free UK delivery on orders over £15 with Super Saver
På Amazon.com.
Den kostar 37kr på adlibris.se och kanske en tjuga mer i centrala göteborg.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

egar wrote:Den kostar 37kr på adlibris.se och kanske en tjuga mer i centrala göteborg.
Shit, Då ska jag nog kunna övertala morsan :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

stealth wrote:Har inte läst den utan en vän rekommenderade den. Har inte pengar till den tyvärr :)
Jag fastnade någonstans halvvägs, idén är intressant men den blev lite tjatig tyckte jag. Men jag har erkänt dålig smak vad det gäller litteratur, inte förändrades mitt liv av att jag läste "Zen och konsten att sköta en motorcykel" heller, tyckte den var trist och att författaren tjatade för mycket om sin elchocksterapi så jag lade ner.

Men by all means, kolla in tärningsspelaren, många tycker att den är helt fantastisk. Om du inte har råd med boken kan jag rekommendera biblioteket, en alldeles fantastisk institution som allt för få tar på fullt allvar nu för tiden.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Big_Bird wrote:Men by all means, kolla in tärningsspelaren, många tycker att den är helt fantastisk. Om du inte har råd med boken kan jag rekommendera biblioteket, en alldeles fantastisk institution som allt för få tar på fullt allvar nu för tiden.
Har glömt att lämna in några böcker innan jag lämnade Sverige ;)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

stealth wrote:
Big_Bird wrote:Men by all means, kolla in tärningsspelaren, många tycker att den är helt fantastisk. Om du inte har råd med boken kan jag rekommendera biblioteket, en alldeles fantastisk institution som allt för få tar på fullt allvar nu för tiden.
Har glömt att lämna in några böcker innan jag lämnade Sverige ;)
Ah... så ditt kort är lika spärrat som mitt med andra ord :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Läser: Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist

Varför: Var klar med min senaste bok, och för jag hade läst J.A.L's debutroman (Låt den rätte komma in).

Tycker: Lite äcklig faktiskt, folk som har legat i jorden länge borde ligga kvar där. Trevligt att läsa en bok på svenska igen, då det blir lite mer nyanserat när det inte har översatts. Att den även utspelar sig här hemma i svedala ger en lite mer realistisk bild som målas upp i tankarna då man har lätt att känna igen sig i miljöerna.

Rekomenderar: Jajamen. Zombies i Sverige, låter fel men känns rätt och funkar bra. Inte samma klass som "låt den rätte komma in", men fortfarande bra nog för att rekommenderas för den som vill ha något att läsa i rysar/gore genren inte orkar med ytterligar en S. King...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

52 most dangerous liberals in america. Riktigt bra och sanningsenlig bok.
Allt är som det ska vara.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

fäste min uppmärksamhet vid att det läses mycket engelska här och det låter väl roligt! :D
x-axeln vs y-axeln
bacchus
Posts: 3
Joined: 2005-09-29 22:33:30
Location: Irondale
Contact:

Post by bacchus »

Läser: Antikens historia - Europa i vardande, av C. & Ö. Wikander
Varför: Gillar historia och tyckte att boken verkade ge en helhetsbild av den tidiga historien ur en neutral synvinkel.
Tycker: Jag har hittills bara hunnit skumläsa den men den verkar helt okej. Lite för lite bilder kanske.
Rekomenderas: För den som gillar historia och då speciellt antiken. Innehåller ganska bra grundläggande fakta som täcker en stor tidsrymd.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det uppmuntras friskt att man använder formatet som finnes i det första inlägget i den här tråden. Så att man får lite enklare översikt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

FreedomFighter wrote:52 most dangerous liberals in america. Riktigt bra och sanningsenlig bok.
Din källkritik går på högvarv, med andra ord.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bild & Budskap av Bo Bergström, varför? för skolan.
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:
FreedomFighter wrote:52 most dangerous liberals in america. Riktigt bra och sanningsenlig bok.
Din källkritik går på högvarv, med andra ord.
Han är inte på riktigt.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läst: Shaman's Crossing - Robin Hobb - Del 1 av The Soldier Son Triology.

Varför: Läste tidigare The Farseer serien samt The Tawny Man serien. Robin Hobb är en författare som jag själv gillar.

Tycker: Boken var överlag bra, Robin Hobbs still är uppenbar och karaktärerna är trogna sig själva. Jag grämmer mig en del över att det är en ny serie och troligen så kommer inte fler böcker komma ut om FitzChivlary, en karaktär som jag är otroligt förjust i.

Men, denna gång var det något nytt för mig. Boken tycks knappt ha genomgått någon korrekturläsning alls, då flera gånger så märker man fel som bara har uppstått med hjälp av användning av spellcheck. En bikaraktär vid namn Trist får i en mening bli utbytt av ordet "trust". Liknande fel kom jag på mig själv med att läsa och lägga märke till en tre fyra gånger och irriterade mig måttligt på det. Det känns helt enkelt oproffisionellt.

Rekomenderar: Javisst, varför inte? Det är en bra bok och kan man förbise de uppenbara felen med den bristfälliga korrekturläsningen så är det ingen dålig idé, dock så råder jag de flesta att inte läsa boken nu, utan snarare vänta tills samtliga tre delar i serien har släppts så att man slipper den väntan som annars smyger sig på en.
Last edited by Andrej on 2006-01-04 6:12:54, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läst: Mort - Terry Pratchet

Varför: Pratchet brukar oftast komma med absurd men även saklig kritik i mitten av sina ganska fria associationer.

Tycker: Kort, vilket delvis kändes bra då historien om Mort, Ysabell, Skarpegg och Prinsessan blir lite halvt tråkig mot slutet. Döden är alltid en stark och intressant karaktär men Mort och Ysabell tycks i jämförelse tråkiga.

Rekomenderar: Vill du lätta lite på ditt tunga sinneslag? Då ska du läsa Pratchet, men jag rekomenderar då hellre "Monstrous Regiment" eller "Night Watch". Gör dig själv en tjänst, försök att läsa Pratchett utseslutande på ett och samma språk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Läser: Fermats Gåta av Simon Singh

Varför: För att jag läst Big Bang och Kodboken av samma författare precis.

Tycker: Det är väl den sämsta av de tre, fast fortfarande ok. Kan vara ämnet som är lite träigare än de innan med. =)

Tycker: Simon lyckas bra med att förklara svåra saker på enkla vis, utan att
tulla på "sanningen" runt dem, plus att han tar med en del socialt sammanhang
runt det han beskriver, så man får en mer komplett bild av hur det var.

Rekommenderar: De två andra böckerna, för vetgiriga "hobby"-vetenskapsmän
som jag. =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Läser: "Patient 67" av Dennis Lehane, Thriller

Varför: Jag gillar deckare/thrillers, och en vän rekommenderade denna bok

Tycker: En annorlunda thriller, spännnande i stort sett från början till slut. Utspelar sig på en rättspsykiatrisk anstalt i USA på 50-talet. Slutet är i mitt tycke helt lysande och mycket spännande. Ganska lättläst bok, går rätt så snabbt att plöja de 400 sidorna.

Rekommenderar: Gillar du denna genre så tror jag chansen är mycket stor att du kommer att gilla "Patient 67".
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

CCNA 1 and CCNA 2
Companion Guide
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
paprika
Posts: 67
Joined: 2004-05-23 17:50:57
Location: Strömstad

Post by paprika »

Läser: Över näktergalens golv - Lian Hearn - Fantasy.

Varför: Därför att jag, helt otippat, fick den i julklapp.

Tycker: Den bästa roman jag någonsin (snart) läst. Har inte funnit någonting negativt än.

Rekommenderas varmt: Läs så märker ni. ;)

Referenser: Första delen i trilogin Sagan om klanen Otori.
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

Läser: The Civil War: A Narrative av Shelby Foote
Varför: Amerikanska inbördeskriget är en intressant och viktig del av vår historia som det ägnas alldeles för litet tid åt i Europa.

Tycker: Bland det bästa jag läst i historisk facklitteratur. Foote får det nästan att kännas som om man läser en roman. De 3000 sidorna är fulla av smådetaljer vilket gör att det man läser känns långt mer levande.

Rekomenderar: Vill man lära sig om amerikanska inbördeskriget finns det ingen bättre bokserie.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Familjen Flax är alltid väldigt bra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Just nu arbetar jag mig för tredje gången genom Terry Pratchetts Discworld-serie som audioböcker på engelska.

Serien är mycket underhållande, rekommenderas.
Last edited by Ghlargh on 2006-01-04 22:16:12, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

stealth wrote:Jag vill börja läsa The dice man
Alltså, den är bra och så. Men spårar ur rätt mycket mot slutet, när han bildar en kult osv.
Post Reply