Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

dystopin wrote:
stealth wrote:Jag vill börja läsa The dice man
Alltså, den är bra och så. Men spårar ur rätt mycket mot slutet, när han bildar en kult osv.
Håller med, den är för jävla sjuk. Den andas fjortismentalitet, att inte behöva ta ansvar för sina handlingar et cetera.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Philip Ball - Critical Mass
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Post by Dissident »

Läser: My Commando Operations: The Memoirs of Hitler's Most Daring Commando av Otto Skorzeny

Varför: Ända sedan jag först läste om operation Eiche har jag varit fascinerad av andra världskrigets kommandosoldater och en bok skriven av den störste inom området lockade speciellt.

Tycker: Jag har läst en tredjedel och hittills har boken varit mycket intressant, även om titeln är något missvisande - en stor del av boken ägnas åt annat än rena kommandooperationer. Skorzeny börjar med gatuslagsmålen i Wien vid tiden kring Anschluss och fortsätter att ge sin bild av i princip hela krigsförloppet. Han utvärderar strategiskt alla de större händelserna, bl.a. Tysklands möjligheter att slå till mot Storbritannien efter Dunkirk och varför Moskva aldrig intogs. Canaris och hela den tyska underrättelsetjänsten får svidande kritik, liksom flera av de tyska generalerna. Författaren prisar den ryske infanterisoldaten och tillskriver flera av Stalins segrar de sovjetiska spionerna och motståndsrörelsen Rote Kapelle.

Skorzenys stolthet som SS-man lyser igenom, men han ger ett trovärdigt intryck och anknyter till såväl andra böcker som möten med Hitler i Wolfsschanze och samtal under Nürnbergrättegångarna. Utöver de rent militära områdena ger han bland annat sin syn på Rudolf Hess' våghalsiga resa till England och flera inrikespolitiska händelser. Adolf Hitler beskrivs något apologetiskt, Skorzeny tar avstånd från de som kallar honom en dilettant och poängterar att det var Hitler som drev igenom Blitzkrieg. Han försöker förklara flera av de kontroversiella besluten - bland annat det att inte ge order om full reträtt på östfronten. Skorzeny menar att det var schismen mellan Hitler och generalerna av den gamla skolan som föranledde konspirationen mot- och mordförsöket på Hitler.

Centralt är naturligtvis operationerna Eiche och Panzerfaust, vilka förklaras i detalj. Skorzenys speciella tillvägagångssätt, att avfyra så få skott som möjligt, ledde bland annat till att Campo Imperatore kunde intas utan några dödsfall. Även motståndarsidornas viktigare operationer nämns, bland annat britternas försök att döda Rommel vid Beda Littoria.

Rekomenderas: Främst till de som vill läsa om kommandooperationer, men boken torde uppskattas av alla som är intresserade av Tysklands roll i andra världskriget.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Har läst nyligen:
Robert Harris - Pompeiji
Om: tja, titlen avslöjar väl en hel del för de insatta.
Tyckte: Jag gillar Harris och har gjort det ända sen jag läste Faderland. Med ett omfattande bakgrundsarbete om vulkanologi och det romerska samhället i botten väver Harris en tät och spännande thriller som utspelar sig under dagarna före och under Vesuvius utbrott.

Keith Roberts - Pavane
Om: Klassisk alternity om hur den katolska kyrkan breder ut sig över världen efter ett lyckat mordförsök på drottning Elizabeth. Tekniken hålls tillbaka och feodalsytemet ligger kvar med borgar och herrefolk. I mitten på nittonhundratalet börjar dock förändrningens vindar blåsa. Åkerifirmorna som kör de gigantiska ångdrivna vägtågen börjar utmana kyrkans makt över tekniken, det självständiga signalistgillet börjar utforska kättersk svartkonst och en revolution startas mot inkvisitionens styggelser.
Tyckte: Underhållande och intressant. Roligast måste dock insikten om var Terry Pratchett fick sin idé om "The Clacks" ifrån.

Läser just nu:
George R R Martin - A Feast for Crows
Om: Den senaste delen i Martins serie "a song of ice and fire", äntligen utkommen i hardback.
Tyckte: Har inte hunnit så långt, men Martin imponerar på mig genom att vara nutidens allra bästa Fantasyförfattare med lockande intriger och övertygande karaktärer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
gALF
Posts: 9
Joined: 2004-10-25 18:56:40

Post by gALF »

Läser: Varat och Tiden (Martin Heidegger)
Varför: Heidegger är enligt mig en av de sista stora tänkarna
Tycker: Utförlig och bra, aningens jobbig terminologi. Man måste nog intuitivt känna vad han menar med "varandets väsen", rekomenderar en introduktionsbok om hans sätt att skriva.
Freedom is the freedom to say that two and two make four
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Läser: Pushing Ice - Alastair Reynolds

Varför: För jag har läst allt annat Reynolds har kommit ut med, och denna författare har jag verkligen fastnat för. Lite vemodigt för efter den här boken så har jag inget nytt material från Reynolds att bita i...får väl börja om från början med Revelation Space serien.

Tycker: Riktigt bra, intressant och spännade från start. Ganska "enkel" Sci-Fi på så sätt att teknikerna som andvänds och beskrivs inte känns som de skulle vara tusen år bort, tvärtom, endast 50 år kvar tills vi börjar skörda kometer genom att köra ikapp dom och putta hem till jorden...mmm...tokamak drives...

Rekomenderar: Självklart, en Sci-Fi light bok som de flesta nog kan uppskatta, och även fans av tyngre Sci-Fi bör finna glädje i denna bok, precis som i Reynolds alla tidigare verk.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

The Da Vinci Code
Min far har under halva 2005 tjötat om hur sann da vinci koden är, och hur mycket jag borde läsa den.
Helt plötsligt dyker den upp på jobbet, och jag blir erbjuden att låna den. På engelska.
Jag har läst en fjärdedel, hittils en fantalastisk bok, i stort sett den första jag läst på tre år.
Var en bokmal under högstadiet, övergick under gymnasiet till att vara en mal utan böcker, men har nu fastnat för läsandet igen. Vad ska man läsa som nästa bok? Gillar hur fiction sammanvävs med fakta.

Nu är det slut på förfestandet :)
Pöss :P
toob
Posts: 362
Joined: 2002-03-07 23:51:56
Location: Stockholm
Contact:

Post by toob »

Läser : Oryx & Crake av Margaret Atwood

Varför: För att en jävligt söt och trevlig tjej på mitt jobb rekomenderade boken, med risk för att vara sexistisk, men om en tjej rekomenderar en "sci-fi" bok så måste den ju vara bra. eller så har hon grym smak ;)

Tycker: Hittills att den är bra, speglar ett framtida samhälle som i viss mån faktiskt skulle kunna inträffa med all genomodifiering.

Rekomenderar: Lätt, låna och förundras
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Skolan: Grundläggande omvårdnad 1
Fritid: Stenålderskost - loren Cordain / Stenålderskost - Fredrik Paulún
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: Neil Gaiman - Neverwhere.

Varför: Läste nyligen American Gods och fattade lite tycke för Gaiman.

Tycker: Än så länge intressant, även om den verkar vara ganska lik American Gods i uppbyggnad.

Rekomenderar: Det avgör jag när jag läst färdigt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Neverwhere är underbar, retar mig att den inte TV-serien finns på någon vettig box-release (som inte är USA-import). Vill få tag på det tecknade albumet också.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ooh, vad bra att jag fick med mig "Neverwhere" från AdLibris samtidigt som "American Gods", som jag köpte pga av Andrej's recension.

Iaf...

Läser: Stephen Hawking - A Brief History Of Time.

Varför: Efter ha plöjt igenom Alastiar Reynolds verk (Sci-Fi) så kände jag att jag behövde lite mer kunskap bakom sakerna som rör sig utanför våran atmosfär, och just den här boken verkade vara "light" nog.

Tycker: Lätt att förstå, eller, iaf lätt att tro att man förstår. Man känner sig inte idiotförklarad på en gång, samtidigt som det ger lite djupare insikter.

Rekomenderar: Visst, om man är intresserad av sånt här. Nu är det min första bok i just det här ämnet och kategorin, så jag har inget att jämföra med, men det verkar bra än så länge
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Dissident wrote:Jag läser Amerika av Kafka. Jag rekommenderar den till alla som vill verka mer intellektuella än de är.
haha !
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Läser: Franz Kafka - Förvandlingen

Varför: För att jag måste, (vux sux)

Tycker: Trevlig läsning, kort och sorglig.

Rekomenderar: Som Dissident sa, Kafka är utmärkt för folk som vill verka intellektuella, men det ligger ju faktiskt lite bakom hans storhet också (inte Dissidents utan Kafkas).
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag vill inte bryta Kafkatrenden, så...

Läser: Franz Kafka - Processen

Varför: Dels för att jag måste och dels för att min svenskalärare är så inspirerande. (Faktiskt.)

Tycker: Nu har jag läst färdigt boken, och jag älskar den. Jag gillar hur Kafka går rakt på sak, har ett mycket rent språk och inte ödslar mer ord än vad som är nödvändigt; som kontrast kan jag nämna att jag till exempel tycker Dostojevskij ofta babblar på alldeles för mycket vilket kan göra hans böcker lite röriga. Kafka däremot tillägnar inte sida upp och sida ner till långrandiga personbeskrivningar utan låter bilderna gradvis växa fram, vilket gör att man hela tiden måste ompröva sin syn på alla karaktärer i boken. Detta medför i sin tur att boken känns ganska dynamisk. Dessutom är Processen en underbart suggestiv bok, särskilt när man läser slutet först, eftersom man hela tiden upplever en kuslig känsla av ofrånkomlighet - att processens maskineri satts igång och nu inte kan stoppas, trots huvudpersonens ansträngningar.

Rekommenderas: Definitivt, men se till att läsa sista kapitlet först. (Precis som Kafka faktiskt skrev det först). Det bygger på en hel del på den paranoida stämning och känsla av oundviklighet som genomsyrar hela boken.
Last edited by staretsen on 2006-02-20 19:07:25, edited 3 times in total.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag gillar Kafka.

Såhär ser min litteraturläsning ut just nu:
Läser: Stig Dagerman - Bränt Barn

Varför: Skriver en uppsats om hur Stig Dagermans existensiella värderingar lyser fram i hans författarskap.

Tycker: Stig Dagermans korta men koncisa språk är alldles underbart att läsa. Samtidigt är hans romaner centrerade kring individer men stora känslomässiga problem. Trots att ämnet är lite tabubelagt (sonen inleder ett förhållande med sin fars nya kvinna, således sin nya mor) så är jag hänförd av de cirka hundra sidor jag än så länge läst.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Satanistiska bibeln av Anton Szandor Lavey.

Ytterst intressant, ändrar min livssyn.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Bibeln.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Påtänd - Melvin Burgess, jäkligt bra bok, har läst den fem ggr tror jag..^^
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

Knife of dreams - Robert jordan
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Läser:
Projektledningsmetodik

Varför:
Ingår i kursen systematisk design samt innehåller mycket bra kunskap. Kan vara bra att ha ifall man vill bli bra på något någon dag :)

Tycker:
Lite långtråkig med mycket självklara grejer. Innehåller dock mycket matnyttigt. Har inte läst hela än, men den lovar timmar av medelintressant läsning. Helt klart nyttigare än att se på tv eller döda tid framför internet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läst: Stephen King - Cell

Varför: Fick boken i present, läste inget annat för tillfället.

Tycker: Kingstil med delvis riktigt sköna Romero inslag. Väl skriven, som vanligt men jag antar att jag börjar tröttna på King överlag numera. Slutet var dock något som jag gillade och den (nästan alltid i King's verk) närvarande Sociologi proffessorn var en underbar cyniker.

Rekomenderar: Inget speciellt, men ändå bra.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: Ett öga rött - Jonas Hassen Khemiri

Varför: Skolan dikterar.

Tycker: Första meningen i boken fick mig att inse att detta troligen inte kommer vara en av dom böcker jag njöt av att läsa. Första sidan fick mig att irriteras på språket, då det ter sig överdrivet i mina ögon. Jag började bortse från språket och 50 sidor in i boken så irriterar jag mig konstant på huvudpersonen, som framställer sig som en solklar "Rebel without a clue".

Rekomenderar: Nej, inte alls hiltils i all fall.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: Terry Pratchett - Jingo

Varför: Hade ingen nöjesbok att läsa, plockade upp den första Pratchett bok som inte var "A hat full of sky".

Tycker: Jag har endast läst 268 sidor än så länge och har kanske en fjärdedel kvar av boken, men än så länge så är detta I min mening en av hans starkaste hittils. Liksom Monstrous Regiment så drivs Nationalistiska ideal med ganska friskt i boken. Karaktärmässigt så fokuserar boken mest på Vimes, resten av stadsvakten och även Vetrenari spelar med en del.

Rekomenderar: Absolut! I min mening bland det bättre jag läst av Pratchett.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Andrej wrote:Läser: Ett öga rött - Jonas Hassen Khemiri.
Uppdatering.

Tycker: Nu har jag då läst färdigt boken och känner mig något lättad över att huvudpersonen sakta rörde sig emot att inte vara helt jävla "keff". I början av boken så skulle jag kalla honom för, i hans egna ord: en "keff ligistblatte". Även trots att jag avskydde berättaren så blev boken intressant mot slutet och jag slukade dom sista hundra sidorna utan att ens titta på klockan mer än en gång.

Rekomenderar: Helt okej, värd att spendera några timmar med och för eventuella skoluppgifter där en analys skall skrivas efteråt så är den här boken ett bra val, det finns mycket att reflektera över.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply