Tips på middagsmat

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Tips på middagsmat

Post by Najze »

För 1,5 år sedan flyttade jag till egen lägenhet och har sedan dess lagat middag varje dag. Har kommit till en punkt där det känns som om jag lever på köttfärssås 3 dagar i veckan och i princip alltid på pasta. Behöver tips på god middagsmat.

Det är ju en klar fördel om ni kan länka till ett recept, eller skriva det, för en rubrik på en maträtt ger sällan någonting.

Det bör inte vara fläsk/oxfilé och liknande dyrt kött då detta är vardagsmat under veckorna.
Last edited by Najze on 2005-12-05 19:14:38, edited 1 time in total.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Lägg torsk i en ugnsform med krossade tomater och valfria kryddor, servera med ris. Det är min byggarmat, gottgott.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Arlas webplats kan vara ganska behändig.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag tycker att ris är väldigt gott, tar dock sin tid att tillaga. Laga något lätt till, dom här vegetariska krocketterna som liknar fiskpinnar tillsammans med sötsur sås är väldigt gott, och enkelt.

Olika såser är också gott, så som kycling eller tonfisk röra.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Tossefar wrote:Lägg torsk i en ugnsform med krossade tomater och valfria kryddor, servera med ris. Det är min byggarmat, gottgott.
Är det verkligen gott? Ingen ost, bara "råa" krossade tomater och in i ugnen?


Nicke: Ja, Arla har bra recept ibland.

syntetisk wrote:Jag tycker att ris är väldigt gott, tar dock sin tid att tillaga. Laga något lätt till, dom här vegetariska krocketterna som liknar fiskpinnar tillsammans med sötsur sås är väldigt gott, och enkelt.

Olika såser är också gott, så som kycling eller tonfisk röra.
Håller med, ris och sötsur sås är kalas. Frågan är dock alltid vad man ska ha till. Vegetariska krocketter? Vad är det? Är inte så mycket för vegetariskt, allt efter att ha testat soya-korv så är jag skeptisk.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

kasslergratäng e gött. Fräs på strimlad kassler med tex paprika & champinjoner. Koka pastapennor, akta så dom inte blir överkokta. Blanda sedan pastan och kasslerblandingen i en ugnssäker form. Slå sedan över en ostsås som du enkelt gör av en vanlig vit grundsås (bechamel, felstavat) som du tillsätter riven ost i. Toppa med ännu litte riven ost på toppen och kör in i ugnen tills gratängen tagit färg.

bechamelsåsen gör du enklast genom en bottenredning (smör+mjöl) som du sedan slår mjölk på, låt sedan koka 10min för att få bort mjölsmaken. Ett annat sätt är kokande mjölk som du reder med maizena.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

<Skalman> wrote:kasslergratäng e gött. Fräs på strimlad kassler med tex paprika & champinjoner. Koka pastapennor, akta så dom inte blir överkokta. Blanda sedan pastan och kasslerblandingen i en ugnssäker form. Slå sedan över en ostsås som du enkelt gör av en vanlig vit grundsås (bechamel, felstavat) som du tillsätter riven ost i. Toppa med ännu litte riven ost på toppen och kör in i ugnen tills gratängen tagit färg.

bechamelsåsen gör du enklast genom en bottenredning (smör+mjöl) som du sedan slår mjölk på, låt sedan koka 10min för att få bort mjölsmaken. Ett annat sätt är kokande mjölk som du reder med maizena.
Det låter ganska gott. Har nog gjort något liknande för ett bra tag sedan.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Najze wrote:Håller med, ris och sötsur sås är kalas. Frågan är dock alltid vad man ska ha till. Vegetariska krocketter? Vad är det? Är inte så mycket för vegetariskt, allt efter att ha testat soya-korv så är jag skeptisk.
Sojakorv är verkligen ingen hit :) Sesamkroketter heter det nog, det är något korn baserat med ett sesam överdrag, försökte googla men hittade inget.
Last edited by syntetisk on 2005-12-05 19:23:16, edited 1 time in total.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Nyss åt vi en favorit i repris:

Kyckling i parmaskinka och balsamsås (receptet är taget från Arla).
Provade meloncider till det för första gången. Funkade utmärkt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Skaffa en wokpanna. Koka nudlar tills de nästan är klara, woka nudlarna med vad som finns hemma. Räkor, skinka osv. Servera med sötsursås.
&#25105;&#24605;&#12358;&#12289;&#12422;&#12360;&#12395;&#25105;&#12354;&#12426;
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag äter fiskpinnar och ris ungefär varje dag. Till det kan man göra en ganska god och väldigt enkel sås av gräddfil, lite majonär och örtsalt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

lither wrote:Nyss åt vi en favorit i repris:

Kyckling i parmaskinka och balsamsås (receptet är taget från Arla).
Provade meloncider till det för första gången. Funkade utmärkt.
Det är denna du menar antar ja:
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14474

Ser inte dumt ut.
thimp wrote:Skaffa en wokpanna. Koka nudlar tills de nästan är klara, woka nudlarna med vad som finns hemma. Räkor, skinka osv. Servera med sötsursås.
Ja, det har jag funderat på att göra. Wok är fint.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

kyckling e en höjdare. Baconlinda en filé och krydda med en krydblanding gjord av grillkrydda+cayenne tex. Paprikakrydda e en höjdare för färgen.

Gratinera en bit falukorv som man snitta o fylla med klassiska fyllningen ost och bostongurka om man gillar det. Annars kan man fylla med litte allt möjligt. Äpple & pepparrot funkar, ost e alltid trevligt att lägga överst. Som skydd för resten av fyllningen att ta för mycket färg.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Kyckling med grädde och svarta oliver är trevligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

korv stroganoff är både enkel och gott och inte överdrivet dyrt.
kanske kan kännas lite överambitiöst om man bor själv iofs.

Strimla en snutt falukorv. en kvarts scan falukorvsring använder jag ungefär.
och hacka en halv lök (eller mer om man känner för det)
Stek Korven och löken tillsammans. tills löken fått färg.

Rör ner korven och löken i
2dl Cremé Fraiche (Vanlig. såsen har en tendens att skära sig annars)
Tillsätt
Tomatpuré efter smak.
Ev. lite ketchup för att få lite mer färg och inte alltförmycket tomatsmak.
samt mjölk i den mängd som du vill ha sås. Kan även tillsätta en skvätt matlagningsgrädde för smakens skull.
Krydda med salt peppar och lite paprika krydda.

Det ska kokas på låg värme och sedan redas innan det serveras.

Serveras med ris som man med fördel kan börja koka samtidigt som man steker korv & lök så har du såsen lagom varm när riset är klart.


Nu blev det här inte överdrivet strukturerat men jag hoppas det går att förstå. ovanstående är perfekt för två personer.
Last edited by trappski on 2005-12-05 19:37:12, edited 2 times in total.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Mephisto wrote:korvstroganoof..

Korv stroganoff är ändå väldigt enkelt att göra. Det gör jag ibland.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Kokt potatis, med köttfärsbiffar och brunsås, det är gÖtt!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Mephisto wrote:korvstroganoof..
Vad vackert av mig.
Najze wrote: Korv stroganoff är ändå väldigt enkelt att göra. Det gör jag ibland.
Aah ok.

kycklingfilé brukar gå att köpas i storpack till lagom pris. grymt gott att äta med currysås och ris.

Kotletter tillsammans med hemmagjord klyftpotatis(dvs. skala och klyfta potatisen samt smörja in klyftoran i olja och ha i ugnen på en plåt gärna med bakplåtspapper under i cirka 20-30 min på runt 200-225 grader) och Bearnaise är också väldigt gott och enkelt.
överdrivet många pengar kostar det inte heller.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Mephisto wrote:kycklingfilé brukar gå att köpas i storpack till lagom pris. grymt gott att äta med currysås och ris.

Kotletter tillsammans med hemmagjord klyftpotatis(dvs. skala och klyfta potatisen samt smörja in klyftoran i olja och ha i ugnen på en plåt gärna med bakplåtspapper under i cirka 20-30 min på runt 200-225 grader) och Bearnaise är också väldigt gott och enkelt.
överdrivet många pengar kostar det inte heller.
Ja kycklingfilé är ganska billigt och går att ha till mycket. Tyvärr har jag haft det väldigt mycket på senaste så har tjatat ut det.

Klyftpotatis blir det också ganska ofta, väldigt lätt att göra.


Ett tips om man gillar klyftpotatis är att lägga grovt salt i botten (så att det täcker). Tvätta av potatisen, dela de på mitten (på längden), lägga med skalet neråt och sen bara ringla lite olja över. In i ugnen på 225* tills de känns mjuka och fått fin brun färg. Blir riktigt gott det med.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Najze wrote:
lither wrote:Nyss åt vi en favorit i repris:

Kyckling i parmaskinka och balsamsås (receptet är taget från Arla).
Provade meloncider till det för första gången. Funkade utmärkt.
Det är denna du menar antar ja:
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14474

Ser inte dumt ut.
Precis. Djävulskt gott är bara förnamnet. (:
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Kika in här så hittar du mer än vad du behöver ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

ADiS wrote:Kika in här så hittar du mer än vad du behöver ;)
Att bli lockad av textrader är svårt, så du får gärna tipsa om vad för middagar där som är värda att testa.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Snabbmatstipsaren:

Couscous som man bara kör in i micron efter att ha tillsatt vatten och sedan blandat med blancherade eller kokta grönsaker efter tycke. Och en finfin cornfilé till det ;D Kanske en fräsch kall sås till det med creame-freche och lite kryddor och någon färsk ört ^_^

Sen har vi ju concassé... hacka lök, fräs med örter, sweetchili, soja, salt + peppar. Tillsätt krossade tomater låt koka en stund och dra sen ner på sjudning. Tillsätt lite grädde eller liknande vid tycke, ger en fylligare smak.
Kan ätas som tillbehör till mycket, eller ätas som egen sås ^_^ Grym snabbmat hemma ;D

Finns ju alltid sköna omeletter sådär på kvällen ;) Ta 4 ägg, blanda med salt, peppar och grädde/mjölk. Rör under kaoguleringsfasen för att få en jämn värme i hela omeletten. Fyll med röra på creame-fraische(?, skum stavning), riven ost, grönsaker, kryddor, herbs! och kanske lite skivad kryddad korv eller annat götta. Kan ju ha i lite vad man vill och blir alltid nästan alltid gott ^_^

Yeye... over and out!
Last edited by maciato on 2005-12-05 20:00:30, edited 1 time in total.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Milko har även dom en sida med recept kom jag på nu. du hittar den här
http://recept.milko.se/
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Kycklingfilé
Tomat
Gul och röd paprika
Färsk spenatpasta
Champinjoner
Peppar creme fraiche
Olivolja, salt och peppar.

Stek champinjonerna (om du kan så andvänd skogschampinjoner, det är det värt, och glöm inte att salta dom). Lägg dom på sidan i pannan och ner med lite mer olivolja och "tärnad" kycklingfilé (ung. 6 bitar per filé). som du steker.
Ner med peppar creme fraichen i stekpannan när kycklingen är klar, och tomat och paprikan som är tärnad, och låt allt stå och puttra medans du kokar pastan.

Klart att serveras när pastan är klar, och peppar creme fraichen gör att det är fint med kryddsting. Väldigt gott och det är klart på 20 minuter.
KTM + Akrapovic = [love]
Locked