Blir jag blåst på lönen?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Nicke wrote:[...] men tro inte att det inte finns företag inte belönar ett gott jobb.
Samtidigt som man inte skall göra det fatala misstaget att tro att alla företag belönar gott jobb.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag har skrivit på ett papper, glömde det, sorry!!!
Jag jobbar ta mig fan hårdare än de som är anställda, gör kanske 20 fler rutor än de per dag och det är inte lite, jag får alltså göra allt som det behöver göras... Och jobbar ytterligare lite hårdare för att få effektivitetsbonus... Ett par ynka kronor i timmen..
Jag jobbar på Seitz, de gör alltså rutor till husvagnar, de är störst i världen på det...Ooooh!
Arbetstiderna är 7-12 då det är lunch, sedan 13-16.12 alla dagar, kom precis hem, fan vad gött med helg..

Men jag snackade med en, och hon sa att de inte hade satt lönen än, så det är ju skönt, berättade för henne också att mina kompisar fick så mycket, och att min lärare i skolan som har hand om sommarjobben sa att om man fyllt 18 skulle man få mer än de som var 16 och 17..

I alla fall skulle hon kolla upp det med chefen, och ringa och höra med de andra företagen, som är med i "Teknikklubben"...

Men men, får väl se på måndag...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

CSM101 wrote:Med tanke på att det var jobb genom soklan så r det nog rätt så vitt.

Men det är ju bara at kontakta någon i skolan och fråga vad som gäller.
Det ska du inte vara så säker på när till och med Arbetsförnedringen delar ut svarttjobb via sin hemsida.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

phade wrote:
CSM101 wrote:Med tanke på att det var jobb genom soklan så r det nog rätt så vitt.

Men det är ju bara at kontakta någon i skolan och fråga vad som gäller.
Det ska du inte vara så säker på när till och med Arbetsförnedringen delar ut svarttjobb via sin hemsida.
Haha, menar du arbetsförmedlingen eller?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

fruktfanatikern_bf wrote:Haha, menar du arbetsförmedlingen eller?
NO SHIT
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fruktfanatikern_bf wrote:Haha, menar du arbetsförmedlingen eller?
ZING!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fruktfanatikern_bf wrote:Haha, menar du arbetsförmedlingen eller?
Amen. Jag är så trött på alla som tycker att "arbetsförnedringen" är vitsigt. Om du behöver statens hjälp för att överleva får du allt stå ut med lite förnedring.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dissident wrote:Amen. Jag är så trött på alla som tycker att "arbetsförnedringen" är vitsigt. Om du behöver statens hjälp för att överleva får du allt stå ut med lite förnedring.
Är det så?

Så den skatt du betalar betyder ingenting?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

stealth wrote:Är det så?

Så den skatt du betalar betyder ingenting?

Nej.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

stealth wrote:
Dissident wrote:Amen. Jag är så trött på alla som tycker att "arbetsförnedringen" är vitsigt. Om du behöver statens hjälp för att överleva får du allt stå ut med lite förnedring.
Är det så?

Så den skatt du betalar betyder ingenting?
Frågan är om de som vänder sig till Arbetsförmedlingen har betalat mer skatt än de förbrukat. Hur som helst är maximal förnedring önskvärd. Genom att göra Arbetsförmedlingen till en så obehaglig upplevelse som möjligt försäkrar vi oss om att ingen vänder sig dit utan att först ha prövat alla andra alternativ, det blir alltså möjligt att koncentrera hjälpen till de som verkligen behöver den. Redan idag tillsätts färre än 30% av de lediga tjänsterna genom Arbetsförmedlingen. Inom vissa yrkeskategorier är siffran mycket lägre.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dissident wrote:Frågan är om de som vänder sig till Arbetsförmedlingen har betalat mer skatt än de förbrukat. Hur som helst är maximal förnedring önskvärd. Genom att göra Arbetsförmedlingen till en så obehaglig upplevelse som möjligt försäkrar vi oss om att ingen vänder sig dit utan att först ha prövat alla andra alternativ, det blir alltså möjligt att koncentrera hjälpen till de som verkligen behöver den. Redan idag tillsätts färre än 30% av de lediga tjänsterna genom Arbetsförmedlingen. Inom vissa yrkeskategorier är siffran mycket lägre.
Nu tänkte jag kanske inte just på ditt uttalande om arbetsförmedlingen utan snarare "staten". Har själv gått på Socialbidrag i 4 månader för ett tag sen och velat verkligen inte göra det. Redan nu har jag "betalat tillbaka" varje rött öre genom min lön.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

stealth wrote:Nu tänkte jag kanske inte just på ditt uttalande om arbetsförmedlingen utan snarare "staten". Har själv gått på Socialbidrag i 4 månader för ett tag sen och velat verkligen inte göra det. Redan nu har jag "betalat tillbaka" varje rött öre genom min lön.
Visst, det är inte mer än rätt att du får tillbaka av staten när du behöver. Men tror du inte att just själva stigmat i att gå på socialbidrag kan sporra människor att leta efter jobb?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Dissident wrote:Visst, det är inte mer än rätt att du får tillbaka av staten när du behöver. Men tror du inte att just själva stigmat i att gå på socialbidrag kan sporra människor att leta efter jobb?
Jo, delvis. :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Men tycker ni inte att efter att ha haft ett fast jobb i över tre år. Skött sig utomordentligt, betalat skatt och alla momsavgifter, så tycker man att man kan bli behandlat med lite repsekt och inte som någon bidragssnyltare när man går och behöver nytt jobb.
Jag har aldrig mått så dåligt som de månader i mitt liv jag tvingades till a-kassa och var tvungen att gå till Arbetsförmedlingen för att stämpla korten.

De hade någon sjuk form av förutfattade meningar att bara för att man är ung och arbetslös så är man genast en slacker som vill casha socialbidrag direkt.
Illa tycker jag att det är.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

AshTray wrote:Jag jobbar ta mig fan hårdare än de som är anställda, gör kanske 20 fler rutor än de per dag och det är inte lite, jag får alltså göra allt som det behöver göras... ...
Jag jobbar på Seitz, de gör alltså rutor till husvagnar, de är störst i världen på det...Ooooh!
Ah.

Då vet jag vem jag ska skylla på när vi får kassa rutor till reservdelslagret på SoliferPolar :->
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Hehehe, jo det kan mycket väl vara jag...
Eller nja, det värsta som kan vara är väl lite spån o skit innuti rutan:)
Skyll på Patrik! :)
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Blir jag blåst på lönen?

Post by MooDHooDs »

AshTray wrote:Jag sommarjobbar nu i år, i 5 veckor...
Förra året gjorde jag samma sak, på samma ställe, då fick jag 65 i timmen...

Det får jag i år också, men jag är ju 18 nu!
Borde jag inte få mer än 65 då??? De försöker fan blåsa mig, för de sa att alla ungdomar som är över 18 och har sommarjobb genom skolan får lika mycket, konstigt då att mina kompisar i klassen nyss sa att de får 97 i timmen, WtF!
Finns det nån minimigräns för hur lite man får tjäna när man är 18?

Frågade ju arbetsgivaren i tisdags, men han sa att alla fick samma, yeah right! Vad ska jag säga till honom, kan jag KRÄVA högre lön!? :[ :-/
Jobb genom statsdelsförvaltningen eller? Där får 13-16 år 65 kronor och 17 år+ 85 kronor. Är så i stockholm. I småland kör de 30 kronor timmen =)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Det är nån slags teknikklubb som typ alla företag här i staden och även min skola är med i..
Så det är på den vägen. Vi är där på jobbet för att lära oss säger lärarna, för det har med teknik att göra, som jag går.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Du har inte mycket att säga till om så länge företaget inte har kollektiv avtal. Alltså ett kontrakt med respektive fackförbund för bransch. Detta kontrakt har vissa regler såsom minimumlön etc. Dock krävs det att du är medlem i något fack eller alfa-kassan för att vara berättigad dessa avtal.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jaja, får 75 spänn nu i alla fall...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

AshTray wrote:Jaja, får 75 spänn nu i alla fall...
Lyckligt slut då ;D
Själv såfår jag 50kr/h för att sitta och pilla mig i naveln och jag är 17år :P.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag får 85:-/h och jag klipper gräs. 14 år.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Anteaeg wrote:Jag får 85:-/h och jag klipper gräs. 14 år.
Oooch så blev man avundsjuk igen! ;D
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

AshTray wrote:Oooch så blev man avundsjuk igen! ;D

Men jag får knappt några pengar alls. 3 timmar i veckan jobbar jag.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply