Omplacering på jobbet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Omplacering på jobbet

Post by Oneway »

Igår blev jag inkallad till företagets VD.

Jag fick direkt veta att jag kommer att bli omplacerad innom företaget till en helt ny tjänst. Som skäl angavs att jag har för hög frånvaro pga av sjukdom. Jag har varit sjuk större delen av hösten/vintern pga av influensa & förkylningar som inte vill ge med sig. VD'n sa att tjänsten jag har just nu kräver någon som är här.

Får dom göra så?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Är man dålig, så är man dålig. Du får stå ditt kast.
iDon't care about your problems.
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Har du kollektivavtal?
Kolla med de som är ansvariga på det förbund som skrivit avtalet.

Det troliga är att man INTE får göra så.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Måste nog hålla med om att det är utan för lagens gränser.
Är lite tveksam dock men tips är ju att kolla med facket.
Och det borde du kunna göra även om du inte är med.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ring facket asap, även om du faktiskt vill ha den tjänsten du nu fick. Det kan vara bra att ha lite skit på arbetsgivaren om han försöker fiffla mot dig i framtiden.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Antar att du fått sjukintyg under tiden av läkare också ?

För sjuk måste man ju få vara, dock kanske det finns en gräns, sålänge du inte tjänar mindre eller får färre timmar på den andra stationen.

Men som sagt, facket!
Läs igenom rådande kollektivavtal om det finns några.

Bestrid muntligt med bossen. Brukar lösa sig om man står på sig och har vettiga förklaringar...
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

För att gå in lite djupare:
Vi är inte fackanslutna, inte heller har vi kollektivavtal.

När det gäller min sjuk"ledighet" så har det tett sig på följande sätt:
Jag var sjuk en vecka (förkyld), kom tillbaka och jobbade en el två veckor sen fick jag problem med en influensa (sjukintyg finns) som varade i två veckor, efter det så har jag kanske varit sjuk samanlagt 2 veckor (dock ej mer än 5 dagar i sträck) och legat hemma förkyld & febrig. Det skall tilläggas att läkarna inte hittat ngt fel på mig än att jag har ett lågt imunförsvar.

så veckorna har kanske sett ut så här:
Vecka 1 Sjuk
Vecka 2 Jobbat
Vecka 3 Jobbat
Vecka 4 Sjuk
Vecka 5 Sjuk
Vecka 6 Jobbat
Vecka 7 Sjuk 2 dagar
Vecka 8 Jobbat
Vecka 9 Sjuk 3 dagar
Vecka 10 Jobbat
Vecka 11 Jobbat
Vecka 12 Sjuk

Man kan då se att jag varit dålig väldigt mycket.
Men frågan kvarstår har dom rätt att säga: "Denna tjänst du nu har är kännslig och kräver högre närvaro, därför blir du omplacerad (byta jobb med en kollega)" Ja det stämmer att jag och en kollega ska byta arbetsuppgifter.

Jag ska prova att ringa facket och höra efter lite snabbt.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Oneway wrote:Man kan då se att jag varit dålig väldigt mycket.
Men frågan kvarstår har dom rätt att säga: "Denna tjänst du nu har är kännslig och kräver högre närvaro, därför blir du omplacerad (byta jobb med en kollega)" Ja det stämmer att jag och en kollega ska byta arbetsuppgifter.
Jag förstår inte varför din arbetsgivare inte skulle få omplacera dig om du nu inte är lämplig för ditt jobb?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Niklas Berggren wrote:
Oneway wrote:Man kan då se att jag varit dålig väldigt mycket.
Men frågan kvarstår har dom rätt att säga: "Denna tjänst du nu har är kännslig och kräver högre närvaro, därför blir du omplacerad (byta jobb med en kollega)" Ja det stämmer att jag och en kollega ska byta arbetsuppgifter.
Jag förstår inte varför din arbetsgivare inte skulle få omplacera dig om du nu inte är lämplig för ditt jobb?
Lite sådär tänkte jag med, men är otur med hälsan tillräckligt skäl för att hävda att man inte är lämpad för jobbet ?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hade jag vart ledare så hade jag omplacerat dig tills du blivit bättre, alltså en tillfällig bara. Jag ser heller inte varför de inte skulle kunna flytta på dig, om det är permanent så tycker jag att det är dåligt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om man inte får göra så hade jag aldrig tagit risken att anställa någon om jag varit i hans kläder.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

ADiS wrote:Hade jag vart ledare så hade jag omplacerat dig tills du blivit bättre, alltså en tillfällig bara. Jag ser heller inte varför de inte skulle kunna flytta på dig, om det är permanent så tycker jag att det är dåligt.
Detta är en permanent lösning.

Staretsen & alla andra : Självklart ska man kunna få omplacera folk innom ett företag om personen i fråga inte är lämpad för arbetsuppgiften. I detta fall så är jag lämpad för jobbet men blir omplacerad pga att jag varit en hel del sjuk på sista tiden. Det är det som jag reagerar över och undrar om det är rätt.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Vad är det för jobb vi pratar om?
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Oneway wrote:Detta är en permanent lösning.

Staretsen & alla andra : Självklart ska man kunna få omplacera folk innom ett företag om personen i fråga inte är lämpad för arbetsuppgiften. I detta fall så är jag lämpad för jobbet men blir omplacerad pga att jag varit en hel del sjuk på sista tiden. Det är det som jag reagerar över och undrar om det är rätt.
Har du dåligt immunförsvar och har lätt för att bli sjuk så är du uppenbarligen inte lämpad för en tjänst med höga krav på närvaro, även om du löser dina uppgifter superbt när du väl är där.

Precis som någon med kort stubin kanske inte är bäst lämpad för kundsupport, även om denne har stor teoretisk kunskap.

Det är ofta flera faktorer som behöver stämma för att defeniera kompetens.

Sen om du tycker att du själv kan rå över hur sjuk du är eller inte spelar ju praktiken ingen roll.
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag tror de viktiga sakerna här handlar om:

Får du fortfarande samma lön?

Är det nya arbetet mer fysiskt slitande än det gamla?

Jag tror inte att det finns nåt som hindrar omplacering inom företaget med bibehållen lön, fick man inte göra så skulle man ju vara tvungen att sparka folk och anställa om dem om man ville flytta dem mellan två olika uppgifter.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Med min ålder har jag ingen erfarenhet från arbetslivet på det sättet, men är det så att du rätt ofta är sjuk eller brukar du ha normal frånvarotid per år och att det här var ett undantag?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

EZA: Vi kan kalla det detaljhandel. Jag jobbar för nuvarande med inköp och skulle hamna på en sk helpdesk istället.

Glargh: Samma lön, lika slitande. Tyvärr får jag en ny chef och han står inte högt i kurs.

Kr1sse: Jag är alltid sjuk ett par veckor kring vintern, men under denna period har det varit ovanligt mycket.

Till er alla: Jag har nu gjort lite efterforskningar kring omplacering och det visar sig att det inte alls är så svart på vitt som vissa av er verkar tro. Följande gäller:
lawline.se wrote: Avgörande för om arbetsgivaren kan omplacera dig eller inte är om de nya arbetsuppgifter faller inom din arbetsskyldighet. Om arbetsuppgifterna inte omfattas av arbetsskyldigheten är omplaceringen att jämställa med ett skiljande från anställningen. Ett sådant kräver saklig grund. (7 § Lagen om anställningsskydd)
I mitt fall så faller inte helpdesk(nya jobbet) under min arbetsskyldighet därför gäller samma regler som vid uppsägning m.a.o. saklig grund.
Skulle hög frånvaro (sjukdom) vara en saklig grund för uppsägning/omplacering?
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Jag har för mig att en långtidsjukskriven får omplaceras.
Skulle knappast kalla dig för långtidsjukskriven eller??
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Oneway wrote:Skulle hög frånvaro (sjukdom) vara en saklig grund för uppsägning/omplacering?
Inte om du har läkarintyg, så vitt jag vet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om det är vitalt för företaget att det faktiskt finns en person på posten som har koll på jobbet går det ju inte att köra med vikarie var tredje vecka.

De lagar som skyddar arbetare är inte tänkta att driva företag i konkurs. Jag tror att företaget skulle få rätt i en eventuell prövning, speciellt då de låtit honom behålla samma lön och inte gett honom ett fysiskt hårdare eller speciellt svårt jobb istället för det han flyttades från.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Re: Omplacering på jobbet

Post by palindrom »

Oneway wrote:Igår blev jag inkallad till företagets VD.

Jag fick direkt veta att jag kommer att bli omplacerad innom företaget till en helt ny tjänst. Som skäl angavs att jag har för hög frånvaro pga av sjukdom. Jag har varit sjuk större delen av hösten/vintern pga av influensa & förkylningar som inte vill ge med sig. VD'n sa att tjänsten jag har just nu kräver någon som är här.

Får dom göra så?
Lyssna på kroppen och byt arbete istället.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

De verkar ju jussta ändå..

Hade du jobbat åt mig hade du varit varslad nu :D

Omplacering är väl nåt som du helt enkelt får leva med..

Eller känns det bättre att vara fritidsforskare? ::)
...Gubbe....
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

om tjänsten kräver att den är bemannad nästan jämnt så är det ju inte mycket att göra. jag förstår vdn med.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Hur sjuk har du egentligen varit? Man kan väl arbeta även om man är lite sjuk?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

PilotPencil wrote:Hur sjuk har du egentligen varit? Man kan väl arbeta även om man är lite sjuk?
Det har börjat med en vanlig influensa men som tyvärr spred sig i kroppen. Bl.a inälvor blev uppsvällda samt att balansnerven fick sig en känga.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Post Reply