10 årig pojke knivmördad

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Det är roligt att röster för dödsstraff höjs så här varje gång det skett ett vansinnesdåd ute i landet. Det visar nämligen med all önskvärd tydlighet att folkomröstningar är en dålig idé.
Folk i allmänhet är lite för impulsiva och har lite för lätt att önska sig lätta lösningar med snabba resultat, utan att tänka på konsekvenserna.
För övrigt, om vi skulle börja avrätta sinnesjuka skulle vi gå från ett land utan dödstraff till ett land som spelade i samma liga som Iran, Sudan och USA. Vet inte om det inte egentligen är lite för långt steg.
Nej dra på trissor, nu håller jag alltså med Big_Bird igen.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

bearZ wrote:Kostar det inte pengar när han får vård då?
Eller du kanske tror han kommer att bli frisk inom en väldigt kort tid.
Att säga att han kommer att kosta pengar när han sitter i fängelse är väl lite fel. Han kommer troligen alltid kosta skattepengar.

Jo det kommer han, men när han blir helt frisk så kommer han kunna återgå till ett jobb och komma in i samhället igen. Han gör ingen nytta genom att sitta i fängelse.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Slappyjoe wrote:jag tycker personligen att man kan införa dödsstraff i sverige. skulle lätt bli mindre brott då osv. Mord straffas med döden,inte mer än rätt tycker jag.

för Lindriga och korta straff idag tyvärr
Ja, vi ser ju hur bra dödsstraffet fungerar för de som har det.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Pinto wrote:
bearZ wrote:Kostar det inte pengar när han får vård då?
Eller du kanske tror han kommer att bli frisk inom en väldigt kort tid.
Att säga att han kommer att kosta pengar när han sitter i fängelse är väl lite fel. Han kommer troligen alltid kosta skattepengar.

Jo det kommer han, men när han blir helt frisk så kommer han kunna återgå till ett jobb och komma in i samhället igen. Han gör ingen nytta genom att sitta i fängelse.
Ärligt talat.
Tror du verkligen han kommer att bli frisk?
Jösses.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

bearZ wrote:Ärligt talat.
Tror du verkligen han kommer att bli frisk?
Jösses.
Det är ju det man tror inom psykvården...att man kan friskförklara vem som helst.
Bara vetskapen att en gravt psyksitk störd person kan börja slarva med mediciner och däremed bli farlig för omgivingen är tillräckligt för att hålla honom bakom lås och bom.
Psykvården tror man kan bota alla...vilket beviserligen är skitprat med tanke på hur många oskyldiga medborgare som fått sätta livet till i psykvårdens tjänst.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Dissident wrote:
smorgar wrote:
Dissident wrote:Det är därför du inte har någon viktig position i samhället. Ibland fungerar saker bra helt enkelt!
Vad är det som fungerar bra i detta fallet? Att dom "vårdar" honom och släpper lös honom igen? Min metod skulle gå ut på att göra sig av med honom omgående. Det skulle spara samhället pengar och liv.
Det som fungerar bra är att personer med för radikala åsikter (du) aldrig hamnar i position att omsätta dem i handling (viktiga ämbeten). Då och då slinker ni dock igenom och då ser vi senare tillbaka på det som en mörk period i historien (Nazityskland).
På vilket sätt är det radikalt att hålla en potentiell mördare bakom lås och bom?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Det är roligt att röster för dödsstraff höjs så här varje gång det skett ett vansinnesdåd ute i landet. Det visar nämligen med all önskvärd tydlighet att folkomröstningar är en dålig idé.
Folk i allmänhet är lite för impulsiva och har lite för lätt att önska sig lätta lösningar med snabba resultat, utan att tänka på konsekvenserna.
För övrigt, om vi skulle börja avrätta sinnesjuka skulle vi gå från ett land utan dödstraff till ett land som spelade i samma liga som Iran, Sudan och USA. Vet inte om det inte egentligen är lite för långt steg.
Nej dra på trissor, nu håller jag alltså med Big_Bird igen.
All sannolikhetsstatistik pekade på att det var tvunget att hända förr eller senare. Jag lägger det till samlingen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Slappyjoe wrote:jag tycker personligen att man kan införa dödsstraff i sverige. skulle lätt bli mindre brott då osv. Mord straffas med döden,inte mer än rätt tycker jag.

för Lindriga och korta straff idag tyvärr
Såvitt jag har förstått så finns det ingen statistik som pekar på att dödsstraff minskar kriminaliteten. Men vi kanske kan mötas halvvägs och införa sharialagar? Amputering måste ju definitivt minska brottsligheten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

snigel wrote:På vilket sätt är det radikalt att hålla en potentiell mördare bakom lås och bom?

Bakom lås och bom ≠ Dödsstraff
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

bearZ wrote:Ärligt talat.
Tror du verkligen han kommer att bli frisk?
Jösses.
Ja det kommer han om han fortsätter få vård, men så ser det inte ut idag. Så du menar att han ska sitta i fängelse resten av sitt mer och ta av mina och dina pengar. Eller varför inte bara skjuta av han, det blir nog bäst så. ::)
We dance to all the wrong songs
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Pinto wrote:
bearZ wrote:Ärligt talat.
Tror du verkligen han kommer att bli frisk?
Jösses.
Ja det kommer han om han fortsätter få vård, men så ser det inte ut idag. Så du menar att han ska sitta i fängelse resten av sitt mer och ta av mina och dina pengar. Eller varför inte bara skjuta av han, det blir nog bäst så. ::)
Du hajjar tydligen inte.
Om han sitter i fängelse eller får vård från personal ur den OFFANTLIGA sektorn så kommer pengarna ur samma enorma ficka.
Det jag reagerar över är att du verkar tycka att det kostar skattepengar när han sitter i buren men inte när han får vård.
För mig är det ingen skillnad. Han kostar och kommer troligen resten av sitt liv kosta skattebetalarna pengar.
Jag har inte yttrat mig om han skall avlivas eller inte.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

bearZ wrote:
Pinto wrote:
bearZ wrote:Ärligt talat.
Tror du verkligen han kommer att bli frisk?
Jösses.
Ja det kommer han om han fortsätter få vård, men så ser det inte ut idag. Så du menar att han ska sitta i fängelse resten av sitt mer och ta av mina och dina pengar. Eller varför inte bara skjuta av han, det blir nog bäst så. ::)
Du hajjar tydligen inte.
Om han sitter i fängelse eller får vård från personal ur den OFFANTLIGA sektorn så kommer pengarna ur samma enorma ficka.
Det jag reagerar över är att du verkar tycka att det kostar skattepengar när han sitter i buren men inte när han får vård.
För mig är det ingen skillnad. Han kostar och kommer troligen resten av sitt liv kosta skattebetalarna pengar.
Jag har inte yttrat mig om han skall avlivas eller inte.
Om vi för att förenkla saken uttrycker kostnade för ett år i fängelse eller ett år på vårdanstalt som X. (givetvis kostar de förmodligen inte samma, men för enkelhetens skull gör jag detta antagande då vi inte har de exakta summorna.)
Då är det lätt att räkna ut kostnaden för en livstid i fängelse jämfört med en förmodat kortare vårdperiod.
Den här uträkningen kan även appliceras om ett fängelseår kostar 0.5X istället för X. Det enda som händer är att brytpunkten flyttas.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

wille wrote:
snigel wrote:På vilket sätt är det radikalt att hålla en potentiell mördare bakom lås och bom?

Bakom lås och bom ≠ Dödsstraff
smorgar wrote: därför kan jag inte av någon anledning som helst se hur man inte kan ta beslutet av helt enkelt låsa in honom eller ge honom ett riktigt dödsstraff.
Dissident citerade hela inlägget med båda förslagen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

snigel wrote:Dissident citerade hela inlägget med båda förslagen.
jag utgick mer från citatet i ditt första påstående:
smorgar wrote:Vad är det som fungerar bra i detta fallet? Att dom "vårdar" honom och släpper lös honom igen? Min metod skulle gå ut på att göra sig av med honom omgående. Det skulle spara samhället pengar och liv
.. Varmed jag antar att han syftar på dödstraff då fängelsekostnad inte är särskilt sparsamt.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

bearZ wrote:Du hajjar tydligen inte.
Om han sitter i fängelse eller får vård från personal ur den OFFANTLIGA sektorn så kommer pengarna ur samma enorma ficka.
Det jag reagerar över är att du verkar tycka att det kostar skattepengar när han sitter i buren men inte när han får vård.
För mig är det ingen skillnad. Han kostar och kommer troligen resten av sitt liv kosta skattebetalarna pengar.
Jag har inte yttrat mig om han skall avlivas eller inte.
Du hajjar tydligen inte. Om han blir frisk och kommer ut igen och kommer in i samhället igen, så kommer han inte kosta oss några pengar i dom formerna längre.
We dance to all the wrong songs
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Pinto wrote:
bearZ wrote:Du hajjar tydligen inte.
Om han sitter i fängelse eller får vård från personal ur den OFFANTLIGA sektorn så kommer pengarna ur samma enorma ficka.
Det jag reagerar över är att du verkar tycka att det kostar skattepengar när han sitter i buren men inte när han får vård.
För mig är det ingen skillnad. Han kostar och kommer troligen resten av sitt liv kosta skattebetalarna pengar.
Jag har inte yttrat mig om han skall avlivas eller inte.
Du hajjar tydligen inte. Om han blir frisk och kommer ut igen och kommer in i samhället igen, så kommer han inte kosta oss några pengar i dom formerna längre.
27 år gammal och har troligen åkt in och ut på en del sjukhus och du tror han blir frisk.
Jag har inte mycket till övers för psykvården numera men att han kan ge andra ett helvete är tydligen av ringa vikt när man skall värdera det han ställer till med.
Jag anser att den svenska offantliga sektorn är till för att dölja arbetslöshet i första hand och inte hjälpa folk som behöver hjälp.
Hur friska blir dom som sitter buren då?
Du menar flertalet tillfrisknar där också.
Lika effektiv som psykvården.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

bearZ wrote:
Pinto wrote:
bearZ wrote:Du hajjar tydligen inte.
Om han sitter i fängelse eller får vård från personal ur den OFFANTLIGA sektorn så kommer pengarna ur samma enorma ficka.
Det jag reagerar över är att du verkar tycka att det kostar skattepengar när han sitter i buren men inte när han får vård.
För mig är det ingen skillnad. Han kostar och kommer troligen resten av sitt liv kosta skattebetalarna pengar.
Jag har inte yttrat mig om han skall avlivas eller inte.
Du hajjar tydligen inte. Om han blir frisk och kommer ut igen och kommer in i samhället igen, så kommer han inte kosta oss några pengar i dom formerna längre.
27 år gammal och har troligen åkt in och ut på en del sjukhus och du tror han blir frisk.
Du spekulerar i psykvården, ett område som du med största sannorlikhet endast bildat uppfattning från via press och film. Du vet inte ens vad mannen i fråga lider av, mer än att han är "psykiskt sjuk" och hur man i detta fall botar det; om det ens går att bota. Du spekulerar och bygger all din retorik i tråden på just detta. Det håller inte.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Argumentet:
"Men asså, hur bra funkar sykvården idag?"
Bygger på den felaktiga premissen att förespråkare för vård tycker att dagens psykvård fungerar som den skall. Givetvis måste man utveckla en mentalvård som har bättre kontrollfunktioner, mer resurser och en lägre andel återfall (något jag tror skulle kunna ordnas rätt enkelt med att åtgärda steg ett och två).
Grundpoängen är att en väl fungerande psykvård troligtvis skulle vara mer samhällsekonomiskt lönsamt än slutförvaring. (Givetvis tål det att ifrågasätta formerna för slutförvaringen. Om vi bara kapslar in våra dårar i bentonitlera och sänker dem i urberget så blir det billigare än om de skall utfodras, rastas och hållas med fritidsaktiviteter.)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Tack Big_Bird. bearZ, läs det han skrev 4 till 5 gånger.
We dance to all the wrong songs
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är bra att du har en sån fin och oförstörd tro och tillit till den svenska psykvården.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

wille wrote:Det är bra att du har en sån fin och oförstörd tro och tillit till den svenska psykvården.
Ja och svenskar som tycker dom bor i ett så fantastiskt land.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Först vill jag säga till Fregge att du har inte en djävla aning om vart jag bor och vad jag upplevt och sedan så tycker jag att du kollar lite på vad du skrev:
"om det ens går att bota"

Jo Pinto jag ser vad han skriver.
Men förklar för mig:
Fängelse = hus + vakter och allt annat
Dårhus= hus + vakter och allt annat.
Billigare blir vården om den fungerar, ja det håller jag med om men jag tvivlar då det inte kan vara enkelt att lyckas.
Kanske någon som har statistik på hur många som blir så pass friska så dom fungerar normalt.
För mig kommer han nog sitta inlåst och få vård.
Rent samhällsekonomiskt så borde han likvideras men är väl inte mänskligt.
Därmed inte sagt att jag tycker det är en lösning.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:Det är bra att du har en sån fin och oförstörd tro och tillit till den svenska psykvården.
Det är väl rätt så uppenbart för alla att den nuvarande svenska psykvården inte fungerar. Däremed inte sagt att det är så det ska vara.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

bearZ wrote:Först vill jag säga till Fregge att du har inte en djävla aning om vart jag bor och vad jag upplevt
Din finns ingen anledning att reta upp sig. Trampade jag på en öm tå? Om så är fallet så är jag ledsen, för jag kommer nu att trampa på några till. Jag gissar på att jag faktiskt har en aning om var du bor och jag gissar på Lindalsvägen 28, i Spånga.

Vad du har varit med om säger mig inte mycket. Det är heller inte intressant, såvida du inte träffat "27-åringen" eller har större kunskaper inom psykvården. Jag betvivlar att du har det dock, då du förhoppningsvis hade redovisat det vid det här laget. Dina nedplitade rader består mest av dravel om hur Sveriges psykvård är värdelös och att mannen inte kan botas (ja, eller hur ska man annars tolka "27 år gammal och har troligen åkt in och ut på en del sjukhus och du tror han blir frisk"?). Visst kan jag hålla med om att Sveriges psykvård är under all kritik, utan tvekan. Men jag låter inte det färga detta fall, det borde inte du heller.
Jag heller har inte yttrat någon uppfattning om mannen, information om honom är svårt att tillhandahålla på nätet. Jag håller mig därför undan.
Men för mig bygger dina yttrande på tomma fakta, för att kunna stödja din teori om hur dålig psykvården är och att 27-åringen är obotbar.
bearZ wrote:sedan så tycker jag att du kollar lite på vad du skrev:
"om det ens går att bota"
Ja? Det var en fortsättning på "hur man i detta fall botar det". Jag kan formulera om det, om det var svårförstått.

Du vet inte ens vad mannen i fråga lider av, mer än att han är "psykiskt sjuk" (detta taget från media). Du vet inte hur man i detta fall botar det eller om det går att bota.

Sådärja.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply