Jobs on DRM

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Jobs on DRM

Post by nem »

Steve Jobs har publicerat sina tankar om musikbranschen i en läsvärd essä på apple.com. Han lovar bland annat att omedelbart sluta med DRM om de fyra stora skivbolagen tillåter det samt ger en förklaring till varför Apple valt att inte licensiera Fairplay till andra leverantörer.

Det ska säkert ses som ett utspel provocerat av EUs agerande mot iTunes, men jag tror att Steve både menar det som står, och faktiskt är författare till texten.

http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Jobs on DRM

Post by Dissident »

Klart att Steve Jobs är en stor krambjörn till idealist, inte alls som den där ondskefulle och ränksmidande Bill Gates..
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Fan, Dissident. Ibland är du för jävla klockren.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Yay. Jag tror att jag ska ta och maila något/några skivbolag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Jobs on DRM

Post by linc »

Dissident wrote:Klart att Steve Jobs är en stor krambjörn till idealist, inte alls som den där ondskefulle och ränksmidande Bill Gates..
Nu är det ju iofs så att Gates också har uttalat sig negativ mot DRM tidigare. ;)
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är det inte så att Gates har avsagt sig mycket av ansvaret för var microsoft är på väg och mer eller mindre hoppat av?

Det är intressant hur nära sandlådepolitik detta ligger, när man frågar personer, en och en, om DRM får man ofta svaren "därför att nån annan sagt att jag måste" eller "för att dom andra också gör det". Det har dock skett en ökning i personer som försöker rättfärdiga DRM trots att ingen statistik jag sett kan visa att DRM gör nåt annat än förstör för användare och ökar piratkopiering. (undantag för viss programvara med onlineverifiering som har fått viss ökning i försäljning tack vare DRM).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Jobs on DRM

Post by nem »

Dissident wrote:Klart att Steve Jobs är en stor krambjörn till idealist, inte alls som den där ondskefulle och ränksmidande Bill Gates..
Dissident, sällan missar du målet så. Läste du ens artikeln?

Den är förvånande fri från idealism och förklarar med rationella argument varför Apple (eller för den delen skivbolagen) inte har någon som helst glädje av DRM. Jag tror att verkligheten ser precis likadan ut för Microsoft, så hur det skulle vara någon skiljelinje de båda emellan förstår jag inte.

Framförallt förbinder sig Apple att sluta med DRM samma dag som skivbolagen tillåter det, vilket borde ta slut på diskussionen om Apples påstådda försök att låsa sina kunder till plattformen.

Men för all del, det är både roligare och enklare med torra oneliners än att faktiskt bidra med något.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Det är ju skönt att vindarna vänder. Men det känns som att det bara är ett svar på trycket utifrån. Han vill att världen ska veta att dom är emot DRM, annars skulle han inte gå ut med det. Ett möjligt tecken på att det är så är ju att Apple nästan aldrig går ut med något innan det är klart, i andra fall så skulle dom förhandlat i det tysta och ändrat formatet över en natt lagom till närmaste event.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Re: Jobs on DRM

Post by Bad_and_ugly »

Dissident wrote:Klart att Steve Jobs är en stor krambjörn till idealist, inte alls som den där ondskefulle och ränksmidande Bill Gates..
Haha, till viss del har du nog fan rätt, även om Gates kanske inte har så många fingrar med i spelet längre, men läs den här: http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html
Massor att läsa men ack så mycket man lär sig.

Även de sidor som länkas där med har en del olika synvinklar med.
Kan inget om mycket
Post Reply