"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lither wrote:
Diemon! wrote:Att som lärare säga at elever är dumma i huvudet för att de inte har kunskap kan liknas vid en snickare som tycker virket är kasst för att det inte bygger ihop sig självt till en stol eller vad det är han vill bygga.
Dålig liknelse, Diemon. Ett virke kan inte bygga ihop sig självt. En elev kan däremot lära sig själv.
"Jag har lärt min hund att vissla."
"Va? Det tror jag inte på. Den visslar inte."
"Nej, jag sa att jag hade lärt den att vissla, inte att den hade lärt sig att vissla."

Det handlar lite om att läraren kan hjälpa eleven att lära sig, men läraren kan inte liksom mosa in kunskap i skallen på eleven, det måste eleven sköta själv.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Varför måste folk ha kunskap om saker som inte är relevant för dem? Bara för att någon inte har samma kunskaper eller intresseområden som dig betyder det inte att personen är korkad.

Trodde mer om dig lither, har ändå hängt här ett tag.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

thr wrote:Varför måste folk ha kunskap om saker som inte är relevant för dem? Bara för att någon inte har samma kunskaper eller intresseområden som dig betyder det inte att personen är korkad.

Trodde mer om dig lither, har ändå hängt här ett tag.
Nu är det ju så att SO har stor betydelse för hur vårat samhälle ser ut idag, och det är väl relevant för alla?
Dyslexi
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lillis wrote:staretsen: Jag säger inte att självlärning är något negativt, snarare tvärt om. Dock finns det ju lärare som är dåliga och lärare som är bra. En bra lärare kanske inte lär ut fler saker, men han motiverar eleverna till att lära. På samma sätt som en bra föräldrar motiverar sina barn till att våga tänka själva osv. Vissa behöver en bra lärare mer än andra. Du kanske klarar dig fint med medelmåttiga lärare eftersom du själv är så motiverad till att lära dig andra saker, men vissa behöver någon som pushar på dem, inspirerar dem osv. Där tror jag att lärare kan ha en viktig roll.
Jag har tappat allt samhällsintresse (samhällskunskapsintresse) pga att jag har haft en dålig lärare, men jag skyller inte att jag inte vet någonting om stickning på min slöjdlärare.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lillis wrote:En bra lärare kanske inte lär ut fler saker, men han motiverar eleverna till att lära. På samma sätt som en bra föräldrar motiverar sina barn till att våga tänka själva osv. Vissa behöver en bra lärare mer än andra. Du kanske klarar dig fint med medelmåttiga lärare eftersom du själv är så motiverad till att lära dig andra saker, men vissa behöver någon som pushar på dem, inspirerar dem osv. Där tror jag att lärare kan ha en viktig roll.
En bra förebild här är pync, han lär ut grammatik och partidoktrin med en inspirerande glöd.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

MooDHooDs wrote:Nu är det ju så att SO har stor betydelse för hur vårat samhälle ser ut idag, och det är väl relevant för alla?
Beror på hur man ser det, för någon som aldrig vill eller ska engagera sig i samhällsfrågor eller jobba på något sätt där man får ut mycket av kunskaper innom sammhällsorienterade ämnen så ser jag inte varför dessa kunskaper skulle vara det allra minsta relevanta.

Det är som att påstå att man måste veta allt om fysik och naturvetenskap för att kunna leva, eftersom det faktiskt är så våran kropp och natur runt oss fungerar.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

thr wrote:Det är som att påstå att man måste veta allt om fysik och naturvetenskap för att kunna leva, eftersom det faktiskt är så våran kropp och natur runt oss fungerar.
Det är skillnad på att "veta allt" och ha tillräckligt med kunskaper för att kunna fungera normalt. Allmän rösträtt skulle ju vara helt bortkastat om majoriteten av befolkningen inte ens vet hur samhället funkar på ett ungefär. Eller det kanske är bättre att alla röstar på den som har snyggast slips för tillfället?

På samma sätt är det bra att kunna lite om fysik och naturkunskap. Visserligen jublar alla mirakelmedel/produktsäljare över låg kunskapsnivå om sånt, men överlag är det nyttigt att inte se teknik som magi.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thr wrote:Trodde mer om dig lither, har ändå hängt här ett tag.
Nice.
thr wrote:
MooDHooDs wrote:Nu är det ju så att SO har stor betydelse för hur vårat samhälle ser ut idag, och det är väl relevant för alla?
Beror på hur man ser det, för någon som aldrig vill eller ska engagera sig i samhällsfrågor eller jobba på något sätt där man får ut mycket av kunskaper innom sammhällsorienterade ämnen så ser jag inte varför dessa kunskaper skulle vara det allra minsta relevanta.
Hur många 15-åringar vet om de aldrig kommer att engagera sig i samhällsfrågor eller inte?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

lither wrote:Hur många 15-åringar vet om de aldrig kommer att engagera sig i samhällsfrågor eller inte?
Om dem någon gång kommer engagera sig i det så är nog chansen stor att dem lär sig det då, från min sida så låter det bara som om du är en sådan bitter lärare man alltid avskydde i grundskolan. En sådan som bestämmer vad som är "värt att veta" och vad som inte är det, och det som är värt att veta enligt dig det ska köras ner genom halsen på dem vare sig de vill eller ej.

Jag skiter fullkomligt i kommunismen om jag ska vara ärlig, även om jag vet en del om det så hade jag gärna varit utan den kunskapen. Den har aldrig gjort något för mig förutom att man hamnar i meningslösa politiska argumentationer på någon hemmafest.

Vad du tycker är värt att veta kanske inte är värt att veta för dem?
übermensch wrote:Det är skillnad på att "veta allt" och ha tillräckligt med kunskaper för att kunna fungera normalt. Allmän rösträtt skulle ju vara helt bortkastat om majoriteten av befolkningen inte ens vet hur samhället funkar på ett ungefär. Eller det kanske är bättre att alla röstar på den som har snyggast slips för tillfället?

På samma sätt är det bra att kunna lite om fysik och naturkunskap. Visserligen jublar alla mirakelmedel/produktsäljare över låg kunskapsnivå om sånt, men överlag är det nyttigt att inte se teknik som magi.
Så du påstår att jag behöver kunskaper om kommunismen för att "fungera normalt?", och när du ändå är igång kan du definiera normalt(ja just den raden där är uråldrig).

Om folk vill rösta på personen med snyggast slipps, varför är det fel? För att du tycker det är fel? Tror inte det är många som ser teknik som magi numera även om just dem kan förklara hur det fungerar så finns det människor omkring oss/dem som kan.

Att ha kunskap om saker som inte spelar någon vesentlig roll för individens överlevnad är inget högre mål för alla människor, kanske för er, men inte för alla andra.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thr wrote:Vad du tycker är värt att veta kanske inte är värt att veta för dem?
Självklart inte, det är därför det finns läroplaner.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Dissident wrote:
Diemon! wrote:Hade jag inte haft honom utan dig hade jag antagligen skitit totalt i politik dagsläget.
Frågan är om inte det hade varit bättre..
Och det kommer från han som verkar vara så modepolitikintresserad man kan bli.
Bara att kalla sig dissident är löjligt högtravande. Det enda du gör är att dissa lite folk här och där och skriva en ointressant tråd utan diskussionsunderlag på årsdagen av en historisk politisk händelse.
Eller är du stolt över dina två oneliners i den här tråden? Någon fjortis tycker säkert de är jättebra.

lither: Du tycker alltså att elverna ska lära sig allt själva? I sånna fall är du ganska onödig?

Själlvklart handlar läraryrket om mer än att lära ut, en högstadielärare måste va en hejare på disiplin också. Jag skulle aldrig själv klara av att disiplinera en högstadieklass, därför hag jag inte blivit lärare. Du verkar inte klara av det, därför borde du inte vara lärare.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag tror inte att mistar dissident använder sitt nick på ett deskriptivt sätt. Ungefär som att jag inte är nämnvärt liten trots att jag heter lillis.

Vidare skulle jag vilja påpeka att Karthago bör förstöras.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Att dissidet har vädigt höga tankar om sig självt har väl ingen undgått?
Nu ska jag ta planet till Dubai så kommer inte svara på lääänge. :)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hur länge har du varit här? Idag skriver de flesta av debattörerna bara korta inlägg eftersom det inte finns några bra trådar. Förr var det annorlunda.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Diemon! wrote:Eller är du stolt över dina två oneliners i den här tråden?
Kanske inte, men jag är ganska nöjd med den här. Mitt femte inlägg, det är nästan så man blir lite nostalgisk. Jag ser att du har skrapat ihop 165 stycken.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissidents nazifili har gett många goda skratt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Diemon!: Jag ger upp. Du läser uppenbarligen inte vad jag skriver och inbillar dig bara en massa strunt för att få mig på fall. Det är bara jobbigt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Rekommenderad läsning: Jung Chang och Jon Halliday, "Mao".
NYTimes.com wrote:Mao says some remarkable things about the peasants he was supposed to be championing. When they were starving in the 1950's, he instructed: "Educate peasants to eat less, and have more thin gruel. The State should try its hardest . . . to prevent peasants eating too much." In Moscow, he offered to sacrifice the lives of 300 million Chinese, half the population at the time, and in 1958 he blithely declared of the overworked population: "Working like this, with all these projects, half of China may well have to die."
http://www.nytimes.com/2005/10/23/books ... 69&ei=5070
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Knutna Nävar wrote:Vi sjunger en sång som sprids över världen,
till fri republik och förtryckarens stat.
Den ropar ett namn som håller oss samman,
den sjunger om Stalin, vår vän o Kamrat!

Den sjunger om Kampen som leder till Seger,
för klasskamp och uppror den gör sig till tolk.
Den riktar en maning till arbetarklassen
och hälsar förtryckta nationer och folk!

Den fruktar ej död och förbud o kanon.
den intar förtryckarnas förfallna bastion,
och uppmanar alla på jorden som utsugs
kom med som soldat i en Revolution!

Den hånas, bespottas, men kan inte hejdas,
den når alla länder trots borgarnas hat!
Vi bringar ett leve till minnet av Stalin!
Den stålhårde kämpen, vår vän o Kamrat!

Vi sjunger en sång som sprids över världen,
till fri republik och förtryckarens stat.
Vi bringar ett leve till minnet av Stalin!
Den stålhårde kämpen, vår vän o Kamrat!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Knutna Nävar är ett otroligt bra bandnamn. Bandet har även lyckats med att skriva fler allsångsvänliga låtar än Gyllene Tider.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag bumpar upp denna tråd för att dra igång diskussionerna nu igen, när vi har lite kött på benen, tack vare dokumentären "Klass 9A" som har gått i två och en halv månad på SVT. Vikten av god pedagogik och högklassiga lärare visar sig vara väldigt stor, inte sant?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:
Knutna Nävar wrote:Vi sjunger en sång som sprids över världen,
till fri republik och förtryckarens stat.
Den ropar ett namn som håller oss samman,
den sjunger om Stalin, vår vän o Kamrat!

Den sjunger om Kampen som leder till Seger,
för klasskamp och uppror den gör sig till tolk.
Den riktar en maning till arbetarklassen
och hälsar förtryckta nationer och folk!

Den fruktar ej död och förbud o kanon.
den intar förtryckarnas förfallna bastion,
och uppmanar alla på jorden som utsugs
kom med som soldat i en Revolution!

Den hånas, bespottas, men kan inte hejdas,
den når alla länder trots borgarnas hat!
Vi bringar ett leve till minnet av Stalin!
Den stålhårde kämpen, vår vän o Kamrat!

Vi sjunger en sång som sprids över världen,
till fri republik och förtryckarens stat.
Vi bringar ett leve till minnet av Stalin!
Den stålhårde kämpen, vår vän o Kamrat!
Det är som taget ur ett Lundaspex!
:)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det var länge sedan det var ett sådant liv här på 64-bits. Jag kom in för sent för att ha något intressant att tillföra, men det var roligt att se igen.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Lither, betyder det här att vi måste läsa igenom hela tråden igen? Jag har glömt hur den gick från kunskap om kommunism till lärarnas roll/plikt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:Lither, betyder det här att vi måste läsa igenom hela tråden igen? Jag har glömt hur den gick från kunskap om kommunism till lärarnas roll/plikt.
Nej, det behöver du verkligen inte. Sammanfattningsvis så har några av oss sagt att elever i dag har bristfällig kunskap, Diemon! har sagt att jag inte borde vara lärare, egar sa att allt inte handlar om lärarna och några snurrade in sig på kommunismbiten på tok för mycket (det är inte det tråden handlar om). Det går alldeles utmärkt att fortsätta med en recension av "Klass 9A" om så önskas. Precis lika utmärkt går det att spinna vidare på det som tidigare nämnts (bortsett från urspårningen gällande kommunismen - den hör egentligen inte hit).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply