Utbildning i USA.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Utbildning i USA.

Post by phonak »

Jo det är så att jag håller på att söka college i USA för tillfället. Jag hade tänkt att gå på Community college först och sen får jag se om någon transfer blir aktuell. Men nu är det så att jag har lite panik med vad jag ska plugga för nåt. Jag är lite inne på Buisness Administration. Ska tydligen vara relativt enkelt att få en transfer med också..
Men om någon har några erfarenheter eller tips så är det väldigt välkommet !
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

San Francisco.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Moonsky wrote:San Francisco.
Utveckla gärna..

Jag funderade på en skola som låg strax utanför San Francisco först, men ändrade mig sedan till en skola som heter Golden West college och ligger i Huntington Beach strax utanför L.A.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

adamrobin wrote:
Moonsky wrote:San Francisco.
Utveckla gärna..

Jag funderade på en skola som låg strax utanför San Francisco först, men ändrade mig sedan till en skola som heter Golden West college och ligger i Huntington Beach strax utanför L.A.
Tror han syftade till det rosa runt din hals :-*
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

maciato wrote:
adamrobin wrote:
Moonsky wrote:San Francisco.
Utveckla gärna..

Jag funderade på en skola som låg strax utanför San Francisco först, men ändrade mig sedan till en skola som heter Golden West college och ligger i Huntington Beach strax utanför L.A.
Tror han syftade till det rosa runt din hals :-*
Tack grabbar för att ni håller det seriöst.
Någon som KAN hjälpa mig ?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Hjälpa dig med vad? Du har inte ställt en fråga än.

Läs i den stad du gillar bäst. Santa Monica är annars bäst, åk dit.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

xxKRILLE-THE-KILLERxx wrote:Hjälpa dig med vad? Du har inte ställt en fråga än.

Läs i den stad du gillar bäst. Santa Monica är annars bäst, åk dit.
Det är mer tips om vad jag ska läsa som är viktigast. Skolan har jag i princip redan bestämt mig för. Och jag tror det är viktigare att skolan är bra än att området den ligger i är bra !

Jag funderar som sagt på Buisness administration, eller nåt under ekonomi.. Men skulle vara kul om någon har några tips eller erfarenheter att dela med sig av.
Någon som studerat i USA eller utomlands rent ut av som kan ge tips på vad man bör tänka på när man väljer skola och program ?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Via vilket företag ska du göra resan? Mina planer är att nästa år besöka München tre månader (plugga tyska), Costa Rica tre månader (spanska) samt avsluta med en längre tid, antagligen ett år, i USA. College och bygga på min engelska ytterligare. Allting tänker jag toppa med en speciell inriktning (valen står mellan media, journalistik och juridik). Detta har jag möjlighet att skräddarsy via EF.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

lither wrote:Via vilket företag ska du göra resan? Mina planer är att nästa år besöka München tre månader (plugga tyska), Costa Rica tre månader (spanska) samt avsluta med en längre tid, antagligen ett år, i USA. College och bygga på min engelska ytterligare. Allting tänker jag toppa med en speciell inriktning (valen står mellan media, journalistik och juridik). Detta har jag möjlighet att skräddarsy via EF.
Låter trevligt !

Jag går genom Kilroy Education. Passar mig bra med tanke på att de skickar mig som fotbollsspelare först och främst även om jag prioriterar studierna lika mycket. Med tanke på att skollaget är viktigt för mig så begränsade det antalet skolor ordentligt, men jag tror jag har hittat en bra skola nu.

Jag har även jag funderat en del på juridik. Dock så verkar det svårare att få en transfer då och jag planerar att läsa till mig en Bachelors degree.

Det värsta för mig är att jag inte riktigt vet vad jag vill pyssla med senare i livet. Det finns inget speciellt jobb som lockar mer än något annat, därför har jag haft väldigt svårt att välja program. Men jag tror att Buisness eller Ekonomi iofs öppnar ganska många dörrar för mig..
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är väl ganska så tillämpbart inom alla områden att kolla upp ungefär vilka områden du skulle kunna vilja läsa, vad för baskrav det är för både, sedan ta alla kurser som krävs av båda inriktningarna och sedan fylla upp med så relevanta och intressanta kurser inom respektive som möjligt. Ett tips rent allmänt, i sverige är omtentor populärt och omtyckt, i USA finns det många universitet som ger tre underkända betyg även om två av dem gör att du har klarat av kursen. Kolla upp vad D och E står för på universitetet, hur många du kan få av dem utan att bli avstängd samt gör ditt bästa för att aldrig få dem. Lycka till! ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Jag vet att tråden är gammal, men det känns endå kul att skriva vad som hänt

Jag kom iväg till sist iaf och har bott här i knappt ett halvår. Började plugga business men har nu gått över mer till juridik.

HLC: Ditt tips om att plugga till flera majors funkar kalas, jag behöver inte bestämma mig än vad jag vill utbilda mig till utan kan plocka de kurser som jag tycker är mest intresant tillsammans med kurser från business och juridik (går för övrigt hand i hand).

Lither: Blir din resa av?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag funderar allvarligt på att ta en major i art eller historia i USA. Någon som har tips på vilka utbytesförmedlingar som är bra?

helt.random: kul att se att du kom iväg!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

helt.random wrote:Lither: Blir din resa av?
Den skjuts nog upp. Vill göra roadtrip i USA först.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

wille wrote:Jag funderar allvarligt på att ta en major i art eller historia i USA. Någon som har tips på vilka utbytesförmedlingar som är bra?

helt.random: kul att se att du kom iväg!
Har ingen aning om vilka förmedlingar som är bra. Jag själv åkte som idrottsstudent genom Kilroy education. Har funkat kanon för mig, men nu i efterhand hade jag antagligen kunnat gjort det minst lika bra själv.

Hur länge ska du plugga, och vart vill du plugga?
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

lither wrote:
helt.random wrote:Lither: Blir din resa av?
Den skjuts nog upp. Vill göra roadtrip i USA först.
Okej, då är det nog bäst om du väntar ett par månader. Iofs beror det väl på hur du vill att vädret ska vara..
Post Reply