Vad har google gjort?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Vad har google gjort?

Post by MooDHooDs »

Förut, vid en googlesökning på mitt namn blev det runt 8 000 - 10 000 träffar (forum inlägg står för 99%), men nu är det bara 800 träffar. Hur kommer det sig? Hur är det för er andra? Känns lite märkligt imo.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=moodhoods&meta=
Dyslexi
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

De har väl förmodligen skitit i att låta vissa sidor där ditt namn var med mycket att vara inkluderad i pageranken? Eller så kanske sidan var konstigt kodad förut så att pageranken trodde att den pekade på flera olika sidor som pekade tillbaks på varandra när de egentligen bara pekade runt på samma sida.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du råkar inte googla inifrån kina?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Google testar sin nya kutvekrap funktion, och inser att världen inte behöver veta vad du har skrivit.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Här var det tomt...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HTTP Status 404 - /polopoly.jsp
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ghlargh wrote:
HTTP Status 404 - /polopoly.jsp
Nej?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

kr1sse wrote:Nej?
Nu funkar den, vilket den inte gjorde tidigare.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jaha. Jag bara baserade på att den funkade en gång för mig igår, och en gång nu idag när jag testade. Förutsatte att den var uppe där emellan också... ^^
User avatar
Oblivion
Posts: 384
Joined: 2002-03-11 12:36:08
Location: Göteborg

Post by Oblivion »

Jag fruktar faktiskt lite inför framtiden när vi bara har en enda sökmotor.

Det är lätt att föreställa sig ett censurerat samhälle tyvärr, även om det kanske inte alltid betyder politisk censur som i kina mm utan snarare ekonomisk censur och ett förtryck av svagare sidor gentemot dom som har råd att köpa sig en plats i sökmotorn

Tycker också att google har blivit lite svårare att söka med på senare år. Upplevde att jag hittade mer relevant information om ovanligare ämnen förr än idag, visst sidor försvinner väl från nätet hela tiden tyvärr. Det är svårt att göra något åt

Ofta har det ju blivit så för endel personer att finns det inte på google så finns det inte alls...

Men så är det också en rutten och avskyvärd värld vi lever i
Nix
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Oblivion wrote:Jag fruktar faktiskt lite inför framtiden när vi bara har en enda sökmotor.
Lite av det tar den här dokumentären upp.
http://best.online.docus.googlepages.com/ (Business -> A-M -> Google Documentary)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Oblivion wrote:Jag fruktar faktiskt lite inför framtiden när vi bara har en enda sökmotor.

Det är lätt att föreställa sig ett censurerat samhälle tyvärr, även om det kanske inte alltid betyder politisk censur som i kina mm utan snarare ekonomisk censur och ett förtryck av svagare sidor gentemot dom som har råd att köpa sig en plats i sökmotorn

Tycker också att google har blivit lite svårare att söka med på senare år. Upplevde att jag hittade mer relevant information om ovanligare ämnen förr än idag, visst sidor försvinner väl från nätet hela tiden tyvärr. Det är svårt att göra något åt

Ofta har det ju blivit så för endel personer att finns det inte på google så finns det inte alls...

Men så är det också en rutten och avskyvärd värld vi lever i
Det finns ju massor med sökmotorer. Du kan välja vilken du själv vill använda. Bara för att alla andra använder Google, så betyder det inte att du också behöver göra det, om det finns alternativ. Google har ju inte ensam-rätt på crawling/indexing.

Windows Live Search kan nog bli populär...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Altavista är rätt stor och hänger sig kvar.
Vi lär väl inte bli av med MSN search om inte MS konkursar.

Det finns helt klart alternativ och lär fortsätta finnas även om google är störst.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

http://www.webcrawler.com/ är fortfarande kvar, ~15 år efter att man hittade ut på nätet, så där finns alla gamla nyheter. ;)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

IcePic wrote:http://www.webcrawler.com/ är fortfarande kvar, ~15 år efter att man hittade ut på nätet, så där finns alla gamla nyheter. ;)
hehe, webcrawler...nu fick jag flashbacks från den gamla modemtiden
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Post Reply