Lätt och snabb morgonträning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Lätt och snabb morgonträning?

Post by lillis »

Jag har redan skrivit det här på ett engelskt forum och orkar inte översätta, jag hoppas att ni kan stå ut med det.
As some of you probably now I'll be going to Taiwan to study aikido very shortly. During this time (from a few months up to however long I wish to stay) I will have a pretty hectic schedule with training, meditation, work etc. At morning I have like 30 minutes to "Get up and get ready for training", and I'd like to squeeze in some regular workout during these minutes. However I realize I won't have enough time to go over every muscle group so I'm aiming for just 1-3 easy exercises every morning, or perhaps just do one and switch each day. The thing here is that I don't want to do them with the use of equipment since it's not something you wanna start carrying around at 05.30 in the morning.

So I have of course been thinking of push-ups and sit-ups, but I feel that I don't want to miss out training my back and legs, since these are important for balance and if you just train the upper body and abs you will have nothing but a nice-looking pack of useless muscles.

So basically, do you guys know of any good free form (sans equipment) exercises for the back and legs? I -could- get a hand of a barbell to have in my room and this would ease the leg training (i.e. just doing squats/dips with the barbell on my shoulders), but I'd prefer to do without any equipment at all.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

problemet med morgonträningen är (förutom att man kan va trött som dan vissa dagar) att man kommer lukta svett om man inte dushar.

ja vet inte mycket om aikido mer än att man slåss med träpinnar :P
men kör man höga sparkar o slag så kan ja rekomendera att u strechar morgon+kväll varje dag.
har du tillgång till skivstång kan du köra knäböj men bäst är att vänta till senare på dagen o dra till något gym för att träna ben och rygg.

menar du att du bara har 30 minuter på dig att träna alltså? ja är inte bästa på engelska.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

För ryggträning, är det någon som har koll på "superman"-övningen? Dvs att ligga på mage, sen lyfta armar och ben från marken och hålla dem där ett tag? Jag gör den själv ibland när jag tränar men tycker inte att den tar så bra, och man blir tröttare i armar och ben än i rygg. Gör jag fel och/eller finns det bättre övningar som inte kräver vikt/specialbänk/maskin?
Gebba wrote:problemet med morgonträningen är (förutom att man kan va trött som dan vissa dagar) att man kommer lukta svett om man inte dushar.

ja vet inte mycket om aikido mer än att man slåss med träpinnar :P
men kör man höga sparkar o slag så kan ja rekomendera att u strechar morgon+kväll varje dag.
har du tillgång till skivstång kan du köra knäböj men bäst är att vänta till senare på dagen o dra till något gym för att träna ben och rygg.

menar du att du bara har 30 minuter på dig att träna alltså? ja är inte bästa på engelska.
1) Att lukta svett är inget problem, har träning direkt efter mina 30 minuter så det kommer krävas dusch efteråt ändå. :)

2) Aikido är inte så mycket träpinnar, men det finns det med. Det är aldrig höga sparkar och slag, bara grepp, låsningar och kast. Att stretcha gör jag dock alltid, det är det bästa jag vet. :P Ingår även yoga-stretching i träningen.

3) Kan antagligen få tag i en skivstång (barbell på engelska, skrev det i texten) och då är ju knäböj ett bra alternativ, ja.

Har 30 minuter på mig från att jag vaknar till att jag skall stå på träningsmattan för aikido, men jag bor i samma byggnad som den så det är inte så stressigt som det låter.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Kanske brak kan vara något? För er som inte varit i Konungens kalsonger eller helt enkelt inte vet så står det för Buk, Rygg, Armar, Knän.

Hade för mig att det fanns lite mer info på mil.se men allt jag hittade var detta.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Vad gäller "superman" så vet jag inte om jag själv utför den rätt men den har hjälpt rätt mycket med mina ryggproblem, dock varvar jag den med att ligga på mage, lyfta överkroppen ifrån marken en bit, håll still en stund och gå sedan ned, den tar ryggen mer. (Lär kännas bekant, jag minns den kärt med namnet "sälövningen" ;) )
Att stå på alla fyra och sedan alternerande flexa ryggen upp och ned med mycket kraft har varit med i ryggrehabilitering, vet inte om den är bra utöver det dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

thimp wrote:Kanske brak kan vara något? För er som inte varit i Konungens kalsonger eller helt enkelt inte vet så står det för Buk, Rygg, Armar, Knän.

Hade för mig att det fanns lite mer info på mil.se men allt jag hittade var detta.
Tack för det Thimp, låter precis som något jag är intresserad av. Lyckades dock undslippa militär tjänstegöring och har således ingen aning exakt vad det handlar om. Men att döma utifrån bilderna så verkar det vara ganska vanliga övningar. Jag skall testa "jägarvila" och känna efter om det tar bra i benen, kan vara en passande övning.

HLC: Jag tränar också bättre genom att endast lyfta överkroppen (övningen finns tydligen med i BRAK), kanske skall satsa på det.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

http://www.kampsport.se/forum/

där har du ett bra forum o diskutera träning på också =) kanske fler kunniga där än på ett dator relaterat forum.

tränar du något på kvällarna när du är där också?

sen ska du inte dricka någon alcohol och äta rätt hälst :)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

lillis wrote:Jag skall testa "jägarvila" och känna efter om det tar bra i benen, kan vara en passande övning.
Tänk på att försöka sitta med benen i 90graders vinkel, då blir det jobbigare än om man fuskar ;)
我思う、ゆえに我あり
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

thimp wrote:Tänk på att försöka sitta med benen i 90graders vinkel, då blir det jobbigare än om man fuskar ;)
Mjo, testade det lite... det tar rätt bra, tack för tipset! Dock tror jag att jag skall göra så att jag går ned så långt jag kan (fortf. med ryggen mot väggen), sen upp till 90 osv. Känns som om musklerna blir uttröttade fortare då.
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

HLC wrote:dock varvar jag den med att ligga på mage, lyfta överkroppen ifrån marken en bit, håll still en stund och gå sedan ned, den tar ryggen mer. (Lär kännas bekant, jag minns den kärt med namnet "sälövningen" ;) )
Sälövning... =P Jag vet något annat ännu konstigare som för mig är sälövning.

Anyway, den där kan jag bara med namnet rygglyft, och när jag behövde stabilisera min rygg lite så var den jättebra.



EDIT: Lol, jägarvila lät mycket tuffare än "nittio grader" som jag har hört det kallas.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

BRAK är ju anpassat för dom sakerna man gör i lumpen, hur mycket du kommer att belasta ryggen när du tränar aikido vet jag inte men du kommer inte ha någon 35 kilos packning på ryggen.

btw jag trodde det stog för Buk, Rygg, Axlar, Knän.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

decaff: Nej, jag kommer inte att belasta mina muskler på samma tunga sätt som man gör i lumpen, men att ha en vältränad torso (bröst, mage, axlar, lats och korsrygg) är något jag ser som en självklar grund vid fysisk träning, speciellt för att undvika skador. I aikido tränar man även väldigt mycket landning genom rullningar (tänk en kullerbytta utförd direkt från ett kast) och där känns det som något viktigt för att få bra balans i övningarna osv.

Dock är idén med morgonträningen inte att bygga muskler, då behöver man lägga ned lite tid och ork på redskap, utan för att underhålla kroppen, undvika förslitningar och se till så att den inte förslöas. Nu ingår det mycket fysisk träning i min aikidovistelse också men den fokuserar som sagt inte på muskler, därav min vilja att köra igång med något sådant varje morgon.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag säger inte att du inte ska träna men att braka känns som onödigt tung träning, givetvis behöver du inte göra alla moment som finns och inte lika mycket men det är ju bra att du vill braka frivilligt ;)
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag kommer antagligen inte köra en hel BRAK-uppsättning per morgon. Gillar inte att träna samma muskelgrupp varje dag i rad, vill ha minst en dags paus emellan. Jag kanske delar BRAK i två och kör varannan morgon eller liknande.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Kan intyga att BRAK gör susen, har själv kört det både i det militära och "civilt".
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

decaff: Äkta möpigt så ska det vara Buk, Rygg, Arm, Knä. Sen vad Lifgardet har fått bröst ifrån vet jag inte.

Och vem säger att BRAK behöver vara tungt? Eftersom du tränar med din egna kroppsvikt som motstånd kan man reglera det rätt bra.

Tycker förresten att fler företag borde införa gemensam morgongympa, det vore väl käckt?
我思う、ゆえに我あり
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lillis wrote:(tänk en kullerbytta utförd direkt från ett kast)
Använder man det när man har blivit kastad i aikido?
Iofs har jag inte så mycket koll på kampsport i form av självförsvar, utan mer som tävling/motion, men en dämpning med armen brukar vara det man lär sig.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

kr1sse wrote:Använder man det när man har blivit kastad i aikido?
Iofs har jag inte så mycket koll på kampsport i form av självförsvar, utan mer som tävling/motion, men en dämpning med armen brukar vara det man lär sig.
Beror på vilka slags kast, om man hamnar flygandes med ryggen mot marken är det svårt att göra en rullning.

Testa att hårt slå armen i asfalten nästa gång du ramlar för att absorbera fallet så skall du se om det känns bra efteråt. Sådana falltekniker är ofta anpassande till tävling på matta (se: judo).
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Mmm, det var väl det jag tänkte.

Är aikido inte en tävligssport?
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Nej, det finns inga tävlingar alls. Aikido har en väldigt specielll och fin filosofi bakom sig. Om någon är intresserad så kan ni kika på wikipedia.
Aikido (合気道, aikidō), translated as "the way of harmonious spirit", is a Japanese martial art developed by Morihei Ueshiba as a synthesis of his martial studies, philosophy, and religious beliefs. Ueshiba's goal was to create an art practitioners could use to defend themselves without injuring their attacker. Aikido emphasizes joining with an attack and redirecting the attacker's energy, as opposed to meeting force with force, and consists primarily of body throws and joint-locking techniques.
Inte bara går det emot aikidons filosofi, dessutom sättet man utövar och tränar det på. Man lär sig aldrig attacktekniker (iallafall inte mer avancerade än "Slag" "Spark" osv) eftersom aikido bara handlar om att försvara. Alltså skulle det bli väldigt svårt att tävla i det.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

joint-locking techniques låter som bra träning för väktare och dylikt då jag hade mycket sånt under min väktarutbildning.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

DeCaff wrote:joint-locking techniques låter som bra träning för väktare och dylikt då jag hade mycket sånt under min väktarutbildning.
Väldigt många väktare, poliser, fångvaktare och psykvårdare lär sig aikidotekniker, speciellt i USA, just för att de (när utförda rätt) kan neutralisera en person utan att skada den.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lillis wrote:Nej, det finns inga tävlingar alls. Aikido har en väldigt specielll och fin filosofi bakom sig. Om någon är intresserad så kan ni kika på wikipedia.
Aikido (合気道, aikidō), translated as "the way of harmonious spirit", is a Japanese martial art developed by Morihei Ueshiba as a synthesis of his martial studies, philosophy, and religious beliefs. Ueshiba's goal was to create an art practitioners could use to defend themselves without injuring their attacker. Aikido emphasizes joining with an attack and redirecting the attacker's energy, as opposed to meeting force with force, and consists primarily of body throws and joint-locking techniques.
Inte bara går det emot aikidons filosofi, dessutom sättet man utövar och tränar det på. Man lär sig aldrig attacktekniker (iallafall inte mer avancerade än "Slag" "Spark" osv) eftersom aikido bara handlar om att försvara. Alltså skulle det bli väldigt svårt att tävla i det.
Inte ens i form av kata-uppvisningar?
Keefa
Posts: 9
Joined: 2005-02-05 20:55:27

Re: Lätt och snabb morgonträning?

Post by Keefa »

lillis wrote:Jag har redan skrivit det här på ett engelskt forum och orkar inte översätta, jag hoppas att ni kan stå ut med det.
As some of you probably now I'll be going to Taiwan to study aikido very shortly. During this time (from a few months up to however long I wish to stay) I will have a pretty hectic schedule with training, meditation, work etc. At morning I have like 30 minutes to "Get up and get ready for training", and I'd like to squeeze in some regular workout during these minutes. However I realize I won't have enough time to go over every muscle group so I'm aiming for just 1-3 easy exercises every morning, or perhaps just do one and switch each day. The thing here is that I don't want to do them with the use of equipment since it's not something you wanna start carrying around at 05.30 in the morning.

So I have of course been thinking of push-ups and sit-ups, but I feel that I don't want to miss out training my back and legs, since these are important for balance and if you just train the upper body and abs you will have nothing but a nice-looking pack of useless muscles.

So basically, do you guys know of any good free form (sans equipment) exercises for the back and legs? I -could- get a hand of a barbell to have in my room and this would ease the leg training (i.e. just doing squats/dips with the barbell on my shoulders), but I'd prefer to do without any equipment at all.
kör ni inte uppvärming som alla andra normala kampsportutövare ? det räcker ju annars.
om ni inte kör så är armhävningar(breda),situps och ryggresningar för överkroppen.och för att träna benen så kan du ju gå till jobbet alt gå till tågstationen.
Post Reply