Förbesiktning som var gratis vart 2700kr!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Förbesiktning som var gratis vart 2700kr!

Post by ADiS »

Då börjar vi om från början...
Eftersom jag kör WV så fick jag hem en liten check värd 250kr, den innefattar en förbesiktning som kostar just 250kr. Dvs förbesiktning som är kostandsfri. Visst, jag drar iväg till WV och drar en nummerlapp. Pling! Ja nu är det min tur, jag kliver fram och säger;
Tjena! Jo det är så att jag tänkte boka tid för förbesiktning, fick hem en sådan check av de värdet. Inga problem men just nu finns det ont om tider, du får ringa detta... nummer till vårt kvällsskift och boka tid hos dem. Visst jag ringer dem senare och bokar tid till dagens dag. Jag nämner även i telefonen att det finns lite 'skavanker' som borde tittas till, fixas... Varningsblinkersknappen går ej att trycka på, dvs den är defekt samt att tändningslåset inte är helt hundra då man måste sätta nyckeln i rätt läge för att stereon skall starta. Visst inga problem sa de.

Idag var jag där för att lämna in bilen. Tog en lapp, pling! och det var min tur. Går fram som förr och säger tjena! Jag ska lämna in bilen på förbesiktning idag. Och så började det med att hon knappade 40000min på tangentbordet, bla bla bla... Hon frågar då om det finns något vi vill lägga till. Jag säger då till henne som jag sa till killen i telefonen för dom där skavankerna. Om det är möjligt att fixa dem så får de göra det. Hon började knappa på datorn igen, skrev ut massa papper, jag skrev på. Gav henne även den där förbesiktningschecken som de skulle ha för att allt skulle bli kostandsfritt. Ja då var allt klart, de skulle höra av sig fram mot kvällen när de tittat till bilen och felen vi bad om.

För en stund sedan ringer det en snubbe från WV och berättar vad de gjort. Visst jag kommer över nu och hämtar den med en gång eftersom jag behöver bilen till jobbet imorgon. De kunde heller inte fixa idag det jag/vi bad om. Hur som helst när jag väl är där så får jag ett papper framför mig med en jävla massa priser! Totalsumma på 2700kr! Vad är det ni har gjort frågar jag? Vi har bytt olja och filter säger han. öööö? Det har jag inte bätt om! Nu skulle enbart utföra en förbesiktning samt kolla till skavankerna jag bad om! Varför har ni bytt filter och olja? Det står ju tydligt i era papper när oljan och filtert är bytt, dvs i februari! Sen har de även bytt en jävla massa andra småsaker, ex tog de en avgift på 9,33kr! Så jävla töntigt! Det stod då på kvittot att de hade gjort en Grundbesiktning ~ 1360kr. Sa inte jag förbesiktning och den var ju kostnadsfri!

Jag säger till han, näe detta kan jag inte betala! Han säger då att han behåller bilen då och så tog han nycklarna.

Visst farsan slänger fram kortet och betalar. Men detta är inte rätt!!!!!!
2700kr för något jag ej bad om. Vad fan ska man göra?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Har du kvar papprerna med skiten du skrev på?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Gör någon mer än vad du beställt är det deras uppgift att återställa det, konfiskerar de bilen så skulle jag nog betrakta det som stöld.

Polisanmälning låter som en bra grej.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Låter som att VW har hittat på ett sätt att skinna folk på pengar.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

MarkSlap, pappret jag skrev på tog tjejen när jag var där och lämnade in bilen. Så den har jag inte.

Det känns ju så in i helvete konstigt, som att bli rånad på 2700kr och helt lagligt...

Om jag beställer förbesiktning som i detta fall var kostnadsfri så kan de fan inte göra en grundbesiktning och sedan kräva pengar av mig annars får jag inte bilen. Fan vad frustrerad jag är!

WV verkstäder är inte kända för att vara bra. Har varit ett jävla liv på tv om just vad de håller på med. Såg nu att jag fått betala för en tätring på 3,99kr! hahaha, ok! Den vill jag se, och vad felet var på den gammla. Sen hade de även fyllt på spolarvetska, bad jag om det? Skrattretande.

Att göra en polisanmälan låter inte så kul, blir säkert en jävla massa trassel bara ;(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Först tar dem 2700:- av dig, sen tar dem din bil...

...jebao bi im majku...

Polisen kan troligtvis inte göra mycket eftersom det uppenbarligen rör sig om en tvist, däremot kan du kontakta en konsumentvägledare:
Gävle kommun
Adress: Konsumentvägledning 80130 GÄVLE
Besöksadress: Stadsbiblioteket, Slottstorget
E-post: konsumentvagledningen@gavlebibliotek.nu

Telefontider: må-to 09.00-12.00
Telnr: 026-179464
Faxnr: 026-688562
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Läste du igenom samtliga papper innan du skrev på?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

inte rätt alls det där, hade inte funnit mig i det. Ta genast kontakt med andra myndigheter, vet ej om det är någon slags reklamationsnämnd liknande grej. Prata med någon annan på verkstaden o.s.v.

Ärligt talat så borde det faktiskt inte vara så svårt att få tillbaka pengarna om du står på dig.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Verkstaden skall lämna en offert och du skall inte ens behöva be om den.
Men det är inte många verkstäder som praktiserar det.
Verkstaden är väl ansluten så dom har ju regler dom skall följa och minns jag inte fel så är det väl lag på det där med offert/prisuppgift.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

wille, jag läste inte så noga, men som jag minns så såg jag inte sådana priser på det... Och eftersom jag tydligt sa förbesiktning så var det självklart vad de skulle göra och inte något annat än de jag bad om om det var möjligt.

Jag har kontaktat konsumentverket och väntar på svar från dem.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ADiS wrote:wille, jag läste inte så noga, men som jag minns så såg jag inte sådana priser på det... Och eftersom jag tydligt sa förbesiktning så var det självklart vad de skulle göra och inte något annat än de jag bad om om det var möjligt.

Jag har kontaktat konsumentverket och väntar på svar från dem.
Muntligt kontrakt kontra skriftligt, kika på papperena du först fick, och hoppas på att Dissident läser detta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Polisanmälan utan tvekan.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Har inte fått ens någon kvittens... dvs en kopia av det jag skrev på.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
mr b0m
Posts: 1109
Joined: 2002-03-08 10:54:25
Contact:

Post by mr b0m »

Enkelt... Be dom att leta fram det gamla filtret och be dom hälla tillbaka färskoljan i en burk och fyll på motorn med spillolja igen. ::)
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

mr b0m wrote:Enkelt... Be dom att leta fram det gamla filtret och be dom hälla tillbaka färskoljan i en burk och fyll på motorn med spillolja igen. ::)
Din jävel! nu löste du ju hela problemet ::)
• ο β ε ο •
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

en bilverkstad får inte ta ut mer än 10% mer än vad original priset som ni kom överens om de har man rätt tilll att ta ut men inte mer... konsument verket ftw ^^
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Gå dit och kräv tillbaka dina pengar. Förklara långsamt och lugnt vad du tänker göra om de inte gör som du säger. Lugna och systematiska röster är skrämmande. Särskilt om man har några gorillor bakom sig.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nu har jag pratat med konsumentverket. Såhär sa de:

Vid de tillfället de sa att de behåller bilen gjorde de ett lagbrott och att polis kunde kallas eftersom bilens värde är/var mer än 2700kr.

Hon nämner även några lagparagrafer där det står i princip att om de skall byta ut något så skall kunden kontaktas, oavsett. Där gjorde de även fel. Sen nämner hon två till och säger att jag har lagen på min sida.

Jag borde då skriva ut detta från deras sida och gå till bilmetro med dem, hjälper inte det så skall jag ta till med arn, allmänna reklamationsnämnden. Där finns en blankett som jag ska skriva ut och grundligt beskriva allt.

Så kommer det att bli! Fan vad jag ska piska bilmetro!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ADiS wrote:Nu har jag pratat med konsumentverket. Såhär sa de:

Vid de tillfället de sa att de behåller bilen gjorde de ett lagbrott och att polis kunde kallas eftersom bilens värde är/var mer än 2700kr.
Var det inte någon som sade det tidigare i tråden här... ;P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag vet, förlåt fisk! :-[ 8)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Uppdatering kring ärendet.

De ville inte ge sig alls. Flera gånger så lovar den där chefen att han ska ringa mig men varje gång så får jag åka dit och så ser han oskyldig ut men verkar inte skämmas alls!

När jag var in där med _jester_ för ett tag sedan och gick fram till disken, där den där tjejen satt som förr tog emot mig, så frågade jag varför hon skrev dit en grundservice. Hon log och fråga om regnr, knappade på datorn och sa -Jag vet inte. Visst så jag fick snacka med chefen då men som sagt han skulle ju höra av sig men det var jag som kom till honom.

Då jag kom dit så var han fast beslut att jag inte kommer få tillbaka pengarna. Jag sa att den där tjejen själv inte visste varför hon gjorde den där beställningen. Då såg man på han att han vart orolig. Hon var sjukt då jag var där och han ville hon också skulle vara med och tala om detta. Så jag skulle återkomma. När jag kommer dit så har hon slutat på Bilmetro, säger han. Hon var praktikant. Han skulle ringa henne och höra med henne och ringa upp mig. Nu har det gått 2veckor sedan han sa att han skulle ringa mig och inte gjort det än. Jag har heller inte tid att åka dit hela jävla tiden.

Jag sa till han att Bilmetro var den sämsta bilverkstaden enligt färska undersökningar. Hans argument till det var: -Näeee så här är det på alla verkstäder.

Nu blir det en anmälan till ARN.

Men behöver lite själv med blanketten.

Code: Select all

Här anger du vilken rättelse du önskar (yrkar).
Anger du flera alternativ bör du ange vad du yrkar i första hand, andra hand osv.

¤ Avhjälpande av fel
¤ Prisavdrag. Ange belopp: ________	
¤ Fullgörande av tjänsten
¤ Hävning
¤ Skadestånd (ersättning för utgifter, inkomstförlust eller annan rent ekonomisk förlust;
annan skada ersätts inte).
Ange belopp och bifoga ev. kvitton eller intyg, bilaga nr
_____________________________________
Vilket av dessa skall jag välja? Ingen verkar passa mig.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Avdrag till fulla värdet på tjänsten.
Samt eventuellt skadestånd för förlorad arbetstid om det är aktuellt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Hur menar du förlorad arbetstid?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du har tagit ledigt från jobbet för att flänga fram och tillbaks till den där verkstaden.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag mailade faktiskt Plus angående ett ärende som jag hade hos Comviq men som till slut löste sig av sig själv. De ringde faktiskt upp och hörde om ärendet hade löst sig.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply