Vad tycker du? (etik)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Vad tycker du? (etik)

Post by w0mbat »

Säg att vi har en flicka, 11 år gammal, hon är mobbad på grund av både sin vikt och sin "klumpighet". Hon är rädd för idrotten, och för att hon ska bli mer mobbad när hon tvingas visa sin klumpighet. För hon ser ju sig själv som klumpig och tjock, hon har blivit matad med glåpord och blickar ända sen hon bytte skola för 2år sedan , ibland gråter hon sig till sömns dagen innan klassen ska ha idrott.
Hon vill verkligen inte vara med på idrotten i skolan, men sverige har ju skolplikt, så lagligt sätt måste hon ju vara med!

Ska hon behöva vara med på idrottslektionerna eller inte?
och motivera ditt svar efter bästa förmåga! ;D
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag har själv aldrig sett någon bli mobbad på just det sättet, dock blev jag själv det litegrann i högstadiet (fast då var det under andra former).

Jag tycker hon ska få välja om hon orkar vara med eller inte, annars kan hon snacka med idrottsläraren och kräva special idrott med kanske andra som befinner sig i samma situation och sen stegvis integreras in i den vanliga idrotten.

Man måste visa lite vilja att man vill ha hjälp med det här och ta sig igenom det.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Specialidrott är en idé. Kan tänka mig vilken lättnad det lär vara när man är så pass mobbad som hon verkar vara.

Död åt mobbare. ::) :o
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Så länge skolan inte kan garantera att hon kan få idrottsundervisning utan att fara illa av det psykiskt anser jag att hon inte skall behöva deltaga.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Jag kände så när jag gick i skolan. Så jag sket i att vara med helt enkelt. De senare åren fick jag gymma istället, skitbra :D
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Inte blir hon någe smalare/mindre klumpig om hon inte rör på sig!
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Om vi utgår från att hon har sig själv att skylla för sin fetma och klumpighet tycker jag inte att hon ska ägnas någon särskild uppmärksamhet.

Om däremot av någon anledningen skulden inte kan läggas på henne bör hon väl få hjälp av något slag.
meh
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Joel wrote:Om vi utgår från att hon har sig själv att skylla för sin fetma och klumpighet [...]
Kom igen, hon är 11.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Joel wrote:Om vi utgår från att hon har sig själv att skylla för sin fetma och klumpighet tycker jag inte att hon ska ägnas någon särskild uppmärksamhet.

Om däremot av någon anledningen skulden inte kan läggas på henne bör hon väl få hjälp av något slag.
Hur ska man kunna skylla på en elvaåring att det är dennes fel att hon, i detta fallet, är fet ?
Det är föräldrarnas ansvar att se till så deras barn äter rätt och rör på sig.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Vad tycker du? (etik)

Post by Dissident »

Ingen ska "behöva" någonting.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det skulle hon tänkt på innan hon blev fet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Varför anstränga sig för en framtida skurgumma? Kvinnor är ju ändå mindre värda.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Det skulle hon tänkt på innan hon blev fet.
Innan hennes far gjorde henne på smällen? Uppenbarligen handlar denna tråd numera om en incestuös relation mellan 53-årig far och 11-årig dotter.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Lägger till Hein och wille på listan.
Get out of here you fuckin flies!
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Med risk för att själv bli kallad mobbare...

Minns själv i skolidrotten då vi hade en lite större person i klassen. Ämnet under idrotten var hinderbana och läraren påpekade bestämt att denna lite större person skulle igenom ett bildäck. Jag skrattade och jag skrattade och jag skrattade.

Mycket dåligt av mig men det såg förbannat kul ut när personen i fråga försökte ta sig igenom detta.

Dessutom fel av läraren som påtvingar detta. Han förstod ju att hon inte skulle komma igenom.

Nej mobbare borde få ordentliga straff. Synd att de är så svåra att hitta. Eller kanske inte. Öppna ögonen liksom - kanske vad vet jag
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

varför inte ta tag i problemet istället för att låta henne "slippa" helt? kanske sluta ha så tävlingsinriktade aktiviteter på idrotten och låta var och en fokusera på sig själv och sin egen träning? det upplevde iaf jag när jag gick i grundskolan; allt handlade om tävling, tävling, tävling. kanske var det som gjorde det ett mindre roligt ämne.
noli turbare circulos meus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

vlinder wrote:kanske var det som gjorde det ett mindre roligt ämne.
Beror ju lite på hur man är också. Många tycker att det är tävlingen i saker som gör det roligt, medan andra är helt tvärt om.
vlinder
Posts: 165
Joined: 2004-05-02 22:19:19
Location: skåne.

Post by vlinder »

kr1sse wrote:Beror ju lite på hur man är också. Många tycker att det är tävlingen i saker som gör det roligt, medan andra är helt tvärt om.
Jo, men då menar jag främst de som upplever att idrotten är jobbig. Man känner ju sig extra utsatt när man tvingas tävla och ALLA står och kollar på, liksom. Tar man bort den pressen är det säkert fler som tycker att det är lättare att vara med.
noli turbare circulos meus
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Tävling går ju som bekant inte ut på att vinna, utan att krossa sina motspelare.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

vlinder wrote:varför inte ta tag i problemet istället för att låta henne "slippa" helt? kanske sluta ha så tävlingsinriktade aktiviteter på idrotten och låta var och en fokusera på sig själv och sin egen träning? det upplevde iaf jag när jag gick i grundskolan; allt handlade om tävling, tävling, tävling. kanske var det som gjorde det ett mindre roligt ämne.
För att de som är duktiga på idrott tycker om tävlingar, och det är de som är duktiga på idrott som blir gympalärare. Det är lite som hur pedofiler fortplantar sig genom övergrepp.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

En miss där, de som är kassa på idrott men gillar idrott blir gympalärare, de som är bra på idrott blir idrottare...

Sen blir pedofiler också gympalärare för att dra en diagonal till ditt andra exempel...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:En miss där, de som är kassa på idrott men gillar idrott blir gympalärare, de som är bra på idrott blir idrottare...

Sen blir pedofiler också gympalärare för att dra en diagonal till ditt andra exempel...
Själv hade jag Sven-Åke Lundbäck som gympalärare. Huruvida han var pedofil eller inte förtäljer inte historien, men han gav intrycket av att vara en pålitlig och reko karl med koll på vad som var utanför och vad som var innanför vindtygsbyxorna så det tror jag inte.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Wookiee
Posts: 93
Joined: 2006-08-03 12:04:33

Post by Wookiee »

"Det är inte de onda som är problemet.
Det är de godas försynthet."

Hon ska gå på lektionerna lika mycket som vi andra runt omkring ska hindra mobbning. Blir hon mobbad ligger problemet i klasskamraterna och lärarna och ifall dessa (främst lärarna) är oförmögna att lösa situationen ska hon enligt mig inte heller behöva gå där.

Nu råkar det ena (att hon ska gå på lektionen) stå skrivet med bokstäver på svenska i en bok vi kallar "Lagboken" och som skall följas (enligt samma bok). Men enligt mig är man inte mer människa än åsna om man inte också följer vad som är etiskt rätt utan bara vad som står skrivet i en bok.
Last edited by Wookiee on 2007-09-15 12:54:20, edited 1 time in total.
En gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Skolka. Idrott är ändå ett ämne som inte betyder något för framtida studier då man ändå kan välja att ta bort det från betygets helhet.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Post Reply