Proteinpulver till muskelbyggning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

noname/whatever wrote: Som någon skrev, att träna med kroppsvikter.
Vill du ha voylm så fungerar kroppsvikterna utmärkt till en viss längd, sen blir det stopp, alltså jävligt begränsat, dock om du är idrottare så rekomenderar jag personligen kroppsvikter då du håller dig "fit" men inte i för stora proportioner, alltså lagom. lagom är alltid bäst.
givetvis får någon fortsätta ang. vad som anses "lagom" =)
Fel, jag skulle vilja se dig lyfta din kropp med ett finger.

Volym tränas bäst med vikter eftersom du då kan välja futtiga tyngder så du orkar massor med repetitioner.
Last edited by Joel on 2007-10-13 18:39:21, edited 1 time in total.
meh
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

Joel wrote:
noname/whatever wrote: Som någon skrev, att träna med kroppsvikter.
Vill du ha voylm så fungerar kroppsvikterna utmärkt till en viss längd, sen blir det stopp, alltså jävligt begränsat, dock om du är idrottare så rekomenderar jag personligen kroppsvikter då du håller dig "fit" men inte i för stora proportioner, alltså lagom. lagom är alltid bäst.
givetvis får någon fortsätta ang. vad som anses "lagom" =)
Oj oj, fel fel.

Jag skulle vilja se dig lyfta din kropp med ett finger.
Du missade Dock hela mitt resonemang eller så saknar du erfarenheter kring olika träningsredskap och metoder samt teknik.
• ο β ε ο •
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

noname/whatever wrote:Du missade Dock hela mitt resonemang eller så saknar du erfarenheter kring olika träningsredskap och metoder samt teknik.
Ditt resonemang går ut på att kroppsvikter är begränsade och att de ska användas i lagom, dvs förhållandevis knapp mängd.

Med tanke på att det är dumt kan jag inte ta dig på allvar.
meh
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

SLuta käbbla barn, ni har ju båda rätt och fel.

Kroppen är en bra redskap att träna med, men den har sina brister. Då får man komplettera med hantlar. För mig själv är det otänkbart att dela på dessa två bra träningsredskap då de kompletterar varandra oerhört bra.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Du använde för många stora bokstäver i början av ditt inlägg. Det betyder att du inte är värdig en talan.
meh
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Joel wrote:Du använde för många stora bokstäver i början av ditt inlägg. Det betyder att du inte är värdig en talan.
Haha, inte vara grinig nu;)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

Ju mer tvärsäker man är när man debatterar styrketräning på internet ju större muskler har man i verkliga livet.
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

noname/whatever wrote:
helt.random wrote:
noname/whatever wrote:kräng 6ggr om dagen och proppa protte efter varje styrkepass en mugg som det står i rekomendationen! =)

Dock finns den andra trevliga ofarliga men riskabla vägar att gå hehe..
läs gärna på först dock, så du inte tillhör den utskrattade versionen. =)

1-2h är relativt bra styrkepass om du gör rätt.
mer än 2h ger oftast inget märkbart som exempelvis 4h och 2h.
Kroppen behöver återhämtning.

När du tränar bryter du ner musklerna, dom skall hinna byggas upp
också vilket du kan hjälpa dom med genom ditt protte som jag skrivit.

Dom byggs givetvis upp genom vila, sömnen är viktig.
jag säger 9-10h sömn om du är ute efter goda resultat.
Styrketräning i två timmar ? Jag hoppas du skojjar med mig ?
45 minuter hård styrketräning skulle jag föreslå.
Tränar du mindre än 1h så kör du ingen annan stil än disco-pump vilket inte är att rekomendera, även ifall du gör det =)

Tränar du igenom dom flesta muskelgrupper på 45min så lovar jag dig att du inte får något nämnvärt resultat då det faktiskt är x-antal set som är själva grejen, samt hur dom utförs i form utav din personliga teknik.
Jag pratar inte om att träna hela kroppen på 45 minuter.
Och nej jag tränar inte på gym.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Ramza wrote:
helt.random wrote:Ät mycket och sov rätt. Ofta får man inte i sig tillräckligt protein om man tränar mycket. Så proteintillskott är att föredra om du tränar hårt. 9 timmars sömn är fullt tillräckligt.
Det är bara rätt om din definition på att träna mycket ligger på 10 pass i veckan eller fler. Det kräver även att hans näringsintag är fattig på proteiner. Men jag håller med om att man kan försäkra sig om att man fått i sig tillräckligt med näring om man äter tillskott.
helt.random wrote:Och till sist träna aldrig styrketräning efter ett löppass. Gör tvärt om istället annars kommer kroppen bryta ner muskler under styrkepasset.
Hela meningen med träningspasset är faktiskt att bryta ner muskler. Däremot tömmer man sin glykos (snabba energi) om man börjar med ett löppass. Efteråt måste kroppen antingen bryta ner fett eller bryta ner muskler. Problemet med att bryta ner fett är att detta endast händer vid anaerobisk träning, dvs då pulsen ligger över sin prestationsgräns, vilket är 160 bpm för någon i åldern 20-24. Problemet med att bryta ner muskler för att lösa energi är mjölksyra. Mjölksyra gör att muskler krampar, vilket inte är så effektivt vid styrketräning.

Helst skall man inte kombinera aerobisk aktivitet och styrketräning till den grad att man tar ut sig själv. Om man är intresserad av att bränna kalorier så kan man cykla i 20 minuter innan eller efter ett styrketräningspass.
Min träningsvecka ligger på mer än 10 pass per vecka och jag använder mig inte av kosttillskott. Vill man göra det så är det dock en bra ide om man vill bygga muskler.

Okej, jag uttryckte mig fel. Man bygger inga muskler då om man säger så.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

helt.random wrote: Tränar du mindre än 1h så kör du ingen annan stil än disco-pump vilket inte är att rekomendera, även ifall du gör det =)

Tränar du igenom dom flesta muskelgrupper på 45min så lovar jag dig att du inte får något nämnvärt resultat då det faktiskt är x-antal set som är själva grejen, samt hur dom utförs i form utav din personliga teknik.
Jag tränar aldrig över en timme per pass, ser ingen mening i det.
Har kroppen uppdelad i 4 pass per vecka, varje pass är ca 45 minuter till timme och självklart en vettig uppvärmning.

Tycker den formen fungerar bäst för mig. Jag tränar heller inte på ett gym för tillfället utan använder kroppen som vikt till större delen, förutom viss assistans med hantlar då.

Vad gäller protein har jag märkt 3 saker som hade effekt på mig i alla fall. Var när jag började äta kvarg på kvällarna, äta en mer redig frukost och ta en dos protein efter passet. Ser helst att intag av protein förutom efter passet kommer från mat personligen...

Nåja, tänker nog inte skriva något mer i denna tråd, ville bara påpeka var jag stod i denna röra.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Joel wrote: Volym tränas bäst med vikter eftersom du då kan välja futtiga tyngder så du orkar massor med repetitioner.
Ska man inte lyfta tyngre men färre reps för volym?

Vill man se fit ut och inte se ut som man går runt och bär på ett kylskåp så verkar det vara bäst att använda kroppen som motstånd. Se tex på Bruce Lee, den magen var inte att leka med och vad jag läst byggdes den utan vikter. Har även hört att boken "The Naked Warrior" ska vara bra läsning, men inte läst den själv.
我思う、ゆえに我あり
noname/whatever
Posts: 683
Joined: 2004-11-27 21:35:18
Location: Skåne.

Post by noname/whatever »

thimp wrote:
Joel wrote: Volym tränas bäst med vikter eftersom du då kan välja futtiga tyngder så du orkar massor med repetitioner.
Ska man inte lyfta tyngre men färre reps för volym?
Jo.
Förr såg bodybuilderna bättre ut jämfört med dagens då det första rådet du får på dagens gym är att träna med lågt viktantal men mer, längre.

För maximal ökad volym och diverse så skall du lyfta så tungt som det bara går, lyft gärna tills armarna börjar skaka och du tappar fästet runt vikterna.

Men så är det menat iaf =)
• ο β ε ο •
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

noname/whatever wrote:
thimp wrote:
Joel wrote: Volym tränas bäst med vikter eftersom du då kan välja futtiga tyngder så du orkar massor med repetitioner.
Ska man inte lyfta tyngre men färre reps för volym?
Jo.
Förr såg bodybuilderna bättre ut jämfört med dagens då det första rådet du får på dagens gym är att träna med lågt viktantal men mer, längre.

För maximal ökad volym och diverse så skall du lyfta så tungt som det bara går, lyft gärna tills armarna börjar skaka och du tappar fästet runt vikterna.

Men så är det menat iaf =)
Nej

"Sarcoplasmic hypertrophy is an increase in the volume of the non-contractile muscle cell fluid, sarcoplasm. This fluid accounts for 25-30% of the muscle’s size."

"This type of hypertrophy is mainly a result of high rep, bodybuilder-type training"

http://www.strengthcats.com/JDallmusclesnotequal.htm

Jag föreslår att du, i stället för att proppa protte, ägnar dig åt att ta reda på hur verkligheten ser ut, och att inte sprida idiotiska myter bland oskyldiga Joe Bakers.
meh
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Re: Proteinpulver till muskelbyggning

Post by Zezo »

Hej Joe_Baker

Mitt förslag är att låna böcker från biblioteket om styrketräning, ex böcker från fitnessförlaget för att få din egen uppfattning.
Du kan också skaffa dig information från flertalet forum som finns runt omkring på nätet bodys forum eller Bodybuilding.com.
Artiklar eller artiklar det är bara att söka, använd google =)

Joe_Baker wrote:Hej.

Är det farligt att äta proteinpulver (i syftet att få ut mer av sitt muskelbyggande), kan det räknas som någon anabol drog?? Eller är det bara ett mycket bra kosttillskott?
Och kan man köpa detta i en vanlig matbutik? ::) :P

Mvh
Joe Baker
Nej det är inte farligt, dock lika farligt som att äta annan mat. Det är runt ca: 1,8 g/kg kroppsvikt man helst ska ligga över för att ligga på den säkra sidan, vanligt att det talas om 2g/kg vilket är helt ok men det gör inget om man ligger över det heller.
Men kom ihåg, kosttillskott är just vad det låter som dvs tillskott till din ordinarie mat. Se till så att du äter bra och riktigt balanserad kost för att sedan oroa dig om kosttillskott. Det är inte tillskotten som gör det, det är ditt intag av näring under hela dygnet.
Ang sömnen, tillåt dig att sova så mycket tills att du är pigg och kry, det är i den djupa delen av sömnen som kroppen har som högst nivå av tillväxthormoner, IGF-1 mm. Men det skadar inte att ta en siesta då och då ex innan träning, det mår man bara bra av.

Du köper kosttillskott billigt från Gymgrossisten, Farmacia eller Kolozzeum.

Ät långsamma/medelsnabba kolhygrater (GI), ät enligt tallriksmodellen tills du lärt dig mer om näringslära, ät snabba kolhydrater + protein (ex gainer) direkt efter träningen, se till så att du får i dig kvällsprotein innan läggdags (tex kvarg eller ett kasein tillskott).
Tycker du ska införskaffa en bra gainer istället för protein om du inte tar något tillskott alls atm, sedan kan du utöka med proteintillskott.
Drick rikligt med vatten, om urinen är gul så har du fått i dig för lite, det ska mycket till för att njurarna ska jobba.

Sist men viktigast, om du har någon relevant sjukdom eller liknande som kan påverkas så rådgör med din läkare först.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Re: Proteinpulver till muskelbyggning

Post by EZA »

Zezo wrote:Hej Joe_Baker

Mitt förslag är att låna böcker från biblioteket om styrketräning, ex böcker från fitnessförlaget för att få din egen uppfattning.
Du kan också skaffa dig information från flertalet forum som finns runt omkring på nätet bodys forum eller Bodybuilding.com.
Artiklar eller artiklar det är bara att söka, använd google =)

Joe_Baker wrote:Hej.

Är det farligt att äta proteinpulver (i syftet att få ut mer av sitt muskelbyggande), kan det räknas som någon anabol drog?? Eller är det bara ett mycket bra kosttillskott?
Och kan man köpa detta i en vanlig matbutik? ::) :P

Mvh
Joe Baker
Nej det är inte farligt, dock lika farligt som att äta annan mat. Det är runt ca: 1,8 g/kg kroppsvikt man helst ska ligga över för att ligga på den säkra sidan, vanligt att det talas om 2g/kg vilket är helt ok men det gör inget om man ligger över det heller.
Men kom ihåg, kosttillskott är just vad det låter som dvs tillskott till din ordinarie mat. Se till så att du äter bra och riktigt balanserad kost för att sedan oroa dig om kosttillskott. Det är inte tillskotten som gör det, det är ditt intag av näring under hela dygnet.
Ang sömnen, tillåt dig att sova så mycket tills att du är pigg och kry, det är i den djupa delen av sömnen som kroppen har som högst nivå av tillväxthormoner, IGF-1 mm. Men det skadar inte att ta en siesta då och då ex innan träning, det mår man bara bra av.

Du köper kosttillskott billigt från Gymgrossisten, Farmacia eller Kolozzeum.

Ät långsamma/medelsnabba kolhygrater (GI), ät enligt tallriksmodellen tills du lärt dig mer om näringslära, ät snabba kolhydrater + protein (ex gainer) direkt efter träningen, se till så att du får i dig kvällsprotein innan läggdags (tex kvarg eller ett kasein tillskott).
Tycker du ska införskaffa en bra gainer istället för protein om du inte tar något tillskott alls atm, sedan kan du utöka med proteintillskott.
Drick rikligt med vatten, om urinen är gul så har du fått i dig för lite, det ska mycket till för att njurarna ska jobba.

Sist men viktigast, om du har någon relevant sjukdom eller liknande som kan påverkas så rådgör med din läkare först.
Så mycke vatten kan inte vara nyttigt gult urin är normalt. Orange dricker du för lite, genomskinligt för mycket vilket leder till att du saltar ur kroppen och får brist på mineraler.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Re: Proteinpulver till muskelbyggning

Post by Zezo »

EZA wrote:Så mycke vatten kan inte vara nyttigt gult urin är normalt. Orange dricker du för lite, genomskinligt för mycket vilket leder till att du saltar ur kroppen och får brist på mineraler.
Rikligt med vatten så menar jag omkring 1-3 liter om dagen, mer om det krävs då det varierar från person till person, vissa bodybuilders som går på diet dricker 6 liter och mer därefter (har hört siffran 10 och högre).
Sammansättning (fett/muskler), vikt, längd, temperatur osv. är alla faktorer som påverkar.

Gult urin är normalt men också ett tecken på att man dricker för lite (konstig motsägelse :P), orange är bättre, men man kan inte få mer genomskinligt än genomskinligt.

Du har rätt i att det inte är bra att dricka för mycket vatten. Efter ett tag så har man som tränande person förhoppningsvis lärt känna sin kropp så man kan avläsa urinet/tillståndet därefter.

Fredrik Paulún: "allt är ett gift det är bara frågan om dosen".

Men givetvis är lagom ett lagom ord också =)

Lite info, dock står det inget om när man druckit för lite, får kolla igenom ett par böcker om du vill ha citat och källa.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: Proteinpulver till muskelbyggning

Post by CSM101 »

Zezo wrote:Rikligt med vatten så menar jag omkring 1-3 liter om dagen, mer om det krävs då det varierar från person till person, vissa bodybuilders som går på diet dricker 6 liter och mer därefter (har hört siffran 10 och högre).
Sammansättning (fett/muskler), vikt, längd, temperatur osv. är alla faktorer som påverkar.

Gult urin är normalt men också ett tecken på att man dricker för lite (konstig motsägelse :P), orange är bättre, men man kan inte få mer genomskinligt än genomskinligt.

Du har rätt i att det inte är bra att dricka för mycket vatten. Efter ett tag så har man som tränande person förhoppningsvis lärt känna sin kropp så man kan avläsa urinet/tillståndet därefter.

Fredrik Paulún: "allt är ett gift det är bara frågan om dosen".

Men givetvis är lagom ett lagom ord också =)

Lite info, dock står det inget om när man druckit för lite, får kolla igenom ett par böcker om du vill ha citat och källa.
Bra inlägg.

"orange är bättre"? Bättre än vad? Urinfärgen går rån ganomskinlig -gul -orange och som du redan ska man ligga mellan genomskinligt-gul.

Kuriosa; dricker man 8l vatten på en gång så kan man kola...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Kan ni sluta diskutera vilken färg urinet skall vara?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply