Apple :P (ers kungliga höghet Stealth gillar inte topicen)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Apple :P (ers kungliga höghet Stealth gillar inte topicen)

Post by Fenix »

Tja, vad skall man säga om http://www.idg.se/2.1085/1.134087
Apple hotar Telekaeden för att de säljer upplåsta iphones :P
Last edited by Fenix on 2007-12-02 17:52:18, edited 1 time in total.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

"Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P"

Får fan kronisk ADHD av att se sådana efterblivna rubriker.

Ja, de säljer en produkt med en viss policy. Och sedan går någon och inte följer det. Vad är problemet? Varför skulle de inte få hota?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

stealth wrote:"Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P" "Apple :P"

Får fan kronisk ADHD av att se sådana efterblivna rubriker.

Ja, de säljer en produkt med en viss policy. Och sedan går någon och inte följer det. Vad är problemet? Varför skulle de inte få hota?
skyll inte din kroniska adhd på mig nu. Jag tycker apples metoder är sviniga och att deras kvalitet inte är i närheten av den hypen. De lever på såna hypenissar (antagligen som dig).

Jag försöker få till en debatt om apples metoder men du lider ju av adhd så jag har förståelse att du inte kan se längre än nästippen.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Man kan ju se det i grunden som uselt av Apple att endast låta några få operatörer ha "ensamrätt" på iPhonen, men Apple som vilket företag som helst vill väl tjäna så mycket pengar så möjligt, om än att det är en rätt usel stil. Men att inte hota den här återförsäljaren skulle ju bli lagom populärt hos operatörerna.

MEN, egentligen handlar saken om det här;
folk köper Appleprodukter för att det är mer än bara en elektronikpryl, man kan köpa noname-produkter och köra budget hela vägen, men oftast känns det mesta i dagsläget plastigt jämtemot Apples produkter. Man får design, man får innovativa lösningar och en generellt en mycket "ballare" produkt, för den normale användaren.

Jag tycker att man kan jämställa allt det här med modebranschen, och mer behöver jag egentligen inte nämna.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Tja, att Iphone ska vara låst till en enda operatör ju deras affärsmodell.
Och det är helt klart svinaktigt.
Men vill man inte medverka så är väl bara låta bli att köpa skiten.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Apple - precis som Microsoft - har alltid varit fascister, så det här är egentligen ingenting konstigt.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag tycker att det är upprörande att Apple tror att de kan välja hur de ska tillhandahålla sina egna produkter. Vet de inte att det ska bestämmas med omröstningar på slashdot?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Apple säljer iPhone i två varianter, en som explicit kräver kontrakt hos en viss leverantör och en som inte är operatörslåst. I båda fallen görs det klart och tydligt att telefonen inte är för återförsäljning utan för personligt bruk.

Hade det här företaget brutit mot den sistnämnda regeln och köpt upplåsta telefoner i Tyskland eller Frankrike så kanske de hade kunnat hävda att EUs regler om varors fria rörlighet står över Apples regel om att telefonen inte är för återförsäljning. Det kanske vore ett mål värt att prova. Men med tanke på vilket pris telefonerna bjuds ut till så är det uppenbart så att de köpt operatörslåsta telefoner och sedan begått avtalsbrott genom att inte teckna det kontrakt som är en förutsättning för försäljningen.

Jag ser inte riktigt hur Apples agerande i det här fallet är "svinigt" eller "fascistiskt". Om någon undertecknar ett avtal i valfri Telia-butik och går ut med en "gratis" telefon och det sedan visar sig att personen fyllt i felaktiga personuppgifter är det inget mindre än stöld av det belopp som Telia subventionerat telefonen med. Givetvis är det lika mycket stöld om subventionen är från sju till fyra tusen (iPhone) som om det är från tre till gratis (valfritt skräp från Motorola).

Så om "fascistiskt" och "svinigt" beteende är att agera i enlighet med ingånga avtal och lagar så är Apple skyldigt. Det danska företaget driver sin verksamhet på att bryta avtal och lagar, så jag antar att deras beteende är rättfärdigt och ridderligt i samma Orwellska anda?

Disclaimer: Jag designar frukt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

nem wrote:Apple säljer iPhone i två varianter, en som explicit kräver kontrakt hos en viss leverantör och en som inte är operatörslåst. I båda fallen görs det klart och tydligt att telefonen inte är för återförsäljning utan för personligt bruk.

Hade det här företaget brutit mot den sistnämnda regeln och köpt upplåsta telefoner i Tyskland eller Frankrike så kanske de hade kunnat hävda att EUs regler om varors fria rörlighet står över Apples regel om att telefonen inte är för återförsäljning. Det kanske vore ett mål värt att prova. Men med tanke på vilket pris telefonerna bjuds ut till så är det uppenbart så att de köpt operatörslåsta telefoner och sedan begått avtalsbrott genom att inte teckna det kontrakt som är en förutsättning för försäljningen.

Jag ser inte riktigt hur Apples agerande i det här fallet är "svinigt" eller "fascistiskt". Om någon undertecknar ett avtal i valfri Telia-butik och går ut med en "gratis" telefon och det sedan visar sig att personen fyllt i felaktiga personuppgifter är det inget mindre än stöld av det belopp som Telia subventionerat telefonen med. Givetvis är det lika mycket stöld om subventionen är från sju till fyra tusen (iPhone) som om det är från tre till gratis (valfritt skräp från Motorola).

Så om "fascistiskt" och "svinigt" beteende är att agera i enlighet med ingånga avtal och lagar så är Apple skyldigt. Det danska företaget driver sin verksamhet på att bryta avtal och lagar, så jag antar att deras beteende är rättfärdigt och ridderligt i samma Orwellska anda?

Disclaimer: Jag designar frukt.
Apples "affärsmodell" är svinaktig, inte deras agerande i det här specifika fallet.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Fenix wrote:Jag försöker få till en debatt om apples metoder men du lider ju av adhd så jag har förståelse att du inte kan se längre än nästippen.
Din "argument" är att visa en länk till en artikel och skriva en text för de som inte riktigt lyckades läsa de första 2 meningarna i artikeln. Skriv lite mer angående din egen åsikt så kanske du faktiskt kan få igång en respektabel diskussion.

Jag förstår inte problemet. De bryter mot en lag / policy, varför skulle de få inte hota företaget i fråga?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Som vanligt när det gäller lagar och förordningar så är det korrekta beteendet om man ogillar det inte att bryta mot apples återförsäljaravtal och sälja illegala telefoner, utan att inte köpa en iPhone.
Diskussionen över.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad tjänar apple på att sälja operatörslåsta telefoner? Får de provision på de samtal som rings med den telefonen?

Om så är fallet är inte det egentliga problemet att telefonerna säljs upplåsta, utan att säljaren begår avtalsbrott genom att inte utbetala den avtalsenliga provisionen.

Om apple inte får någon provision ser jag inte varför de har två olika modeller.
Last edited by Ghlargh on 2007-12-04 0:36:40, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Apple får provision på abbonemangskostnad och samtalstaxa.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mr Einstein wrote:Apples "affärsmodell" är svinaktig, inte deras agerande i det här specifika fallet.
Vad är det som är svinaktigt? Du kan få köpa telefonen billigare om du tecknar ett abonnemang med en operatör som Apple har ett avtal med. Det är väl klart att du inte kan köpa de här operatörslåsta telefonerna, låsa upp dem och sedan sälja dem vidare i din affär till det låga priset.
Post Reply