Tips for sommarjobbsansokan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Tips for sommarjobbsansokan

Post by Raspberry »

Sa, da ska jag alltsa forsoka skriva ett ansokningsbrev infor sommarjobb.

Men hur ska jag borja och vad ska jag skriva?
Vad har ni for tips at mig?

Samma sak som http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... sommarjobb

Eller ar det for "riktiga" jobb?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Tja, till att börja med, hur gammal är du och vilken sorts anställning söker du?

Ju mindre erfarenhet och referenser du har, desto mindre borde du således bifoga med din arbetsansökan.

Jag tror att det viktigaste vid en arbetsansökan är att ge ett bestående intryck (positivt) samt att visa att du arbetar hårt. Med det kommer man långt för sommarjobb (om de inte har höga krav på meriter dvs).
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Skaffa ett tangentbord med å, ä och helst ö?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kalimac wrote:Skaffa ett tangentbord med å, ä och helst ö?
Räcker med att kunna skriva maskin och ha svensk tangenbordslayout inställd i windows.

Det här är mitt nästa keyboard, i väntan på att Optimus skall komma ner till ett anständigt pris.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag tittar ändå inte på tangenterna... o_O Ser hellre på skärmen så jag ser vad som faktiskt kommer. ^^

Anyway så funderar jag på att byta layout till dvorak och köra med ett papper vid sidan om att kolla på. xD
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

wille wrote:Tja, till att börja med, hur gammal är du och vilken sorts anställning söker du?
Ar 17, och tanker mig val nagot i kontorsdelen av Siemens Ind. Turbomachinery AB.
Kalimac wrote:Skaffa ett tangentbord med å, ä och helst ö?
Jag tyckte det var for jobbigt att ta med mig ett svenskt tangentbord hit till Kanada, vet kombinationerna for ASCII, men tyckte inte det behovdes nar jag skrev detta.
Big_Bird wrote: Räcker med att kunna skriva maskin och ha svensk tangenbordslayout inställd i windows.
Inte min dator - sa later bli ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Amerikanska ansökningsbrev och CV:n skryter mycket mer än svenska. Överdriv.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Re: Tips for sommarjobbsansokan

Post by palindrom »

El_Raspberry wrote:Sa, da ska jag alltsa forsoka skriva ett ansokningsbrev infor sommarjobb.

Men hur ska jag borja och vad ska jag skriva?
Vad har ni for tips at mig?

Samma sak som http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... sommarjobb

Eller ar det for "riktiga" jobb?
Försök vara originell, börja ansökan med en klatschig inledning som kanske leder till provokation och/eller ett skratt, beroende på hur arbetsgivaren är.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

lither wrote:Amerikanska ansökningsbrev och CV:n skryter mycket mer än svenska. Överdriv.
Hur menar du?
Ska jag ljuga och saga att jag har gjort saker i USA, eller menar du att jag ljuger nar jag sager att jag ar i Kanada?
palindrom wrote:Försök vara originell, börja ansökan med en klatschig inledning som kanske leder till provokation och/eller ett skratt, beroende på hur arbetsgivaren är.
Ok, ska forsoka komma pa nagot sant, tack (=
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

El_Raspberry wrote:
lither wrote:Amerikanska ansökningsbrev och CV:n skryter mycket mer än svenska. Överdriv.
Hur menar du?
Ska jag ljuga och saga att jag har gjort saker i USA, eller menar du att jag ljuger nar jag sager att jag ar i Kanada?
Oopsey, fick för mig att du sa USA. Sak samma, det gäller samma sak i Kanada också. Ish.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply