Toshiba skrotar HD-DVD

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Toshiba skrotar HD-DVD

Post by enix »

Äntligen? ;D

http://www.idg.se/2.1085/1.145699

För er som inte orkar gå in på länken:

Toshiba har stoppat produktionen av hd-dvd-spelare och kommer snart att meddela om de kastar in handduken i blålaserkriget. Det mesta talar för att den två år långa striden mellan blu-ray och hd-dvd snart är över.

Uppgifterna om att Toshiba har lagt ner sin produktion och planerar att lägga ner sin satsning på hd-dvd kom från det japanska tv-bolaget NHK sent lördag kväll, japansk tid.

En källa på Toshiba bekräftar uppgifterna till nyhetsbyrån Reuters. Enligt källan har de kommit långt i planerna på att lägga ner hd-dvd och ett officiellt besked i frågan ska komma snart.

Källa: http://uk.reuters.com/article/technolog ... 4620080216
http://www.nhk.or.jp/daily/english/
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hm... snart dags att uppgradera med andra ord?

Eller ska man kanske bara avvakta och hoppa över den här generationens mediamaskiner? Jag vill ha högre framerate inte fler bildpunkter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag väntar med nytt tills brännarna kommer under 1000 lappen och stödjer alla lager osv.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

Det var synd, nu blir det bara regionskodade skivor på marknaden.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

nissse wrote:Det var synd, nu blir det bara regionskodade skivor på marknaden.
Och det har inte HD-DVD? ::)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
nissse
Hedersbit
Posts: 911
Joined: 2002-06-04 13:49:01
Location: Nyköping
Contact:

Post by nissse »

enix wrote:
nissse wrote:Det var synd, nu blir det bara regionskodade skivor på marknaden.
Och det har inte HD-DVD? ::)
Nepp.
Det pratades om att möjligen införa det i framtiden men ingen av de filmer som släppts hittils har det.
Ordbehandlare|C2D E8400@4.0Ghz| 8800GTS 640MB| Trackball!
NES|6502@1.79mhz|2KB|2KB Vram|Huge joypad
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Å ena sidan är det tråkigt då HD-DVD styrs av en grupp företag och inte ett enskilt företag.

Å andra sidan är det bra då Blueray har högre densitet och därför är överlägset som lagringsmedia.

Nu får vi hoppas att Sony inte utnyttjar läget för att ta ut oskäliga licenspriser.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

De kanske lärde sig sin läxa med Betamax? ;)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Nu får vi hoppas att Sony inte utnyttjar läget för att ta ut oskäliga licenspriser.
Varför skulle de inte göra det? Jag hade då gjort det om jag varit marknadsdominerande med en produkt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Ghlargh wrote:Nu får vi hoppas att Sony inte utnyttjar läget för att ta ut oskäliga licenspriser.
Varför skulle de inte göra det? Jag hade då gjort det om jag varit marknadsdominerande med en produkt.
Behöver jag påpeka att det är därför man behöver statlig kontroll över marknadsekonomin? 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Behöver jag påpeka att det är därför man behöver statlig kontroll över marknadsekonomin? 8)
Din naivitet ligger i att staten är någon slags idealistiskt organ som inte har inflytande från den privata sektorn. Du ser mer "hur du vill att staten skall vara" framför hur den faktiskt är. Lobbyverksamheter bedrivs ideligen mot staten - och att statliga organ på något vis har "alla människors bästa" i åtanke är en stor tveksamhet, särskilt med tanke på att "vad alla människors bästa" är skiljer sig åt från människa till människa, eller parti till parti.

Jag ser inte det här som något ovanligt, så det är inte så att jag försöker klanka ner på just din uppfattning. Det är just den här statsfetischismen som jag ställer mig kritisk till, och den är en produkt av det politiska klimat vi har i Sverige (och haft sedan länge).

Att sträva efter ett "rättvist" samhälle (vad man nu har för definition för vad detta är) är dock inte en dålig idé, tvärtom. Hur man kommer till detta rättvisa samhälle har vi olika uppfattningar om. Jag tror att en marknad där det finns utrymme för olikhet mer tillmötesgår den varierande kundkretsens efterfrågan än en statligt kontrollerad.

Exempelvis så kanske det inte finns någon reell kostnadsanknuten orsak till varför Levis-jeans kostar mer än något noname-märke (kanske är det sistnämnda till och med bättre). Men att begränsa konsumtionen av Levis från ett statligt organ är dock knappast eftersträvansvärt. Vissa människor vill ha det, och är beredda att betala mer. Varför skall ett statligt väsen neka dem att göra det?

Samma sak gäller HD-DVD och Blu-Ray. Om kunderna nu hellre ville ha HD-DVD, så har de själva ett ansvar att konsumera det alternativ de föredrar. Nu är det på det viset att då Blu-Ray varit ett (ur kundsynpunkt) bättre märke, så har det prioriterats av såväl producenter som konsumenter. Är jag ensam om en uppfinning som människor väldigt gärna vill ha, så verkar det absurt att någon annan skall bestämma över mig vad jag får göra med uppfinningen. Vill jag sälja den för 700 kronor per skiva, så är det min fulla rätt.

Samma sak gäller för företag. Statliga väsen skall inte kontrollera vad samhället i stort skall ha rätten att välja. Det är befolkningen som väljer. Vill du bojkotta Blu-Ray för att du tycker illa om Sony, så är det din fulla rätt att göra så, men förneka inte mig rätten att göra det bara för att du är sur.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

De borde ha tagit bord licens kostnad, då kanske fler tillverkare och produkter skulle stödja HD-DVD och då hade det blivit mer utspritt och etablerats snabbare.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är en rätt rolig jämförelse du gör Fisk, mellan mediauppspelningshårdvara och jeans.

Men hur som helst. Klart att det finns en viss naivitet i att tro på att staten beter sig som idealet. Men den demokratiska statens skyldighet inför medborgaren är större än kapitalistens skyldighet mot konsumenten.
Därför är det naturligt att välja det mindre onda. Accepterandet av endera ytterligheten tarvar en rejäl dos naivitet.

Hur som helst så förespråkar jag inte någon form av planekonomi. Men en blandekonomi är bäst för den som fastnar mellan de bägge aktörerna. Och därför står jag där jag står.
[edit: stavfel]
Last edited by Big_Bird on 2008-02-19 9:34:47, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Stort nederlag för Microsoft som hade HD-DVD till Xbox 360 och stödje det formatet. Fast det kanske var mest för att Sony inte skulle ta för många marknadsandelar med PS3 allt för snabbt.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Det är en rätt rolig jämförelse du gör Fisk, mellan mediauppspelningshårdvara och jeans.
Poängen och logiken är ändå glasklar. Många konsumenter föredrar Levi's framför andra jeans - Levi's nyttjar sitt eftertraktade märke med högre priser.
[---] den demokratiska statens skyldighet inför medborgaren är större än kapitalistens skyldighet mot konsumenten. [---]
Här menar jag att du har fel. Om du tror att det finns något företag som kan ignorera vad konsumenterna vill ha helt och hållet, och bara göra som de vill - så har du helt enkelt fel. Prissättningar görs fortfarande efter fungerande marknadsmodeller, men självklart så vill företag få ut största mängd pengar de kan, och samtidigt sälja skäliga volymer.

Vad är det som får dig att tro att statliga företag inte drivs med likartad mentalitet? Skillnaden är väl att staten har större marginaler att göra fel, vilket gör att statliga företag inte sällan drivs riktigt klumpigt - men då de alltid får samma pengar så kan de fortsätta att bedriva verksamheter som är rena förlustprojekt.

Örebro Kommun sålde nyligen (7 år sedan) en byggnad till ett privatföretag för 1,2 miljoner kronor. Efter fyra månader så slutade företaget att använda lokalerna - och någon snilleblixt i kommunen tyckte att det var en god idé att hyra lokalerna för 120,000 i månaden. Nu har det gått sex år sedan dess och kommunen hyr fortfarande den lokalen.

Företag å andra sidan kan inte göra den här typen av misstag, för då konkurreras de ut. Struntar de i vinstmarginaler och konsumentbehov, et cetera så går de i konkurs. Idén om det ondskefulla företaget som sliter nyfödda barn ur mödrars händer är något som obildade vänsterextremister utmålat i alla tider. Köp den inte så lättvindigt.
Därför är det naturligt att välja det mindre onda. Accepterandet av ändera ytterligheten tarvar en rejäl dos naivitet.
Jag håller med dig om att vissa samhälleliga fenomen bör vara statligt kontrollerade. Såsom vård, skola, med mera. Jag tycker också att det skall finnas privatiserade alternativ som ger valmöjligheter.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Godis
Posts: 23
Joined: 2007-07-30 12:05:41

Post by Godis »

Big_Bird wrote:Behöver jag påpeka att det är därför man behöver statlig kontroll över marknadsekonomin? 8)
Eftersom vi behöver Blueray-skivor?
"I read somewhere that the reason dudes rape girls is because they think the girl is really pretty. It's basically a compliment. That same study said that the leading cause of pedophilia is "sexy children". I think it was in the bible."
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Godis wrote:
Big_Bird wrote:Behöver jag påpeka att det är därför man behöver statlig kontroll över marknadsekonomin? 8)
Eftersom vi behöver Blueray-skivor?
Blu-Ray :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Jag håller med dig om att vissa samhälleliga fenomen bör vara statligt kontrollerade. Såsom vård, skola, med mera. Jag tycker också att det skall finnas privatiserade alternativ som ger valmöjligheter.
Självklart kan det få finnas alternativ. Det är bara bra. Men de statligt kontrollerade verksamheterna skapar en trygg och bra grundnorm.

På samma sätt är det bra när staten går in och bryter upp monopol och oligopol. Självklart är det fria företagandet viktigt, det är en grundsten som vårt samhälle vilar på, men det känns bra om någon står för konsekvensen när ansvaret inte uppfylls av den frie.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

Synd för dom som har köpt en HD-DVD spelare nydligen ;D
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

simon.lycksele wrote:Synd för dom som har köpt en HD-DVD spelare nydligen ;D
Igentligen inte, finns grymt många filmer där ute med superb bild/ljud nu kanske priserna dumpas ännu mer och filmerna blir ännu billigare. Speciellt om man kollar på dom nuvarande kampanjerna som finns ute hd-dvdspelare + 10,st filmer för 2000,kr något. Det klarar man sig långt med speciellt med alla andra filmer som finns som sagt.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Ghlargh wrote:Å ena sidan är det tråkigt då HD-DVD styrs av en grupp företag och inte ett enskilt företag.
Ehm... Mig Veterligen är det en grupp av företag som har hand om BDA(Blu-Ray Association) som har hand om licensieringen och utveckling av Blu-Ray också men...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemet med jämförelsen Levis / BlueRay är att en spelare som bara spelar BlueRay inte kommer acceptera andra skivformat, medan mina ben inte har några problem att stödja ett par jeans från Coop om jag får för mig att byta för att Levis tar ut för mycket pengar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Problemet med jämförelsen Levis / BlueRay är att en spelare som bara spelar BlueRay inte kommer acceptera andra skivformat, medan mina ben inte har några problem att stödja ett par jeans från Coop om jag får för mig att byta för att Levis tar ut för mycket pengar.
Såvitt jag förstår det så kommer HD-DVD-skivor fortfarande att säljas, men kommersiella produkter (spel, filmer, etc.) kommer inte att släppas i det formatet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

fisk wrote:Såvitt jag förstår det så kommer HD-DVD-skivor fortfarande att säljas, men kommersiella produkter (spel, filmer, etc.) kommer inte att släppas i det formatet.
Det dröjer inte länge förrän marknaden drar sig ur HD-DVD eftersom det inte finns någon framtid i den, så även filmindustrin :-/
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jalle64 wrote:Det dröjer inte länge förrän marknaden drar sig ur HD-DVD eftersom det inte finns någon framtid i den, så även filmindustrin :-/
Så länge marknadsidealisterna kämpar på så tror jag inte det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply