Toshiba skrotar HD-DVD

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Toshiba var ju en av marknadens få tillverkare av HDDVDläsare. Utan läsare kommer formatet dö, utan tvekan. Frågan är om andra tillverkare har egna läsare eller om dessa bara köpt hårdvaran ifrån Toshiba.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

HLC wrote:Toshiba var ju en av marknadens få tillverkare av HDDVDläsare. Utan läsare kommer formatet dö, utan tvekan. Frågan är om andra tillverkare har egna läsare eller om dessa bara köpt hårdvaran ifrån Toshiba.
Det finns gott om HDDVD-läsare, bland annat från NEC, och senast LG som har en brännare som både bränner blu-ray, dvd, och cd, samt läser HD-DVD.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345129
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag hade svårt att hitta några NEC HDDVDläsare kvar på marknaden måste jag erkänna, kanske har att göra med att NEC och Sony har en venture för optiska läsare.

Men kvarstår gör dock att även om NEC hade enheter som fortfarande såldes och om LG och andra företag som förlitar sig på OEM/ODMlösningar fortsätter sälja enheter som tar båda formaten så kommer det inte räcka. Speciellt om det är så att det hela tiden var Toshiba som stod för den största andelen av OEM/ODMlösningarna.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

HLC wrote:[...]om LG och andra företag som förlitar sig på OEM/ODMlösningar fortsätter sälja enheter som tar båda formaten så kommer det inte räcka.
Det är allas övertygelse om att konsumenterna inte har någon inverkan på marknaden som gör att saker inte överlever.

I det här fallet är det en såpass stor majoritet som reagerar: "Ja, men då är det ju kört", och det är denna typ av kollektivism som gör att monopol uppstår och växer sig starkare.

Tror du att företag som t.ex. EA kan bli så stora och dominera marknaden om det inte vore för konsumenterna?

Det är precis denna typ av tankegång som vissa människor inser och försöker bryta när det gäller operativsystem som Linux. Visst "haha, Linux" säger vissa, och det var det vissa som sade under det tidiga 90-talet också då Linux var så nischat och använt av så få att nästan ingen trodde på det. Hade man litat på skeptikerna på den tiden, så hade det inte funnits Ubuntu, Gentoo, Slackware, Mandrake, Red Hat, S.U.S.E, osv. idag.

Så fort konsumenterna börjar förstå på större skala att de avgör vad som konsumeras, och det är just flervalmöjligheten som styrker detta.

Så fungerar marknaden, och jag är övertygad om att om Microsoft hamnade i rejält underläge så skulle saker och ting påverkas. Microsoft skulle behöva kämpa för att få tag om kunderna igen (jag säger inte att de inte gör det nu, däremot säger jag att de fått för sig (på grund av sin framgång) att de kan styra kunderna (VISTA har visat att detta är fel)). Och på så vis skulle de behöva producera något som konsumenterna vill ha igen. Det är den sanna organiska marknaden.

Men om något företag ensamt producerat den modell som alla konsumenter vill ha, den typ av produkt som är precis vad som eftersträvas. Och alla köper den, så är jag inte principiellt emot det faktum att ett sådant företag vill tjäna pengar på det, och förlorarna (eller staten) har inget med saken att göra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

fisk wrote:Det är allas övertygelse om att konsumenterna inte har någon inverkan på marknaden som gör att saker inte överlever.

I det här fallet är det en såpass stor majoritet som reagerar: "Ja, men då är det ju kört", och det är denna typ av kollektivism som gör att monopol uppstår och växer sig starkare.

Tror du att företag som t.ex. EA kan bli så stora och dominera marknaden om det inte vore för konsumenterna?

Det är precis denna typ av tankegång som vissa människor inser och försöker bryta när det gäller operativsystem som Linux. Visst "haha, Linux" säger vissa, och det var det vissa som sade under det tidiga 90-talet också då Linux var så nischat och använt av så få att nästan ingen trodde på det. Hade man litat på skeptikerna på den tiden, så hade det inte funnits Ubuntu, Gentoo, Slackware, Mandrake, Red Hat, S.U.S.E, osv. idag.

Så fort konsumenterna börjar förstå på större skala att de avgör vad som konsumeras, och det är just flervalmöjligheten som styrker detta.

Så fungerar marknaden, och jag är övertygad om att om Microsoft hamnade i rejält underläge så skulle saker och ting påverkas. Microsoft skulle behöva kämpa för att få tag om kunderna igen (jag säger inte att de inte gör det nu, däremot säger jag att de fått för sig (på grund av sin framgång) att de kan styra kunderna (VISTA har visat att detta är fel)). Och på så vis skulle de behöva producera något som konsumenterna vill ha igen. Det är den sanna organiska marknaden.

Men om något företag ensamt producerat den modell som alla konsumenter vill ha, den typ av produkt som är precis vad som eftersträvas. Och alla köper den, så är jag inte principiellt emot det faktum att ett sådant företag vill tjäna pengar på det, och förlorarna (eller staten) har inget med saken att göra.
Visst har du en poäng med det du säger, men så tror jag inte det blir med HD-DVD tyvärr :-/
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Jag trodde faktiskt att HD-DVD skulle vinna. Främst för att det verkade gångbart eftersom det hette "HD", vilket många assiosierar med HD-TV, vilket är både nytt och fräscht. Sedan är ju "DVD" något som man känner igen och känns tryggt, eftersom DVD har (iaf för mig) funkat utmärkt de åren jag använt det.
Men men..
Dyslexi
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Konsumentmässigt så är ju HD-DVD det bättre formatet, då det är regionsfritt och bakåtkompatibelt. Med BD så kan du råka ut för det lilla men ack så otrevliga problemet att din gamla spelare inte klarar av din nya skiva.

Den högre densiteten och lagringskapaciteten på BD spelar ju fuck all roll då den extra kapaciteten (gäller för HD-DVD med) inte andvänds. Mycket snack om extra ljudspår och material, med dagens HD skivor kommer ju med mindre goodies and gratisskivorna man får dras med när man köper en aftonbladet i bakfyllan för att ha nått att göra när pizzan slinker ner.
Fast varför sälja en ultimat version när du kan sälj samma film 2-3 ggr till samma konsument.
Och när det kommer till kritan så ryms samma film med samma ljud på en HD-DVD som en BD.

Själv väntar jag med BD tills Denon släpper sin BD-3800, endast då finns det en spelare värdig min anläggning, nyah nyah. HD-DVD till krysslådan får stilla HD hungern ett tag till. nyah nyah.

Så varför vann DB (om det nu har gjort det då). Lättare att ta högre priser för skivor i vissa regioner (läs: OSS) och en spelare som behöver uppgraderas. Lättare att bara säga att musikbranschen ALDRIG hade valt HD-DVD...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det spelar ingen större roll hur mycket man diskuterar rationella val, om det inte slutar i faktisk konsumtion så betyder det ingenting.

Jag undrar om det finns några siffror på hur HD-DVD har sålt i förhållande till Blu-Ray?

[---]Blockbuster has been renting both Blu-ray and HD DVD titles in 250 stores since late last year and found that consumers were choosing Blu-ray titles more than 70 percent of the time.[---]
källa: http://blogs.zdnet.com/storage/?p=149

Nedanstående graf tycks indikera att Blu-Ray gick om HD-DVD redan för två år sedan (?).
Image

Här är en graf från Amazon.com:
http://www.eproductwars.com/dvd/


Det tycks som att konsumenterna har valt, inte producenterna.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ja, men när började konsumenter göra rationella val?! Alla andra människor är inte medlemmar här på vårat lilla nerd-forum, och då lyssnar dom på nån pengadriven filmguru som hävdar att BD är det eeeeenda som duger åt hans filmer.

Sen när det gäller hur många BD maskiner det finns där ute kontra HD-DVD som inte är en PS3, så ser nog verkligheten annorlunda ut. Och det var nog där slaget förlorades, när boxen "kom" utan HD-DVD.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

phastas wrote:Ja, men när började konsumenter göra rationella val?! Alla andra människor är inte medlemmar här på vårat lilla nerd-forum, och då lyssnar dom på nån pengadriven filmguru som hävdar att BD är det eeeeenda som duger åt hans filmer.

Sen när det gäller hur många BD maskiner det finns där ute kontra HD-DVD som inte är en PS3, så ser nog verkligheten annorlunda ut. Och det var nog där slaget förlorades, när boxen "kom" utan HD-DVD.
Vänta här nu, försöker du säga att folket inte vet vad som är bäst för dem, och att någon annan skall välja åt dem? (T.ex. en minoritet (förslagsvis nördarna, som "vet bättre"?).

Jag har absolut inget emot att en kunskapselit styr samhället, men fortfarande är Sverige en liten smutsfläck i ett Mount Everest av bajs. Vårt världsinflytande är ungefär densamma som en klubbad sälunges i miljödebatten.

Man kan inte både samtidigt hylla demokratin, och sedan avfärda konsumenternas frihet att konsumera vad de vill. Producenterna producerar det som massorna vill ha. Sådan är världssituationen, vill man förändra det så får man ändra strategi från att bara att prata, och börja handla också.

Hur många här har aktivt konsumerat HD-DVD-produkter de senaste två åren som "tycker så mycket mer om HD-DVD"?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

fisk wrote:Hur många här har aktivt konsumerat HD-DVD-produkter de senaste två åren som "tycker så mycket mer om HD-DVD"?
Det undrar jag också.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Ghlargh wrote:Problemet med jämförelsen Levis / BlueRay är att en spelare som bara spelar BlueRay inte kommer acceptera andra skivformat, medan mina ben inte har några problem att stödja ett par jeans från Coop om jag får för mig att byta för att Levis tar ut för mycket pengar.
Plextor Goes Hybrid HD-DVD/BD :P


BD har fördelar som HD-DVD inte har... mjukvarumässigt exv.
BD-J ger bra möjligheter att stoppa in intressant mjukvara på en BD som du inte kan slänga in på HD-DVD...
En småsak kan tyckas men...

Den enda anledningen till att HD-DVD spelare har verkat haft så stora marknadsandelar i Europa är fö enbart för att nötterna på HD-DVD Promo Group vägrat erkänna PS3 som en Blu-Ray spelare när det räknat på siffror....

Regionskodningen på BD är inget måste... men den finns där som en möjlighet...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag kör allt på diskett.
/knark.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kan det vara så att vissa populära filmer endast finns i BlueRay? Kanske så att filmskiveproducenterna valt åt oss?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Kan det vara så att vissa populära filmer endast finns i BlueRay? Kanske så att filmskiveproducenterna valt åt oss?
Sluta snacka hypotetiskt och grunda dina argument med fakta. Visa på titlar som inte funnits på HD-DVD som funnits på Blu-Ray.

Här är för övrigt ett intressant inlägg för de idealister som ännu inte gett upp:

http://www.idg.se/2.1085/1.146433
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Longstock wrote:Jag kör allt på diskett.
/knark.
Image
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply