Skumma pengar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Skumma pengar

Post by Longstock »

Jag anmälde mig som intresserad på ett jobberbjudande där det utlovades bra betalt. Det var provisions-baserad lön som skulle kunna bli hyffsat mycket pengar. Jag tyckte det lät spännande och sa att jag var intresserad (det var dock innan jag visste alla fakta). Jag fick jobbet men nu känns det lite knivigare. De meddelade mig att de hade skickats pengar till mitt konto och dessa pengar skulle skickas vidare via Western Union.

De förde över $8000 till mitt konto (ca 48 000 kr efter växelkurs och avgift från banken). De som förde över pengarna till mig har jag aldrig träffat, endast snackat på teleon en gång, de driver ett företag i utlandet och är inte svenskar. Det här kändes lite skumt från början och nu känns det ännu mer skumt och jag vill absolut inte råka i någon knipa.

Nu kommer jag naturligtvis inte skicka några pengar med Western Union, utan tillbaka dem till de som skickade mig pengarna. Det jag dock undrar är om jag gjort något brotsligt när jag tagit emot pengarna, jag vet inte om det är knark-pengar eller liknande, men skumt är det iaf. Jag funderar på att maila och hoppas att få svar på den frågan, men risken är väl 100 % på att de kommer säga något som inte riktigt stämmer.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Låter illa. Kontakta en advokat.
Last edited by XitArS on 2008-03-12 22:53:24, edited 1 time in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Det låter sjukt likt den så kallade nordeahärvanoch penninghäleri är i allra högsta grad olagligt.
Målvakterna i Sverige har tagit emot pengar på sina egna konton och sedan skickat det mesta vidare via betalföretagen Western Union eller Moneygram till kontor i Sankt Petersburg, säger Jim Näsström, kriminalinspektör vid Länskriminalen i Stockholm.

De 160 är i dagsläget skäligen misstänkta för penninghäleribrott och väntar på åtal. Tio av dem är efterlysta i sin frånvaro och tros ha lämnat Sverige.
Se även Nordea-Anna. Är det möjligen Lux Capital du "jobbar" för?
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Nej, det är inte lux capital. Jag ska kontakta polisen för att få vetskap om vad jag ska göra. Jag är inte särskilt orolig att det hela får något rättslig påföljd eftersom jag faktiskt inte har gjort något olagligt.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Får man fråg vad som var din arbetsuppgift?
Var det att ha ett konto tillgänglig för överföring eller har du jobbat för pengarna?
Last edited by Mr Einstein on 2008-03-13 13:44:03, edited 1 time in total.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Gör det, enligt vad som står i artikeln hade både åklagare och tingsrätt i fallet med Nordea-Anna menat att hon borde ha insett att pengarna kom från illegal verksamhet. Vidarebefodrar du inga pengar, anmäler det och pengarna sen visar sig vara stulna så tror jag att risken att du skall åka dit är betydligt lägre. Särskilt som du inte har tjänat några pengar på det?

Väntar på att diss skall såga detta uttalande.
Last edited by andersson on 2008-03-13 9:52:38, edited 1 time in total.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Och med så pass stora summor så granskas det redan av banken. Trodde själv att summan innan det blev granskning låg vid 50k, men efter ett överraskande samtal från banken så vet jag att det ligger runt 20k. Iaf i miiiin bank.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Nu har jag varit i kontakt med polisen, blev vidarekopplad massor av gånger. Polisen kallar det jag gör nu för frivilligt tillbakatagande och det låter ju inte så najs eftersom jag inte förstår det brottsliga i vad jag har gjort - jag accepterade ju aldrig någon överföring av pengarna, utan pengarna kom i samband med att jag fick information om vad jag skulle göra med dem. Ska imorgon kontakta en polis som är expert på penningtvätt och se vad han säger.

Jag har också kontaktat företaget som skickade pengarna. Jag skrev att polisen hade stoppat transaktionen och att företaget troligtvis skulle få tillbaka pengarna (enligt vad polisen sa till mig).
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vad var din arbetsuppgift?
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Är jag dum som frågar var du anmälde dig?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Låter skumt, fick något sådant erbjudande för ett tag sedan via mail.. Någon kille som ville skicka över 25 000 till mitt konto och spela poker, jag fick behålla hälften... Kontokortsstölder, yez :G... Gick självklart inte vidare med shiten, lät alldeles för olagligt.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

HELLO DEAR SIR/MADAM

I AM THE ROYAL ADVISER OF THE LATE COUNT BUYA OF NIGERIA. AFTER LONG POLITICAL INSTABILITY IN MY COUNTRY AND THE COLLAPSE OF THE REGIME, BUYA WAS IMPRISONED.
I NEED YOUR HELP TO TRANSFER THE SUM OF $500 MILLION (FIVE-HUNDRED MILLION DOLLARS) TO AN OFF-SHORE BANK ACCOUNT.
FOR YOUR KIND HELP YOU WILL GET A SHARE OF $25 MILLION (TWENTY-FIVE MILLION DOLLARS).
I CAN ASSURE YOU THIS IS 100% LEGAL AND SAFE.
PLEASE KEEP THIS BUSINESS PROPOSAL CONFIDENTIAL.

YOURS SINCERELY
MR. BOZO
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Moonsky wrote:HELLO DEAR SIR/MADAM

I AM THE ROYAL ADVISER OF THE LATE COUNT BUYA OF NIGERIA. AFTER LONG POLITICAL INSTABILITY IN MY COUNTRY AND THE COLLAPSE OF THE REGIME, BUYA WAS IMPRISONED.
I NEED YOUR HELP TO TRANSFER THE SUM OF $500 MILLION (FIVE-HUNDRED MILLION DOLLARS) TO AN OFF-SHORE BANK ACCOUNT.
FOR YOUR KIND HELP YOU WILL GET A SHARE OF $25 MILLION (TWENTY-FIVE MILLION DOLLARS).
I CAN ASSURE YOU THIS IS 100% LEGAL AND SAFE.
PLEASE KEEP THIS BUSINESS PROPOSAL CONFIDENTIAL.

YOURS SINCERELY
MR. BOZO
25 million dollar för att erbjuda ett konto för överföring?!
Vill man försöka lura folk så borde man väl åtminstone hålla sig till en vettig summa pengar.
Det här måste ju vara hela den Nigerianska statsbudgeten.
Det värsta är väl att Mr Bozo vänder sig till Moonsky… ;D

No hard feelings Mr Moonsky, we all love you.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Mr Einstein wrote: No hard feelings Mr Moonsky, we all love you.
Tala för dig själv, tack.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Marabou_Man wrote:
Mr Einstein wrote: No hard feelings Mr Moonsky, we all love you.
Tala för dig själv, tack.
Jag tycker iaf att Moonsky´s inlägg är underhållande.
För det mesta.. ;)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mr Einstein wrote:25 million dollar för att erbjuda ett konto för överföring?!
Moonsky wrote:...YOU WILL GET A SHARE OF $25 MILLION...
Du missade visst ett get a share.

Och går man på detta får man nästan skylla sig själv. Ser även oerhört seriöst ut att de bara använder VERSALER.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:Nu har jag varit i kontakt med polisen, blev vidarekopplad massor av gånger. Polisen kallar det jag gör nu för frivilligt tillbakatagande och det låter ju inte så najs eftersom jag inte förstår det brottsliga i vad jag har gjort - jag accepterade ju aldrig någon överföring av pengarna, utan pengarna kom i samband med att jag fick information om vad jag skulle göra med dem. Ska imorgon kontakta en polis som är expert på penningtvätt och se vad han säger.

Jag har också kontaktat företaget som skickade pengarna. Jag skrev att polisen hade stoppat transaktionen och att företaget troligtvis skulle få tillbaka pengarna (enligt vad polisen sa till mig).
Du, bara för att du skäms över att du var dum nog att säga "ja" till en deal, betyder inte att ett erkännande gör dig oskyldig.

Du gav dem ditt medgivande och ditt kontonummer. Spela dum i all ära, men du vet vad det handlade om.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Longstock wrote:Nu har jag varit i kontakt med polisen, blev vidarekopplad massor av gånger. Polisen kallar det jag gör nu för frivilligt tillbakatagande och det låter ju inte så najs eftersom jag inte förstår det brottsliga i vad jag har gjort - jag accepterade ju aldrig någon överföring av pengarna, utan pengarna kom i samband med att jag fick information om vad jag skulle göra med dem. Ska imorgon kontakta en polis som är expert på penningtvätt och se vad han säger.

Jag har också kontaktat företaget som skickade pengarna. Jag skrev att polisen hade stoppat transaktionen och att företaget troligtvis skulle få tillbaka pengarna (enligt vad polisen sa till mig).
Berätta hur det går! Det här är ju värsta cliffhangern :P
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Dem ringde från banken och då blev jag minst sagt nervös hehe. Den som skickade pengarna begärde återbetalning så de skickade tillbaka pengarna. Inte så mycket mer att säga.

Fisk, vilken skola var det du går på nu igen?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote: Fisk, vilken skola var det du går på nu igen?
Örebro Universitet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
RustYChainS
Posts: 115
Joined: 2006-10-23 21:17:53

Post by RustYChainS »

fisk wrote:
Longstock wrote: Fisk, vilken skola var det du går på nu igen?
Örebro Universitet.
WTF??? vad har fisks skolgång med saken att göra? Bara jag som missar nåt?
"By the 7 arms of Visnu, I swear it. I am not a Hindu. " Apu Nahasapeemapetilon
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

RustYChainS wrote:WTF??? vad har fisks skolgång med saken att göra? Bara jag som missar nåt?
Han kanske skall söka upp mig med sina vänner och ett slagträ?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Skumma pengar

Post by Dissident »

Longstock wrote:De meddelade mig att de hade skickats pengar till mitt konto och dessa pengar skulle skickas vidare via Western Union.
Penningtvatt lol. Ha det sa kul i ratten.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Alla som vill veta vad Longstocks jobb gick ut på räcker upp en hand. ;D
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

*räcker upp en hand* :D
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
Post Reply