Din senast sedda film.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Das Boot
http://www.imdb.com/title/tt0081834/

5/5

Kollade precis klart på den långa versionen, tv-serien på knappt 5 timmar, och den är helt klart den bästa versionen, mer av det grymma. Allt med Das Boot är lysande, skådespelarna, karaktärerna känns otroligt verkliga, atmosfären och känslan, musiken, precis allt är så sjukt bra. Sedan gillar jag att man får se det från tyskarnas sida, inte bara amerika hela tiden. Filmen visar ju att tyskar absolut inte är blodtörstiga nazister hela bunten. Jag gillar en tysk fan så mycket mer än en sliskig patriotisk amerikan.

Den får mig att bli helt uppspelt, pirrig i kroppen när de attackerar en brittisk konvoj, och man blir helt deprimerad när de sitter fast på botten.

Detta är den bästa filmen som någonsin gjorts, helt klart. Alla kategorier, alla årtal. Att denna är inspelad 1981 är imponerande som fan också. Och den borde fan ligga etta på IMBD's lista :[

Image
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

AshTray wrote:Das Boot
http://www.imdb.com/title/tt0081834/

5/5

Kollade precis klart på den långa versionen, tv-serien på knappt 5 timmar, och den är helt klart den bästa versionen, mer av det grymma. Allt med Das Boot är lysande, skådespelarna, karaktärerna känns otroligt verkliga, atmosfären och känslan, musiken, precis allt är så sjukt bra. Sedan gillar jag att man får se det från tyskarnas sida, inte bara amerika hela tiden. Filmen visar ju att tyskar absolut inte är blodtörstiga nazister hela bunten. Jag gillar en tysk fan så mycket mer än en sliskig patriotisk amerikan.

Den får mig att bli helt uppspelt, pirrig i kroppen när de attackerar en brittisk konvoj, och man blir helt deprimerad när de sitter fast på botten.

Detta är den bästa filmen som någonsin gjorts, helt klart. Alla kategorier, alla årtal. Att denna är inspelad 1981 är imponerande som fan också. Och den borde fan ligga etta på IMBD's lista :[

Image
Var fick du tag på tv-serien?
Jag har bara filmen, director´s cut.

EDIT: hittade den på cdon..herrejävlar den måste jag genast beställa.
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=333048
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

The Dark knight
Riktigt bra film som jag såg på premiären. De första två timmarna var perfekta, sen blev det lite tråkigt. Mest pga. Jokerns uteblivande i de sista delarna av filmen.
Heath Ledger var verkligen perfekt, otrolig prestation. Han var verkligen så grym som alla säger. Morgan Freeman och Michael Cain likaså.
Hade de struntat i den sista halvtimmen skulle det ha blivit en femma.
4/5.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:The Dark knight
Riktigt bra film som jag såg på premiären. De första två timmarna var perfekta, sen blev det lite tråkigt. Mest pga. Jokerns uteblivande i de sista delarna av filmen.
Heath Ledger var verkligen perfekt, otrolig prestation. Han var verkligen så grym som alla säger. Morgan Freeman och Michael Cain likaså.
Hade de struntat i den sista halvtimmen skulle det ha blivit en femma.
4/5.
Vad som är intressant är att den i skrivande stund har 9.4 i snitt på iMDB vilket är högst någonsin.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

lither wrote:
Longstock wrote:The Dark knight
Riktigt bra film som jag såg på premiären. De första två timmarna var perfekta, sen blev det lite tråkigt. Mest pga. Jokerns uteblivande i de sista delarna av filmen.
Heath Ledger var verkligen perfekt, otrolig prestation. Han var verkligen så grym som alla säger. Morgan Freeman och Michael Cain likaså.
Hade de struntat i den sista halvtimmen skulle det ha blivit en femma.
4/5.
Vad som är intressant är att den i skrivande stund har 9.4 i snitt på iMDB vilket är högst någonsin.
Inte för attt låta elak på nåt sätt, men tror att den fått så högt betyg enbart för att Heath Ledger dog, så röstar folk snällt för att "hedra" honom med ett högt betyg...men det är bara vad jag tror, har inte sett filmen ännu.
/ MoXX
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

patrik åkerhage wrote:
lither wrote:
Longstock wrote:The Dark knight
Riktigt bra film som jag såg på premiären. De första två timmarna var perfekta, sen blev det lite tråkigt. Mest pga. Jokerns uteblivande i de sista delarna av filmen.
Heath Ledger var verkligen perfekt, otrolig prestation. Han var verkligen så grym som alla säger. Morgan Freeman och Michael Cain likaså.
Hade de struntat i den sista halvtimmen skulle det ha blivit en femma.
4/5.
Vad som är intressant är att den i skrivande stund har 9.4 i snitt på iMDB vilket är högst någonsin.
Inte för attt låta elak på nåt sätt, men tror att den fått så högt betyg enbart för att Heath Ledger dog, så röstar folk snällt för att "hedra" honom med ett högt betyg...men det är bara vad jag tror, har inte sett filmen ännu.
Jag tror definitivt resultatet kommer gå ner kraftigt för batman-filmen. Det finns många storfilmer som får en hög placering (#250 - 1) som efter ett tag åker ut från topplistan.
Wall-e hade 9,3 som bäst, men är nu nere på 8,8.

Bara det att man har möjlighet att rösta innan ens filmen haft premiär säger ju mycket om Imdbs topplista.

Dark knight är knappast bättre än Goodfellas, 12 angry men eller Trainspotting.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Jag såg Dark Knight igår, och den var bland det bästa jag sett. 10/10
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
Zerbworld
Posts: 222
Joined: 2005-01-05 16:43:31
Contact:

Post by Zerbworld »

Sist jag såg på film tittade jag på den bästa svenska film/serie som gjorts på 2000 talet..

nämligen..

SNAPPHANAR

betyg 10/10!

http://www.lovefilm.se/film/45478-Snapphanar.do
Hemsida:.www.zerbworld.se
Google....varför lär man sig aldrig :p
User avatar
McAn
Posts: 350
Joined: 2004-12-13 7:25:27
Location: Sötälje
Contact:

Post by McAn »

Sist jag såg på film tittade jag på den bästa svenska film som gjorts på 1970-talet..

nämligen..

REPMÅNAD

betyg 10/10!

http://www.imdb.com/title/tt0079794/
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Kalimac wrote:Jag såg Dark Knight iförrgår, och den var bland det bästa jag sett. 10/10
meh
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Om ni tycker Dark Knight är den bästa film som gjorts har ni sett för lite film.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Bland de bästa filmerna, inte den bästa. Lrn2read liek lulz.

I win, I win, I win.
Last edited by Joel on 2008-07-29 14:54:41, edited 1 time in total.
meh
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Bästa jag sett != bästa som gjorts

Lrn2read liek lolz.
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Longstock wrote:Om ni tycker Dark Knight är den bästa film som gjorts har ni sett för lite film.
.. För du har alltid rätt och andra har absolut ingen rätt att ha en egen åsikt? ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:Om ni tycker Dark Knight är den bästa film som gjorts har ni sett för lite film.
Det finns säkerligen de som menar att film är en vetenskap, att det går att mäta huruvida en film är bra eller inte och att en film som Dark Knight på något skala (vare sig det är popularitet, klippteknik, foto, narration, etc.) vore högst av alla. Eller inte.

De flesta av oss skulle nog hålla med att "The Dark Knight" är bättre än Jönssonligans diamantfeber. Men det är egentligen bara nys.

Jag menar att du, precis som alla självutnämnda filmvetare (oavsett om de är utbildade eller inte) är ute och cyklar. Huruvida en film är bra eller inte är en fråga om smak - och att yttrande och diskussioner om smak ofta urartar i pajkastningar. Med det sagt så kan jag fortfarande hålla med om att det verkar naivt och lite guldfiskartat att hävda att en hypad film är bäst. Hade 'The Matrix' fått biopremiär om en månad så hade nog samma nissar sannolikt sagt samma sak då om den filmen. Det är så att säga lätt att hylla det nya då vi lever i en tidsålder som avgudar allt som är färskt, ungt och så vidare.

Samtidigt vill jag passa på att spy lite extra galla på filmrecensenter som tror sig "veta" huruvida en film är bra eller inte. När skall dessa lustigkurrar förstå att det som beskriver hur en film är gjord inte på något vis är något mått, utan enbart ett sätt som soffhippies (vars största genombrott i livet är att de kunde utbilda sig i att titta på film och få för sig att deras kulturkossande är allmängiltigt) kan rättfärdiga sig på.

Snart kommer väl World of Warcraft-fanboys få en utbildning på högskolan och börja hävda att de med någon slags vetenskapligt mått kan avgöra hur dåligt alla andra spel är jämfört med WoW. :P
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Kikade på en bunt filmer igår..

Hancock
3/5
http://www.imdb.com/title/tt0448157/
Will Smith som alkoholiserad och allmänt hatad superhjälte, som förstör mer än han räddar. Faktiskt överraskande bra, riktigt rolig ibland. Men vingmuttern är ändå bäst i Fresh Prince of Bel-Air ^^

Insanitarium
2/5
http://www.imdb.com/title/tt1103984/
En kille spelar psykiskt sjuk för att bli intagen på mentalsjukhus där hans syster finns, men på sjukhuset arbetar en galen doktor spelad av Peter Stormare, som ger de intagna ett ämne han själv framställt, i tron om att alla ska bli friska. Men istället förvandlas alla intagna till köttätande psykopater. Ojämn, ganska lyckat på sina ställen, men ofta jävligt B.

Redbelt 3/5
http://www.imdb.com/title/tt1012804/
Mike Terry är Jiu-Jitsu instruktör som med sin fru försöker driva sin Jiu-Jitsu skola, men det är svårt, det är dåligt med pengar. Efter en mycket otursam händelse blir Mike tvungen att gå med i en fightingtävling. Bra drama, Chiwetel Ejiofor som spelar Mike är grym, väldigt bra skådis.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

wille wrote:.. För du har alltid rätt och andra har absolut ingen rätt att ha en egen åsikt? ::)
Du kör med den där ganska ofta wille.

Lika stor rätt som Longstock har att tycka att Kalmiac har sett för lite film, har Kalmiac rätt att tycka att Dark Night är det bästa som gjorts.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

syntetisk wrote:
wille wrote:.. För du har alltid rätt och andra har absolut ingen rätt att ha en egen åsikt? ::)
Du kör med den där ganska ofta wille.

Lika stor rätt som Longstock har att tycka att Kalmiac har sett för lite film, har Kalmiac rätt att tycka att Dark Night är det bästa som gjorts.
Skillnaden är att kalimac genuint uttrycker sin åsikt över någonting. Longstock å andra sidan, tillför ingenting till debatten (precis som du eller jag).

Vad jag däremot kan säga är att det verkar vara något vardagsnöje du har syntetisk att rippa på mig, så vem är det som kör rätt ofta med vad egentligen? Gå och torrunka något nu lilla vän så ses vi i nangijala..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Heath Ledgers roll som Jokern är helt fenomal. Första scenen med maffian är spektakulär.
Och den verkar ligga kvar som etta på iMDB, trots ytterligare 110 000 röster sedan jag senast nämnde det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

The Dark Knight 5/5

Väldigt bra, och det är tack vare Heath Ledger's roll som Jokern. Filmen hade inte varit i närheten så bra som den är utan honom. Heath gick verkligen in i rollen, han förvandlade sig till Jokern. Helt fantastiskt, när han liksom slickar sig runt sin sönderskärda mun, och rättar till sitt flottiga hår.

Filmen handlade lika mycket om Harvey Dent, Gordon och Jokern som Batman. Intressant när man får följa flera karaktärer.

Heath's bästa roll, och nu saknar jag honom ordentligt. Han han blivit riktigt, riktigt stor om han hade levat.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Fisk, jag vet att vi har gnabbats om det här tidigare. Men friska upp mitt minne är du snäll. Är din relativistiska hållning rörande filmvetenskap även giltig för de övriga deskriptiva konsterna?
Det vill säga: vad är din inställning till Litteraturvetenskap, dramavetenskap, konstvetenskap och musikvetenskap?

Såg för övrigt Jumper (1/5) igår och jag kan nog utan problem räkna upp ett flertal rimligt objektiva punkter på vilken den filmen var sämre än såväl "varats olidliga lätthet" som "jönssonligan på mallorca".
Manus var dåligt och höll undermånlig berättarstruktur.
Skådespeleriet, främst Hayden Christiansen - men även Samuel L "överspel" Jackson, var livlöst, träigt och allmänt uselt.
Man klarade inte av att hålla någon som helst rimlighet i enlighet med de uppsatta parametrarna, filmen bröt mot "immersion" flera gånger.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Fisk, jag vet att vi har gnabbats om det här tidigare. Men friska upp mitt minne är du snäll. Är din relativistiska hållning rörande filmvetenskap även giltig för de övriga deskriptiva konsterna?
Det vill säga: vad är din inställning till Litteraturvetenskap, dramavetenskap, konstvetenskap och musikvetenskap?
Samtlig kultur. Att ha den trädiga dumheten att påstå att man på något vis kan sätta något kulturellt på en skala och hävda att det är allmängiltigt är ett tecken på en sådan dumhet att det bara är riktigt snedseglade individer som tror det. Jag tror dock inte ens att den mest rigida recensentfånen (eg. Orvar Säfström) är så högtfärdigt arrogant att han tror att den åsikt han yttrar är ett objektivt faktum - men det är nog ändå den profession vars relativa representation av medelmåttor är som högst. Det roliga är att samtliga av dessa medelmåttor tror att de tillför något med sitt subjektivistiska dreglande. Som om en treårig filmkunskapsutbildning på ett svenskt universitet skulle göra en mellanmjölkssvensson från just en genomsnittlig tyckare till en kunnare om vad som är 'bra', eller vad som är 'dåligt'.

Jag har blivit personligt antastad av den här typen av låtsasvetare några gånger, vid ett tillfälle så var det vid min farfars 70-årsdag. Det var en nisse som hade en utbildning i frankrike som vinsmakare och kännare, och han kunde riktigt raljera över hur ett vin smakade "som en regnig höstafton på Rue du Saussure", och när jag sade att det smakade som toalettpapper så menade han på att jag hade fel.

Uppenbarligen så förstod jag inte mina egna smaklökar, eller min egna känsloupplevelse. Jag var helt enkelt inte insatt nog i vin för att förstå att det jag just smakat (som jag fortfarande när jag erinrar mig påminner om att få toalettpapper i käften) faktiskt var gudarnas ambrosia. Att jag tyckte att coca cola var för mig en smakupplevelse som övervägde den där <insert snitsigt franskt vinnamn> var en förolämpning för hela den kulturkännande världen.

Nu är förvisso vin-och-mattyckare särskilt duktiga på att trycka flisiga pinnar upp i sina egna rövar och hylla sin egen förträfflighet, men det grundar i samma befängda nonsens att bara för att några kulturkossor enats om att A minsann är oemotsägligt bättre än B så är det någon slags mätbart faktum. Det spelar ingen roll att jag tycker att pilgrimsmusslor smakar som en nykläckt snorloska, de är helt enkelt godare än en 'Super Star' med extra gurksallad på Sibylla. Det spelar ingen roll att jag tycker att 'Babel' är en av de tråkigaste och mest ointressanta filmer jag sett, för om jag menar att Die Hard 1 för mig är bättre som film så har jag helt enkelt fel.

Och det är på något vis här som hela den här tyckandeeliten hamnar i soptunnan. Här är några människor som ägnat år av utbildning på att veta saker som jag kan tycka vara en rolig hobby, att kunna mycket om frimärken är säkert stimulerande, och jag kan förstå att om man skriver fakta om dessa frimärken (eller vad för kultur det nu är) så är det finemang. Säg att frimärket trycktes med en Tschevzpress anno 1879 i Sibirien och att de använde bark från idisslade Volgaträd, men dessa 'recensenter' slutar inte där. De börjar snacka om att frimärken framställda från idisslade Volgaträd är allmängiltigt oemotstridligt bättre än Kalle Anka-frimärket för 6:50 anno 2008.

Det ter sig för mig som om att föra en PC vs. MAC-debatt och efter några års utbildning i datateknik och sedan göra något så oerhört dumt som att spä på dynga på högen och säga att PC är bättre, och att minsann alla som tycker något annat har fel.

Det spelar ingen roll hur många års utbildning du har, det är fortfarande samma jävla tomsinta tyckande. Vemsomhelst kan säga vad de har för åsikt, det är inget man i min åsikt bör premieras för. Det är i min mening en icke-profession, en analogisk motsvarighet till en 'min pappa är brandman'-yttrandeförmåga.

Jag har inget överhuvudtaget emot människor som säger vad de tycker om film eller kultur, särskilt inte när de berikar debatter med kunskap de förvärvat genom åren genom gedigen erfarenhet. Absolut inte. Men när de gör klavertrampet att börja hävda att deras smak är bättre än någon annans, eller att deras kunskap gör dem till någon slags kulturell kompass över vad som är bra, dåligt, respektive medelmåttigt så blir jag bara förbannad.

Jag gillar Tolkien som fan, och i min åsikt så är han bättre än Eddings. Men jag skulle aldrig sänka mig till nivån och sätta mig och skriva i t.ex. fantasymagasin om hur fel Eddings-fantasterna har bara för att jag kan en jävla massa om Tolkien. Inte ens om jag var lika bevandrad i båda författarnas bakgrund, utbildning, och förmåga så skulle jag vara dum nog att hävda t.ex. att det är ett obestridligt faktum att Tolkien är en bättre författare. Jag kan skriva här att jag tycker det, och jag kan på ett putslustigt vis kasta paj på Eddingsfantasterna - det är en sak. Men att dra det till sin spets och ha det som någon slags profession, det är nog ett av de mest larviga yrken jag kan föreställa mig. Kunskapen, absolut ja. Tyckandet, åt helvete.

Jag skrev för övrigt ett bloginlägg om ett liknande ämne.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Så jag har förstått dig rätt om jag säger att du menar att ingen gemensam "grammatik" för kulturupplevelser finns?
En post av Moonsky är lika relativt genomtänkt och välskriven som en från dig. En krönika av Linda Skugge kan inte objektivt kritiseras för att vara mindre välskriven än en text från någon som faktiskt behärskar språket. Edet och Sandvik är relativt sett lika bra toapapper. Det finns ingen kvalitetsmässig skillnad värd att nämna mellan en porrfilms dialog och den in the dark knight returns. Michelangelo och jag är lika stora konstnärer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
böglyft
Avstängd
Posts: 92
Joined: 2008-03-20 5:44:10

Post by böglyft »

fisk wrote:Samtlig kultur. Att ha den trädiga dumheten att påstå att man på något vis kan sätta något kulturellt på en skala och hävda att det är allmängiltigt är ett tecken på en sådan dumhet att det bara är riktigt snedseglade individer som tror det. Jag tror dock inte ens att den mest rigida recensentfånen (eg. Orvar Säfström) är så högtfärdigt arrogant att han tror att den åsikt han yttrar är ett objektivt faktum - men det är nog ändå den profession vars relativa representation av medelmåttor är som högst. Det roliga är att samtliga av dessa medelmåttor tror att de tillför något med sitt subjektivistiska dreglande. Som om en treårig filmkunskapsutbildning på ett svenskt universitet skulle göra en mellanmjölkssvensson från just en genomsnittlig tyckare till en kunnare om vad som är 'bra', eller vad som är 'dåligt'.

Jag har blivit personligt antastad av den här typen av låtsasvetare några gånger, vid ett tillfälle så var det vid min farfars 70-årsdag. Det var en nisse som hade en utbildning i frankrike som vinsmakare och kännare, och han kunde riktigt raljera över hur ett vin smakade "som en regnig höstafton på Rue du Saussure", och när jag sade att det smakade som toalettpapper så menade han på att jag hade fel.

Uppenbarligen så förstod jag inte mina egna smaklökar, eller min egna känsloupplevelse. Jag var helt enkelt inte insatt nog i vin för att förstå att det jag just smakat (som jag fortfarande när jag erinrar mig påminner om att få toalettpapper i käften) faktiskt var gudarnas ambrosia. Att jag tyckte att coca cola var för mig en smakupplevelse som övervägde den där <insert snitsigt franskt vinnamn> var en förolämpning för hela den kulturkännande världen.

Nu är förvisso vin-och-mattyckare särskilt duktiga på att trycka flisiga pinnar upp i sina egna rövar och hylla sin egen förträfflighet, men det grundar i samma befängda nonsens att bara för att några kulturkossor enats om att A minsann är oemotsägligt bättre än B så är det någon slags mätbart faktum. Det spelar ingen roll att jag tycker att pilgrimsmusslor smakar som en nykläckt snorloska, de är helt enkelt godare än en 'Super Star' med extra gurksallad på Sibylla. Det spelar ingen roll att jag tycker att 'Babel' är en av de tråkigaste och mest ointressanta filmer jag sett, för om jag menar att Die Hard 1 för mig är bättre som film så har jag helt enkelt fel.

Och det är på något vis här som hela den här tyckandeeliten hamnar i soptunnan. Här är några människor som ägnat år av utbildning på att veta saker som jag kan tycka vara en rolig hobby, att kunna mycket om frimärken är säkert stimulerande, och jag kan förstå att om man skriver fakta om dessa frimärken (eller vad för kultur det nu är) så är det finemang. Säg att frimärket trycktes med en Tschevzpress anno 1879 i Sibirien och att de använde bark från idisslade Volgaträd, men dessa 'recensenter' slutar inte där. De börjar snacka om att frimärken framställda från idisslade Volgaträd är allmängiltigt oemotstridligt bättre än Kalle Anka-frimärket för 6:50 anno 2008.

Det ter sig för mig som om att föra en PC vs. MAC-debatt och efter några års utbildning i datateknik och sedan göra något så oerhört dumt som att spä på dynga på högen och säga att PC är bättre, och att minsann alla som tycker något annat har fel.

Det spelar ingen roll hur många års utbildning du har, det är fortfarande samma jävla tomsinta tyckande. Vemsomhelst kan säga vad de har för åsikt, det är inget man i min åsikt bör premieras för. Det är i min mening en icke-profession, en analogisk motsvarighet till en 'min pappa är brandman'-yttrandeförmåga.

Jag har inget överhuvudtaget emot människor som säger vad de tycker om film eller kultur, särskilt inte när de berikar debatter med kunskap de förvärvat genom åren genom gedigen erfarenhet. Absolut inte. Men när de gör klavertrampet att börja hävda att deras smak är bättre än någon annans, eller att deras kunskap gör dem till någon slags kulturell kompass över vad som är bra, dåligt, respektive medelmåttigt så blir jag bara förbannad.

Jag gillar Tolkien som fan, och i min åsikt så är han bättre än Eddings. Men jag skulle aldrig sänka mig till nivån och sätta mig och skriva i t.ex. fantasymagasin om hur fel Eddings-fantasterna har bara för att jag kan en jävla massa om Tolkien. Inte ens om jag var lika bevandrad i båda författarnas bakgrund, utbildning, och förmåga så skulle jag vara dum nog att hävda t.ex. att det är ett obestridligt faktum att Tolkien är en bättre författare. Jag kan skriva här att jag tycker det, och jag kan på ett putslustigt vis kasta paj på Eddingsfantasterna - det är en sak. Men att dra det till sin spets och ha det som någon slags profession, det är nog ett av de mest larviga yrken jag kan föreställa mig. Kunskapen, absolut ja. Tyckandet, åt helvete.

Jag skrev för övrigt ett bloginlägg om ett liknande ämne.
De kan bestämma sådana där saker eftersom de har högre status än du i samhället. Inget att vara så jävla bitter över. ;D
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Så jag har förstått dig rätt om jag säger att du menar att ingen gemensam "grammatik" för kulturupplevelser finns?
En post av Moonsky är lika relativt genomtänkt och välskriven som en från dig. En krönika av Linda Skugge kan inte objektivt kritiseras för att vara mindre välskriven än en text från någon som faktiskt behärskar språket. Edet och Sandvik är relativt sett lika bra toapapper. Det finns ingen kvalitetsmässig skillnad värd att nämna mellan en porrfilms dialog och den in the dark knight returns. Michelangelo och jag är lika stora konstnärer.
Majoriteten kan enas om att surströmming smakar gott, det har ändå ingen betydelse för hur den upplevs för mig (jag tycker att det smakar förjävligt). Upplever någon porrfilmsdialog som bättre än dialogen i dark knight så vore det väl för urbota dumt att hävda att den personen har fel. Vad som upplevs som bra respektive dåligt är subjektiva yttringar och har inget med någon vetskap att göra.

Det är det här som är det största felet med demokrati i allmänhet, folk får för sig att sanningshalten ligger i någon slags rösträknande. Enas en hög dårfinkar om att det är en god idé att bränna hästar på onsdagar så finns det inte en tillstymmelse till kritiskt tänkande för att sätta sig emot detta. Att det nu handlar om tyckande kring film, och att det är en minoritet som försöker hävda att de vet bäst gör inte saken bättre.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply