Teaterpjäs

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Teaterpjäs

Post by phonak »

Hej
Någon som har ett bra tips på teaterpjäser?
Pjäser som har anknytning till någon större historisk händelse är mer intressant, t.ex såg jag en pjäs som handlade om Slaget om Mecca.
Allt av intresse, Tack.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Bara rent allmänt eller bör de gå för närvarande?

Jag såg dramatens uppsättning Tre Kronor med tre stycken Strindbergpjäser som faktiskt var väldigt bra alla tre. (även om Gustav Vasa var väl fragmentarisk i sin bearbetning)

Kode var en ruskigt bra pjäs om du hittar någon stans som spelar den nu. Handlar om Kodemordet.

Albert Speer och Sanningen var lysande som pjäs, men den har väl inte satts upp på ett tag.

Bland klassikerna rekommenderar jag Onkel Vanja. Men den har ju ingen historieanknytning.

Är du i Göteborg ska du så klart försöka få biljetter till Korpen

Eller De Onda (Niklas Rådström är en av våra riktigt duktiga berättare så jag kan nästa lova att den är bra utan att ha sett den)

Stockholm verkar inte erbjuda några höjdare för närvarande... men Hamlet 2.0 kan vara okej.

Rent generellt så tycker jag det bästa är att kolla upp fria teatergrupper som saligen insomnade Teater Bhopa i Göteborg. De brukar ha rätt så kul grejer på gång.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Henry V

WE FEW
WE LUCKY FEW
WE BAND OF MISANTHROPIC LOSERS!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Tackar och bockar!
Post Reply