Absolut Vodka äntligen sålt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag såg en ganska insatt kille på nyhetsmorgon (kom inte ihåg vem han var eller exakt vilken position han hade, branding var det han var ganska haj på) som absolut inte trodde att det skulle bli ett franskt märkte, om inte annat så kommer det bli ännu mer svenskt och att de kommer ha ett annat perspektiv på det svenska som inte svenska kanske har.
Last edited by stealth on 2008-04-03 9:05:50, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
maciato wrote:Äsch, korkat att låna i första hand.
Och i längden måtte vi väl förfan tjäna pengarna på något sätt om vi vill kunna betala av skulden.
Men det är klart. Vi skattebetalare kommer ju få svida på och slita oss igenom detta med.

Och har iofs. svårt att tro att det är bättre att göra en jätteaffär än att istället öppna upp flera inkomstkällor som staten kan vara med och tjäna egna pengar på. Varför sälja det svenskaste vi har. Fransmän därtill, ska vi dricka vodka med tanniner i snart då...
Det har redan förklarat, men ok, vi tar det en gång till:

Staten slipper att betala 2,2 miljarder kronor/år i ränta på nuvarande skuld. Vi förlorar 700 miljoner kronor i intäkter/år. Summan av kardemumman är att staten sparar 1,5 miljarder kronor/år. DVS, staten kan använda 1,5 miljarder mer kronor/år till behövliga saker än vad som hade varit möjligt om vi hade behållt V&S.
Detta givetvis förutsatt att pengarna verkligen används för att betala av statsskulden.
Borgarna kan ha andra planer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Big_Bird wrote:Detta givetvis förutsatt att pengarna verkligen används för att betala av statsskulden.
Borgarna kan ha andra planer.
De kanske lägger en slant på sjukvårded som idag är under all kritik.

Jag tror inte att en krona av vinsten kommer gå till statsskulden.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Skattelättnader.
För 55 miljarder kan man finansiera skattelättnader i två mandatperioder och sen får sossarna ta över världens jävla röra när de kommer till makten igen och därmed bara sitta en mandatperiod.

;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Herregud folk. Läser ni itne nyheter eller kollar på nyheter? Det är redan klubbat och klart att varenda krona kommer att gå till att betala av på statsskulden.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK ... 16691.aspx

Till skillnad från sossarna, så håller borgarna vad de lovat och sagt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Till skillnad från sossarna, så håller borgarna vad de lovat och sagt.
Naivt?

Bortsett från färgen på slipsarna är inte skillnaden särdeles stor.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Herregud folk. Läser ni itne nyheter eller kollar på nyheter? Det är redan klubbat och klart att varenda krona kommer att gå till att betala av på statsskulden.

https://www.riksgalden.se/templates/RGK ... 16691.aspx

Till skillnad från sossarna, så håller borgarna vad de lovat och sagt.
Och betalningen på statsskulden kommer gå till att finansiera skattelättnader. Slutsumman för statens finanser är noll och slutsumman för Reinfeldts och Bildts finanser är avsevärd.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Baurken
Posts: 171
Joined: 2007-07-14 22:34:58

Post by Baurken »

Visst är det ganska bra att V&S har blivit sålt, Eftersom man kan betala av statsskulden. Men staten säljer fler och fler av sina bolag så till sist blir nog deras enda inkomst skattepengar. Och då lär nog skatterna höjas.

Bra på ett sätt, dålig på ett annat.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Naivt?

Bortsett från färgen på slipsarna är inte skillnaden särdeles stor.
Förvisso sant, och ändå så finns det ett så otroligt stort hat mot de blåa bland de röda trots att skillnaden bara är färgen på deras slipsar. Människor är roliga.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Och betalningen på statsskulden kommer gå till att finansiera skattelättnader. Slutsumman för statens finanser är noll och slutsumman för Reinfeldts och Bildts finanser är avsevärd.
Hade du jobbat så hade du inte klagat över att få lite mer pengar i plånboken varje vecka istället för att de stjäls ifrån dig innan du ens sett röken av dem...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS wrote:Hade du jobbat så hade du inte klagat över att få lite mer pengar i plånboken varje vecka istället för att de stjäls ifrån dig innan du ens sett röken av dem...
Han jobbar. Det kanske du inte la märke till.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Baurken wrote:Visst är det ganska bra att V&S har blivit sålt, Eftersom man kan betala av statsskulden. Men staten säljer fler och fler av sina bolag så till sist blir nog deras enda inkomst skattepengar. Och då lär nog skatterna höjas.

Bra på ett sätt, dålig på ett annat.
Att vi har så höga skatter som vi har idag beror på tre saker:

1) Upprätthålla vår förlegade syn på välfärd (semi-kommunistisk)
2) Betala ränta och amorteringar på statsskulden
3) Militär och samhällstjänster

Raderar vi punkt två där så skulle skatterna kunna sänkas ganska märkbart. Det rör sig om 37 miljarder/år i bara räntor, på det ska det amorteras. Det viktiga är dock att göra sig av med den del av skulden som är i utländsk valuta, vilket man nu börjat göra.


Och att staten skulle bli pank bara för att den säljer ut företag behöver vi knappast oroa oss över. Statens inkomster 2007 låg på 854 miljarder kronor. V&S stod i sammanhanget för 0,082% alltså 8,2 promille av inkomsterna.

Totalt så står ALLA statliga bolag samt total utdelning i alla bolag där staten har ägande för 5% av de totala inkomsterna, ca 53 miljarder Källa. Att staten kommer att sälja ut ALLA innehav finns det ingen risk till. Men OM så skulle ske så skulle vi inte längre ha någon statsskuld.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

nem wrote:
Bortsett från färgen på slipsarna är inte skillnaden särdeles stor.
Båda har röda?

Image
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Och betalningen på statsskulden kommer gå till att finansiera skattelättnader. Slutsumman för statens finanser är noll och slutsumman för Reinfeldts och Bildts finanser är avsevärd.
Hade du jobbat så hade du inte klagat över att få lite mer pengar i plånboken varje vecka istället för att de stjäls ifrån dig innan du ens sett röken av dem...
Andrej har visserligen redan påpekat detta, men jag har ett jobb och jag betalar rätt mycket i skatt.

Visst, jag gillar att få mer pengar i plånboken, men om jag fick välja skulle ändå den minskade utlandsräntan plöjas ner i vård och skola istället.
Detta trots att jag inte är sjuk och jag var sig har eller planerar några barn.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

syntetisk wrote:
nem wrote:
Bortsett från färgen på slipsarna är inte skillnaden särdeles stor.
Båda har röda?

Image
Skillnaden är att Göra Persson aldrig skulle komma på tanken att bära en blå slips i en debatt.
Reinfeldts slips är t o m rödare en Perssons.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Andrej har visserligen redan påpekat detta, men jag har ett jobb och jag betalar rätt mycket i skatt.

Visst, jag gillar att få mer pengar i plånboken, men om jag fick välja skulle ändå den minskade utlandsräntan plöjas ner i vård och skola istället.
Detta trots att jag inte är sjuk och jag var sig har eller planerar några barn.
Tillfälliga inkomster bör inte satsas på långsiktiga åtaganden. Tänk att du är arbetslös och vinner 15 miljoner på Lotto. Du köper dig ett flashigt hus, det senaste av allt, egen personal osv... Sedan en dag står du där utan en enda krona kvar på kontot. Nej, så vill inte jag ha det. Bättre då att satsa på något som gynnar oss långsiktigt. Vilket avbetalningen på statsskulden gör.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Andrej har visserligen redan påpekat detta, men jag har ett jobb och jag betalar rätt mycket i skatt.

Visst, jag gillar att få mer pengar i plånboken, men om jag fick välja skulle ändå den minskade utlandsräntan plöjas ner i vård och skola istället.
Detta trots att jag inte är sjuk och jag var sig har eller planerar några barn.
Tillfälliga inkomster bör inte satsas på långsiktiga åtaganden. Tänk att du är arbetslös och vinner 15 miljoner på Lotto. Du köper dig ett flashigt hus, det senaste av allt, egen personal osv... Sedan en dag står du där utan en enda krona kvar på kontot. Nej, så vill inte jag ha det. Bättre då att satsa på något som gynnar oss långsiktigt. Vilket avbetalningen på statsskulden gör.
Jag tror du inte läser vad jag skriver. Om det beror på oförmåga eller ovilja bryr jag mig ärligt talat inte om.

Jag motsäger mig inte avbetalningen på statsskulden. Om vi nu sålt vin & sprit så är förmodligen en avbetalning på statsskulden den bästa investering vi kan göra.

Vad jag däremot önskar är att denna skall komma oss tillgodo som ökade resurser för vård och skola (två områden som det står dokumenterat illa till med i landet) istället för i form av en en skattesänkning.

Skattesänkningar är nice, särskilt för oss välbetalda storstadsbor, men för staten som sådan är det ett nollsummespel, för Sveriges finanser är skillnaden mellan att betala pengar till folket eller till utländska kreditörer inte särskilt stor. Visst, du och jag får ett par hundra mer i månaden som vi lägger på öl på krogen vilket i sin tur går tillbaka i några procent till staten, men på det hela taget... och vad händer om vi lägger våra nya skattepengar på eget sparande istället?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

XitArS wrote:Att vi har så höga skatter som vi har idag beror på tre saker:

1) Upprätthålla vår förlegade syn på välfärd (semi-kommunistisk)
2) Betala ränta och amorteringar på statsskulden
3) Militär och samhällstjänster
Skulle du vilja byta mot systemet de har i USA?

Ett bra sjukvårdssystem kostar oss kosingen. Men det hade garanterat kostat mycket mer per individuellt fall om allt skulle betalas med hjälp av försäkringar. Framförallt hade det gått åt skogen för många låg- och medelinkomsttagare.

Man skulle vilja önska att sjukvården blev bättre och mer effektiv dock.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ramza wrote:Man skulle vilja önska att sjukvården blev bättre och mer effektiv dock.
Ett av de stora problemen är att man har genomfört så många "effektiviserande" och "kostnadsbesparande" åtgärder inom sjukvården så att till exempel läkarsekreterarna har försvunnit.

För det är ju fullständigt vettigt att någon med en timlön på 250+ kronor i timmen skall renskriva journalanteckningar istället för att någon med en timlön på cirka 125 kronor ska göra det. Särskilt som en heltidsanställd läkarsekreterare förmodligen skulle kunna täcka upp tre läkare som plötsligt skulle få två till tre timmar mer effektiv patienttid om dagen, vardera.

Men när man ska spara pengar så drar man ner på personal som gör saker andra skulle kunna göra... om de inte administerar det vill säga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Big_Bird wrote:Ett av de stora problemen är att man har genomfört så många "effektiviserande" och "kostnadsbesparande" åtgärder inom sjukvården så att till exempel läkarsekreterarna har försvunnit.

För det är ju fullständigt vettigt att någon med en timlön på 250+ kronor i timmen skall renskriva journalanteckningar istället för att någon med en timlön på cirka 125 kronor ska göra det. Särskilt som en heltidsanställd läkarsekreterare förmodligen skulle kunna täcka upp tre läkare som plötsligt skulle få två till tre timmar mer effektiv patienttid om dagen, vardera.

Men när man ska spara pengar så drar man ner på personal som gör saker andra skulle kunna göra... om de inte administerar det vill säga.
Jag menade inte riktigt samma sak som landstinget menar när jag sa att jag effektiviteten skulle förbättras. Jag tänkte mer på de långa köerna som finns inom vårdsystemet.

Jag anser att finns stora problem med hur vissa saker sköts av landstinget. T.ex., att öka kvaliteten på vård gör man genom att stänga avdelningar. Det är ju absurt.


Det krävs en knepig ordbok när man skall förstå politiska termer:
Effektivisera - Spara pengar (verkar inte ha något med processen att göra?)
Öka kvaliteten - Minska antalet platser för patienter (och inte öka resurserna)

Det försvinner antagligen fruktansvärda belopp på att upprättahålla byråkratin inom sjukvården. En majoritet av pengarna går kanske till just det. Man kan bara sucka åt det och vara nöjd att staten ändå satsar så mycket pengar på sjukvården.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
Post Reply