Sms-lån, bu eller bä?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Sms-lån, bu eller bä?

Post by syntetisk »

Det är otroligt mycket snack, reklam och skriverier om alla dessa sms lån. Läste precis på e24.se om hur kronofogden fick ta emot över 20 000 anmälningar om "betalningsföreläggande" som gällde sms-lån, år 2007.

Det som jag dock tycker är intressant är att det pratas väldigt mycket om hur det skuldsätter ungdomar. På E24 så menar de att endast 32% är mellan 18 och 25. Det är väl ändå en tredjedel av Sveriges köpstarka målgrupp!? Jag skulle i så fall vilja påstå att sms-lånen "drabbar" Sveriges befolkning ganska jämt. I mina ögon så spelar alltså medierna och kronofogden på att det är ungdomar som blir skuldsatta, men struntar i att belysa de 68 procent i ålderspannet 26+.

En annan grej som aldrig verkar komma upp är hur många som faktiskt tar sms lån. Säg att det var 40 000 år 2007, då har vi en fruktansvärt hög siffra. Var det 4 000 000 så kanske det är en ganska rimlig, vad vet jag. Det finns många s.k. "skuldfällor".

En annan intressant sak som de tar upp är att 60% av de skuldsatta ungdomarna, redan har skulder registrerade hos kronofogden. Jag förstår inte hur och varför snabblåns företagen slipper/inte vill köra en kreditkoll på lånetagarna. Det skulle uppenbarligen besparat många personer stora problem idag, och även låneföretagen.


Vad tror ni, kommer det komma lagstiftning som reglerar sms-lånen. Är det aktuellt eller ens möjligt?

Mer om ämnet går att läsa på:
http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/a ... el=1991720
http://www.aftonbladet.se/ledare/article2112448.ab
http://www.webfinanser.com/site/artikel ... 837&feed=0
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 5&rss=2216

Edit, fler källor:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=743124
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=738060
Last edited by syntetisk on 2008-07-29 11:47:32, edited 2 times in total.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

de riktar sig till grupper som inte kan få lån pga att de inte HAR pengar detta är en hal väg att gå så enligt mig är det bara dumt. Gå in på ur.se och kolla på joost de har en najs doku om detta:D
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

SMS-lån är en av de bästa affärsidéerna som kommit detta århundrade.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

SMS lån suger.

Det är som en lånehaj som söker upp knarkberoende och sedan lånar dem pengar, för att kräva deras njurar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är inte lånen det är fel på i botten, det är låntagarna.
Visst, det är ockerränta. Men när frilansutbetalningen plötsligt dröjer två veckor till nästa körning i utbetalningssystemet så är SMS-lån räddningen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Big_Bird wrote:Det är inte lånen det är fel på i botten, det är låntagarna.
Agree.

Man får väl tänka efter före och fanimig ta ansvar för sina handlingar. Fattar man dåliga beslut gång på gång på gång på gång kan man väl inte (alltid) förvänta sig att någon annan hela tiden skall ta ansvar.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

"Det är inte knarklangaren på skolgården det är fel på i botten, det är konsumenterna."
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Moonsky wrote:"Det är inte knarklangaren på skolgården det är fel på i botten, det är konsumenterna."
Ja? Måste man köpa knark för att det finns?
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Moonsky wrote:"Det är inte knarklangaren på skolgården det är fel på i botten, det är konsumenterna."
I princip ja. Finns väl ett passade talesätt: "Är huvudet dumt får kroppen lida".

Och som xxKRILLE-THE-KILLERxx säger, bara för att något finns, MÅSTE man köpa/nyttja/gå på det då?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

elvenman wrote:I princip ja. Finns väl ett passade talesätt: "Är huvudet dumt får kroppen lida".

Och som xxKRILLE-THE-KILLERxx säger, bara för att något finns, MÅSTE man köpa/nyttja/gå på det då?
Nej, men för många personer så blir det lätt att de går i fällan när de konstant blir bombarderade av reklam överallt.
Alla är inte lika smarta som du - det är synd om dem som går i fällan.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky wrote:
elvenman wrote:I princip ja. Finns väl ett passade talesätt: "Är huvudet dumt får kroppen lida".

Och som xxKRILLE-THE-KILLERxx säger, bara för att något finns, MÅSTE man köpa/nyttja/gå på det då?
Nej, men för många personer så blir det lätt att de går i fällan när de konstant blir bombarderade av reklam överallt.
Alla är inte lika smarta som du - det är synd om dem som går i fällan.
Klart det är, och klart att folk bör informeras om ockerräntorna och hur urbota dumt det är att låna pengar för att täcka upp för utgifter man inte har pengar till.
Men SMS-lån har hjälpt mig ur jävligt tighta knipor och det går att ta dem med ganska gott samvete om du vet att du kan betala tillbaka inom en månads tid. Det vill säga när du tar dem för att täcka upp för inkomster som du inte fått och som du inte har tid att vänta på.

Typexempel:
Du studerar.
Det är sommarlov.
Du har timanställning.
Därför får du lön inte i slutet på den månad du har jobbat utan i slutet på nästa månad.
Du har fortfarande hyra, transport- och mat-kostnader.
Dina föräldrar kan/vill inte låna dig mer pengar.
Du känner inte att socialen kommer ge dig pengar eftersom du ju defacto har ett jobb.
Din arbetsgivare är en rigid jävel som inte vill ge dig förskott.
Vad göra?
SMS-lån.

Jämförelsen med knarklangare är rätt tunn om jag får säga min åsikt.
En bättre liknelse är:
Det är inte ICA-handlaren det är fel på, det är människorna som har ätstörningar som behöver hjälp.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

SMS-lån är som tidigare nämnts något som tillfredsställer ett behov. Jag har aldrig gillat att man vill undvika missbruk av en bra tjänst via lagstiftning. Nog måste det väl finnas något annat sätt än lagstiftning att lära folk att det är jävligt allvarliga saker när det gäller lån, oavsett form?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Jag slutar aldrig faschineras av hur folk alltid vill välja den kortsiktiga vägen till sina drömmar.
lither wrote:SMS-lån är en av de bästa affärsidéerna som kommit detta århundrade.
SMS-lån och Jamba.com ;)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

lither wrote:SMS-lån är en av de bästa affärsidéerna som kommit detta århundrade.
På vilket sätt är smslån en av de bästa affärsidéerna? För konsumenten eller för låneinstituten?

Jag har hört från en ganska säker källa att det går ganska dåligt för de som erbjuder sms-lån.
Last edited by syntetisk on 2008-07-29 11:52:17, edited 2 times in total.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

syntetisk wrote:På vilket sät är sms-lån enav de bästa affärsidéerna? För konsumenten eller för låneinstituten?
Om det går bra för konsumenterna så är det väl ingen vidare affärsidé?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Andrej wrote:Om det går bra för konsumenterna så är det väl ingen vidare affärsidé?
Nu var du säkert ironisk, eller kanske sarkastisk. Men de bästa affärsidéerna i mina ögon är de där både entreprenören och konsumenten känner att de har gjort en riktigt bra affär.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

syntetisk wrote:Nu var du säkert ironisk, eller kanske sarkastisk. Men de bästa affärsidéerna i mina ögon är de där både entreprenören och konsumenten känner att de har gjort en riktigt bra affär.
De bästa affärsidéerna är den där ett företag tjänar som mest pengar. Man kan alltid tjäna mer pengar och så länge man kan det kommer inget annat komma före pengatjänandet i kvalitetsbestämmande egenskap.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

lillis wrote:De bästa affärsidéerna är den där ett företag tjänar som mest pengar. Man kan alltid tjäna mer pengar och så länge man kan det kommer inget annat komma före pengatjänandet i kvalitetsbestämmande egenskap.
Fast där håller jag inte med dig lillis, strävar man efter att istället erbjuda den "bästa" produkten/tjänsten för konsumenten/kunden (ett s.k. "utifrån och in" -tänk) så kommer det där med att tjäna pengar komma ganska automatiskt. Ett företag måste ha ett existensberätigande. Ju starkare det är, desto stabilare är affärsidéen.

Du borde läsa en bok som heter Reflektera, skriven av Hans Åkerblom. Han är inte lika trångsynt när det kommer till affärsutvekling, till skillnad från andra idag.
Last edited by syntetisk on 2008-04-23 17:22:25, edited 1 time in total.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

syntetisk wrote:Fast där håller jag inte med dig lillis, strävar man efter att istället erbjuda den "bästa" produkten/tjänsten för konsumenten/kunden (ett s.k. "utifrån och in" -tänk) så kommer det där med att tjäna pengar komma ganska automatiskt. Ett företag måste ha ett existensberätigande. Ju starkare det är, desto stabilare är affärsidéen.

Du borde läsa en bok som heter Reflektera, skriven av Hans Åkerblom. Han är inte lika trångsynt när det kommer till affärsutvekling, tllskillnad från andra idag.
Did you ever hear about 'Wall Street'?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tycker SMS-lån är ett bra exempel på en tjänst som skapat en efterfrågan som tidigare inte fanns. Företagen utnyttjar människans ultimata nemesis.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Men vilka är gruppen de riktar sig emot?
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

SpiXx^Orginalet wrote:Men vilka är gruppen de riktar sig emot?
Dumma.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

xxKRILLE-THE-KILLERxx wrote:Dumma.
Fel.

Dumma med mobiltelefoner.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

syntetisk wrote:
lillis wrote:De bästa affärsidéerna är den där ett företag tjänar som mest pengar. Man kan alltid tjäna mer pengar och så länge man kan det kommer inget annat komma före pengatjänandet i kvalitetsbestämmande egenskap.
Fast där håller jag inte med dig lillis, strävar man efter att istället erbjuda den "bästa" produkten/tjänsten för konsumenten/kunden (ett s.k. "utifrån och in" -tänk) så kommer det där med att tjäna pengar komma ganska automatiskt. Ett företag måste ha ett existensberätigande. Ju starkare det är, desto stabilare är affärsidéen.

Du borde läsa en bok som heter Reflektera, skriven av Hans Åkerblom. Han är inte lika trångsynt när det kommer till affärsutvekling, till skillnad från andra idag.
Att man (som företagsägare) vill att ett företag skall hålla länge (beroende på hög efterfrågan, tänkande utanför någon metafysisk låtsaslåda eller "utifrån och in"-tänk) är ju i grunden baserat på att det då drar in pengar (över en längre tid). Förstår inte riktigt vad det är för idéer du har fått för dig som skulle säga något annat. Det jag skrev säger ju inte ens emot det du skrev och/eller citerade ur en bok.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

lillis har sagt det jag vill ha sagt i denna tråd. Inklusive hans senaste svar.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply