Ont i magen?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Ont i magen?

Post by Joel »

Hej allesammans

Jag får ont i magen ganska ofta, det kniper och ömmar på ett spetsigt sätt. Smärtan letar sig upp i halsen ibland.

Jag har försökt felsöka och det enda vettiga samband värt att nämna är:

Påfrestande sociala situationer = magont om några timmar m. tillhörande diarré.

Detta är som ni säkert förstår något jag hellre lever utan. Vet någon hur man fixar?

PS. Inför (inte under) sociala situationer jag (tydligen) finner påfrestande känner jag vågor av obehag i min mage, typ som att känna ett våg av svett skölja över dig (bildligt talat, hoppas ni förstår) fast avgränsat till endast magen och känslan är inte varm och blöt som svett utan mer som spännt obehag. Jag tror inte det är likställt med "fjärilar i magen."

Hade varit grymt tacksam om ni delade med er av den eventuella visdom i ämnet ni bär på.
meh
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

En jävligt urbota dum idé; vad sägs om att gå till en läkare?

Det kan vara allt från psyket till cancer som jävlas med dig, baserat på de ynka symtom du uppgett.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Nervositet som får magens muskler att spänna sig... Typ steget värre en bara fjärillar... Jag har iaf. fått sådär också... Konstig känsla i magen + illamående och svag diarre... Men att få ont i magen har jag inte varit med om vid dessa tillfällen...
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Ont i magen?

Post by kqr »

Jag känner helt klart igen det, och det känns som att det borde vara normalt om det är som du säger, inför påfrestande situationer. Är inte det en bit av att vara människa?
Men några timmar låter i och för sig som lite väl länge. När jag står inför något som inte känns bra kan det kännas dåligt i magen (nervositet) men det brukar avta så länge jag slutar tänka på det.
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

ingen expert men dricker du mejeri produkter så e de inte helt omöjligt att du är lactos intollerant eller hur de stavas :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

McTw1st wrote:ingen expert men dricker du mejeri produkter så e de inte helt omöjligt att du är lactos intollerant eller hur de stavas :)
Och laktosintolerans är något som kan komma plötsligt även om man inte haft problem med det tidigare. (för att förekomma en möjlig fråga)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Consult you local physician?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Hade jäklit ont i det partiet där tarmarna sitter just idag. Jag knallade ner till sjuksköterskan, men hon var upptagen så jag fick sitta utanför och vänta. Jag lyssnade på musik och tog det lungt, när hon hade tid med mig så hade nästan allt släppt. Hon sa att berodde troligen på stress och hon gav mig fyra tuggtabletter mot stress. Och nu sitter jag här, mår myspys och äter glass.
Dyslexi
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ramza wrote:Consult you local physician?
Where do you get these crazy ideas..
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

McTw1st wrote:ingen expert men dricker du mejeri produkter så e de inte helt omöjligt att du är lactos intollerant eller hur de stavas :)
Jag dricker inte mjölk, äter inte ost, och sväljer inte margarin.
meh
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Själv får jag ont i magen av kaffe. Om du dricker det kan du prova med att sluta ett par dagar och se vad som händer...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:
McTw1st wrote:ingen expert men dricker du mejeri produkter så e de inte helt omöjligt att du är lactos intollerant eller hur de stavas :)
Jag dricker inte mjölk, äter inte ost, och sväljer inte margarin.
Glass, såser med grädde, pucko, choklad?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nej inga mejeriprodukter eller produkter som innehåller mejeriprodukter.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:Nej inga mejeriprodukter eller produkter som innehåller mejeriprodukter.
Då låter stress troligt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Big_Bird wrote:Då låter stress troligt.
Jag ska besöka en psykolog?
meh
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Uppsök en läkare och gråt över faktumet att du har magsäckscancer.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

wille wrote:Uppsök en läkare och gråt över faktumet att du har magsäckscancer.
Varför ska jag det?
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:
Big_Bird wrote:Då låter stress troligt.
Jag ska besöka en psykolog?
Låter onödigt. Men om du tror det hjälper.
Vad du ska börja med är att se över din livsstil och se om du kan ändra på något för att minska stressen i din vardag.
Fundera över dina matvanor, äter du mycket snabbmat? Stressar du med maten?
Hur ser din arbetssituation ut? Hur ser ditt privatliv ut? Har du bekymmer som kan bidra till att du upplever stress?

Om du inte kan bearbeta det själv så kan det hända att du behöver uppsöka en psykolog, men jag skulle inte börja där.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det finns inga direkta åtgärder jag kan vidta för att minska stressen, om det inte är oro för att missa bussen så är det oro för att provet ska gå dåligt, etc.

Jag har precis börjat hålla en stenåldersdiet, det hade varit mycket lustigt om maten var boven.

Tack för ditt engagemang.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Joel wrote:Det finns inga direkta åtgärder jag kan vidta för att minska stressen, om det inte är oro för att missa bussen så är det oro för att provet ska gå dåligt, etc.

Jag har precis börjat hålla en stenåldersdiet, det hade varit mycket lustigt om maten var boven.

Tack för ditt engagemang.
Fick magkatarr/magsår på grund av livssituationsrelaterad stress för två år sedan. Låt oss bara säga att jag är empatisk till din situation :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Detonater
Posts: 230
Joined: 2005-01-07 22:55:15

Post by Detonater »

läs metro idag. har ungefär samma känsla ont i magen av någon random anledning. läste idag på metro att det var tester som visade att listerin kan orsaka ont i magen på grund av att ämnet i det kan döda bakterier i magen. kanske är det samma prob du har.
"Veni, Vedi, Vici"
"I Came, I Saw, I Conquered"
Post Reply