Fråga om luftgevär

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Allmänt prat - /b/?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
maggot.se
Posts: 29
Joined: 2008-07-08 18:49:27
Location: Varberg/Halland

Post by maggot.se »

Skjuta djur med luftgevär? Låter som om risken för djurplågeri är ganska uppenbar. Litet mål, liten kula, låg utgångshastighet, låg anslagsenergi.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mackebacke wrote:Ni som säger att skator ska skjutas pga dom är skadedjur, Det är samma sak som jag säger nu ska jag ut och skuta er och alla andra männsikor inkl mig i armen så den åker bort, För att vi kör bil och förstör miljön..!

Det är ett mycket töntigt uttalande tänk lite..... om det är nån som är bov på vår jord så är det människan, vi är och förblir det dummaste och största skadedjuret föralltid tyvärr..!
Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Intelligens och rationellt tänkande betyder att du är intelligent och kan tänka rationellt, inte att du per definition är värd mer än en skata.

Och hur kommer skrivna lagar in i bilden när det pratas om moral och dylikt hittepå?
meh
User avatar
Mackebacke
Posts: 39
Joined: 2008-03-02 12:39:16

Post by Mackebacke »

Ehm så det är helt lagligt och skjuta djur med ett vanligt luftgevär med en utgångshastighet på 175m/s ? av en privatperson ? nej knappast inte, det krävs lincenser för att göras, och speciella vapen.!

Men du kanske borde testa och skjuta dig själv i röven så ska vi se om det är så skönt med ett luftgevär skriv gärna tillbaks vad du tyckte om det! sen kanske du ändrar åsikt.!





wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Mackebacke wrote:Ni som säger att skator ska skjutas pga dom är skadedjur, Det är samma sak som jag säger nu ska jag ut och skuta er och alla andra männsikor inkl mig i armen så den åker bort, För att vi kör bil och förstör miljön..!

Det är ett mycket töntigt uttalande tänk lite..... om det är nån som är bov på vår jord så är det människan, vi är och förblir det dummaste och största skadedjuret föralltid tyvärr..!
Ska jag vara ärlig knäpper jag glatt en skata eller två om de är till större besvär som de i vissa fall är. Nu säger jag inte att jag gjort det, för det är för tätbebyggt område för det.

Problemet vi hade med skator är att de i grupper attackerade våra och grannans husdjur under dagarna. Och ett välriktat skott sänker utan problem en skata.

Note: Jag kör inte bil och är allmän Djurvän sålänge djuren inte attackerar det jag håller nära och kärt.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ståhl wrote:
AshTray wrote:Nu blev jag också sugen på att köpa nytt luftgevär :P
Fan.
Jag också...
det är ganska skojj att åka ut i skogen å skjuta skator och diverse annat skoj med luftgevär :)
Bli kommunal skyddsjägare istället för att gå ut i skogen för eget nöje ;D
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Testa att skjuta kråkor med älgstudsare istället, det är grejer det.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är alltid lika intressant att diskutera med trädkramare och pälsklappare. Det är ungefär som att diskutera muhammed med en katolik.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Var någonstans på det här forumet ser du spår av de två egenskaperna?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:
wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Var någonstans på det här forumet ser du spår av de två egenskaperna?
Förmodligen 64bits historiens största misskreditering av tusentals medlemmar på 64bits.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Mr Einstein wrote:
Big_Bird wrote:
wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Var någonstans på det här forumet ser du spår av de två egenskaperna?
Förmodligen 64bits historiens största misskreditering av tusentals medlemmar på 64bits.
I aim for perfection.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
maggot.se
Posts: 29
Joined: 2008-07-08 18:49:27
Location: Varberg/Halland

Post by maggot.se »

Big_Bird wrote:
Mr Einstein wrote:
Big_Bird wrote:
wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Var någonstans på det här forumet ser du spår av de två egenskaperna?
Förmodligen 64bits historiens största misskreditering av tusentals medlemmar på 64bits.
I aim for perfection.
jaha, undrade precis hur du skulle bemöta detta ... nu vet jag ..
- Låt inte andras attitydproblem bli dina.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Joel wrote:
wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Intelligens och rationellt tänkande betyder att du är intelligent och kan tänka rationellt, inte att du per definition är värd mer än en skata.

Och hur kommer skrivna lagar in i bilden när det pratas om moral och dylikt hittepå?
Det gör det inte, men jo, intelligens och rationellt tänkande höjer mitt värde över skatans. De två egenskaperna ger mig mer makt än en skata någonsin haft, således: jag har högre värde.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

wille wrote:
Joel wrote:
wille wrote:Att skjuta människor är olagligt. Dessutom är människor bättre än andra varelser, du vet det där med intelligens och rationellt tänkande..
Intelligens och rationellt tänkande betyder att du är intelligent och kan tänka rationellt, inte att du per definition är värd mer än en skata.

Och hur kommer skrivna lagar in i bilden när det pratas om moral och dylikt hittepå?
Det gör det inte, men jo, intelligens och rationellt tänkande höjer mitt värde över skatans. De två egenskaperna ger mig mer makt än en skata någonsin haft, således: jag har högre värde.
Så nu mäter vi värde som funktion av någons makt över andra? Hemskt intressant, det här.
meh
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Har för mej att det är 10J som gäller för ett enkelskotts luftvapen.
Har skjutit väldigt många olika djur med luftgevär när jag var yngre och det var inget jag kände nått speciellt över då.
Men efter jag skjutit ett par sädesärlor med min tävlingsluftpicka för nått år sen eller 2 så fick jag en jävla ågren, så det kommer aldrig bli nått mer sånt för mej.
Vet inte om det är att jag mognat nått eller vad.
Har nu licens på ett par "riktiga" pistoler och skulle aldrig skjuta på nått levande utom kanske i självförsvar.
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Skjuta djur med luftgevär går, men inte med licensfria gevär i sverige.

Luftdrivna kaninvapen är ingen ovanlighet i england.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Fråga om luftgevär

Post by malici0us »

Bumpar lite nu, men men..

Har ett nytt gevär på g, väntar bara på skatteåterbäringen sen lägger jag en beställning.
Först tänkte jag åka över till Danmark och köpa ett licensierat gevär och fiffla över det,
men känner att det inte är värt risken att åka fast.

Det blir istället ett Hatsan 95 4,5mm samt ett Walther Kikarsikte 4x32mm.

Så löjligt kul att ligga och snajpa! Image
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Re: Fråga om luftgevär

Post by Explorer »

pff kikarsikte på luftgevär
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Fråga om luftgevär

Post by malici0us »

Explorer wrote:pff kikarsikte på luftgevär
Vad är det för fel på det nu då? ?!?

Jag tycker det är roligare att skjuta med kikarsikte.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Fråga om luftgevär

Post by mcrj »

196m/s då det är nytt
Mac mini
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Fråga om luftgevär

Post by malici0us »

mcrj wrote:196m/s då det är nytt
Åh fan..bättre än jag trodde!
Dock så lär det ju inte vara sån fart på det nu, fjäder/packningar är antagligen aldrig utbytta och är de det så är det väldigt länge sen.

Inte för att jag inte litar på vad du säger, men har du nån källa? :)
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Fråga om luftgevär

Post by mcrj »

Hehe har haft ett sånt och det var viktiga saker med utgångshastigheten man skulle ju vara värst.
Mac mini
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Fråga om luftgevär

Post by malici0us »

mcrj wrote:Hehe har haft ett sånt och det var viktiga saker med utgångshastigheten man skulle ju vara värst.
Haha, jo sånt va viktigt ;D Tack för hjälpen.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re:

Post by Fenix »

Mackebacke wrote:Ni som säger att skator ska skjutas pga dom är skadedjur, Det är samma sak som jag säger nu ska jag ut och skuta er och alla andra männsikor inkl mig i armen så den åker bort, För att vi kör bil och förstör miljön..!

Det är ett mycket töntigt uttalande tänk lite..... om det är nån som är bov på vår jord så är det människan, vi är och förblir det dummaste och största skadedjuret föralltid tyvärr..!
Ditt dagliga surfande bidrar till miljöförstöringen när din data lagras av storebror.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply