Köpa biiil :G

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lither wrote:
borz wrote:2. Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro.
Men oavsett vad så kommer man med den kommande plug-in-hybridtekniken se på ditt påstående som 2008:s mest felaktiga.
Nope, för den kommer hans påstående om stil och klass att vara.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

lither wrote:
borz wrote:2. Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro.
Fast det där stämmer inte. I USA är det den mest bränsleeffektiva bilen what so over. Och i Storbrittanien ligger den delad fyra.
Men oavsett vad så kommer man med den kommande plug-in-hybridtekniken se på ditt påstående som 2008:s mest felaktiga.
Lither:

I Prius sitter det en 1.5 liters motor som endast Gud vet hur gammal den är. Notera också att jag skriver miljövänlig och inte bränsleeffektiv.

Skall vi snacka bränsleeffektivitet så stämmer inte det riktigt heller. Sitter du i kö 2 - 3 timmar per dag så stämmer kanske ditt påstående, men låter du Prius köra mot ex nya Mini Cooper med dieselmotor så ska du se vilken som är mest bränsleeffektiv. Vill du ha data? Titta på din egen länk!
Topp tre bilar i din lista är dieselbilar!
Den amerikanska länken är skrattretande. Den innehåller endast 2 st dieselbilar och dessa är nästan lika bränslesnåla som Prius.

Tipsa mig om en affär där plug-in hybrider säljs så tänker jag svälja mina uttalanden om 2008... som för övrigt är slut snart!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

borz wrote:I Prius sitter det en 1.5 liters motor som endast Gud vet hur gammal den är.
– borz, meet God.
– Oh hi, borz. 5 years.
borz wrote:Notera också att jag skriver miljövänlig och inte bränsleeffektiv.

Skall vi snacka bränsleeffektivitet så stämmer inte det riktigt heller. Sitter du i kö 2 - 3 timmar per dag så stämmer kanske ditt påstående, men låter du Prius köra mot ex nya Mini Cooper med dieselmotor så ska du se vilken som är mest bränsleeffektiv. Vill du ha data? Titta på din egen länk!
Topp tre bilar i din lista är dieselbilar!
Den amerikanska länken är skrattretande. Den innehåller endast 2 st dieselbilar och dessa är nästan lika bränslesnåla som Prius.
borz, mitt inlägg handlade inte om vilken bil som var den mest miljövänliga bilen i världen. Vad det där däremot handlade om var huruvida ditt uttalande om den verkligen är så miljövänlig som många verkar tro eller inte. Jag håller inte med dig när du säger att den inte är det.

Självklart måste ta hänsyn till vad som menas med ditt påstående; hur miljövänlig anser folk i allmänhet att Toyota Prius är? Med tanke på att den ett flertal gånger har tagit emot priser för att anses vara världens grönaste bil, där bland annat den schweiziska regeringen har låtit göra en undersökning på över 6 000 bilar, så är det inte särskilt problematiskt att dra slutsatsen att världen ser på den som en riktigt miljövänlig bil. Och med det svenska folket, där 87 % anser att miljöaspekten är viktig vid köp av bil, så kan åtminstone jag bara dra en enda slutsats: Toyota Prius är antagligen miljövänligare än många verkar tro.

Ska man jämföra med andra kombisedanbilar (jag gör hellre det än att dra in en Mini Cooper i diskussionen) så är dessutom Prius helt klart i en klass för sig. Bilprovningens miljöingenjör Michael Eng säger "Prius är ett bra val om du vill minska dina koldioxidutsläpp" till Miljöaktuellt.

Slutligen har EU lagt fram ett förslag om att man ska ha som mål att år 2012 så ska alla nya personbilar få släppa ut max 120 g CO2/100 km. Prius har legat under den gränsen under hela 2000-talet och antagligen längre än så.
borz wrote:Tipsa mig om en affär där plug-in hybrider säljs så tänker jag svälja mina uttalanden om 2008...
Varför skulle jag, när jag skrev "med den kommande plug-in-hybridtekniken"?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Tack och åter tack för alla fina inlägg !
Och om jag skall förfina mitt budskap något..

Bilen jag behöver är för det första en kombi och helst med dragkrok.
Och tja, fin och proper bil i mitt fall är en bil som inte är äldre än 10 år. Visst, merca kanske är klass, men jag tycker fortf att bilare som är äldre än låt oss säga -95 ser ut som tegelstenar, oavsett hur exklusiva dom är. (gäller självklart inte sportbilar, eller tidlösa bilar).

Men självklart, kläder spelar också stor roll, och allt hänger inte på bilen. Det viktigaste kriteriet är ju ändå att bilen skall ta mig från punkt A-B.

Den största anledningen till att jag har kollat på just volvo-bilar och audi är för att jag har vänner som dels kan fixa billiga reservdelar och dels är mekaniker på dessa fordon och har erbjudit sig min hjälp.

Sen kan jag faktiskt hålla med snigel, att oavsett hur duktig du är och hur bra arbete du utför, så spelar det mycket stor roll på hur du klär dig, hur du ser ut, hur du för dig och vad du kör för fordon.
Tyvärr, det är fortfarande så 2008, i Sverige.

Men det viktigaste för just mig är att jag skall representera mitt företag som ett stabilt företag, jag skall sälja in mig själv till mina kunder och andas trovärdighet, lycka, kärlek, tro, hopp, ehh you get the point.... ;)
Ni kanske undrar varför i hela fridens namn jag vill ha en kombi och med dragkrok? jo, jag är inte rädd för att arbeta, och i sanningens namn så har jag inte fulltäckande it-jobb för tillfället, utan det kanske just nu innefattar ungefär 50%. I övrig procent kommer jag åka runt som flyttkarl, riva hus, smutsa ner mig, köra bud, transportera föremål, göra grovjobb, städa.. etc..

Och nej, jag kan garantera er att jag inte tänker ha på mig kostym eller skjorta när jag åker på andra jobb än it-jobb, då blir det mer snickarbyxor och arbets-piké.

Några fler förslag på fordon? :D
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Xianze: Då blir en v40 perfect för dina behov. Kolla dock noga! Det är köparens marknad idag - är du det minsta osäker så kolla på en annan bil.

Lither: Jag skapar en ny tråd när jag kommit hem från jobbet. Men en sak kan jag säga.
Du citerar mig men likt förbannat snackar du om helt andra saker. Jag ifrågasätter inte att Prius är en miljöbil det jag försöker säga är att personer som du, glorifierar Prius och tycker att det är Guds gåva till människan. Det du och många andra glömmer bort är miljöpåverkan vid tillverkning samt transporter. Vill du vara grön? Köp en liten dieselbil tillverkad i Europa! Prius är en ikon för miljörörelsen, inget annat.
Och Lither, snälla! Du skrev:
lither wrote:Men oavsett vad så kommer man med den kommande plug-in-hybridtekniken se på ditt påstående som 2008:s mest felaktiga.
Citera inte mig när du ändå snackar om kommande plug-in-hybriden som inte har ett dugg att göra med bilförsäljning år 2008.
Vem av oss här har problem att läsa?
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

xianze wrote:Men det viktigaste för just mig är att jag skall representera mitt företag som ett stabilt företag, jag skall sälja in mig själv till mina kunder och andas trovärdighet, lycka, kärlek, tro, hopp, ehh you get the point.... ;)
När farsan bytte in sin firmabil mot en corvette så gick hans försäljning ner med ca 70%, tydligen ansåg kunderna att farsan tjänade för bra när han körde in o ställde bilen utanför deras kontor, till historen hör att farsan sparat undan pengar i många herrans år för att köpa sin leksak som ahn drömmt om sen han var ung...
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
Rep0
Posts: 19
Joined: 2008-08-19 21:07:54

Post by Rep0 »

Du skriver att du skall ha bilen till att köra skitmed, åka på byggen osv osv.
V40'an är väl inte känd för att ha det största bagageutrymmet precis vilket kanske är lite a och o om man skall köra grejor för städning, bygge eller bara grejor i allmänhet som kan kräva lite ytrymme.
Sen ville du ha drag på bilen, jag tror att en V70 med stor sannolikhet får dra mer än en V40, den har större lastutrymme och är faktist en bekväm bil, kör själv 850 och är mycket nöjd än så länge.
Jag skulle nog förr kollat in en sådan modellsom v70, 855 om jag nu tvunget skulle ha en volvo kombi och köra skit i den med jämna mellanrum.
Renault Laguna är även den en bekväm bil, talar ev egen erfarenhet då frugan har en och jag vart impad över hur bekväm o rymlig den är, vi har 2 hundar av större modell så vi har en stor dubbelbur bak i bilen som bilen svalde utan bekymmer :)
Nackdelen med just v70, 855 kan väl vara att skatten är en aningen dyrare, lite dyrare i drift, där e lagunan bättre med lite billigare skatt och en del billigare i drift fast fördelen med volvona är att det går typ 13 på dussinet om man skall leta beg delar till dom.
Du skall nog inte titta dig totalt blind efter bilar som skall "representera" dig när du agerar it-snubbe utan titta mer på hela bilden med tanke på dina andra sysslor
Utvecklingshämmad
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Fortsätt gärna miljöbilssnacket i den här tråden: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=74755
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Skoda Octavia har riktigt bra lastutrymme, men är kanske inte lika fräsig som en V40
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Hmm kom att tänka på att min Mondeo har jäääääävligt stort bagageutrymme. Är rymlig och ser ut och känns väldigt modern.
Vill du ha lite klös i så varför inte st200?

Denna tex:
http://www.blocket.se/vi/19099517.htm?ca=23_11_s



Gäller dock att välja med omsorg, fullt med slutkörda vrak med elfel. Men hittar du en pärla så blir du garanterat nöjd.
DDS for life!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

http://www.blocket.se/vi/19390073.htm?ca=6_s
den här kanske har du polare som skruva själv är inte bmw så dyr att laga
lämmnar man in på bmw har dom galna priser

eller den här kanske
http://www.blocket.se/vi/19361735.htm?ca=6_s

passat 97 å framåt är inte heller så dum men dom brukar oftast kosta mer än 30 :S

http://www.blocket.se/vi/18904831.htm?ca=6_s
bjuda 30 för den kanske om du kan ändra dig om kombi :P

samma sak med den här
http://www.blocket.se/vi/19166012.htm?ca=6_s
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

e99mran wrote:När farsan bytte in sin firmabil mot en corvette så gick hans försäljning ner med ca 70%, tydligen ansåg kunderna att farsan tjänade för bra när han körde in o ställde bilen utanför deras kontor, till historen hör att farsan sparat undan pengar i många herrans år för att köpa sin leksak som ahn drömmt om sen han var ung...
Självklart kan det slå tillbaka negativt mot än, men tja, jag tror inte att en kombibil för 25-30 tusen kan få den typen av negativ publicitet?
Möjligtvis om man köpte en gammal porsche utan lastutrymme och hade den vråltrimmad och körde runt som en biltjuv? =))

Tack för alla förslag förövrigt, ni har gett mig en och annan tankeställare!
Nu har jag dock hittat en V40 som jag tycker är riktigt fin och det blir antagligen affär på fredag ;) Har lyckats pruta ner den från 30 000 till 23 000, vart hos några vänner på bilvaruhus.se och dom har lyft upp bilen och tittat efter fel, ryckt och dragit i allt som ofta inte håller länge på V40 och gjort en besiktning.

Har även provkört den och tittat runt lite.!
Bilen i fråga är en vinröd Volvo V40 från 1998, har gått 19 000 mil.
Riktigt fräsch inuti och även utanpå, dock lite smårost här och var som är behandlad som syns men ändå väldigt bra i motor och alltid blivit korrekt servad..

Defekter:
2 dåliga vinterdäck.
Bromsbackar fram bör snart bytas.
gummipackning till turbon som kostar 40kr ny.

Så tja. Den är fin, kan skicka upp porrbilder efter inköp !!! :)
Har kollat runt lite och provkört andra bilar men jag har fastnat just för V40 och denna ger väldigt mycket bil för pengarna.

MVH//xianze
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Rep0
Posts: 19
Joined: 2008-08-19 21:07:54

Post by Rep0 »

Var på din vakt bara när du köper en turbobil, kolla gärna när och om dom har bytat den osv. Kolla gärna om dom har kört mycket med släp eller husvagn tex (under förutsättning att bilen e utrustad med drag)
Utvecklingshämmad
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Nu har jag köpt bilen och är toknöjd :)
Den är sööööt :D
Image

Dock så är det någon NEGER som har gått och sparkat lite på kofångarn så jag blir tvungen att plasta... Men så är det väl när man bor inom 1 mils radie från en förort i Göteborg... sånt som händer liksom.

Annars så är jag toknöjd :)

Det första jag tänkte göra med den sen är att ta bort dom där förbannat fula torkarbladen där fram, lacka lister + dörrhandtag m.m.
Sen så får det nog bli lite modifiering i ganska lugn takt så plånboken tillåter, någon GPS-dator skall man väl kunna få in i den till sist också ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

låter som en helt ok bil för slantarna bromsklossar är inte dyrt och man kan byta dom själv på 20-30 min
däck kan du hitta till bra pris här http://www.dackonline.se/
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

snigel wrote:Du får inte glömma att miljöpolitik inte handlar om miljön utan om vad som är trendigt
get the fuck outta here
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Porsche i avklippta jeans och gymnastikskor... Jag vet ju vem jag hade tänkt högst tankar om.
Jag tycker att valmöjligheterna är bristfälliga och kallar ditt exempel för ett falskt dilemma. Jag har högst tankar om mig själv, och jag har varken någon bil, eller snajsiga kläder.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:
nem wrote:Porsche i avklippta jeans och gymnastikskor... Jag vet ju vem jag hade tänkt högst tankar om.
Jag tycker att valmöjligheterna är bristfälliga och kallar ditt exempel för ett falskt dilemma. Jag har högst tankar om mig själv, och jag har varken någon bil, eller snajsiga kläder.
Mitt exempel var just bara ett exempel. Försök inte läsa in för mycket i det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

lord_vasagos wrote:låter som en helt ok bil för slantarna bromsklossar är inte dyrt och man kan byta dom själv på 20-30 min
däck kan du hitta till bra pris här http://www.dackonline.se/
Låter prima skinka ! =)
Köpte vinterdäck igår på något ställe som hette Nima däck och ligger i torslanda, typ ute mitt i ingenstans lite öde, men riktigt billigt och nice :)

betalde 500 spänn för 2st vinterdäck på gamla fälgarna + balansering av alla fyra hjul. så kändes kalas :)
Dessa däcken var ju då begagnade och i gott skick utan torrsprickor etc...
Dock så fanns det även nya däck och massa fälgar där så stället kan verkligen rekommenderas om man kan lite om däck och vet vad man vill ha typ.. :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

har köpt däck så där jag med
är en gubbe här om kring som säljer däck som paranoida gubbar byter efter ett år
däcken är hur fina som helst
perfeckt att få tag i sånna :)

är man riktigt snål kan man rota i kontainrar på däck firmor ofta kastar dom däck med lättare mönster fel på som är nya funkar bra det med :)
men man kan ju ha otur och få nått med kodsläpp eller nått med :P
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

härligt.

Vissa kör volvo, andra kommer senare! ;D
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

uj.. 19k mil. Min 240 har inte ens gått 15 :)
v40 e dock lite roligare ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Ståhl wrote:härligt.

Vissa kör volvo, andra kommer senare! ;D
Tack Ståhl :D
VOLVO POWAHHH... funderar på att gå med i X40 Klubben, har dock inte bestämt mig för om det är tillräckligt kul eller inte...

Om du och Stiiig har vägarna förbi GBG någon gång så är jag ibland med och arrangerar blackrace och utställningar ;)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

xianze wrote:
Ståhl wrote:härligt.

Vissa kör volvo, andra kommer senare! ;D
Tack Ståhl :D
VOLVO POWAHHH... funderar på att gå med i X40 Klubben, har dock inte bestämt mig för om det är tillräckligt kul eller inte...

Om du och Stiiig har vägarna förbi GBG någon gång så är jag ibland med och arrangerar blackrace och utställningar ;)
:) trevligt.
Gå med i x40klubben, har endel polare som är medlem där. dom anordnar ju träffar och massa annat kul dom också.
Även fast jag håller mig till dom äldre modellerna.

Åfan, det ska jag ha i bakhuvudet när jag , om jag, någongång är i gbg. ;)
Rockabilly,Psychobilly
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

Ska du köpa volvodelar kolla först volvo, sedan 3:eparts lev som tex Mekonomen innan du köper på skroten..

Bilskrotarna är svindyra på volvo och v40 är såpass gamla att de har niceprice nu..

PÅ volvoforumen kan man hitta mycket kul med..
...Gubbe....
Post Reply