En bisarr morgon

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: En bisarr morgon

Post by CSM101 »

xianze wrote:Nej, självklart skall vi vara tacksamma mot att vi inte behöver betala hundratusentals kronor själva.
Men jag tror fortf. privat sjukvård med en "obligatorisk" sjukvårdsförsäkring hade vart bättre än att ha
en evig loop av byråkrati.

Jag kommer tyvärr inte ihåg några namn på just de mediciner man skall få efter operationer just nu,
men han fick iaf ut journalen efter mycket om och men. Och enligt hans läkarevänner samt övriga han har talat med
skall man få en medicin som är till för att just motverka stroke, var tydligen vanligt att stroke uppkom efter magoperationer eller liknande. (var ett tag sedan så minns inte jätteväl).

Har kollat på att anmäla, dock har alla vi har talat med tyckt att det var för jobbigt och inte viljat hjälpa oss,
ex. föreningen för läkarmisstag??? (eh sålängesen så minns inte namnet) advokater och liknande.
Det finns två sätt att få stroke, antingen blödning eller trombos/emboli och jag misstänker ni syftar på det senare.
Till problemet hör att det, vare sig man får tex Heparin eller ej, att den risken för emobilsering alltid finns vid alla operationer, inget unikt eller specifikt vid just magoperationer.

Men om vi återgår till huvudfrågan här; ifall det begåtts fel eller ej så tycker jag ni ska anmäla detta för HSAN som sagt, att det är för jobbigt för dem är inte ens på agendan, det är deras plikt och jobb att ta reda på ifall det skett fel eller ej, så enkelt är det.
Info om HSAN:
http://www.hsan.se/swe/HSAN.asp

Så se till och kontakta HSAN snarast.
http://www.hsan.se/swe/fel.asp
(eller fyll bara i anmälningsblanketten och skicka in http://www.hsan.se/test/blanketter/HSAN ... ankett.pdf)
Snabbt och enkelt.

Lycka till!
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: En bisarr morgon

Post by CSM101 »

Anledningen till varför det är viktigt att anmäla händelser till tex HSAN
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bara-e ... s-1.910087
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: En bisarr morgon

Post by Raspberry »

Nae, jag antar att jag får vara glad som har ganska bra erfarenheter av sjukvården.
Fick näsblod en dag för 2 år sedan, och när det inte slutat på den 3e dagen åkte vi till akuten, där jag fick vänta ... inte allt för länge, och sedan kom jag in till någon jourläkare eller vad han var, som brände ihop de där spruckna blodkärlen.

Mamma har inte haft några problem, och pappa som fick ett stort jack i handen efter en olycka behövde inte heller vänta så länge på samma akutmottagning (Mälarsjukhuset) för att få komma in till någon sjuksyster som fixade handen.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: En bisarr morgon

Post by lillis »

Ni och era quote-krig.

Jag skulle bara vilja påpeka att det såklart inte är människorna bakom yrket det är fel på till stor del, utan det system de sätts in i. Det är ju inte konstigt att medmänsklighet, fokus på en positiv patientupplevelse och kvalitativa behandlingar får allt mindre plats i vården då vården mer och mer blivit drivet likt vilket företag som helst, med patientkvoter och vinstmaximering och blint stirrande på de faktorer som man verkligen kan mäta, typ antal utskrivna patienter.

Min mamma har varit sjuk i princip hela sitt liv och har varit på sjukhus fler gånger än vad varken jag eller hon kan räkna, och jag hör henne sällan säga något positivt om sina erfarenheter där, och har varit med om en uppsjö av felaktiga diagnoser och gud vet vad.

Men. Jag förstår att du, CSM101, går i försvarsposition, för när Peter och Fisk säger att vårdpersonal i princip alltid gör ett dåligt jobb så kan det nog upplevas som om de säger att även du i princip alltid gör/kommer göra det. Jag förstår att du har en yrkesstolthet och att det måste vara jobbigt att bli dömd på förhand av många trots att du utan tvekan alltid gör ditt bästa.

Men det betyder ju inte att saker och ting inte behöver kritiseras. Tror dock sällan det är personerna bakom yrket som är problemet utan strukturen runt yrket.

Så hey.. Ni har alla rätt? :-*
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: En bisarr morgon

Post by CSM101 »

sredna wrote:Ni och era quote-krig.

Jag skulle bara vilja påpeka att det såklart inte är människorna bakom yrket det är fel på till stor del, utan det system de sätts in i. Det är ju inte konstigt att medmänsklighet, fokus på en positiv patientupplevelse och kvalitativa behandlingar får allt mindre plats i vården då vården mer och mer blivit drivet likt vilket företag som helst, med patientkvoter och vinstmaximering och blint stirrande på de faktorer som man verkligen kan mäta, typ antal utskrivna patienter.

Min mamma har varit sjuk i princip hela sitt liv och har varit på sjukhus fler gånger än vad varken jag eller hon kan räkna, och jag hör henne sällan säga något positivt om sina erfarenheter där, och har varit med om en uppsjö av felaktiga diagnoser och gud vet vad.

Men. Jag förstår att du, CSM101, går i försvarsposition, för när Peter och Fisk säger att vårdpersonal i princip alltid gör ett dåligt jobb så kan det nog upplevas som om de säger att även du i princip alltid gör/kommer göra det. Jag förstår att du har en yrkesstolthet och att det måste vara jobbigt att bli dömd på förhand av många trots att du utan tvekan alltid gör ditt bästa.

Men det betyder ju inte att saker och ting inte behöver kritiseras. Tror dock sällan det är personerna bakom yrket som är problemet utan strukturen runt yrket.

Så hey.. Ni har alla rätt? :-*
Jag är inte emot kritiken på något sätt, tycker själv att sjukvården har stora brister i många avseenden, men att kritisera som måste kritiseras och att säga att sjukvården i Sverige är kass är ju två skilda saker, där jag håller med om det första men inte det andra.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply